Men bloggen var ikke død!

Jeg trodde det var greit å ta en lengre pause fra bloggen på grunn av sykdom og generell bloggtretthet. Men det viste seg at myten om bokblogging som et lystbetont overskuddsprosjekt bare er sånt man leser om i avisene. I virkeligheten handler det om tvang, plikt, ansvar og mest mulig ubehag. Etter å ha fått min andre purring/advarsel fra Moshonista for et par uker siden føler jeg meg presset til å komme med en forklaring på mitt lange fravær og igjen melde meg til offentlig tjeneste.

Here goes. I september leste jeg Agnes Ravatns Operasjon sjølvdisiplin; selvhjelpsboken for de som ikke liker selvhjelpsbøker. Ravatn har blant annet konkrete tips for hvordan man kan slutte å fjase så mye på internett og heller få gjort noe fornuftig med livet sitt. Operasjon sjølvdisiplin overbeviste meg umiddelbart om at jeg måtte kvitte meg med nettavhengigheten som boken påstod at jeg hadde, og bli et nytt og bedre menneske. Et par måneder senere har jeg fremdeles ikke blogget, og jeg har sluttet å svare på mail som ikke inviterer meg på fest eller eksplisitt ber om bekreftelse på at jeg lever.

Jeg kunne ha satt punktum der, og latet som om Ravatns bok er et mirakel og jeg regjerende verdensmester i selvdisiplin. Istedet innser jeg nå at jeg innerst inne hater internett, at bloggen har krevd alt jeg har av selvdisiplin de siste fire årene, og at jeg endelig har hatt tid til å gå på alle festene jeg vil. Å slutte med blogg virker derfor som den soleklart enkleste løsningen. Jeg føler meg som en martyr når jeg velger det motsatte. Bøker skal anmeldes, omtales og namedroppes regelmessig om jeg så blør ut av øynene mens jeg skriver. Her er jeg, i et perfekt synkronisert tilfelle av anagnorisis og peripeti.

Og det kom i grevens tid, for om halvannen måned sitter jeg og Gro og biter negler mens vi teller opp nominasjonene til Bokbloggerprisen 2014. Før den tid må jeg ha klart å finne til sammen fjorten norske bøker fra 2014 som jeg mener er gode nok til at de fortjener å komme på longlist, shortlist eller stikke av med hele seieren i september 2015. Aller helst bør jeg også ha klart å overbevise/overtale/manipulere/hypnotisere andre bokbloggere til å nominere de bøkene jeg, Machiavelli, mener er best.

Siden jeg er direkte motstander av å røpe alle detaljer rundt nominasjonene, kan det godt hende at jeg underslår noen av mine kandidater bare for å gjøre ting spennende. Jeg kan uten problemer nominere sju romaner allerede. Planen min er likevel å fortsette å lese 2014-romaner på spreng til jeg er så overbevist om de sju kandidatene mine som den gregorianske kalenderen tillater meg å bli. Romankategorien har hittil vært prioritert, og her er fire av mine sju romaner. Fanfare!

  • Hanne Ørstavik På terrassen i mørket
  • Kristine Næss Bare et menneske
  • Marit Kaldhol det skulle vere sol, vi skulle reise til Lódz
  • Emil B. Lund Norske edelstener

Begrunnelsen fra den tidemannske jury er språk, tenkning og særpreg. Romanene setter standard på hver sin måte. Kristine Næss’ språklige nivå burde få ca 50% av norske forfattere til å krympe seg av skam og seriøst vurdere et annet yrke. Av hensyn til alminnelig høflighet skal jeg ikke engang nevne nivået på tenkningen hennes. Les selv, og ta det derfra.

Hanne Ørstavik skriver så hudløst og treffende om kjærlighetssorg at lesingen ble en like fysisk opplevelse som en intellektuelt krevende øvelse. Jeg sitter igjen med følelsen av at mine emosjonelle traumer nå er en del av norsk litteraturhistorie, til tross for at jeg aldri har opplevd noe tilsvarende som Ørstaviks hovedperson. Sånn går det når forfatteren graver dypt nok i menneskesjelen.

Det er vanskelig å avgjøre om Marit Kaldhols roman er en roman, eller om man bare skal gjøre kort prosess og kalle det poesi. Jeg har ingen fornuftig forklaring på hvordan hun klarer å skrive så poetisk og komplekst, og samtidig ende opp med en tilgjengelig roman. Heller ikke hvordan hun kan skrive så nydelig om erfaringer som unektelig er helt forferdelige.

Emil B. Lunds roman er påtrengende og in your face annerledes enn den slitsomt store mengden selvmedlidende oppvekstromaner debutanter vanligvis debuterer med. Romanen er kritisk, intelligent og tankevekkende, og er skrevet med en overbevisende arrogant og vital selvsikkerhet som er sårt tiltrengt i norsk samtidslitteratur. Lunds upålitelige forteller er en opplevelse i seg selv; en snørrhoven narsissist fra Oslo vest det er umulig å like. Men Gud bedre, så morsom han er. Flere har etterlyst en morsom norsk 2014-roman. This is it.

Dessuten beviser romanen det alle lesere burde vite nå: De mest underholdende romanene er alltid eksepsjonelt velskrevet. Så alle burde gjøre hverandre en tjeneste og glemme den falske motsetningen mellom underholdningsverdi og litterær kvalitet. Enten det handler om forfattere som tror de ikke trenger å skrive godt for å underholde, eller forfattere som tror de ikke trenger å underholde fordi de skriver godt. Begge deler er påkrevd, og alt annet må tilskrives latskap eller mangel på talent.

Og med den doktrinen sier jeg meg klar for å anmelde bøker igjen. Ordforrådet mitt har ligget til lading på ubestemt tid etter at jeg brukte opp hele repertoaret på De usynlige i sommer. I retrospekt kunne timingen ikke ha vært verre. Tenk å slite seg ut på en av fjorårets bøker før årets bokhøst! Dermed har alle de ekstremt dårlige bøkene fra i år sluppet unna, og er for alt jeg vet i ferd med å hamstres i store mengder for å ligge under et juletre nær deg. Det er jeg slett ikke sikker på at de fortjener. Jeg hører rykter om dvaske metaforer, slapp dramaturgi og irriterte etterlysninger av hvor forlaget har vært hen i prosessen. Folk har begynt å anbefale meg høstens bøker ved å si at de er skikkelig, skikkelig dårlige, og at noen må ta ansvar.

