Lesesirkel 1001 bøker: Kafka på stranden

Kafka på strandenÅrets første lesesirkelbok er Haruki Murakamis roman Kafka på stranden (2002). Den norske utgaven er oversatt av Ika Kaminka og utgitt av Pax forlag, som skriver følgende om boken:

På 15-årsdagen rømmer Kafka Tamura hjemmefra. Han slår seg ned i et lite bibliotek på øya Takamatsu, der han blir kjent med den androgyne Oshima og den gåtefulle, eldre kvinnen Saeki. Vi møter også Nakata, en underlig, gammel mann som har kunnet snakke med katter etter en mystisk ulykke han var utsatt for som liten. Etter hvert veves Kafkas og Nakatas liv sammen. En episk roman med forankring i realisme og drøm.

Ifølge påmeldingen er vi tretten bokbloggere som skal skrive om boken i helgen. Hvis alle de påmeldte nå sitter klar med utførlige analyser av Murakamis skrudde univers, betyr det at mine late dager som lesesirkelgeneral er over i denne omgang. Det er selvfølgelig bare hyggelig, og enda hyggeligere er det at flere helt nye deltakere er med i 2013. Velkommen til dere!

Siden vi er ganske mange påmeldte denne gangen, kan de som ønsker det tyvstarte publiseringen og diskusjonen allerede i dag. Når du har lagt ut innlegget ditt, legger du igjen lenke i kommentarfeltet under sånn at alle kan finne det. Husk å lenke enten til dette innlegget eller denne siden når du skriver innlegg, slik at leserne dine finner frem til de andre deltakerne i lesesirkelen.

Jeg oppfordrer dessuten alle som tidligere har blogget om Kafka på stranden til å legge igjen lenke til sine innlegg, selv om boken ikke er lest i forbindelse med lesesirkelen. Ikke vær beskjedne, nå har dere sjansen til å gi gamle perler en renessanse!

Generelt om lesesirkelen: Målet er å lese så mange gode bøker som mulig sammen med så mange kule folk som mulig. Vi leser mye forskjellig, gammelt og nytt, og lesesirkelen er en glimrende mulighet til å utvide din litterære horisont, oppdage nye favoritter eller lese bøker du lenge har hatt lyst til å lese. Fordelen med å lese samtidig med andre er at man kan diskutere boken mens detaljene fortsatt sitter friskt i minne.

Alle som vil kan delta i lesesirkelen, men påmelding er bare for de som har egen blogg. Du kan melde deg fortløpende på og av bøker akkurat når du vil, det gjør du i kommentarfeltet her. Du kan delta selv om du ikke har meldt deg på på forhånd, og du kan la være å delta selv om du har meldt deg på. Likevel blir jeg veldig glad for påmeldinger, sånn at jeg vet hvor travel lesesirkelhelgen blir. Husk at dere kan være med å stemme på fremtidige lesesirkelbøker til høyre på bloggen!

Mitt innlegg kommer i morgen, først må jeg panikklese resten av boken. Ha en super lørdag så lenge!

43 tanker om “Lesesirkel 1001 bøker: Kafka på stranden”

  1. Innlegget mitt kommer også i morgen. Jeg er så glad for at jeg ble med på denne her, for jeg er helt forelsket 🙂 Det blir spennende å lese hva alle synes, jeg har en mistanke om at dette er en roman som man enten elsker eller misliker. Klem

    1. Så bra, Silje! Selv er jeg overhodet ikke forelsket i dette her, så jeg gleder meg til å høre hva du falt for 🙂 Jeg misliker ikke boken, men synes den er helt meningsløs. Mer om det i innlegget mitt!

    1. Jeg tror vi er mange som liker boka, men som ikke akkurat kan peke på hvorfor. Her skjer så utrolig mye, både fysisk og på det mentale planet. Jeg elsket boka. Og irriterte meg over den. Men er det ikke slik en virkelig god bok skal være, tro? Bøker skal både provosere, engasjere og glede. Det var plenti av det meste i Kafka 🙂

      1. Jeg liker ikke bøker som forvirrer meg uten å oppklare forvirringa, og det var akkurat sånn Kafka var. Heldigvis så har jeg lest to bedre bøker av Murakami så jeg har ikke fått skrekken enda.

