Bloggkåring, Biblioteket og nye bøker

I går kom jeg hjem fra en bedre middag til en hyggelig melding om at bloggen min er blitt rangert av Cision som tredje beste norske bokblogg. Hva skal man si til sånt? Annet enn det obligatoriske ‘hipp, hipp hurra!’? Jeg er kjempestolt over å være på listen sammen med så mange av mine favorittbokbloggere, selv om andre var dypt savnet og kriteriene som er lagt til grunn for vurderingen ikke er angitt. Listen finner du her.

Det er kjempegøy at noen utenfor Blogglandia legger merke til hva vi gjør. Forhåpentligvis blir det en inspirasjonskilde, og ikke en kilde til prestasjonsangst. Jeg måtte forresten le litt av min egen reaksjon etter at den første overraskelsen hadde gitt seg. Tanken på at noen jeg ikke kjenner leser bloggen min har hittil bare vært en vag hypotese i bakhodet. Når jeg legger ut innlegg ser jeg som regel for meg et publikum som består av de faste leserne jeg vet at jeg har, og jeg tenker aldri over at mange av leserne mine er mennesker jeg ikke aner hvem er.

Særlig kommentarfeltet tenker jeg på som et sosialt og uformelt sted hvor man kan diskutere eller fleipe, alt etter som. Samtidig er det den uformelle tonen som gjør bokblogging så gøy, og da får jeg heller bare undertrykke den nevrotiske impulsen til å redigere vekk alskens merkverdige, ironiske og useriøse innfall jeg har gitt uttrykk for i min illusjon om at Blogglandia var en mer isolert og idyllisk nettenklave. Først og fremst må jeg forsone meg med at jeg i lengre tid og i all offentlighet har utlevert meg selv som kronisk og uhelbredelig bokshopoholiker. Oh, the horror.

Men jeg har også gjort andre ting i det siste enn å vinne kåringer og glise fra øre til øre. Etter mye om og men er årets tredje nummer av Biblioteket endelig klart til distribusjon, og jeg pådrar meg snart senebetennelse og frimerkelimforgiftning for å få flest mulig tidsskrifter sendt i posten fortest mulig. Denne gangen er jeg ekstra stolt over resultatet, ikke minst fordi jeg synes designeren vår har laget et usedvanlig lekkert omslag for anledningen. Men innholdet tror jeg også er blitt spennende.

Temaet denne gangen er tragedie og komedie, og her skal det være lesestoff man både kan le og gråte av. Forfatterne Are Kalvø og Magne Hovden har skrevet om humoristisk litteratur, og Inger Størseth Haarr gir leseren et kræsjkurs i ny nynorsk humor. Silje fra Siljes skriblerier har skrevet om Marit Kaldhols billedbok Farvel, Rune, og jeg har skrevet om nyere barnebøker som tar opp alvorlige temaer som sorg, sykdom og død. Og Bokelskerinnen har intervjuet den danske forfatteren Mathilde Walter Clark under Oslo bokfestival. Andre forfattere i fokus er Carl Frode Tiller, Henrik Ibsen, Molière, Euripides og Anton Tsjekhov. For den nysgjerrige som ikke allerede abonnerer og (snart) har blad på vei i posten, har vi for tiden kampanje hvor nummeret selges for kun kr 69 (ordinær pris kr 109). Send epost til tidsskriftet.biblioteket@gmail.com hvis du vil ha!

Jeg har fått to bokgaver siden sist, og det er få ting som er hyggeligere å få i gave enn bøker. Spesielt når man ikke engang har bursdag og begge bøker står på ønskelisten allerede. Fra verdens snilleste ekssvigermor fikk jeg DBC Pierres Vernon God Little, tidenes kanskje mest omstridte Bookerprisvinner og 1001-listerepresentant. Verdig prisvinner eller ikke, baksideteksten lover en saftig leseropplevelse:

«Sannheten svir. Det er som om alle dem som pleide å forbanne de avdøde nå stiller seg i kø for å fortelle hvilke perfekte Guds engler de var. Det jeg lærer er at verden ler med ræva hver eneste dag, og så bare lyver dobbelt når dritten glir ned. Jeg mener – hva slags fuckings liv er dette?»

