Lesesirkel 1001 bøker: Det røde rommet

det røde rommetDenne måneden leser vi August Strindbergs Det røde rommet, utgitt i perioden 1870-1880 som føljetong. Romanen er kjent som den første moderne svenske romanen, og er en politisk og sosial satire som blander Zolas naturalisme med Dickens’ samfunnskritikk. Det røde rommet ble Strindbergs store gjennombrudd som forfatter.

Fra 1001-boken: Romanens helt, den unge idealisten Arvid Falk, sier opp sin stilling i statsadministrasjonen i avsky over den fordervelsen han ser overalt i systemet. Han ønsker å bli forfatter og slutter seg til en gruppe kunstnerbohemer, men kjemper for å befri seg fra sine egne snerpete, puritanske tilbøyeligheter. Falks radikale reformiver dempes gradvis, og han føler seg fristet til å anta det egoistiske livssynet som den konservative journalisten Struve går inn for. Som så ofte hos Strindberg, er det spenningen mellom uforenlige motsetninger som gir beretningen dens kraft.

Jeg har i skrivende stund bare lest 75 sider av boken, men kjenner meg foreløpig ikke igjen i den gørrkjedelige beskrivelsen av den. Jeg synes Strindberg er adskillig nærmere Dickens enn begredelig naturalisme. Boken er mer fengende enn jeg trodde da jeg lot den stå urørt i bokhyllen i åtte år. Men det er mulig kjedsommeligheten hoper seg opp mot slutten, eller at jeg rett og slett er litt for glad i sære romaner fra 1800-tallet. For min del er det den desidert beste lesesirkelboken så langt i år, men så rakk jeg jo ikke Austens Northanger Abbey.

Jeg tror vi blir relativt få som deltar i lesesirkelen denne gangen, og at det bare er den harde lesesirkelkjernen som fremdeles henger med. Det blir nesten som i 2012, og så hyggelig at! Mitt innlegg kommer på søndag, sånn at jeg får lest mest mulig av boken før jeg finner fram adjektivene.

Når du har lagt ut innlegget ditt, legger du igjen lenke i kommentarfeltet under sånn at alle kan finne det. Husk å lenke enten til dette innlegget eller denne siden når du skriver innlegg, sånn at leserne dine finner frem til de andre deltakerne i lesesirkelen. Hvis du har skrevet om Det røde rommet tidligere, lenk gjerne til innlegget ditt i kommentarfeltet under.

Generelt om lesesirkelen: Målet er å lese så mange gode bøker som mulig sammen med så mange kule folk som mulig. Vi leser mye forskjellig, gammelt og nytt, og lesesirkelen er en glimrende mulighet til å utvide din litterære horisont, oppdage nye favoritter eller lese bøker du lenge har hatt lyst til å lese. Fordelen med å lese samtidig med andre er at man kan diskutere boken mens detaljene fortsatt sitter friskt i minne.

Alle som vil kan delta i lesesirkelen, men påmelding er bare for de som har egen blogg. Du kan melde deg fortløpende på og av bøker akkurat når du vil, det gjør du i kommentarfeltet her. Du kan delta selv om du ikke har meldt deg på på forhånd, og du kan la være å delta selv om du har meldt deg på. Likevel blir jeg veldig glad for påmeldinger, sånn at jeg vet hvor travel lesesirkelhelgen blir.

God helg!

32 tanker om “Lesesirkel 1001 bøker: Det røde rommet”

  1. Eg mistenker til tider at eg er ein del av den harde kjernen, men den kjernen må klare seg utan meg denne gongen, med mindre eg plutselig blir sjuk og ikkje kan servere i bryllaup på lørdag;-)

    Eg er ikkje halvveis, og blir ikkje ferdig til søndag. Så langt er det greit det eg les, og eg håper å vera ferdig med den i løpet av året. Vil nødig bli ein av dei som har 1001 bøker på vent;-)

    Rekner med at søndag blir daffedag over alle daffedager, og då passer det bra med lesesirkelinnlegg:-)

    1. Klart du er en del av den harde kjernen! Du er jo den av deltakerne som har vært med lengst og på flest bøker:-) Veldig synd at du ikke rekker det, Elida, og jeg tviler på at det blir så mange innlegg for deg å slappe av med på søndag. Men hvis jeg og Melusine skriver, får vi heller gjøre det skikkelig.

      Hehe, hvem i alle dager er det som har 1001-bøker på vent? Apropos det, så har jeg faktisk tenkt å lese ferdig Strindberg før jeg leser noe annet. Jeg har lest så mye med så liten innsats allerede at det bare er tull å legge den til side halvlest. Denne gangen skal jeg ha kryss!!!