Heldigvis er jeg ikke den eneste bokbloggeren som har gått løs på bunkene av årets norskbøker med dødsforakt for å komme gjennom flest mulig før 1. januar. Det viste seg å være smått genialt å dele ut Bokbloggerprisen midt i neste års bokhøst. Tre og en halv måned er akkurat passe for systematisk norsklesing, mens motivasjonen fremdeles er på topp etter årets prisutdeling. En del av oss har dessuten gjort seg opp tanker om hvor galt det kan gå hvis man ikke engasjerer seg i tide. Mens andre planlegger jul, bedriver vi kriseforebyggende arbeid.

Så hvordan ligger vi an?

Aller siste nytt fra ryktebørsen er at Ida Hegazi Høyers Unnskyld kan komme til å slå selveste Carl Frode Tillers Innsirkling 3. Andre hete navn er ovennevnte Ørstavik og Kaldhol, i tillegg til Brit Bildøen, Aina Basso, Vigdis Hjorth og Monika Isakstuen. Bare damer. Hvor blir det av herrene? Eivind Hofstad Evjemo, Sigbjørn Skåden og Birger Emanuelsen nevnes ikke like ofte, men desto mer innbitt og inderlig. Det sies at Carl Frode Tiller kan komme til å slite av samme grunner som Tore Renberg. Utmerkede bøker ifølge fansen, men hvem av oss lykkelig uvitende har vel tid til å lese seg opp på deres tidligere utgivelser for å komme til årets bok når Dommedag er rett rundt hjørnet?

Og det er med tilløp til panikk, utmattelse og dårlig samvittighet jeg innser at jeg fullstendig har nedprioritert Åpen kategori. Jeg er sannsynligvis den eneste som vil prøve å finne gode dikt- og novellesamlinger å nominere i år. Jeg frykter derfor at neste års shortlist i Åpen kategori kommer til å bestå av tre ungdomsromaner av bedriten litterær kvalitet som er totalt uegnet for lesere over 13 år.

I så fall er det bare å forberede seg på et blodbad uten like under neste års samlesing. Da må de bloggerne som nominerte bøkene belage seg på å forsvare dem i et iskaldt frontalangrep fra oss nådeløse litteraturstalinister. Kanskje er det langt færre av oss blant bokbloggerne. Men til gjengjeld er vi bevæpnet til tennene med knusende, nedlatende og utrivelige adjektiver.

Simon Stranger er foreslått som et mulig preventiv her. Jeg har ikke lest boken ennå, men det skal visstnok være en ungdomsroman som slipper gjennom den litteraturkritiske voksensensuren. Dokumentarbøkene (valgfri forfatter, valgfritt tema) kan også bidra til å forhindre krig. Forutsatt at bloggfolket klarer å enes om hvilken av dem som fortjener det mest.

Mine neste bøker er: Sunniva Lye Axelsen Tyrkisk frokost (noveller), Eli Fossdal Vaage Hekla myter (dikt), Lars Petter Sveen Guds barn (roman), Mikkel Bugge Tauet (noveller) og Tora Seljebø Om kvelden blir namna ropa heim (dikt). Og jeg blir nok nødt til å sjekke ut Ida Hegazi Høyers Unnskyld nå straks, for å finne ut hva det er slags roman som har begeistret både Ellikken, Silje og Moshonista. Det har såvidt jeg vet aldri skjedd før. Boken må være meget spesiell.

Siste frist for å nominere er tidlig januar en gang. Shortlisten offentliggjøres i slutten av januar. Jeg håper vi sitter igjen med seks bøker som ikke ligger øverst i stabelen i bokhandelen. Jeg håper shortlisten ikke vil bestå av alle de bøkene forlagene selv har satset på i år ved å sende ut leseeks uoppfordret i hytt og pine. Jeg håper det blir nye forfatternavn på listen i år, og at Åpen kategori ikke blir en ren reprise av fjorårets shortlistede forfattere. Jeg håper vi klarer å få til noen overraskelser, også for oss selv. Jeg gleder meg.

Men først: Bokbloggere, avlegg statusrapport!

Hvilke førsteplasser har dere foreløpig i de to kategoriene?

Hvilke diktsamlinger og/eller novellesamlinger kan anbefales?

Hvilken bok bør virkelig ikke komme på shortlist?

På en skala fra en til ti: Hvor vanskelig kommer dette til å bli?

55 tanker om “Men bloggen var ikke død!”

  1. Pokker også, altså. Nå har jeg vært helt ute av bokbloggerloopen, og planla i grunn å holde meg der. Men nå må jeg jo bare få nominert noe i «Åpen kategori», når alternativet er så skremmende som det du skisserer opp her, frk. Tidemann.

    Mine favoritter så langt i år i den kategorien (who am I kidding: de ENESTE av årets bøker jeg har lest i den kategorien som gudskjelov var bra alle sammen) er allerede nevnte Marit Kaldhol – det skulle vere sol, vi skulle reise til Lódz og Tora Seljebø – Om kvelden blir namna ropa heim, samt tidligere prisvinner Ruth Lillegravens Manilahallen. Men vent, Vinternoveller er vel også fra i år? Djises, da er den selvskreven kandidat den også selvfølgelig.

    Forresten er det fint å ha deg tilbake. Jeg er også tilgjengelig for øl, dersom det skulle vært aktuelt.

    1. Etter kveldens julebord er jeg litt roligere. Det er mange fornuftige strategier i omløp, og gode bøker leses overalt. Hovedproblemet nå er hvordan vi skal klare å rekke over alle bøkene som sannsynligvis fortjener en sjanse, men som vi ikke kommer på tidsnok at vi må lese.

