Lesesirkelbok april: Cora Sandel – Alberte og Jakob

Alberte og JakobFor første gang på flere år skal lesesirkelen 1001 bøker i april lese en bok skrevet av en norsk forfatter. Forrige gang var i september 2011, da vi leste Knut Hamsuns Sult. Ellers har vi lest bøker fra Frankrike, USA, England, Danmark, Finland, Skottland, Russland, Japan, Sveits, Sverige, Canada og Portugal. Senere i år skal vi lese bøker fra Tyskland, India og Kina, så nå mangler vi noen forfattere fra Afrika og Sør-Amerika for å ha dekket verdenskartet sånn noenlunde.

Men denne gangen er det Cora Sandels tur. Alberte og Jakob er første bok i Alberte-trilogien, som består av Alberte og Jakob (1926), Alberte og friheten (1931) og Bare Alberte (1939). Deltakerne i lesesirkelen bestemmer selv om de vil lese bare Alberte og Jakob eller hele trilogien. Boken kan blogges om når som helst i løpet av april.

Alberte og Jakob er ikke med på den internasjonale 1001-listen, men ble tatt med i den norske bokutgaven av listen i 2008. Der er begrunnelsen for at man bør ha lest boken før man dør følgende:

Det første bindet i Cora Sandels Alberte-trilogi er blitt hyllet som et mesterverk av kvinnefrigjøringsbevegelsen. Romanen foregår i Tromsø og konsentrerer seg om Alberte, en pike i en middelklassefamilie som er havnet i økonomiske vanskeligheter. Hun får ikke gå på skole og heller ikke reise sørover til det muntre selskapslivet i Kristiania – hun har ikke annet å gjøre enn å tørke støv, stoppe strømper og gå i kjedelige selskaper. Romanen trenger inn i den kvelende tomheten i Albertes liv, hennes håp og frykt, hennes hemmelige lengsler og indre opprør.

Beretningen rammes inn av manende beskrivelser av de intense kontrastene mellom årstidene i Nord-Norge. Den begynner i det konstante vintermørket da Albertes verden skrumper inn til hennes eget hus. Når dagene blir lengre, dukker det opp rike, unge mennesker i byen. Hennes verden utvides og fylles med selskaper og utflukter. Alberte er imidlertid fanget i følelsen av å være utiltrekkende og sosialt utilstrekkelig. Hun står utenfor nesten alle sosiale evenementer som observatør, ute av stand til å handle. Når dagene blir kortere igjen, er Alberte like mye fange.

Albertes utadvendte og opprørske bror Jakob slåss derimot åpent for sin rett til å dra til sjøs, og etter hvert klarer han å unnslippe fra familien. Til slutt, da til og med den frittalende venninnen Beda Buck tvinges til å innordne seg, overveier Alberte å begå selvmord. Men i siste øyeblikk kjenner hun livet inni seg hevde sin rett, og hun sleper seg hjem, fast bestemt på «å leve tross alt, å leve videre som best hun kunne.»

For de som skal være med å lese er det kanskje greit å være obs på at det finnes flere utgaver. Vanligvis tenker man ikke så mye over hvilke utgaver man leser når norsk er originalspråket, men her er det veldig viktig. Siste bok i trilogien, Bare Alberte, ble nemlig sensurert på grunn av andre verdenskrig, og all kritikk av tyskerne ble fjernet fra boken av Gyldendal etter at forlagsdirektøren havnet på Grini.

NRK har skrevet en interessant sak om sensuren som jeg anbefaler alle å lese. Den nye utgaven fra 2002 er ifølge Gyldendal en såkalt tekstkritisk utgave basert på førsteutgaven med forord og kommentarer ved Nina M. Evensen. Utgaven inneholder de sensurerte delene, pluss ordforklaringer og oversettelser av utenlandske tekstinnslag.

Jeg har Alberte og Jakob i to utgaver: Den ene er utgitt av Gyldendal i serien Norges nasjonallitteratur i 1996, til sammen tredve bøker fra Snorre til Wassmo. Her er språket modernisert og lettest å lese, men mangler altså Evensens kyndige tekstkritiske bearbeidelse. Den andre utgaven min er trilogien samlet i Århundrets bibliotek fra Bokklubben i 2003, der Nina M. Evensen har gjort sitt, men der språket er nokså tunglest med sine «mig», «skjælver» og «koldt». Man kan tydeligvis ikke få alt her i verden.

