Lesesirkel 1001 bøker – 2012

Jeg har laget en liste over aktuelle titler for lesesirkelen 1001 bøker i 2012. Listen er basert delvis på forslag Labben og Bokelskerinnen kom med i forbindelse med innlegget mitt tidligere i dag, delvis på enkelte titler jeg hadde notert meg allerede. Jeg ønsker å få kommentarer og innspill fra alle som kunne tenke seg å være med å samlese i 2012. Basert på stemmene dere gir de enkelte bøkene, kommer jeg til å plukke ut tolv bøker med noenlunde variasjon i nasjonalitet, kjønn, lengde, tematikk og epoke. Ikke minst ønsker jeg å ha med bøker som det kan være spennende å diskutere i etterkant. Nytt for 2012 er at jeg kommer til å premiere én deltaker per lesesirkelbok. Premier og kriterier kommer jeg tilbake til.

Det er fritt fram å stemme på de titlene dere kunne tenke dere å lese i forbindelse med lesesirkelen. Dere kan stemme på så få eller mange bøker dere vil. Siden alle stemmer teller like mye, er jeg veldig takknemlig hvis dere bare stemmer på bøker der det eksisterer i hvert fall en hypotetisk mulighet for at dere kommer til å være med å samlese, slik at vi andre ikke blir stuck med bøker ingen av oss egentlig ønsker å lese. Hvis mange nok av deltakerne har lest en bok allerede, er det mindre sannsynlig at den tas med. De av dere som ikke skal være med å lese alle bøkene kan gjerne legge igjen en anbefaling (eller fraråding) dersom dere har lest noen av alternativene. Eller gjøre begge deler samtidig. Med andre ord: Alle innspill mottas med takk. Leve demokratiet!

For de av dere som ikke har vært med tidligere: Det er fritt fram for alle å være med på samlesingen/lesesirkelen. Du trenger ikke å ha egen blogg, men kan eventuelt være med å diskutere bøkene i kommentarfeltet til bloggdeltakerne. Du trenger ikke å være med å lese alle bøkene, men velger fritt hvilke du vil samlese. Påmelding er ønskelig, men ikke bindende; dette skal tross alt være gøy! Listen over alle bøker som er nevnt på ulike 1001-lister finner du her. Oversikten over 2011-bøkene med lenker til deltakernes innlegg finner du her.

Jeg ønsker tilbakemelding så fort som mulig, siden deltakerne som ønsker å være med å samlese i januar-mars bør få vite hvilke bøker vi skal lese i løpet av ca en måned. Hvis jeg får mange nok tilbakemeldinger innen den tid, plukker jeg ut bøkene i begynnelsen av november.

Følgende liste er fylt til randen av engelskspråklige bøker, så jeg har merket de bøkene som ikke er det med rødt.

 

Før 1800-tallet:

Thomas Nashe: The Unfortunate Traveller

Ann Radcliffe: The Mysteries at Udolpho

M.G. Lewis: The Monk

Pierre Choderlos de Laclos: Farlige forbindelser

Madame de la Fayette: Prinsessen av Clèves

Oliver Goldsmith: The Vicar of Wakefield

 

1800-tallet:  

Charles Dickens: Store forventninger

Sir Walter Scott: Ivanhoe

Victor Hugo: Ringeren av Notre Dame

Wilkie Collins: The Woman in White

Wilkie Collins: The Moonstone

Ivan Turgenev: Fedre og sønner

H.G. Wells: The Island of Dr. Moreau

Thomas Hardy: Tess of D’Ubervilles

Edgar Allan Poe: The Pit and the Pendulum

E. T. A. Hoffmann: Katten Murrs livsanskuelser

Anne Brontë: The Tenant of Wildfell Hall

Leo Tolstoj: Anna Karenina

Bram Stoker: Dracula

 

1900-tallet:

John Galsworthy: The Forsyte Saga

E. M. Forster: Et rom med utsikt

Edith Wharton: Ethan Frome

William Somerset Maugham: Of Human Bondage

Edith Wharton: The Age of Innocence

Stefan Zweig: Amok

E. M. Remarque: Intet nytt fra vestfronten

Stella Gibbons: Cold Comfort Farm

John Steinbeck: Vredens druer

Naguib Mahfouz: Midaqq-smuget 

George Orwell: 1984

Nancy Mitford: Love in a Cold Climate

Doris Lessing: The Grass is Singing

Ralph Ellison: Invisible Man

Patricia Highsmith: The Talented Mr. Ripley

Chinua Achebe: Things Fall Apart

Günter Grass: Blikktrommen

Harper Lee: To Kill a Mockingbird

Sylvia Plath: The Bell Jar

Philip Roth: Portnoy’s Complaint

Margaret Atwood: Surfacing

Erica Jong: Fear of Flying

Anne Rice: Interview With the Vampire

Thomas Keneally: Schindler’s Ark/Schindler’s List

Toni Morrison: Beloved

Peter Høeg: Frøken Smillas fornemmelse for snø

Michael Ondaatje: The English Patient

Donna Tartt: The Secret History

Irvine Welsh: Trainspotting

Rohinton Mistry: A Fine Balance

John Irving: The World According to Garp

Hubert Selby Jr.: Requiem for a Dream

 

2000-tallet:

Per Petterson: Ut og stjæle hester

Zadie Smith: White Teeth

Siri Hustvedt: What I Loved

David Mitchell: Cloud Atlas

John Banville: The Sea

Daniel Kehlmann: Oppmåling av verden

Hvis det er noen av titlene du ikke har hørt om før, bruk google og wikipedia til å finne omtaler. De fleste titlene på listen er enten regnet som klassikere, must reads og/eller svært underholdende. Mange av bøkene har dannet grunnlaget for prisbelønte og populære filmversjoner. Forhåpentligvis lar du deg inspirere til å bli med!

18 thoughts on “Lesesirkel 1001 bøker – 2012”

  1. Jeg stemmer forsyte sagaen og ut og stjæle hester. Men forsyte sagaen består av flere bøker. Hvvis man skal lese de bør man kanskje plukke ut den første. Jeg ELSKER forøvrig forsyte sagaen på dvd<3

  2. Jeg stemmer på Cloud Atlas (fordi lydboka jeg har lånt snart må leveres), og Trainspotting fordi jeg trodde jeg hadde lest den og helst vil, før jeg leser Filth. Fear of Flying får stemme nummer 3, ja jeg har lest den flere ganger, men en diskusjon om Adrian i plenum vil redde hele 2012, så jeg vil at DERE leser den.

    Ellers har jeg lest mange, mange bøker på den lista, men har ikke tid til å liste dem opp akkurat nå, for jeg skal drikke vin og se idol.
    Tv-slaven er sterk i meg these days.

  3. E. M. Forster: Et rom med utsikt… Oh, jeg elsker den romanen. Og filmen fra 80-tallet… Jeg gir ingen stemmer, jeg henger meg med hvis det passer seg slik men dere andre får velge!

  4. Det er mykje her eg har lyst til å lese, så eg vil gjerne vere med på aktuelle titlar, når dei dukker opp, som Karin, om det er greit. Men eg kjem nok ikkje til å melde meg på og lese alle.

  5. 1. Eg har ei lita liste over bøker eg kan tenke meg å lese: Ann Radcliffe – Mysteries of Udolpho, Victor Hugo – Ringeren i Notre Dame, Herman Melville – Moby Dick, Charles Dickens – Bleak House, Jules Verne – Jorden rundt på 80 dager, Leo Tolstoj – Anna Karenina, Thomas Mann – Trolldomsfjellet, Kazuo Ishiguro – The Remains of the Day.