      Klart du må nominere! Litteraturstalinister kan ikke sove på vakt. Uansett hvor mye eller lite man anmelder, er det norsklesingen som teller. Kaldhols bok er en roman, så da kan du til og med nominere bøker i begge kategorier. Vinternoveller er fra tidlig i år (januar?), og ville kanskje blitt glemt som en mulig priskandidat uten Brageprisen. Jeg skal lese de to første Rishøi-samlingene før jeg leser årets samling, og dermed havner hun i samme kinkige situasjon som Tiller og Renberg. Istedet skal jeg prøve å finne gode novellesamlinger som ikke allerede har vunnet pris, faderlig fort.

      Og takk! Jeg er alltid tilgjengelig for øl. Det er derfor jeg sjelden er tilgjengelig på blogg.

  2. Nylig hjemkommen fra biblioteket med både Edelstener, Undis og Guds Barn (Gudsbarn), svært glad for at du nevner sistenevnte da jeg ikke har sett andre gjøre det. Jeg fikk også med meg historieboka 200år (eller noe sånt, innser at jeg kan gå 2m for å sjekke, men er for opptatt med ostekake og tasting.). Kristine Næss hadde de ikke, så den må bestilles. Jeg turte ikke ikke nevne det i eget kommenaterfelt (også kalt ryktebørsen) men det begynner for min del å se mørkt ut for Emanuelsen og Evjemo. Har rett og slett ikke tid. Ikke engang Tvangslesingkafeen kan hjelpe meg nå. Når desember kommer rullende har jeg krysset mine 10 – og må derfor pent og tvunget møte opp med 1001/booker bok.

    Blodige øyne, uforståelige fremmedord og utrivelige adjektiv
    , det er akkurat sånn det skal være
    , eller for å sitere Vigdis – sånn det skal være mellom mennesker –
    , kanskje var det nettopp blogging hun tenkte på??

    (Når det gjelder Unnskyld plagierer jeg eget kommentarfelt og forklaring.
    Eneste grunnen til denne forvirrende enigheten mellom oss 3, må være at noen (sikkert de andre)
    har misforstått, – alt)

    Nå skal jeg gråte noen tårer over at jeg måtte skofte julebordet pga kjæledyrets betente soppører
    , som ingen andre enn meg forstår seg på, og får lov til å medisinere. 2mnd med drypping…
    – og munnkurv. Sukk.

    1. Okei, så er krigen allerede i gang. Nå må strategene konse. Aller først: Du ligger langt unna Undis. Det mener jeg. Hold deg unna! Vi hadde en samtale om Øyehaug i høst, og du sa tvert og kontant nei uten betenkningstid da jeg spurte om jeg burde lese Vente, blinke eller Undis. En eventuell second opinion har du IKKE TID TIL NÅ!!

      Tentativ slagplan: Du leser Edelstener. Første bok ut, glem alt annet. I løpet av kvelden har jeg mobilisert Silje, og Elisabeth er på gli. Litteraturstalinistene skal jeg alltids klare å overbevise med en anmeldelse fokusert rundt deres intellektuelt-erogene soner og frustrerte nysgjerrighet på hvordan et sjokkerende kvinnesyn kan uttrykkes gjennom eksemplarisk sofistikerte setninger. Under middagen i kveld fikk jeg og Elin invitasjon til bokbad med Sveen på onsdag. Mens du leser Lund, leser jeg Sveen og sitter på første rad onsdag kveld for å sjekke ut om han faktisk er et Guds barn, eller om du kan droppe boka som et falskt testamente og gå videre til Evjemo og/eller Emanuelsen. Eventuelt Stranger, selv om Silje nå er på den saken også. Og jeg, i løpet av uken. Vi trenger menn, det er det vi gjør. Tiller har en fair sjanse, Renberg ingen. Glem damene til du har sjekket ut herrene.

      Du sier nå at du må prioritere 1001 og Booker. Javel. Det tar jeg som et tegn på kognitiv svikt. Har du allerede glemt Roy Jacobsen? Du kan faen ikke mene at du overlater kampen mot klisjésviskene til meg alene her på målstreken, mens du trekker deg tilbake til laurbær og kryss. Ta deg sammen!

      Veldig synd at du ikke kom på julebordet, forresten. Foruten bokhøsten og prisstrategier snakket vi om Dr Alban, målstyring i offentlig sektor og keltiske myter. Jeg fikk bekreftet (igjen) at øldrikking med meg er et effektivt folkehelsetiltak, og servitøren fikk den kjeften hun skulle ha. Bokbordet var – som alltid – perfekt. God bedring til Devildog.

      1. Ikke les Vente, Blinke sa jeg, ganske riktig uten betenkningstid, før jeg modifiserte med at Undis kanskje kan være boka som reiser kjerringØyehaug. Har ikke lest en eneste omtale på blogg, men av alle de jeg dro med meg hjem igår er det den tynneste. Slike ting har stor betydning når, i dine ord, dommedag nærmer seg.

        Forvirringen begynner å bli total nå da jeg sitter her og prøver å diskutere, manipulerer og diskret foreslå, uten å selv bli påvirket i 4 kommentarfelt på engang. Mistet internett har jeg også, slik at når denne kommentaren engang blir ferdig er det ikke engang sikkert jeg får publisert. Dedication!
        Jeg glemte å si at Nesbøs Sønnen er den boka av de jeg har lest som bør holde seg unna alle nominasjonslister. Også skjønner jeg ikke at ingen nevner Ingvild Schade, ikke jeg engang, selv om jeg har stått på venteliste like lenge som Undis.

        Når det gjelder 1001 på tvangslesingskafeen, har jeg ikke annet valg enn å følge egne regler, kan ikke lage revolusjon første gangen (da får Anita bare blod på tann), neste år kanskje, ikke i desember, mm jeg doktorerer den opprinnelige lista, hadde det ikke vært for at dere alle har memorert den, og slikt juks vi bli avslørt før jeg rekker å trykke delete. Red alerts på alle tvangslesepc-er.
        Er det på litt.huset dere skal se Sveen, 26.nov?
        Førøvrig har de ikke Næss på bib – bare eBokBib, da så det plutselig mørkere ut.