Da jeg leste saken fra NRK, demret det for meg at jeg har holdt foredrag om tekstarbeidet til Evensen på et masterseminar. Jeg fikk veldig lyst til å lese boken da, men det må ha forsvunnet for meg blant alle eksamener og arbeid med egen masteroppgave. Det er nok en mening med alt her i verden, og lesesirkelen kommer meg endelig til unnsetning. Forlagets presentasjon av boken frister i alle fall veldig, den inneholder alle ordene jeg liker:

Alberte og Jakob er første bok i Cora Sandels trilogi om Alberte, en trilogi som er blitt stående som et hovedverk i norsk litteratur. I romanen skildres Albertes liv i en sosietetsfamilie i Nord-Norge på begynnelsen av 1900-tallet. Fortellingen om Alberte er et mesterlig psykologisk portrett, skildret med varme, innsikt og tørrvittig ironi.

Altså: Hovedverk, Nord-Norge, mesterlig, varme, innsikt, tørrvittig og ironi. Det kan bare ikke bli feil.

Til lesesirkeldeltakerne: Når du har skrevet om boken, legger du igjen lenke til innlegget ditt i kommentarfeltet under. Hvis du har skrevet om boken tidligere kan du også lenke til innlegget nå, for å invitere flere lesere på besøk. Dere som har lest boken, men ikke blogget om den, kan gjerne legge igjen en kommentar om hva dere synes om boken, for å skru forventningene våre opp eller ned.

Et lite utdrag fra åpningen av Alberte og Jakob:

Kirkeuret lyser som en måne i natten. Det slår, og små, svake bluss fødes ute i mørket og brenner matt, fortapt i dets uendelighet, ensomme og spredte. Uret slår igjen, og de svake bluss blir flere, flokker seg, danner rader og ruter. Liv rører seg mellom dem, en hestebjelle ringler, en hører kanskje en tom slede slenge hit og dit efter hesten på en hardtrampet vei. Et sted går et eller annet med plask i sjøen, en kjetting rasler. Lyd av årer og knirkende tollepinner kommer opp fra mørket, en båt støter dumpt mot treverk, tunge ben i røyserter ramler innover en brygge, noen roper noe.

God fornøyelse!

50 thoughts on “Lesesirkelbok april: Cora Sandel – Alberte og Jakob”

    1. Godt, Anita! I mellomtiden skal jeg lese hva du skrev om de andre lesesirkelbøkene (og denne gangen har jeg tid til å holde løftet også…) Jeg tror jeg går rett på Sandel etter Ripley, og så leser jeg le Carré i påsken. Det passer perfekt. God kveld til deg også!

      1. I dag var jeg inom biblioteket og lånte med meg Alberte og Jacob, den tekstkritiske utgaven, med forord av Evensen. Slik jeg leste forordet så mangler det mye i tidligere utgaver, og mye er direkte feil i mange utgaver og så har det bare ballet på seg.. Har lest litt på bussen, og selv om språket er litt gammelmodig og dansk så har det sin sjarm, dog.🙂

      2. Det har sjarm, og man venner seg til det etter hvert. Jeg slet ganske hardt da jeg begynte på Kristin Lavransdatter på videregående, men det gikk fint så fort jeg ble engasjert i handlingen. Likevel synes jeg alle disse gamle tekstene bør moderniseres litt, som de blant annet har gjort med Ibsen og Undset. Språkføring og grammatikk er like sjarmerende gammelmodig selv om man bytter ut «mig» med «meg». Ja, jeg husker at det hadde ballet på seg med Alberte og Jakob, jeg tror det var budskapet i foredraget vi holdt (uten at jeg husker detaljer). Nå har jeg 100 sider igjen av Ripley, og så begynner jeg på Alberte. Det blir bra!

      3. Blir vel noen dager ut i mai før jeg blir ferdig med Alberte og Jacob, ser jeg, Må bli ferdig med Hermanas (av Torgrim Eggen) først, som jeg leser i en annen sirkel, dvs jeg skulle vært ferdig i kveld, men har 150 sider igjen.. Moderne forfattere skriver så lange bøker…

      4. Jeg ligger for en gangs skyld godt an med boken, men vet ikke helt når jeg rekker å skrive om den. Kanskje jeg skal overraske meg selv, dere og resten av verden med å skrive et kort og overkommelig innlegg denne gangen? Det er en mulighet. Du har rett, moderne forfattere skriver lange bøker. Men det gjorde jammen meg Sandel også! Trilogien om Alberte er på over seks hundre tettpakkede sider, og jeg har planer om å lese dem alle sammen.