    1. Gratulerer til eldstemann! Jeg må ha en liten time out etter intens innleggskriving, men gleder meg til å lese alles inntrykk av boken. Og ja, Murakami er en underlig skrue 🙂

      1. Nå kjenner jeg at jeg nesten har overdosert på Kafka! Det har imidlertid vært fantastisk morro å lese alle de forskjellige bokomtalene. Like mange meninger som det er lesere, og det beviser vel en gang for alle at bokbloggerne definitivt ikke er en homogen gruppe. Etter et gedigent sukkerinntak igår i 19-års dagen (kake-bonanza ut av en annen verden..) og etter at gjestene var skyflet hjem til sine respektive senger ble jeg sittende oppe og bla i omtalene til langt på natt. Kom til at jeg må lese noe av Franz Kafka igjen, bare fordi! Men først, avreagering med en norsk thriller!

      2. Jeg er lei hele Murakami akkurat nå, og kjenner at det blir lenge til neste gang jeg prøver meg på noe av ham. Men jeg fortsetter med boken i dag og har ennå noen innlegg til gode. Det er litt rart, for jeg føler at jeg får litt mer ut av boken etter å ha lest alle omtalene. Selv om jeg fremdeles ikke klarer å engasjere meg i boken, oppdager jeg stadig ting som dere andre har likt og det er gøy. Franz Kafka er en forfatter jeg liker veldig godt; både Prosessen og I straffekolonien var fantastisk. Jeg har verken lest Slottet eller Amerika ennå, og skal ha en av dem som alternativ i lesesirkelen neste år. Jeg er sugen på å lese krim nå, men venter til mars – min store krimmåned!

      3. Jeg leste Slottet av Kafka ifjor, og kunne tenke meg å angripe Prosessen i år, så velg gjerne Amerika til lesesirkelen neste år 🙂 Jeg har nok med én Franz Kafka bok i året… Jeg har også fått mer ut av Murakami etter bokomtalene, men er veldig glad for at jeg hadde lest boka ferdig før omtalene begynte å ramle inn. Jeg er noe usikker på om jeg hadde blitt med om jeg hadde lest omtalene først, uansett om det var mange som likte boka veldig godt… Føler meg litt tom i litteraturdelen av hodet nå, så jeg syns det rett og slett var en befrielse å lese en thriller der en spade er en spade! Fridag idag – HERLIG – så nå skal jeg finne sofaen og kaffikoppen 😀

      4. Da blir det Amerika! Det passer fint, for jeg har lyst til å lese den før Slottet. Som hovedregel synes jeg det holder med én bok pr forfatterskap i året, inkludert Kafka. Det finnes noen hederlige unntak, men jeg får lett overdose av alt jeg leser – særlig når forfatteren har en veldig distinkt stil. Jeg skal ærlig innrømme at jeg neppe ville ha lest Murakami hvis ikke lesesirkelen hadde stemt fram boken. Instinktene mine er ganske gode, og jeg var ambivalent allerede før jeg begynte å lese. Ambivalent, men håpefull 🙂 Og nå er jeg så sugen på å lese krim at jeg skal lese ti krimromaner i vår – minst!

    1. Såpass! Jeg ble ikke fanget av boken, men kanskje desto klokere på hvorfor? Artig at flere har lyst til å lese boken på nytt, mens jeg sliter med å bli ferdig med den første runden 🙂

      1. Hehe, det har du rett i! Jeg hadde lett tapt en Murakami-konkurranse, som ikke engang klarer å bli ferdig med boken 🙂 Rart hvor forskjellig folk leser boken, men noe annet er vel egentlig ikke å vente med alle de merkelige greiene.

    1. Hehe, det er godt du stiller opp med din mangel på positivitet, sånn at vi får jevnet ut noe av halleluja-stemningen her. Kreftene kan du spare til kommentarfeltene rundt omkring, til gjensidig enlightenment!

Legg igjen en kommentar