        (Devildog må belage seg på 2mn med ørebehandling. Deretter er det bare å krysse fingrene for at det er en enkelt ørebetennelse (sopp) og ikke springer ut av allergi eller annen faenskap.)
        Hilsen doktor ryktemaker. (Julebordsmisunnelsen er fremdeles for rå)

      2. Hmm… Når eg les dette innser eg at eg er for seint ute med å lobbye for Anne Kyoung-Sook Østfi. Eg skulle jo gjere det i god tid før slike planar blei lagt i år.

      3. Ute etter tynne bøker, yes? I så fall er det diktsamlinger du trenger, ikke Undis. Og jorden kaller: Hvis du mot formodning elsker Undis, hvordan hadde du tenkt å få den inn på shortlist uten, sitat, «en eneste omtale på blogg»? Du kan gjerne anbefale den; jeg kommer til å ligge som en giftslange i busken og sniksabotere. Fordi jeg har sterke fordommer mot to typer hovedpersoner: De som er litteraturvitere, og de som har hale.

        Man kan ikke lobbyere uten å bli påvirket selv, umulig bissniss. Nå vurderer jeg nesten å la Vigdis gå foran Guds barn i køen, siden the force in you is strong. Sønnen dropper jeg, så det kan du ta med ro. Nesbø er ingen vits på shortlist, for han får vi ikke på bokbad selv med stygge trusler om sanksjoner. Og jeg får inntrykk av at bøkene hans klarer seg ganske bra uten vår hjelp.

        Kompromiss mellom deg og Anita: Du får lov til å lese norsk på tvangslesingskafeen, mot at du lover å ikke gi henne juling for Vigdis-kommentaren. Ok?

        Sveen er på Kulturhuset. Stakkars hund! Stakkars doktor ryktemaker.
        Hvem er Ingvild Schade?

      4. Ingvild Schade!!!, er hun som skrev den bejublede Drammens Rekordbok. Og det ville være en skandale om ingen leste den til prisen. Det kan bli meg, hvis den noengang blir ledig på biblioteket. Og det bør bli deg, etter du er ferdig med Vigdis selvfølgelig. Kognitiv svikt ja, you said it, legg til brutal mentalsvikt og lesesperre, så har du et menneske som bukket under for presset. Godt jeg skal være gressenke denne uka så jeg får samlet meg, kan ikke bare gå rundt og stirre på Skåden.
        Tror det var det du sa om at Renberg er sjanseløs. Absolutely not. Jeg trenger heller ikke lese flere menn. Jeg har Tiller og Renberg, og jeg tar tilbake alt jeg sa til Bjørg, og det jeg skrev hos Silje. Man burde får dobbelpoeng for triologier. Det er mitt nye kamprop – og slagplanen du etterlyser. Det inbærer også, naturlich, at alle Høyers tre burde lese før man i det hele tatt får lov å nominere hennes.
        Der, det er bokbloggeren som rydder vei for sine helter.

      5. Å ja, den Ingvild Schade. Merkelig at ikke bloggerne fra Drammen har lest den, det må de jo. Jeg leser Guds barn nå, ikke Vigdis, og jeg må si at de er imponerende talentfulle, disse unge mennene. Satire og Jesus, det er ikke småtterier. Etter dem må jeg snike inn Lotta Elstad, den jeg skrev om fra Flamme og glemte etterpå. Kan du ikke lese noe annet mens du stirrer på Skåden? Greit nok at du ikke trenger å lese flere menn, hvis du synes det er ok at bokbadet neste år blir like testosteronfritt som i år. Men å gå all in på Renberg er bare sært. Veiryddingen for heltene dine fungerer kanskje på den fjerne planeten du nå har bosatt deg på, men her på jorden virker tyngdekraften fremdeles.

        Jeg håper du fikk med deg at Anita ikke innfører anarki i Trøndelag hvis du leser norsk den ellevte?

  3. Godt å se at det er liv i deg og at du har frisknet til.:) Også godt å se at du likte Ørstvik, den likte jeg også veldig godt, veldig godt. En jeg likte like godt, men som fortjener lesere over alle støvleskaft er Miriam Neegaards «Stormen og stillheten». Det er så synd at ikke fler har lest og skrevet om den. Den kom i slutten av oktober og relativt ny, så jeg håper det skyldes en viss treghet at få har lest den enda. Men jeg frykter dette er en godbok som kommer under radaren i mangel av kjendiseri og sterk markedsføring.
    Nuvel… Evjemo er blant mine favoritter, Tiller, nevnte Stranger og Høyer også..
    Jeg har lest en del lyrikk: Manilahallen, Anna Kleiva med Vårar seinare er en favoritt. Vinternoveller av Rishøi. Ida Jacksons Morfar, Hitler og jeg (sakprosa). Litt vanskelig å velge mellom lyrikk og sakprosa egentlig.. En kjempegøyal diktsamling er Jon Hjørneviks Hjemmekontor i gravferden.. Tipper du liker den.
    Ellers har jeg blogget om mine favoritter så langt, i dag, etter inspirasjon fra diskusjonen inne hos Moshinista de siste par dagene. Om jeg får lov:
    http://artemisiasverden.blogspot.no/2014/11/de-beste-norske-sa-langt-tips-og.html

    Hvem som ikke bør havne på shortlist? Tja, Berit Hedemanns All min forakt. Jeg ble også skuffet over Hjorths siste (sier dette i frykt for å få juling av Moshonista) men jeg godtar jo selvsagt at andre kan like den, fordi jeg har sans for Vigdis tross alt, og Trollkvinne av Bente Pedersen skal definitivt ikke på shortlist.

    Hvor vanskelig? 8. (temmelig vanskelig)

    Ha en fin helg!