Inni boken leser jeg:

«Vernon God Little er høyst sannsynlig den første romanen fra Amerikas grillsaushovedstad i hjertet av Texas. I tillegg til Vernon er byen befolket av en horde overvektige, shoppinggale, kaldblodige kvinner med Doris, Vernons mor, hjelpeløst vaklende i spissen. I et nyskapende og nesten dysfunksjonelt språk har DBC Pierre skrevet en historie om uskyld i en ond verden. Han serverer oss et sårt og hylende morsomt eventyr som gir vår samtid et satirisk nådestøt midt i hjertet.»

Det høres ut som min kopp te, og boken føk rett inn på prioriteringslisten min. Den andre boken fikk jeg av verdens snilleste mamma, som er på besøk og impulsshoppet Lucy M. Montgomerys Anne fra Bjørkely til meg på Fretex. Boken kostet latterlige 19 kroner, for en praktfull illustrert bokklubbutgave fra 1982. Jeg kommer aldri til å slutte å fryde meg over at de bøkene jeg verdsetter høyest, er de bøkene andre ser på som verdiløse nok til skjødesløst og/eller usentimentalt å donere dem til veldedighet. Anne fra Bjørkely husker jeg godt fra barne-tv, men jeg kom meg aldri så langt at jeg fikk lest bøkene. Det skal jeg snart gjøre noe med.

Boken har ingen baksidetekst, men jeg har stjålet fra wikipedia:

«Foreldreløse 11-årige Anne blir ved en feiltakelse sendt fra barnehjemmet til søsknene Marilla og Matthew Cuthbert på gården Bjørkely i den oppdiktede småbyen Avonlea i den canadiske provisen Prince Edward Island. Cuthbert-familien hadde bedt om en gutt som kunne hjelpe til med arbeidet på gården. Anne opplever mange eventyr på gården og boken følger henne fram til hun er 16 år. Romanserien følger Anne gjennom oppveksten, utdanning til lærer, ekteskap og samliv.»

Jeg gleder meg til å mimre over barndommens gode tv-opplevelser gjennom boken, og vet at den er mye morsommere enn den lunkne wikipedia-omtalen tilsier.

Men før det skal det blogges om Greven av Monte Christo, og jeg må lese på spreng denne uken for å bli ferdig i tide. Bloggdato i lesesirkelen er førstkommende søndag, og jeg er spent på å lese andres omtaler av boken. Neste uke er lesesirkelbøkene for 2012 klar, så du kan bare glede deg! Hvis du ennå ikke har stemt på hvilke bøker vi skal lese, eller du vil stemme på flere, kan du gjøre det her.

Until then… God les!

28 tanker om “Bloggkåring, Biblioteket og nye bøker”

  1. Jeg synes det er morsomt at de setter søkelys på bokblogger, men jeg er enig med det i at det er flere som burde vært der. De skrev, da de sendte beskjed om oppføringen, at listene utarbeides ift noe som kalles «inlinking» hvor mange som lenker til bloggen, hvor mange oppdateringer, kommentarer og størrelse på bloggrullen.

    Jeg mener at det viktigste er at man skriver gode og interessante innlegg.

    Gleder meg masse til Biblioteket kommer i posten og til å se listen over bøker vi skal lese til neste år!

  2. @Karianne: Tusen takk!! Whohoo!!