      Lykke til i bryllup:-)

  2. Spesielt at du legger ut allerede på en fredag, Line! Boken ble jeg ferdig med tidligere i måneden, men kun fordi jeg fusket og startet før mai. Innlegget er derimot ikke klart, men kommer i løpet av helgen 🙂

    1. Jeg har lagt ut på fredager i noen måneder nå fordi vi har vært så mange deltakere. Med 10-15 innlegg å lese pluss mitt eget å skrive, har ikke søndagen mange nok timer. Så fra i år er det lesesirkelhelg, ikke lesesirkelsøndag:-) Jeg gleder meg til innlegg!

      1. 🙂 Jeg begynte med det først i februar, så du var sikkert ikke på nett tidlig nok i helgene til å oppdage det før nå! Men jeg fant også ut at det er bra for alle å ha litt bedre tid på seg, sånn at ikke søndagen bare blir stress. Tanken er at de som har skrevet ferdig innlegget på forhånd, kan begynne å publisere allerede fredag ettermiddag.

  3. Eg har eigentleg ikkje tid til å lese dette blogginnlegget, endå mindre kommentere det, viss eg skal bli ferdig med Röda rummet til søndag. Men eg har altså begynt på mitt innlegg om boka. Denne gongen skal eg vere med på lesesirkelen, ferdig eller ikkje ferdig!

    1. Godt å høre at du fremdeles er med, Bjørg! Jeg pleier aldri å bli ferdig med bøkene tidsnok, men synes det er helt greit å bare skrive om det lille jeg har lest. Så lenge litteraturen er god, finnes det jo alltid masse å si om den.

  4. Oj, og jeg som har gått og trodd at det var siste dag i mnd som innleggene skulle legges ut. Strindberg har ligget her lenge—men da får jeg starte på ha i kveld, og legge Gatsby tilstede, men med handletur i morra spørs det om jeg rekker å bli ferdig det til søndag.
    Northanger Abbey stoppet det helt opp med…dessverre.
    Den liger på meg og jeg har tenkt at jeg hvertall skal lese ferdig den enkle utgaven.. men det får bli etter Strindberg det da.

    1. Neida, det er siste helg i måneden, siden folk ofte har fri i helgene og litt bedre tid til blogging. Dvs JEG har bedre tid i helgene, siden jeg verken har familie eller et sosialt liv, hehe. Men Strindberg har ikke vært spesielt krevende lesning så langt, så det kan godt hende at du rekker det. Enkelte deler av satiren skjønner jeg ikke, fordi jeg ikke kjenner samfunnet han kritiserer. Men morsomt er det likevel!

      Husk at Austen er vanskelig på engelsk! Jeg måtte gi meg da jeg prøvde første gang, og trengte å lese mye annet – og lettere – litteratur på engelsk før jeg klarte å lese den eldre engelske litteraturen. Jeg anbefaler deg å trene på moderne underholdningslitteratur først, og ikke gi deg:-)

      1. Ja, takk for det Line, ang Austen. Merker det krever mer konsentrasjon enn jeg har hatt i det siste,

        Strindberg derimot er jeg nå godt i gang med, lest 60 sider-Jeg synes den er interresant selv om jeg falt litt av her og der i starten, men det er nok mer meg og min trøtthet enn bokas skyld. Han skriver svært innsiktsfullt om menneskers irrganger og har gode miljøskildringer synes jeg.. Drømte meg bort i Stockholm en stund i starten siden jeg hadde en fantastisk uke der for noen år siden, og bodde nær Strindbergs hjem og skulptur.. Liker å lese om bohemer også. Skal på handletur nå, og så gleder jeg meg til å lese mer i kveld.:)

      2. Austen krever mye konsentrasjon, selv på norsk. God litteratur gjør vel ofte det, når jeg tenker meg om. Jeg har fremdeles et håp om å få lest den i sommerferien, men for en gangs skyld skal jeg lese etter innfallsmetoden i sommer. Jeg skal i alle fall prøve og se om jeg klarer det, hehe.

        Jeg stusser over at jeg er den eneste (?) som syntes de første sidene av Det røde rommet bare fløt av gårde, for vanligvis sliter jeg alltid med å komme inn i bøker der andre leser hundre sider på et blunk (virker det som). Jeg skjønner ikke så mye av den politiske kritikken hans, men synes han treffer godt når det gjelder menneskelig skrøpelighet. Den minner meg litt om Hamsuns Sult, med sine sultende kunstnere, bortsett fra at Strindberg har humor og innsikt der Hamsun bare er følsom og høytidelig. Jeg er ikke i tvil om hva jeg foretrekker!

  5. Jeg later hardnakket for at jeg fremdeles hører med i den hardbarkede kjernen, med Strindberg rakk jeg ikke, gode intensjoner til tross. Jeg kommer bare ikke over denne lesebøygen og allergitrøtta. Det er ikke det at lesing plutselig er teit og kjedelig, men at jeg plukker feil bøker og sovner. Tror min egen hardbarkede kjerne har reist og etterlatt meg som et svært overfladisk underholdningssøkende objekt – ikke noe – tænke sjæl – left i hele meg.

