Lesesirkel 1001 bøker: Storm i juni

Storm i juniÅrets andre lesesirkelbok er Irène Némirovskys Storm i juni (2004). Boken består av to romaner i et prosjekt med tittelen Suite française som opprinnelig skulle bestå av fem romaner fra okkupasjonstiden i Frankrike. Jødiske Némirovsky rakk bare å skrive de to første bøkene – Storm i juni og Dolce – før hun ble deportert og døde i Auschwitz i 1942. Døtrene hennes berget manuskriptet, men ventet med å utgi det til 2004. I tillegg til de to romanene inneholder boken også Némirovskys notater og diverse korrespondanse. Den norske utgaven er oversatt av Kjell Olaf Jensen og er utgitt av Arneberg forlag, som skriver følgende om boken:

Denne boken er en litterær sensasjon: I mer enn 60 år lå manuskriptet til Irène Némirovsky, en av 1930-årenes mest anerkjente franske forfattere, godt gjemt i en koffert. Først i 2004 ble det funnet og utgitt, og ble straks en enorm suksess. Den første delen handler om den omfattende flukten fra besettelsestruede Paris i 1940. Vi følger flere velstående og fremtredende familiers strabaser, sammen med deres tjenestefolk. Historien utfolder seg som en fargerik familie- og slektskrønike, parallelt med en rørende skildring av ulike menneskeskjebner og deres felles redsler. Andre del av boken beskriver livet i en mindre fransk landsby i det nå okkuperte Frankrike. Her er det enkeltpersonene og deres tanker om egen livssituasjon som står i fokus.

Det er rekordmange påmeldte til lesesirkelen denne måneden, med hele tjue deltakere. Det er helt imponerende, og betyr at vi sannsynligvis kommer til å okkupere store deler av bokblogglandia i helgen med innlegg om Storm i juni. For at det skal være gjennomførbart å få lest alle innlegg og kommentarer rundt omkring, kan dere begynne publiseringen fra og med nå. Når du har lagt ut innlegget ditt, legger du igjen lenke i kommentarfeltet under sånn at alle kan finne det. Husk å lenke enten til dette innlegget eller denne siden når du skriver innlegg, slik at leserne dine finner frem til de andre deltakerne i lesesirkelen.

Jeg oppfordrer dessuten alle som tidligere har blogget om Storm i juni til å legge igjen lenke til sine innlegg, selv om boken ikke er lest i forbindelse med lesesirkelen. Ikke vær beskjedne, nå har dere sjansen til å gi gamle perler en renessanse!

Generelt om lesesirkelen: Målet er å lese så mange gode bøker som mulig sammen med så mange kule folk som mulig. Vi leser mye forskjellig, gammelt og nytt, og lesesirkelen er en glimrende mulighet til å utvide din litterære horisont, oppdage nye favoritter eller lese bøker du lenge har hatt lyst til å lese. Fordelen med å lese samtidig med andre er at man kan diskutere boken mens detaljene fortsatt sitter friskt i minne.

Alle som vil kan delta i lesesirkelen, men påmelding er bare for de som har egen blogg. Du kan melde deg fortløpende på og av bøker akkurat når du vil, det gjør du i kommentarfeltet her. Du kan delta selv om du ikke har meldt deg på på forhånd, og du kan la være å delta selv om du har meldt deg på. Likevel blir jeg veldig glad for påmeldinger, sånn at jeg vet hvor travel lesesirkelhelgen blir. Husk at dere kan være med å stemme på fremtidige lesesirkelbøker til høyre på bloggen!

Mitt innlegg kommer på søndag, først må jeg panikklese resten av boken. Ha en super helg så lenge!

44 tanker om “Lesesirkel 1001 bøker: Storm i juni”

  1. Ulikt andre lesesirkelbøker så må eg og panikklese resten av boka då eg har blingsa med vekene, og var sikker på at eg hadde ei veke til på meg!