    1. Tusen takk, Anita! Generelt har jeg hørt lite om bøkene som ble utgitt i oktober foreløpig, også de av mer kjente forfattere som Tove Nilsen og Edvard Hoem. Jeg har vært spent på Krø av Didrik Morits Hallstrøm, som ble utgitt nylig og skal være en velskrevet grøsser. Jeg burde ha lest Evjemo for lenge siden; jeg skulle egentlig intervjue ham til bloggen i høst, men det var før jeg ble syk (og deretter lat). Tar det igjen på nyåret. Jeg skal prøve å få lest flere menn fremover, og skal huske Hjørnevik. Nils-Øivind Haagensens diktsamling har jeg kjøpt, men ikke lest, og Håkon Øvreås’ dikt må jeg også skaffe meg. Jeg noterer meg Anna Kleiva, siden du har anbefalt den før. Rekker jeg den ikke før jul, kommer det forhåpentligvis flere lesedager på nyåret.

      Vigdis skal leses! Uansett hva jeg synes om boken, ville det vært en fest å ha henne på bokbad. Moshonista har jobbet så systematisk med å bryte ned Vigdis-motstanden min at alle forbehold er borte. Sånn bortsett fra det, hadde det jo vært gøy med en skikkelig Vigdis-duell mellom dere to!

      1. Nilsen og Hoem må nok stå over her, hvis det ikke ryr inn kjempeanbefalinger av feks Hoems bok. Anmeldelser og omtaler av Nilsens bok har ikke appelert noe særlig til meg, så den bryr jeg meg ikke om å lese nå. Hallstrøm erhelt ukjent for meg..men en grøsser er da ikke forakte.:) I går leste jeg en interessant anmeldelse av Arne Hugo Stølans siste diktsamling, som kan være verdt å sjekke ut. (Klasskampens bokmagasin) Bare noen og 70 sider, og det er jo overkommelig.. Håper du får lest Evjemos bok i tide, hvis du ikke har gjort det.:) Vigdis ja, – kan jo hende at DU liker den.:) Duell? Ja, hvorfor ikke..hehe.
        Nå har jeg fått for meg at jeg bare må lese Bjarte Breiteigs Mine fem år som far. Og jeg skal sjekke ut Næss og Lund på biblioteket.. Akkurat som jeg ikke har nok å rekke å lese. Når går fristen for nominsasjonene ut forresten? Flere lurer på det inne på blogginnlegget mitt..

      2. Det var derfor jeg nevnte Krø for deg, siden du likte Frobenius. Jeg aner selvfølgelig ikke om det er grunn til å sammenlikne dem, men jeg leser mer enn gjerne grøssere skrevet av folk som faktisk kan skrive. Evjemo er prioritert, ja, sammen med de 20 andre prioriterte bøkene mine … Herregud, det er direkte livsfarlig at vi snakker så mye med hverandre nå. I stedet for å få lest mest mulig, henger vi på nett og bunkene øker for hver time.

        Jeg har foreslått for Moshonista at hun lar deg slippe juling og Vigdis-duell denne gang mot at hun får tvangslese norskbøker på tvangslesingskafeen. Er ikke det et utmerket diplomatisk forslag, da?

        Jeg vet at vi har satt nominasjonsfristen på et tidligere møte, men det er Silje sekretær som har skrevet den ned. Det er enten 7. eller 10. januar.

      3. Nå er det ikke flere svarmuligheter etter det siste svaret ditt, så jeg svarer her, håper det ikke blir alt for rotete. Har kikket på Krø på forlagssiden, absolutt noe å se nærmere på. Får sjekke om bib har den. Du har helt rett i at vi bør lese istedet for å snakke oss frem til enda større bunker og enda mindre tid.. Men angående Vigdis-duell, tvangslesing av norsk og ikke-juling, så er det sikkert et godt kompromiss.;)
        Nå har jeg kommet godt i gang med Monika Isakstuens Om igjen, og det er en bok jeg liker veldig godt etter 70 sider.. Den fenget tvert.
        Da skal jeg kringkaste at fristen er i januar, 7,eller 10. God natt!

      4. Silje begynte på Krø i går, og mener den overbeviser så langt. Da spøker det for at jeg bytter ut Vigdis med den. Vel, Anita, siden du klarte å lese 70 sider Isakstuen innimellom diskusjonene, kan vi trygt slå fast at du håndterer begge deler samtidig:) Det blir spennende å følge med på Isakstuen, jeg ser at det er flere som sier det samme som deg. Og jeg ser at Moshonista tar den konfronterende tonen i tråden over, så jeg skal overlevere vårt forslag til fredsavtale før hun rekker å konstruere enda flere stråmenn. Deretter begynner jeg på Guds barn. Dette blir en effektiv mandag, kjenner jeg.

  4. Hurra! Du er tilbake! Sier hun som knapt har hatt tid til å blogge i høst selv…
    Uten å ha lest noe som helst kommer jeg nok til å nominere Aina Basso, Vigdis Hjorth, Gunnhild Øyehaug og Hanne Ørstavik. I åpen klasse blir det definitivt en stemme til Stian Johansen, Ida Jackson og Rishøi. Jeg behøver ikke lese, jeg vet det er bra. Høhø.

    1. Det er stas å være tilbake! Så mange bra bøker å diskutere, så mange bra folk å diskutere dem med. Men du må jo lese bøkene også!! Ellers er det strengt forbudt å nominere, altså, der er vi meget strenge. Jeg anbefaler deg å begynne med Ørstavik, og Johansen selvfølgelig. Hvis vi skal være feminister med selvrespekt, må vi kanskje gjøre en innsats for å lytte til mennenes stemmer også? Her mangler vi prismessig presedens. Ingen fare at du ikke har tid til blogg i høst, så lenge du stiller opp med ditt kultursnobberi og litteraturvitenskapelige tyngde dersom shortlisten blir helt krise. Og så må vi møtes snart!

      1. Lese også, altså? Æsj, dere er så strenge. Jeg får legge meg i selen! Ellers trives jeg jo godt med å være en deus ex machina som redder dere alle fra halehælvete. Men hva med Lotta Elstads Et eget rom? Har vi trua på den? Den ligger nemlig på pulten min. Helt uåpnet, selvfølgelig, but still. Hmmm… menn, ja, du sier noe, men så er det en gang sånn at de interesserer meg så lite. Det er selvfølgelig helt feil av meg, jeg innser det, men jeg vet ikke om jeg orker å lete meg fram til dem. Holder det ikke med Johansen? Ok, jeg skal ta meg en titt nå, klokka ett på natta, for din skyld.
        Ja til å møtes! Jeg står jo i dyp gjeld til deg og alt. Det har vært en teit høst, 2015 blir det nye året hvor alt blir som jeg vil!