    (forresten har jeg vært flomevakuert i 3 dager. 3 dager med kun sporadisk nett og Camilla Lackberg)

    1. Hmmm. Okei. Med deltakelse på 7 av til sammen 24 bøker har du litt igjen før du er i den harde kjernen. Men du skal ha mange poeng for at du er selveste kjernen i å følge med fra sidelinjen, lese og kommentere innlegg, og i det hele tatt bidra med sårt tiltrengt moralsk støtte. Strindberg er for øvrig et overskuddsprosjekt, og neppe det du trenger for å få leselysten tilbake – eller kurere allergien. Men Läckberg?! WTF?? Strindberg er en bedre svenske og en bedre forfatter og en bedre -berg enn Läckberg. Men det vet du sikkert, selv om du ikke tenker sjæl for tiden.

      Flomevakuert, altså? En flyktning i eget land? Det må være stor forskjell på hovedstadsværet og bygdeværet, for det nærmeste jeg har kommet flom denne uken var å stille på jobb våt som en druknet katt på onsdag. Jeg håper hjemmet ditt står og at alt gikk bra med både dyr og tobeinte!

      1. (det var ikke meningen at du skulle telle – pføy)
        , i år har jeg ihvertfall deltatt på alle – minus Nemirovsky og Strindberg, men det er godt mulig jeg hadde lest August hadde det ikke hvert for frykten for husløsa, og Irene blet rotet til pga min mangel på flytende fransk, nei det sier seg ikke naturlig at Suite Francois (eller noe sånt) betyr Storm i Juni. Hvis du legger til at jeg skrev om Monk i Januar og resirkulerte Murakami – er vi snart på 100%. Hardbarket – Kjerne.

        Huset står og alle har det bra.

      2. Ja, du får masse ekstra poeng for gjenlesing av Austen. Men 5-3=under halvparten, ikke nesten alle. Tilgi mitt pedanteri, men du kan ikke være like kreativ i din omgang med tall som med adjektiver (har jeg funnet ut i anledning selvangivelsen). Kan vi bli enige om at du er den hardbarkede kjernen dersom du leser Woolf, Toole, Lee og Tolstoj? Godt å høre at alt gikk bra med heimen. Det hadde vært for dumt hvis huset røk når dere endelig har fått modernisert badeværelset.

    1. Supert, takk! Jeg gleder meg til å lese hva du synes om boken i morgen, men nå er det sol og øl! (Og jeg gruer som en hund til Woolf! Heldigvis er boken kort 🙂 )

  6. Gratulere til alle som har fullført Röda Rummet! Denne boka står på «stand-by» hos meg etter fire kapitler og jeg kommer nok ikke til å fullføre den før langt ut på høsten. Jeg likte den egentlig ganske godt men gjorde et dårlig valg ved å kjøpe en svensk utgave med veldig alderdommelig språk. Kombinert med lesesperre i april utgikk videre lesning til fordel for mer interessant litteratur (for meg, i øyeblikket).

    1. En svensk utgave hadde jeg aldri orket. Jeg klarer ikke å lese på svensk, og synes det er nesten like krevende å lese svensk som tysk. Engelsk er mye lettere. Språket i den norske utgaven er også gammeldags, men ikke verre enn Hamsun/Ibsen/Undset. Jeg kommer nok ikke til å legge den til side nå, i og med at de første 75 sidene gikk som en lek. Endelig var det min tur til å finne en lesesirkelbok som ikke var et blodslit å komme gjennom!

    1. Tanker underveis i lesningen er undervurdert, synes jeg. F.eks. Aroundbooks sine statusrapporter om å lese ymse klassikere er interessant lesning. Man skriver på en helt annen måte når man ikke skal vurdere hele boken, og vektlegger kanskje helt andre ting?

  7. Jeg ble ferdig med å lese Det røde rommet, men å skrive om boken var ikke så enkelt synes jeg. Jeg måtte ha noen pauser for å komme meg igjennom, men det gikk;-)
    Her er lenken: http://bentebing.wordpress.com/2013/05/26/det-rode-rommet/
    Lykke til med lesingen av Til fyret, jeg leste den for noen år siden og minnet sier at det var en flott bok, men jeg husker altså for lite til å skrive om den. Jeg får ta noe lettbeint til neste lesesirkelbok.

    1. Gleder meg til å lese! Jeg synes boken er lettlest og liker den godt, men klarer liksom ikke å formulere noe mer vettugt om den annet enn det som virker innlysende. Men det må være lov innimellom, selv om man har blogg;-)

      Jeg er ikke så glad i romanene til Woolf, og har en slags avtale med meg selv om at Til fyret blir den siste romanen hennes jeg leser. Den er såpass viktig litteraturhistorisk at jeg vil få den med meg, men jeg regner med at den blir lest i ren trass. Heldigvis er den kort!

Legg igjen en kommentar