      5. Smart av Sandel da å dele verket opp i en trilogi , så man blir lurt til å les en kort bok av gangen😉 spent på om du overrasker oss…..:)

      6. Ja, hun er dritsmart! Men selv om bøkene er korte, er de så kompakte i min utgave at kortheten er noe relativ. Overraskelse skal bli! Jeg skal prøve å få skrevet (kort) om boken i helgen:-)

      7. Det høres bra ut, ang overraskelse.:) Sandel skal jeg lese videre på i kveld.. Har kun lest få sider. Ferdig med Hermanas , siden jeg har vært syk i dag og fått lest litt mellom soving.

      8. Huff da. Da får du ha riktig god bedring! Jeg hadde egentlig tenkt å lese ferdig boken i kveld, men må istedet jobbe med noen fine overraskelser til dere på bokbloggertreffet;-)

      9. Ja, vi må komité-jobbe jevnt og trutt for å klare å hale alt i land tidsnok (har erfaringen lært oss). Akkurat denne overraskelsen kan jeg mest sannsynlig røpe for dere allerede i helgen, så det er bare å glede seg!

  1. Eg henger etter frå februar, så påsken er etterlengta. Alberte og Jakob har eg i bokhylla, men eg må sjekke korleis min utgave er. Eg har ein Bokklubben-utgave med alle 3 bøkene samla, så om eg begynner på den så blir det fort til at eg les heile.

    Eg trur den er veldig fin, og har igrunnen hatt denne i bakhodet heile tida:-)

    Ha ein fin onsdag!

    1. I påsken skal jeg få gjort alt jeg henger etter med, inkludert alle lesesirkelbøkene. Egentlig ligger jeg godt an, for jeg leste de tre siste i 2013, jeg rakk bare ikke å skrive om dem. Det høres ut som du har samme utgave fra Bokklubben som meg, Evensens versjon. Så kult at du skal lese alle tre! Det tviler jeg på at jeg får til, men vi får se. Kanskje jeg blir helfrelst og leser alt likevel. Ha en god onsdag, du også!

      1. Ikkje ha for store forhåpninger. Leselysta er ikkje kva den ein gong var;-) Min utgåve har Nina Marie Evensen oversatt, men eg innbiller meg at eg syns det er sjarmerande med litt gammeldags språk. Trur det var slik i «Jenny» som eg las i januar. Bøkene er jo bare på 250 sider kvar ca så får eg opp leselysta går det fort:-)

      2. Da passer det bra at min leselyst er på topp for tiden! Ellers hadde jo hele bloggland dødd ut. Evensens utgave er den som har det mest gammelmodige språket, fordi den er basert på førsteutgaven. Da bør den passe godt for deg. Språklig sett er trilogien skrevet på Undsets tid og burde ha ganske likt språk. Jeg er enig i at gammeldags språk er sjarmerende, men det kan bli litt mye av det gode når mursteiner skal leses. Jeg skal se hvor godt jeg liker førsteboka før jeg bestemmer meg. Hvis den går fort å lese, kan jeg like gjerne fortsette på de to neste også når jeg først er i gang.

  2. Nå som streiken er avblåst – så til de grader.
    Lover jeg høyt og tydelig og lese Alberte – førsteboka er den eneste jeg har, tror jeg har og enesten grunnen til at jeg ikke har lest den var at jeg trodde det var nr.3, og at rekkefølgen var Bare Alberte, Alberte Fri og Alberte med mann. Mannen da som karamellisert eple til slutt. Nå bekymrer det meg mer at mannen heter Jakob – alle veike menn i litteraturen heter Jakob.

    1. Strålende! Jeg tror det er ett år siden sist du var med (offisielt) og leste – Dürrenmatt? – og du må jo også være med på Houellebecq, siden julenissen ga deg den for noen år siden. Mannen Jakob er Albertes bror, så om han er veik eller ikke er da ikke så viktig. Det er verst når kvinner skal være gammeldags-gift og få en haug med unger med veike Jakober. Dessuten drar han til sjøs, og det lover godt. Han får sikkert sånne anker-tatoveringer på underarmen. PS! Hvis du ser godt nok etter i hyllene dine, har du hele Alberte-trilogien i Århundrets bibliotek. Som med Mesteren og Margarita, Ukjent soldat osv. Les hele nå når du er i siget!