    1. Hehe, velkommen til panikkleseklubben og årets KORTESTE måned! Jeg trodde for en gangs skyld at jeg var tidlig ute, men glemte at det var februar. Heldigvis er boken velegnet for panikklesing, så dette klarer du fint, Elida. Jeg må derimot slite litt for å rekke det. Som vanlig…

      1. Takker! Ja, eg hadde rekna med ei veke til, men dengang ei:-) Blir eg ikkje ferdig til innlegg på søndag kan eg panikklese den mellom slagene på Oscar-gallaen. Skal sitte oppe natt til mandag og følge med:-)

  2. Så artig med rekord den gangen jeg er med for første gang. Har ikke all verden selv, men det visste jeg jo, men i mål kommer jeg. Det er mye luft i boka, og det er godt med litt pauser innimellom lesingen da det er en del å fordøye og tenke på,. Det er mange personer i romanen å holde styr på. 🙂

    1. Rekord er kjempegøy, og så får vi bare se hvor mange av de påmeldte som rekker å lese ferdig tidsnok. Jeg tviler på at jeg klarer det til søndag, men heldigvis har jeg nå svært lang erfaring i å skrive om halvleste lesesirkelbøker, så innlegg blir det uansett. Men du har rett i at det er mye å tenke på og fordøye her 🙂

  3. Shhh, hele kommentaren min forsvant i dataheng, akkurat i det jeg var iferd med å klage over drept leselyst, du stakk virkelig synåla i motivasjonsballongen min i forrige kommentar (forrige innlegg), men jeg har nå løst mysteriet. Suite Francaise. Den har jeg nemligen. Og hadde du skrevet dette innlegget i begynnelsen av februar, hadde jeg vært ferdiglest og ferdigblogget. Storm i Juni – heter altså Suite Francaise på engelsk. Den har jeg, men gadd ikke lese bakpå, fordi jeg var sikker på at det var en annen bok.
    Så na har jeg bib.eksemplar på norsk, eget på engelsk – og null interesse for Irene.
    Det er MYE som tyder på at årets 2 Irenebøker blir de 2 korte uten kryssverdi.
    Hett blod og den som heter noe med sjel.
    , dette fordi motivasjonen nå er ikke-eksisterende og sannsynligvis ikke blir noe bedre etter
    at hun tar lesesirkelrekorden iløpet av helga. Det sier jeg nå – imorgen er jeg kanskje igang?
    (mhauhahauah). Jeg skal ihvertfall lese og kommentere.

    1. Klart du har Suite Française allerede, jeg husker jo at jeg pga lesesirkelen beordret deg til å ta den med deg hjem fra et bookcrossing-møte. Enten svarte du at du hadde boken fra før, eller så var det det eksemplaret du tok med deg. «Gadd ikke lese bakpå», du liksom. Det som er saken her er at du innerst inne slett ikke har noe lyst til å lese boken og aldri har hatt det, og så legger du skylden på ytre omstendigheter. Er det for sent å stryke Irène fra listen over ting som skal krysses i år? Det er ditt eneste håp. Bare for å gjøre ting enda verre for deg: Jeg liker Storm i juni uendelig mye bedre enn Hett blod, som var totalt intetsigende. Hvis jeg var deg, ville jeg gått for kryssverdien her. Men på the bright side pleier jo folk å elske Némirovsky, så kanskje du får en skikkelig motivasjonsboost i løpet av helgen?

      1. Det sa du noe – snikfjerning av listeelement – kanskje er det akkurat så dypt jeg synker til slutt.
        Jeg kan jo bare bytte ut Irene med svenskekrim og bruke alle overskuddskryssene til å spe på der lista skorter. Deviousplan, frøken Tidemann. Når jeg graver i hukommelsen, husker jeg svaret var at jeg hadde den fra før – visste bare ikke at SuiteF og Storm var samme boka. Dårlig research og ikke fordi jeg ikke hadde lyst å lese, dvs jeg har ikke lyst å lese – men dette sammenfallet er rent tilfeldig og din skyld.
        a) du informerte meg ikke om at boka het 2 forskjellig ting før fredag
        b) du forespeilte slakt på samme fredag.
        , alt blir så mye lettere når man kan skylde på andre.
        Case closed!

      2. Slakt? Det blir da ikke slakt. Hvor fikk du det fra? Det begynner å demre for meg at grunnen til at man skriver hele innlegg om bøker istedenfor å diskutere dem stikkordsmessig i kommentarfelt, er at man får inn et par oppklarende nyanser når man skriver hele innlegg. Hmmm. Slik jeg husker den diskusjonen, sa jeg: «denne må du ta med deg, for det er lesesirkelboka i februar!» og det var den engelske Suite-boka. Ergo anser jeg punktene a og b som tilbakevist. Dette skyldes dårlig research, dårlig hukommelse, latskap og ond vilje, og alt er din skyld. (Men du har ikke gått glipp av noe, det må sies.)