    2. Eg stemmer på John Galsworthy – The Forsyte Saga og Stella Gibbons – Cold Comfort Farm.

    3 Eg har lest Anne Brontës bok og anbefaler den:-)

    Elles er eg med på det meste når det passer seg slik.

  6. Jeg vil være med i lesesirkelen også i 2012. Det var utrolig mange flotte bøker på listen din men jeg velger å stemme på:
    Pierre Choderlos de Laclos: Farlige forbindelser
    Charles Dickens – Bleak House
    E. T. A. Hoffmann: Katten Murrs livsanskuelser
    John Steinbeck: Vredens druer
    Patricia Highsmith: The Talented Mr. Ripley
    Toni Morrison: Beloved
    Peter Høeg: Frøken Smillas fornemmelse for snø
    ¨Irvine Welsh: Trainspotting

  7. Jeg stemmer ikke, da jeg mest sannsynlig kommer til å gjøre det samme som i år; nemlig sniksamlese. Eller etterpå lese. Det var mange spennende bøker på lista di, og jeg gleder meg til å se hva valget lander på! Hvis dere ender opp med å lese The Grass is Singing så håper jeg dere finner den like kjedelig som jeg gjorde; så jeg slipper å lese den igjen, for å bekrefte at jeg gikk glipp av hele poenget.

  8. Jeg har lest Great Expectations, Anna Karenina, Dracula, 1984 og The Secret History. De tre første er det lenge siden jeg leste, så hvis jeg ikke har noen store prosjekter på gang når tiden kommer for å lese dem blir jeg nok med. The Secret History leste jeg for ett og et halvt år siden, men den likte jeg så godt at jeg gjerne vil ha en unskyldning for å lese den om igjen snart.

    1984 blir jeg nok ikke med på, men jeg syns alle bør lese den en gang.

    De jeg har mest lyst til å lese er The Monk, Ivanhoe, The Forsyte Saga, Amok, Vredens Druer, Blikktrommen og Things Fall Apart. Og noe annet av Dickens enn Great Expectations, Oliver Twist og A Christmas Carol. Også Ringeren i Notre Dame.

  9. Takk for mange gode forslag! Den engelskspråklige verden kommer nok til å dominere, men det ser ut til at alle kan få i hvert fall ett av sine forslag blant de tolv. Jeg avventer ut måneden før jeg setter opp en endelig liste, men den bør være klar i månedsskiftet. Dette blir spennende!

  10. Bra initiativ! Jeg har lest mange av dem, men kan ikke være med pga. at jeg skriver master om dagen. Om Peer Gynt. Hehe. Må ha fokus på det framover. Koselig med kommentar inne hos meg! Lenk deg gjerne til Hole for å få flere besøkende *smil* Ha en god dag!

  11. Dette var en spennende liste! Jeg stemmer for noe av Dickens, men ellers venter jeg i spenning på hvordan den endelige lista blir. Flott tiltak, Line!

  12. Jeg vil lese alt! Men realiteten er noe helt annet enn viljen… Jeg stemmer på følgende og håper jeg kan være med å lese i alle fall halvparten av dem:
    «Ivanhoe», «Ringeren av Notre Dame», «The Tenant of Wildfell Hall», «Dracula», «Et rom med utsikt», «Intet nytt fra vestfronten», «1984», «Frøken Smillas fornemmelse for snø».

    Har lest mange av titlene på lista, kan anbefale «Vredens druer», «Drep ikke en sangfugl», «Glassklokken» og «Den engelske pasienten». «Prinsessen av Clèves» og «Anna Karenina» tar sin tid, men er lesverdige. «Den hemmelige historien» er ikke å anbefale, mens «Den talenfulle Mr. Ripley» er kjapp underholdning.

    Vil veldig gjerne lese Dickens! «Store forventninger» likte jeg utrolig godt. Har han ikke flere titler med i «1001 bøker»? Kunne tenke meg å lese ei ny bok.

Legg igjen en kommentar