      2. Ja, vi er kjempestrenge. Men hvis du starter med for eksempel Ørstavik, kommer du sannsynligvis til å takke meg etterpå. Herregud, jeg tenkte ikke på at vi hadde en halebok med i år, og at enda en kan komme med neste år. Jeg leste den aldri selv, siden alle dere litteraturstalinister sa et tydelig NEI. Lotta Elstad! Hun hadde jeg glemt. Men HUN har vi troen på, så klart, jeg må skaffe meg boken straks. Hehe, jeg prøver å se for meg reaksjonen din hvis en mann hadde sagt det samme om kvinnelige forfattere. Men Johansen holder selvfølgelig. Jeg er biologisk og uhelbredelig interessert i menn, guttegal ifølge min mor, så jeg kan ta meg av herrekvoten for din skyld. 2015 blir supert, jeg gleder meg til mange bokdates!

  5. Som en hengiven outsider kan jeg ikke dy meg for å uttrykke min lettelse over at det ikke er skjedd deg noe forferdelig, og min glede over at du fortsetter å blogge. Jeg elsker din doktrine:

    «Dessuten beviser romanen det alle lesere burde vite nå: De mest underholdende romanene er alltid eksepsjonelt velskrevet. Så alle burde gjøre hverandre en tjeneste og glemme den falske motsetningen mellom underholdningsverdi og litterær kvalitet. Enten det handler om forfattere som tror de ikke trenger å skrive godt for å underholde, eller forfattere som tror de ikke trenger å underholde fordi de skriver godt. Begge deler er påkrevd, og alt annet må tilskrives latskap eller mangel på talent.»

    Som bokblogger fyller du din doktrine til randen og vel så det. Du er helt unik. Du skriver klokt, ujålete, kunnskapsrikt og grundig, og til tider så morsomt at denne nokså gamle damen har ledd seg nesten ung.

    1. Tusen takk for utrolig fine ord! Nå ble jeg veldig, veldig glad.

      Jeg skjønner jo at jeg må ta meg kraftig sammen og prioritere bloggingen mer når jeg har lesere som dere. Helst bør jeg vel ta punktet mitt om latskap til etterretning og gjøre mer for å etterleve egen doktrine:)

  6. Det er nok Høyer og Stranger som leder så langt hos meg, men håper jo de skal bli utfordret. Jeg har slitt meg inn i Ørstavik, men nå har det løsnet litt sånn midtveis. Den krever litt den der. Det er stressende å skulle rekke over så mange bøker og da blir ikke tålmodigheten akkurat på topp heller. Har ellers store planer om å lese flere av de du nevner fra ryktebørsen, Basso, Bildøen og Kaldhol (slår nok et slag for de nynorske damene). Jeg leste en anmeldelse av Kaldhol-boken der et sitat var hevet ut og bare det ga meg tårer i øynene. Har et par menn også bunken, Bjarte Breiteig og Lars Seljestad, men leste noen lunkne anmeldelser så da ble jeg usikker.

    I åpen klasse har jeg lest noen barne- og ungdomsbøker og har noen kandidater, men har planer om å lese flere. Jeg har i grunn ingen dikt- og novellesamlinger å anbefale. Jeg har lest en novelle i Vinternoveller som jeg likte godt og skal lese videre etterhvert. Kanskje jeg rekker Lillegraven, men blir nok nedprioritert siden hun allerede har fått pris. Sakprosa blir det ikke tid til. Det hadde egentlig vært kjekt om vi fikk noen nye sjangre inn på nominasjonslisten. Spesielt novellesjangeren var fraværende i fjor.

    Når det kommer til hva jeg håper ikke kommer på lang- eller kortlisten er det vel bare Lars Mytting sin bok jeg vil trekke frem. Jeg har vel allerede nevnt det på Instagram. Maken til overdreven bruk av sammenligninger og metaforer for omtrent alt han ser og opplever har jeg heldigvis sjeldent sett. Det ødela for en historie som ikke egentlig var så verst.

    1. Nå føler jeg for å gamble på at dere får Høyer og Stranger inn på shortlist uansett hva jeg gjør, og at jeg heller får skaffe dem noen harde konkurrenter. Ørstaviks bok er krevende; jeg leste den på to dager og følte etterpå at jeg hadde overspist meg på konfekt. Den er mektig, men det er et kvalitetstegn. De tre andre kandidatene mine er også sånn, men jeg leste dem mer oppstykket og langsomt sånn at jeg kunne trekke pusten mellom slagene.

      Kaldhols roman er så vakker og sitatvennlig at man omtrent kan bla opp på en tilfeldig side og finne linjer som treffer en midt i hjertet. Historien gjør dypt inntrykk. Manilahallen er sterk og nydelig, men jeg avventer å nominere Lillegraven og Ravatn fordi jeg gjerne vil at vi skal finne nye forfattere i år. Skjønt jeg mye heller vil se dem på shortlist enda en gang foran noen som skriver middels eller dårlig. Jeg skulle gjerne sett en dokumentarbok og/eller en novellesamling på shortlist, men må i så fall satse på at noen andre finner dokumentarboken. Noveller kan jeg muligens klare.

      Heldigvis er det ikke mange som har trukket frem Mytting som favoritt, så vi kan jo håpe at vi slipper den. Jeg kjenner i hvert fall at jeg ikke har ork til å samlese enda en bok der jeg må irritere meg grenseløst over språket. Sitatene i Bjørgs anmeldelse sa sitt, den romanen må jeg bare styre unna.

  7. Hos meg er det Kaldhol som leder overlegent, men Isakstuen segler opp som et outsider. Har litt igjen på den boken, men den liker jeg veldig godt. Prøver nå å få flere til å lese Kaldhol, flere må oppdage henne!! Jeg skal straks begynne på Birger Emanuelsen sin bok, og gleder meg til den.