      1. Argh, det har du selvfølgelig helt rett i. Loppisfilla med Albete og Jakob er kjøpt i nyere tid uten en tanke på bokhylla, er de utgitt der, har jeg alle. Vet ikke om det gjør meg glad eller deprimert. Jeg har nå 4 utgaver av Skrams Lucie – også – plukker med meg hvert eneste loppis eks. jeg finner, Obsessed!
        Er Jakob broren? Hvorfor det? Det henger jo overhode ikke på greip – det må jo være mannen. Brødre har det ikke med å havne i titler. Cora min pseudonymheltinne. Har jeg sagt at alle burde ha pseudonymer? Okda.

        Jeg var med på Kafka også, det var vel senere?

      2. Er det ikke rart hvordan jeg kjenner enkelte deler av bokhyllen din bedre enn du gjør selv? Du får ta det som et tegn på min evige troskap. KAN JEG FÅ LUCIE VÆR SÅ SNILL?? Lucie er en av de få (den eneste?) av Skrams bøker som jeg fremdeles mangler i hylla. (Jeg vil ha en fin versjon, ikke en fillete lefse) Jakob er broren til Alberte fordi … (gå tilbake til starten av innlegget og les den siterte teksten denne gangen.) Tror det er bror som i George Eliots The Mill on the Floss: Hvorfor kan gutter gjøre noe jenter ikke kan, osv. Murakami-Kafka? Den var før Dürrenmatt, og dessuten hadde du skrevet innlegget flere år før lesesirkelen. Herregud, hvordan klarer du deg egentlig i hverdagen, uten meg til å forklare alt?

      3. Oppdatering:
        Jeg har ikke Alberte og Jakob, derimot har jeg de andre to. Surprise, surprise og ingen var mer overrasket enn meg. Har store blåmerker etter de 100 hodedunkene i veggen. Gikk jeg ikke rett forbi nevnte bok sist jeg var på loppis – what idiot fikk meg til å legge ned Cora, når jeg hamstrer Amalie. Jeg fant også ut at den ene av alle Lucie-utgavene mine var Forrådt. Selvfølgelig skal du få Lucie. Det er en bokklubbutgave, litt frynsete smussomslag, men ellers helt fin. (har ikke sett inni da, kan jo være at noen har notert ukvemsord på hver side.

    2. Det sier seg selv: lost, lost uten deg til å holde styr på hyller og konsum.
      (men du tar feil, jeg var med på både Tåpene og Northanger Abbey. Hah!)
      Jeg tørket bort støvmeteren fra selveste hylla, men fant ikke Cora, måtte telle Århundrebøker og kom kun til 85, dvs at enten droppet de meg da jeg flyttet og meldte meg ut av alt, kanskje jeg meldte meg ut uten å vite det, kanskje ligger de i de eskene som forsvant i 2003 under flytting, sammen med favorittdongeribuksa. Jeg deppet over siste nevnte i langt tid, men er over det nå, den var dessuten i størrelse 26, og det vil si at i dagens størrelse hadde jeg hatt problemer med å få presset inn et eneste lår.
      Det står noen bokkasser på låven også, men sist jeg sjekket (flere år siden), var siden myke og luktet mugg og siden jeg ikke hadde plass lot jeg de være, ifjor gikk taket sønder under storm og var de ikke ødelagt før, er de ihvertfall det nå. Jeg velger å leve i uvisse og må derfor konkludere med at jeg kun eier Alberte og Jakob og derfor i denne omgang kun kommer til å lese Alberte og Jakob. (har ikke lest Eliot og er derfor like uforståelig til dette broderskapet – alt blir satt på hode, nå som jeg vet at Alberte ikke ender opp med mann Jakob)

      1. Hahaha!! Jeg fikk kommentaren din tikkende inn på mobilen da jeg slo den på i morges, som en urgent rapport om bokhyllestatus. At det går an å knote det så til! Hva skal du med andre og tredje bind uten første? (Just stating the obvious) Da blir det tur til biblioteket på deg snart, regner jeg med. Jeg vil gjerne ha bokkklubbutgaven av Lucie! Jeg samler på gamle bokklubbøker, og har Forrådt og Constance Ring allerede. Ukvemsord på hver side skal jeg nok tåle.

        Ah, selvfølgelig var du med på Tåpene og Northanger! Jeg husker det nå. Hva skulle jeg ha gjort uten deg til å holde styr på feilene jeg gjør mens jeg holder styr på deg? Cora ble utgitt i 2003, tror jeg, så det kan ha vært etter at medlemskapet ditt gikk ad undas. Men den er neppe skyld i at buksa forsvant, siden den ble utgitt mens du flyttet. Dermed blir det biblioteket. Marsj av gårde med deg! Her skal det krysses.