    @Bokelskerinnen: Bare hyggelig, det var et enkelt valg;-) Jeg er enig i det du sier om gode og interessante innlegg, og tror leserne av bokblogger (inkludert vi som blogger) har andre oppfatninger om hva som gjør en bokblogg god enn et PR-byrå. Derav kriteriene. Når det er sagt, synes jeg mange av bloggene på listen har innlegg av svært god kvalitet, og det gjenspeiles i mange tilfeller indirekte på antall lenker og kommentarer. Men jeg synes det er synd at det bare var vi som fikk beskjed om kriteriene, og at det ikke presiseres på nettsiden. Håper du liker Biblioteket og 1001-listen! 🙂

      1. Jeg kan i hvert fall garantere at det blir både Dickens og Collins:-) Hvilken Collins-bok det blir vet jeg faktisk ikke selv heller, for jeg har ikke tatt den endelige opptellingen. Men begge virker gode, så jeg blir fornøyd uansett. Jeg har lest færre klassikere enn vanlig i år, og er glad for at det ligger an til å bli flere neste år – både i og utenfor lesesirkelen.

  3. Vel fortjent, Line! Du ville nok også fått plass på min liste, men ellers ville nok min upper-ten over bokbloggere sett ganske annerledes ut, ja.
    Ser fram til å lese Biblioteket nr. 3/11 !
    Har du nå bestemt deg for om det også vil bli et nr. 4 ?!

  4. Lot tanken på at ‘alle’ leser kommentarer passere og forsvinne. Det gjør de selvfølgelig ikke, det er jo bare oss bokbloggere imellom – helt privat og hjemmekoselig. Gratulerer med blogglista, du skulle helt klart vært på toppen, men når det er sagt, nekter jeg å ta den alvorlig, siden jeg har like mange favoritter på lista som utenfor – og ikke minst siden jeg ikke finner meg selv. Skandale.

    (ppsstt, mora til Line, hun har ikke lest Heidi heller -)

  5. @Geir: Tusen takk, Geir, det var hyggelig å høre! Min liste ville nok også sett noe annerledes ut, både fordi det er flere som skulle vært der, men også selve rekkefølgen. Håper du finner noe spennende å lese i nr 3! Det er klart det blir et nr 4 også, men det er mulig det kommer først i januar:-)

    @Ingalill: Tusen takk for det! Jeg blir utrolig glad for å høre at flere ville hatt meg øverst, det betyr mye mer enn å være på lista i det hele tatt:-) Og det ER en skandale at ikke du var der, men jeg tipper det skyldes noe så banalt som bloggprofil. Jeg fikk i hvert fall inntrykk av at de bare har vurdert rene bokblogger. Siden jeg pønsker på å utvide bloggrepertoaret mitt neste år, kommer jeg neppe med på en eventuell fremtidig liste. Men det at vi har like mange favoritter utenfor lista som på lista, synes jeg sier mye om hvor mange knallgode bokblogger som finnes i Norge.
    (Mamma hilser og sier at hun ikke visste at jeg ikke har lest Heidi, og at hun jobber med saken;-)

  6. Jeg roper «Hipp hipp hurra» for deg, Line du er på min helt til – topps – liste også (øverst, altså) 🙂

    Det første jeg la merke til da jeg gikk inn på dette innlegget var den lekre forsiden til Biblioteket. Jeg gleder meg til å kunne holde det i hendene og se det i virkeligheten. Og så håper jeg at jeg har lov til å være ekstra nysgjerrig å hvordan Farvel, Rune med bilder ser ut på trykk 😉

  7. Gratulerer så mye:-) både med award og plassering! Velfortjent. Du har en virkelig super blogg det alltid er morsomt å komme innom. Masse velskrevne og interessante innlegg:-))

  8. Så moro – og moro at noen «utenfra» skriver om bokblogger:-)

    Jeg er nesten rystet over at du hverken har lest Anne fra Bjørkely eller Heidi – og er veldig glad for at mamman din nå er på saken:-) Heidi var min første nynorske bok, tror jeg. Eller den første noen kommenterte at den var på nynorsk… Jeg leste Anne fra Bjørkely på nytt på for ett par år siden og den holder seg. Da leste jeg den på engelsk og ble egentlig så hekta at jeg kjøpte og leste hele serien. Kvaliteten ble ikke nødvendigvis bedre for å si det slik, men det var fint å følge Anne på sin livsreise.