    Ellers så blir det spennende å telle opp stemmer til slutt, det er mange forskjellige favoritter overalt, og litt rart at ikke flere er Tiller-fan. Men igjen, du skal ha lest de to første bøkene, og har du ikke det så styrer du unna. Når jeg er ferdig med Emanuelsen boken, så skal jeg lete på blogger om hvilke bøker jeg skal lese frem til jul, slik at jeg har et godt utvalg ved nominering.

    Ha en fin søndag 🙂

    1. Jeg har ikke rangert mine kandidater ennå, der går jeg strategisk til verks når jeg ser hvilken retning det går i romjulen. Akkurat nå er det umulig å si hvem vi ender opp med til slutt. Men ja, flere må oppdage Kaldhol! Isakstuen gleder jeg meg til, men er usikker på om det blir tid før nominasjonene. Vi får trøste oss med at bøkene som ikke kommer på shortlist heldigvis ikke går rett til makulering. Emanuelsen har jeg lest, den er god; og ekstrapoeng til deg for mannebok!

      Jeg gleder meg til vi skal telle opp stemmene, Gro, det blir kjempegøy! Ha en fin uke 🙂

  8. Takk for i går! Og takk for et flott og morsomt innlegg! Det er godt å se at du er tilbake på blogg :-).
    Jeg har nå bestemt meg for å gjyve løs på mennene; Edelstener, Krø, Sone Z, Stranger og Breiteig – som jeg snart er ferdig med. Jeg er egentlig storfornøyd med kvaliteten på bøkene jeg har lest i høst. Høyer, Næss og Kaldhol er mine topp tre forløpig – i hvilken rekkefølge er ennå uvisst. Isakstuen og Ørstavik må jeg også lese, samt noen diktsamlinger og novellesamlingen til Kjos Fonn.

    1. Selv takk for i går! Det føles bra å være tilbake igjen. Jeg kjenner at jeg har savnet bloggen og diskusjonene veldig. Det blir ikke like lenge til neste innlegg, håper jeg.

      Så bra at vi i komiteen tar kjønnsbalansen på alvor:) Jeg er spent på hva du synes om Krø, jeg tror Elin også skal lese den. Novellesamlingen til Kjos Fonn (var det Maria?), må jeg også få skaffet meg. Da har jeg fire til sammen, inkludert Sunniva Lye Axelssen, Mikkel Bugge, Jakob Arvola (som jeg glemte i innlegget).

      Kvaliteten er god i år, mye bedre enn i fjor. I alle fall romanmessig. I fjor tror jeg diktsamlingene var bedre enn romanene, men jeg satser på å finne fine dikt i år også.

      1. Breiteig ble jeg ferdig med i ettermiddag og den var en bok som jeg likte bedre og bedre etterhvert som jeg leste. Krø begynte jeg på i kveld. Veldig godt skrevet og interessant så langt. Tror jeg kommer til å lese den kjapt for den suger meg til seg.

      2. Bra, Silje. Da regner jeg Krø som godkjent i den første kvalitetskontrollen. Jeg skal hente den i løpet av uken, og har hørt at den er fengende nok til å kunne passe mellom alle de sorgtunge og noe tregere bøkene. Breiteig: Var den verdt å lese-god, eller Kristine Næss-god?

  9. Eg fann ut at min statusrapport var så omfattande at det fekk bli eit heilt blogginnlegg og ikkje bare ein kommentar. Men det første som slår meg når eg les innlegget ditt er at eg ikkje har lese nokon av dei fire du har på topp. Eg vurderer tre av dei, men Ørstavik har fått mange nok sjansar frå meg, så det skal mykje til før eg gir meg i kast med ei til bok av henne. Eg må kanskje vurdere det, viss ho blir shortlista og eg klarer å henge med på samlesinga (sjølv om eg bestemde at eg ikkje kom til å lese meir av Jacobsen etter Seierherrene, det er jo eit alternativ det og). Eg trur faktisk ikkje eg kan hjelpe deg med lyrikk. Eg kan hjelpe deg med ungdomsbøker, men kjenner eg deg rett er du ikkje interessert i det. Viss du mot formodning skulle få lyst på ei god ungdomsbok, kan eg anbefale Liv Marit Webergs Jeg blir heldigvis ikke lagt merke til, som eit godt tillegg til Simon Stranger. Det er ei av dei bøkene eg tenker at hadde tent på å ikkje bli marknadsført som roman for bestemt aldersgruppe.

    Og så må vi ikkje gløyme det nest siste spørsmålet: Eg håper verkeleg vi slipper unna Mytting på kortlista. Viss vi slipper unna han, skal eg vurdere å gjenoppta trua mi på intelligent liv blant bokbloggarar.

    1. Eget innlegg er veldig bra, og det nytter dessuten lite hvis alt foregår på en eller to blogger. Men som du skrev over her bør man sannsynligvis starte tidlig hvis man skal få fram favorittene sine. Nå er alt kaotisk og det kan være vanskelig å få inn nye navn. Skjønt ingenting er avgjort når alle skal sprenglese helt til januar.

      Jeg hadde sterke fordommer mot Ørstavik før jeg leste denne, men har forstått det sånn at de siste to bøkene hennes er annerledes enn de foregående. Vanskelig å si for meg, men jeg skjønner hva du mener. Jeg har lest utdrag fra tidligere bøker, og la dem kjapt fra meg. De tre andre jeg nevner er ekstremt språklig sterke og blottet for klisjeer, så der er du helt trygg for Mytting-problemet. Hehe til intelligent liv. Jeg regner deg som sikker og stridslysten litteraturstalinist hvis det blir nødvendig også i forhold til andre bøker.

      Du har rett, jeg er lite interessert i ungdomsbøkene før vi kommer til shortlist. Det overlater jeg til de som har bedre peiling enn meg. Men jeg vurderer Stranger fordi boken virker interessant uavhengig av målgruppe. Angående Webergs roman synes jeg dessuten de kunne vurdert et mindre barnslig omslag.