        Kjekt å vite at jeg i det minste har ETT kryss som du ikke har. Eliot ble lest i studietiden. Jeg vet ærlig talt ikke om den var all verden. Du blir nok nødt til å lese den for å finne det ut.

    1. Ja, det kan stemme. Jeg har den opprinnelige engelske boken fra 2006 – der er den ikke – og den norske oversettelsen fra 2008. Bra at den er tatt inn i varmen også internasjonalt. Den første boken fikk jo kritikk for å være altfor anglosentrisk, og der var det få norske bøker. Takk for oppklaring!

  3. Så bra at du advarer mot forskjellige utgivelser! Jeg fryktet det verste, men så viser det seg at den utgaven jeg plukka med meg fra Fretex i Kirkenes for en tier var den fra Bokklubben.

    Når jeg leste det første kapitlet så fryktet jeg at dette blir en like lang affære som Kristin Lavransdatter (fortsatt på side 250, lest siden JUNI), men når jeg kom til det andre kapitlet og de begynte å snakke herlig dialekt og svensk og i tillegg så var det humor, så ble plutselig alt mye lettere og jeg leste til jeg ble like kald som Alberte i går kveld.

    1. Bare hyggelig! Som lesesirkelsjef må jeg jo prøve å ta ansvar, sånn at dere ikke leser ekstremt dårlige utgaver og ender opp med å trekke verkets klassikerstatus i tvil bare på grunn av det. Men jeg tror de dårlige utgavene er vanskeligere å få tak i, siden revidert utgave kom i 2002. Da må man virkelig tråle antikvariater og ha hellet med seg i tillegg.

      Hehe, det høres bra ut! Jeg skal lese Alberte i påsken, og vurderer fremdeles å lese hele. Vi får se! Synd du ikke liker Kristin Lavransdatter like godt, den er blant mine store favoritter. Andreboka var et slit å komme gjennom, men første og siste var verdt slitet.

      1. Jeg tror jeg ikke kommer igjennom hele Alberte i løpet av april, siden det er så mye annet som skjer. Skal skrive innlegg så snart jeg er ferdig med alle tre. Jeg liker Kristin Lavransdatter, men den er tung å lese og det at den ligger på nattbordet har nok vært en dårlig strategi. Får flytte den inn i stua når jeg er ferdig med Alberte, så blir den vel også ferdliglest før sommerferien.

  4. Jeg skal prøve alt jeg kan på å få lest (evt gjenlest???) denne i løpet av april. Må bare se hvordan jeg ligger an med Bleak House – nesten 500 sider lest i løpet av helga, så det er jo en stor mulighet for at jeg faktisk blir ferdig med den i løpet av uka, får lest Cora i begynnelsen av påsken og de to krimromanene jeg har sett meg ut resten av påsken. Puh!

    1. Jeg angrer på at vi aldri har hatt Bleak House i lesesirkelen, for jeg ser for meg at det er påskuddet jeg trenger for å sette av nok tid til å lese. Samtidig blir jeg veldig oppmuntret av at du har lest den så fort, da burde jeg egentlig bare komme i gang. Etter å ha sett tv-serien, føler jeg meg temmelig sikker på at jeg vil elske den! Cora Sandel er jeg spent på, og håper egentlig at jeg bare må lese hele trilogien når jeg først kommer i gang. Det blir spennnede! Men påsken er lang, og noe krim skal jeg alltids få tid til innimellom slagene.

      1. Jeg må innrømme at jeg har vært så travel de siste dagene at jeg ikke har fått lest så mye i den som planlagt. Men er godt over halvveis, og i morgen har jeg fri så da blir det tid til mye lesing🙂

    1. Herregud, jeg glemte helt å svare deg! Jeg ble så opptatt av å legge inn lenken din på riktig sted, og dermed slo gullfiskhukommelsen inn. Jeg er snart halvveis i Alberte og Jakob, og liker den veldig godt! Så godt, faktisk, at jeg nå for alvor vurderer å lese hele trilogien. God helg til deg, Birthe!🙂

    1. Takk for lenke, Elida! Jeg har fremdeles 30 sider igjen, men boken er allerede blitt en storfavoritt her! Jeg tviler på at jeg klarer å legge fra meg Alberte før jeg har lest ferdig hele trilogien:-)