  9. @Silje: Tusen takk, jeg blir helt overveldet og rørt av så mange fine tilbakemeldinger på en gang! Og så flott at du liker forsiden! Artikkelen din ser helt super ut, med vakre bilder og spennende tekst;-) Jeg sender deg et eksemplar i posten, og så tar jeg med noen ekstra til deg på BC-møtet hvis du har lyst å gi bort til noen.

    @Clementine: Takk til deg også, og i like måte! Jeg lærer alltid noe nytt av å besøke bloggen din, og du skriver alltid så grundig og spennende om bøkene du leser:-)

    @Karin: Ikke sant det er moro? Men jeg må innrømme at det hadde vært enda moroere (er det et ord?) dersom flere av mine egne superfavoritter hadde vært på listen. Jeg tipper at jeg også ligger an til å bli hektet av Bjørkely-bøkene, og håper bare at det er mulig å få tak i resten av dem. Det ender vel med at jeg må ta hektiske runder innom diverse antikvariater for å finne ut hvordan det går med Anne:-) En annen barne/ungdomsserie jeg brenner etter å bestille i samlet utgave er Huset på prærien. Den har jeg heller aldri lest, men den virker så koselig! Akkurat det man trenger innimellom tungleste bøker fra en nådeløs voksenverden:-)

  10. Nå ble jeg veldig nysgjerrig på hva du skal utvide repertoaret med?
    Strikking? Zumba? Vinreiser?
    Jeg vil forresten også kjøpe Biblioteket
    , vi kan vel utføre transaksjonen på møtet?

    (nå mangler det bare at du ikke har lest Barskinger på Brånåsen?)

    1. Barskinger på hva for noe?? Er det en slags trønderhåndbok? Om hvordan overleve i granskauen?
      Klart du kan kjøpe, jeg tar med blad på møtet:-)

      Jeg hadde verken tenkt på zumba eller strikking, men nå ga du meg en idé. Vinreiser er uaktuelt, for jeg reiser ingen steder og drikker bare øl (kan evt vurdere å gi en detaljert dekning av ølinntaket på mine reiser til Oslo sentrum). Men kanskje jeg kan videoblogge om zumba? Filme meg selv mens jeg hopper og spretter? Det blir garantert en youtube-hit. Strikking er vanskeligere. Hva skal man skrive om? En rett og en vrang? Jeg mangler fantasi. Nei, jeg tenkte mer på å skrive om andre ting som opptar meg, f.eks. Viktige Samfunnsspørsmål eller teite folk på tv. Tenkte blogging kunne være et konstruktivt alternativ til å rope til tv-skjermen.

  11. Jeg vil også vite hva du skal skrive om som ikke omhandler litteratur! I tillegg er jeg veldig nysgjerrig på hvilke bøker vi skal lese til neste år. Et av nyttårsforsettene mine skal være å bli med på alle lesesirklene dine, og å fullføre tidsnok. I år har jeg ikke vært flink. Blir ingen Greve på meg, jeg er midt inni noen hektiske uker som involverer å skrive fremdriftsrapport, skrive statistisk essay og å ta igjen to tapte uker med russiskkurs (for ikke å snakke om to jobber, som snart blir til en, heldigvis). Og midt oppi dette har jeg tannpine og går på pencillinkur. På tirsdag må jeg trekke en visdomstann. Og med det er jeg ferdig med å klage. Nå skal jeg kose meg med å fikse på bokhyllene mine på bokelskere.