  10. Skåden! Skåden! Skååååden!!!

    Jeg har takket være lånekort og ebokbib hivd meg på galskapen med å dytte inn så mange norske som mulig før jul. Det har selvsagt gått ut over 1001-prosjektet og andre lesesirkler. Har akkurat begynt på Til Nuuk av Espen Haavardsholm som er lovende med hval på forsida og løfter om polare strøk. (Men hovedpersonen heter Espen Haa og da har jeg lyst til å avbryte).

    Hva skal man ikke lese? Jeg var positiv til Forvandlinger av Borchgrevink helt til jeg kom til etterordet som plutselig ble et essay om ABB og Houellebecq, og da lukka jeg boka og trilla terning. Hvorfor?! Jeg ga nettopp også opp 33 av Skomsvold; kaotiskog en følelse av å ha lest det før.

    Hva står muligens på programmet? Ørstavik, Unnskyld, Jakob Arvola, Sovjetistan, Norske edelstener, Åmodt og Hoem.

    1. Skåden, ja. Føkk, jeg må snart vurdere å ta ut noen feriedager for å komme gjennom alt. Men Skåden har jeg hørt mye innstendig bra om. Espen Haa høres ut som grunn god nok for meg til å avbryte. Boken må være skandaløst fantastisk for å slippe unna med sånne oppbrukte grep. Jeg nekter uansett å lese hvalbøker før jeg har beseiret Moby Dick, og det blir i 2015. 1001-bøker og lesesirkler har vi ikke tid til nå, det får vi ta igjen i januar.

      Men … hvordan kan et essay om Houellebecq bli feil? *verden kollapser*

      Skomsvold er uaktuell her i gården, jeg er fortsatt sur etter å ha hørt henne lese fra Monstermenneske i 2012. Takk for påminnelse om Arvola, den ligger i novellebunken. Ja til Ørstavik og Norske edelstener! Åmodt, Hoem og Høyer skal leses her også, men neppe i år.

      Og tusen takk Monika! Jeg har savnet dere også. Og ikke minst: Takk for sist!

      1. Det er ikke det med Houellebecq som er feil, men at han plutselig går over fra fabler til å tenke høyt om virkelighet vs fiksjon når det kommer til Behring Breivik. Og det blir bare så feilplassert, for det er ingenting som peker på at fablene handler om han.

        Til Nuuk overrasker meg på en positiv måte. Tror det er det grønlandske som sjarmerer meg. Håper den holder seg sånn gjennom hele boka. Jeg likte Monstermenneske veldig godt, men 33 falt ikke så smak. Var det du som sa noe klokt om navlebeskuende forfattere som skriver i nåtid? Har kommet over noen sånne i mitt søk etter gode norske bøker.

        Noen som har sakprosatips?

      2. Jeg har snakket veldig mye om navlebeskuende forfattere som skriver i nåtid, og håper at i alle fall noe av det har vært klokt. Men i år har jeg vært flink til å unngå dem, og heller lest forfattere som beskuer andres navler. Sakprosatips finner du kanskje i gruppen på Facebook?

        Godt å høre at det ikke var Houellebecq som var feil. Jeg ble litt engstelig for at det fantes en grense for hans relevans, og at jeg måtte revurdere synet mitt på både ham og verden. Merkelig nok ble jeg nå mer nysgjerrig på fablene enn hvalboka.

  11. Ang Breiteig: den er absolutt verdig en nominasjon. Det er svært vanskelig å konkurrere med Næss språklig, men enn så lenge er fremdeles Høyer min absolutte favoritt. Næss og Kaldhol vaker rett under ;-). Men Krø, altså! 50 sider inn er jeg veldig overbevist!

    1. Jeg fant ut i går at jeg allerde har sju romaner jeg kan nominere, og at det skal mye til heretter for å komme med på listen min. Men før jeg laminerer den, skal jeg lese Krø. Jeg har ikke hørt nok begeistring for Breiteigs bok til å sjekke den ut akkurat nå.

      1. Schade har jeg forresten glemt helt, til tross for at jeg bor i Drammen. Tror ikke jeg rekker å lese den før nominering heller. Det er så mye annet som må leses 😉

    2. Guds barn er nå definitivt inne på listen min, og der står den fjellstøtt. Jeg har egentlig bare plass til én roman til, og da er det på høy tid å fylle opp Åpen kategori. Hvis jeg finner like mange gode dikt- og novellesamlinger som jeg har funnet gode romaner, blir adventstiden en fest.

  12. Nå doblet plutselig lesebunken seg! Inn kom Krø, Norske edelstener, Kristine Næss, Kjos Fonn, Haagensen, Guds barn og noen flere billedbøker. Puuh! Og så fikk jeg Kjære av Linnea Myhre i presang som jeg er godt i gang med.

    1. Ja, bunkene vokser i rekordfart overalt nå. For å unngå nervesammenbrudd er jeg blitt like flink til å ta bøker ut av bunken etter hvert som jeg finner nye. Linnea Myhre boikotter jeg, på lik linje med unge mannlige forfattere som bare skriver om seg selv.

  13. Ikke bare er det en fryd å lese innleggene dine, Line, men du har en egen evne til å gjøre kommentarfeltene fantastisk engasjerende også. Ros i bøttevis til deg!

    Svar på dine spørsmål tror jeg får bli i et eget innlegg. En gang.

    🙂

    1. Tusen takk, Ellikken! Ros i bøttevis også til alle dere fine folkene som engasjerer dere (og gjør meg glad)! Jeg er veldig spent på hvem du skal nominere. Hvis du ikke rekker eller ønsker å skrive om det, finner jeg heldigvis ut av det i januar en gang:)

    1. Hehe! Det spørs om dette arktiske hjertet tåler enda mer kulde nå, altså. Eller om jeg bør fortsette å holde meg til Oslo/vestlandet. Men ved nærmere ettertanke er det skammelig at jeg ikke har funnet en eneste nordlending å nominere. Dette hadde jeg ikke trodd om meg selv.

Legg igjen en kommentar