  5. Da må jeg beklage at jeg deserter denne måneden. Jeg rakk å lese ca førti sider før biblioteket kallet tilbake sitt eksemplar. Jeg prøvde jo å forlenge lånet, men siden det sto andre på vent, så det gikk ikke. Jeg synes ikke de første førti sidene var nok interessante til at jeg går hen og kjøper boka, beklageligvis for sirkelens mangfoldighet.. Jeg håper dere trøster dere med at i neste nummer i mai med Vestfrontnytt fra krigen,( intet nytt dog , pr stående stund,) har jeg boken i min egen besittelse, og skal sørge for å få den belest på et tidligere tidspunkt. Her må det disiplin til, og ikke blott følge sine impulsive leselyster til enhver tid.🙂

    1. Det er veldig lov å desertere fra lesesirkelen uten å havne i kakebua. Samtidig blir jeg glad for å høre at flere ville låne boken på biblioteket, for Alberte og Jakob gikk rett inn på topp tre-listen min over beste norske klassikere. For en bok! Jeg leste den ferdig på torsdag mens jeg spiste ute, og måtte gå hjem til slutt fordi jeg ble så opprørt av de siste kapitlene. Jeg gleder meg allerede stort til å lese Alberte og friheten! Men jeg skal fremdeles prøve å skrive kort om boken. Som du sier, her må det disiplin til.

      Hehe, så du har ikke hørt noe fra Vestfronten i det siste, du heller? Jeg har også sikret meg en utgave, og skal bare lese ferdig Lillegravens Mellom oss og Urd (på nytt) før jeg gyver løs på Remarque. Jeg gleder meg til den også, fordi jeg har hørt så mye bra om den. Kanskje vi klarer både lesing og blogging innen fristen denne gangen?

      1. Jeg er veldig glad for at jeg slipper kakebu.:) Og jeg får håpe en mer dedikert Alberteleser får boka i sine hender. Skjønt jeg blir jo så fristet igjen å lese den når du skrievr så fint om den.. Så en dag kan det hende jeg gjør det igjen, da. Vestfronten skal vente til jeg kommer hjem fra Kreta den 16 mai, (drar dit en uke dne 8 mai) men jeg har da enda god tid.:) Jeg orker ikke tilbringe varme feriedager i nytelseslandet Hellas med å lese om krigen. Da skal det blir lettere lektyre.:) Men jeg ser frem til å else den.. Kanskje 17 mai er en fin lesedag for den boka.:) Ja, vi skal nok greie fristen i mai! Det er et mål!🙂

      2. Alberte har et eget tempo jeg måtte komme inn i først. Deretter var den både spennende og lett å lese. Men først og fremst var den bare så utrolig god, både på karakterer og språk. Det er nok ikke den dummeste boken å prøve seg på senere en gang, for det er ingenting å utsette på kvaliteten. Det høres veldig lurt ut å spare Vestfronten til du er hjemme igjen. Jeg tar aldri med meg sånne bøker på ferie selv, for ikke å ødelegge ferien med tårer og elendighet. Men mai er lang, så jeg synes vi har en god plan!🙂

    1. Klart du får kryss! Den eneste tidsfristen på kryss er døden, som listen sier. Du skriver veldig vakkert om boken! Mer utfyllende kommentar kommer når jeg får samlet meg, for boken satte meg helt ut.

      Hvis du ikke låner Alberte og friheten og Bare Alberte på biblioteket, har Gyldendal hele trilogien i ett bind til spottpris. 199 kr for alle tre, mens enkeltbøkene koster 269 kr pr stk. http://www.gyldendal.no/Skjoennlitteratur/Pocket/Gyldendal-Klassiker/Alberte-trilogien

      Fortsatt god helg!

      1. Tusen takk! Og takk for info – jeg må nok bestille med en gang. Boka var så veldig, veldig fin, og jeg vil så gjerne vite hvordan det går med Alberte. Ser fram til å lese innlegget ditt!

      2. Enig, den er kjempefin! Jeg klarte ikke å styre meg, og måtte lese de første sidene i Alberte og friheten med en gang jeg var ferdig. Men den fortsetter ikke der Alberte og Jakob slutter, så det går an å vente litt før man fortsetter. Jeg tror at de to siste bøkene skal få bli et av sommerprosjektene mine, for jeg også vil gjerne vite hvordan det går med Alberte!

Legg igjen en kommentar