    1. Når man har tannpine har man uinnskrenket klagerett. Det er det verste som finnes, bortsett fra kanskje øreverk. Stakkars deg! Jeg håper du har fått sterke smertestillende. Men hvis du planlegger å fikse bokhyller på nett, er du vel neppe full av piller;-)

      For et flott nyttårsforsett du skal ha! Her lukter det premie lang vei. Med mindre det kommer flere stemmer i siste liten, ble 1001-listen gjort ferdig i kveld. Jeg legger den ut neste uke, og da er det klarsignal til å gå amok med bokshoppingen: Hurra!! 😀 Men det blir få bøker på under 500 sider, så jeg må begynne å sprenglese allerede i januar hvis jeg skal rekke min egen lesesirkel. Jeg hadde egentlig ikke tenkt at jeg skulle skrive innenfor noen spesielle områder, men jeg er engasjert i så mye annet enn bøker og har lite lyst til å starte flere blogger for å få skrevet om andre ting. Bortsett fra kanskje en engelsk bokblogg, siden jeg vurderer å ta en mastergrad i engelsk i fremtiden og trenger å vedlikeholde språket. Men vi får se. Uansett regner jeg med at nerdefaktoren blir høy;-)

      Lykke til med tannlege, jobb og studier! Du er flink:-)

      1. Jeg begynner nok å sprenglese allerede neste uke hvis alle bøkene på listen er over 500 sider. Hvis jeg er ekstra flink kan jeg ligge to måneder foran skjema og autopublisere omtaler til riktig dag. Hadde jeg klart det i et år hadde jeg jaggu meg fortjent en premie. Men jeg kjenner meg selv, og kommer nok til å hastelese to dager før omtalen skal publiseres. Likevel, jeg går for autopublisering og god tid, så får vi se hvor lenge jeg klarer det.

        Mastergrad syns jeg er en strålende ide. Mamma har nettopp begynt på lektormaster i engelsk og stortrives (selv om hun blir litt stresset av mye praksis, men det slipper du).

        Også må jeg si takk for at du gir meg en gyldig grunn til å bokshoppe! (jeg har ikke studert engelsk, som du kanskje merker…)

      2. Alle bøkene er heldigvis ikke på over 500 sider, jeg tror tre er kortere. Men jeg regnet ut gjennomsnittet, og det kom på svimlende 568 sider. Vi får bare håpe at det blir gjennomsnittlig 568 knallgode sider! Premie blir det uansett om du sprengleser eller autopubliserer, for begge deler er godt gjort hvis du klarer alle tolv. Det tror jeg du ligger godt an til å klare, for jeg kan røpe såpass at mange av ønskene dine blir innfridd;-)

        Jeg må innrømme at jeg er veldig sugen på enda en master. Når man vet at man klarer det, slipper man kanskje mye av nervene i forkant av masteroppgaven og kan heller nyte hvor fantastisk gøy det er å fordype seg. Jeg har dessuten smugkikket på emnene man kan ta, og blant dem er forfatterskapsstudier i Charles Dickens og Jane Austen… Min versjon av paradis ser omtrent sånn ut:-)

        Ikke gled deg for tidlig over bokshoppingen, for kanskje har du mange allerede. Jeg ble i hvert fall nokså muggen da jeg oppdaget av de fleste bøkene står i hylla. Men da får jeg heller glede meg over å spare pengene slik at jeg heller kan shoppe andre bøker! Always look on the bright side, osv.

  12. Engelsk bokblogg vurderte jeg i førsten, samt å dele bloggen i bøker og trening – og tittelen tv-slave, kommer av at jeg skulle fortelle verden hvor mye (dårlig) jeg ser på tv, blant annet. – men jeg ble for lat.
    Det beste ville vært å skrive om øyeblikk og hverdag, ting man ikke trenger å utføre på forhånd. Det tar tid å lese bøker, løpe langt og sluke tv-serier sesongvis. – og når vi snakker om tv, så jeg nettopp siste ep. av TyraBanks siste påfunn. AllStars. Jøye, jøye.
    (heldigvis har man tenåringer man kan avreagere til )