        Devious is mye middle name. (Dog i nøytral forstand, ikke den kjipe, negative.)

      3. Når du skriver at jeg ikke går glipp av noe og at jeg skal være glad jeg slapp, eller noe sånt, er det nesten det samme som slakt. Så jeg nekter all skyld, men jeg kan gjerne utvide skyldbegrepet, til å gjelde et kollektivt lesesirkelfelt, for nå vet jeg både at hun døde i konsentrasjonsleir, når hun gjorde det og at hun visste at det var den veien det ville gå mens hun skrev. Dårlig research var mitt sterkeste kort, nå har jeg bare svak sjel og ubalansert følelsesliv og støtte meg til. Svenskekrim here I come.
        Ut for å takle nok et Nemirovskyinnlegg.

      4. Ok, ok, ok, jeg skjønner. Jeg misunner deg den svenskekrimmen og har nedtelling til krimmåneden mars, da jeg bare skal lese krim. Først må jeg bare fullføre Storm i juni og Elskede, sånn at jeg får begge 1001-kryssene for februar. Ikke meningen å gni det inn, altså. Hvor flink jeg er til å krysse. I motsetning til visse andre jeg kjenner. Hvis du leser Elisabeths innlegg om Storm i juni, trenger du forresten ikke å lese mitt innlegg senere i dag. Jeg sier akkurat samme, men trenger som vanlig bare flere ord på å komme til poenget.

      1. Ja, foreløpig har vi vært skremmende enige. Synes for øvrig at de ekstra ordene du bruker for å komme til poenget er utdypende og får meg til å tenke jeg tok noen litt lange steg for å komme til konklusjonen. Men jeg hadde liksom ikke lyst til å skrive en hel masse om denne boka. Alt jeg egentlig ville skrive var oppsummeringen av forordet. Og regner med de fleste som leser omtalen min i dag allerede har lest det.

      2. Jeg hadde heller ikke lyst til å skrive så langt om boka, og er overrasket over at jeg klarte å få til et såpass utfyllende innlegg. But then again, jeg klarer bare ikke å fatte meg i korthet. Jeg synes uansett ikke at du forhastet deg til konklusjonen; det er poengene som teller, ikke antall ord for å komme dit. Som jeg snart må se til å lære meg. For ettertiden: Du kan skrive om akkurat det du vil, uavhengig av hva leseren kjenner til på forhånd eller forventer. Jeg må lære meg det selv (det også), å skrive om det som interesserer meg, og heller overse reglene som sannsynligvis bare finnes i mitt eget hode. Ord for dagen!

  4. Boka var veldig spennande, men kanskje ikkje heilt min smak, hehe, men eg fekk laga ein omtale. Har lese din, veldig bra!! 🙂 http://bokverdami.blogspot.no/2013/02/lines-lesesirkel-1001-bker-storm-i-juni.html Dette er omtalen min. Kanskje litt kort, men eg det var ikkje enormt mykje å seie om boka, for den var litt handlingsfattig enkelte stader, samstundes som at det nesten var for mykje å seie på grunn av alle karakterane. Har prøvd å ta noko midt i mellom. Ha ein fin søndag 🙂

    1. Tusen takk, og i like måte! Jeg likte innlegget ditt veldig godt og skal huske det du skriver om krigsromaner og åpen slutt, det var et interessant poeng som jeg aldri har tenkt på før. Omtalen din var absolutt ikke kort, du skrev mye viktig og fint om boken. Ha en fortsatt fin søndagskveld! 🙂

    1. For å tenke som Charles Langelet er det helt meningsløst at boken aldri ble fullført bare fordi Hitler hadde det så travelt med å drepe folk. Langelet tenkte forresten ikke på at kunst aldri kan bli viktigere enn mennesker, for uten mennesker blir der ingen kunst. Men ja, boken burde ha blitt skrevet ferdig, og kanskje ville den ha blitt bedre da? Jeg må nesten lese notatene hennes før jeg kan si noe.

    1. Tusen takk, kjære Silje! Gled deg til å lese innleggene, det har vært mange fine synspunkter på boken (inkludert dine). Kos deg på ferie så lenge, stor klem tilbake 🙂

Legg igjen en kommentar