    Ja – til tvblogg – jeg kommer til å bli fast leser.
    Ja, til strikking og øldrikking og zumba videoer også, kan ikke være verre enn jeg som filmer meg selv løpe barbeint på grusen -))

    1. Kanskje du vekkes opp av latskapen når jeg begynner å fortelle verden om alt det dårlige jeg ser på tv? Jeg ser riktignok lite på tv, men mesteparten er dårlig. Øyeblikk og hverdag er en annen god idé (hvor tar du det fra??), siden jeg kan oppleve big moments bare ved å gå på butikken. Det sier sitt om nabolaget jeg bor i. Og om min inntrykksvare og sarte sjel.

      Barbeintløping på grusen er viktig å dokumentere for omverdenen, men hvis strikking også havner i den kategorien, ja, da har jeg mye på hjertet:-) Lite løping, men desto mer nerding og rettferdig harme over verden som har gått fra hengslene.

  13. Oioi, nytt nr! Da er det fram med primus og termos, så skal jeg campe på biblioteket i et stakkarslig forsøk på å få kloa i det nyeste nr. Eller kanskje det forrige, har et svakt håp om at tyven legger igjen det forrige nr når han stikker innom for å stjele det nyeste. Hvis ikke så blir det vel kjøp på meg også.

    (Gratulerer med rankingen! Velfortjent opphøyd i mente og ganget med seg selv. Eller noe slikt)

    1. Hehe, tusen takk! Matte er ikke min sterkeste side, men jeg skjønte såpass at det var et stort kompliment! Nå må du frem med campingutstyret, ja, med mindre tyven bare interesserer seg for Harry Potter og gir blanke i dramatikkens edle kunst. Det er lov å håpe. Jeg krysser fingrene!

  14. Hva handlet den første masteroppgaven din om? Jeg misunner deg den roen, for den har jeg ikke i det hele tatt. Jeg har holdt på i to måneder, og har så vidt funnet ut hva jeg skal skrive om, også har jeg skrevet et innledningsutkast. Jeg har heldigvis lest mye om tema, og jeg vet hvilken metode jeg vil bruke, så teori- og metodedel bør kunne skrives før jul, håper jeg. Men tanken på at jeg til nå har skrevet to sider og i løpet av den neste måneden skal skrive minst tredve er ganske skremmende.

    Innfridde ønsker høres supert ut. Jeg er klar for å lese. Har en frihelg som skal utnyttes til det fulle: hyttetur! Fravær av internett, de fleste tv-kanaler, med bagen full av bøker og en hund som vil på tur. God blanding av mosjon/luft og sofa/bok! Jeg skal ta fatt på den første boken fra de 200-land, også leser jeg «A Partisan’s Daughter». Det blir en fin helg. Selv om travelheten min, etterfulgt av en helg uten internett, blir ødeleggende for bloggingen. Jeg kommer sterkt tilbake neste uke.

    1. Jeg skrev om en amerikansk novelle som heter «A New England Nun» (Mary W. Freeman 1891) og resepsjonen av den fra ca 1950-tallet frem til i dag. Jeg analyserte kritikernes retorikk og hvordan den var farget av ideologi, enten feministisk eller tradisjonell mannssentrert. Det var veldig gøy å skrive om! Jeg hadde ikke kommet lengre enn deg på første semester, og skrev hele oppgaven de fire siste månedene før jeg leverte. Det er de første tredve sidene som er vanskelige, deretter går det overraskende fort. Dessuten er det lett å være rolig når man er ferdig med det. Jeg var atskillig mer stresset mens jeg holdt på!

      Høres veldig kjekt ut med frihelg, det trenger jeg også snart. Jeg har hatt besøk både denne helgen og forrige, så jeg tror neste helg må vies til ny lesedugnad. Gleder meg til innlegg fra spennende land, pluss å høre hva du synes om partisandatteren! 🙂

Legg igjen en kommentar