Bloggbursdag!

I dag er det to år siden jeg publiserte mitt første innlegg her på bloggen. Det var en anmeldelse av Camilla Läckbergs debutroman Isprinsessen, et innlegg som stadig havner på bloggens liste over mest leste innlegg og totalt sett er det tredje mest populære. Nokså ufortjent, vil jeg si, for det var ikke mitt beste arbeid og jeg håper virkelig at også Läckberg kan bedre. Mitt desidert mest populære innlegg sammenlagt er det korte innlegget mitt om Eugene O’Neills skuespill Lang dags ferd mot natt, også fra 2010. Heller ikke det er mitt beste arbeid, men derimot glimrende skrevet av O’Neill og derfor en fin førsteplass likevel.

Ifølge bloggstatistikken min har jeg rukket å publisere totalt 196 innlegg på to år, hvorav brorparten av dem ble skrevet i det svært produktive og fantastisk morsomme bloggåret 2011. Det var i 2011 at bokblogging ble noe jeg gledet meg til, og noe jeg ønsket å prioritere. Jeg har alltid likt å lese bøker, men jeg har aldri likt det så godt som etter at jeg begynte å blogge om det. Jeg tror dessuten at jeg er blitt en bedre leser på grunn av bloggingen, for det skjerper både refleksjonsevnen og formidlingsviljen når man har som ambisjon å dele hver eneste leseropplevelse med andre. Mye av æren for at blogging er så gøy som det er skal mine trofaste lesere og mine medbokbloggere ha. Ikke bare er Blogglandia et usedvanlig trivelig sted å ferdes i, men det er også inspirerende å skrive for et publikum som er så lidenskapelig opptatt av bøker og nysgjerrige på hva andre mener om dem. Og det er alltid spennende å se hva andre leser og tenker om det de leser.

Den siste tiden har det vært veldig stille fra min kant. Jeg har lest like mye (eller lite) som før, men jeg har begynt å få helt nye tanker om hva jeg ønsker å lese, og hvordan jeg vil skrive om det. Den mer kritiske og teoretiske litteraturviteren i meg har begynt å våkne fra den lange dvalen jeg gikk inn i etter at masteroppgaven ble levert, og jeg har begynt å finne frem litteraturteoretiske bøker jeg enten skal lese på nytt eller for første gang. Jeg leser også mange helt fantastiske skjønnlitterære bøker for tiden, og vil ikke skrive om dem for å krysse av på en liste eller nå et eller annet mål. Jeg vil jobbe ordentlig med dem, og utfordre meg selv på det jeg tenker og skriver. Det er fryktelig morsomt, men det tar tid.

Siden denne prosessen sammenfaller med både bloggjubileum og generell ryddesjau i bokhyllene mine, har jeg tenkt å kombinere alt i en slags konkurranse. Jeg har tre stabler med bøker jeg ønsker å gi bort. De fleste av dem er ulest. Noen av dem er helt nye leseeksemplarer fra 2011 og 2012, andre har stått urørt i bokhyllen i mange år. Siden det er store mengder bøker jeg skal gi bort, kommer jeg til å trekke ut tre hovedvinnere som får dele på herligheten. Det er mye forskjellig her, men for å nevne noen av forfatterne: Julian Barnes, Anne Karin Elstad, Philippe Claudel, Stephenie Meyers, John Grisham, Jodi Picoult, Knut Nærum, Fjodor Dostojevskij, Henry James, Margaret Atwood, Alexander McCall Smith og Gert Nygårdshaug.

Alle kan delta i konkurransen ved å legge igjen en kommentar under dette innlegget. Konkurransen går ut på å si hvilket av mine blogginnlegg du har likt/liker best og hvorfor. Dette er ingen smiskekonkurranse hvor superlativer gir ekstra poeng, og du trenger selvfølgelig ikke å ha lest alle innleggene mine. Fordi jeg prøver å finne ut av hvordan jeg vil skrive fremover, er jeg også nysgjerrig på hva leserne mine liker å lese om og hvorfor. Jeg tar til meg alle tilbakemeldinger og vil bruke det som inspirasjon. Nevn gjerne et konkret innlegg, men det kan også handle om for eksempel sjanger (romaner, krim, lyrikk, noveller), bestselgere eller ukjente bøker, klassikere eller ny litteratur, favorittforfatter/bok eller helt nytt litterært bekjentskap/tips, korte eller lange innlegg, humoristisk eller alvorlig tone, anmeldelser eller analyser, eventuelt helt andre typer innlegg. Hva mener du?

50 tanker om “Bloggbursdag!”

  1. Grattis med bloggbursdag! Egentlig er det ikke noe spesielt innlegg her jeg har festet meg ved, men heller den utrolig grundige jobben du gjør med hver eneste bokomtale! Noe jeg verken har tålmodighet eller evner til… Så bloggen din er en av de jeg kikker innom oftest. Gleder meg til fortsettelsen jeg også!

    1. Takk for det! Det skal sies at mesteparten av innsatsen går med til å lese bøkene, det er kanskje derfor jeg bruker så lang tid på dem. Selve skrivingen går som regel ganske fort. Det skal også sies at jeg setter stor pris på andre bokbloggeres (deriblant din) evne til å fatte seg i korthet, en dyd jeg må se å få lært meg.

  2. Definitivt blogginnlegget «Hundreåringen som klatret ut av vinduet og forsvant»! Jeg syns det er utrolig vanskelig å skrive en reflektert omtale av en humoristisk bok, og det gjør du med stil her. Derfor er den min absolutte favoritt 🙂 Jeg har ikke lest bloggen din særlig lenge, så det kan nok være innlegg her som er enda bedre, men «Hundreåringen» har sålangt pekt seg veldig ut for meg.

    Jeg vil svært gjerne være med på konkurransen – og lykke til med bloggjubileum!

    1. Tusen takk! Veldig oppmuntrende at du likte innlegget om Hundreåringen så godt, for jeg har noen morsomme bøker jeg skal skrive om snart hvor jeg sliter med å sette fingeren på nøyaktig hva som gjør dem så sabla morsomme. Du har rett i at det er en vanskelig ting å få til. Jeg får bare håpe at bok + meg klaffer like godt når jeg skal skrive om de andre bøkene som med Hundreåringen.

  3. Gratulera med bloggbursdag! Innlegga dine har ein ekstra edge over seg som eg ikkje finner hjå mange andre bloggere, og eg glede meg til fortsettelsen. Innlegget som eg liker spesielt godt er omtalen av Maria Gripes «Skyggen av steinbenken». Skyggeserien har flytta inn på skal-lese-lista mi, og håper å få gjort noko med det i sommer:-)

    1. Tusen takk, Elida! Edge er en beskrivelse jeg liker, selv om jeg ikke vet helt hva den består av;-) Så nå ga du meg noe interessant å fundere på. Skyggen over steinbenken er en flott bok, det er bare å glede seg. Jeg skal også lese mer Gripe etter hvert, men har funnet ut at de egentlig passer best på vinteren. Er spent på å høre hva du synes om dem!

  4. Hipp, hipp hurra for Lines Bibliotek som fyller to år 🙂 Bloggen din har alltid gode og grundige anmeldelser å by på og det håper jeg du vil fortsette med i enda to år, minst, Line!

    Akkurat nå er det innlegget på bloggen din som jeg husker best «En klassisk grøsser» om “The Pit and the Pendulum” av Poe 🙂 Jeg ble småredd på en kveld alene hjemme helt uten å engang ha lest novellen.

    1. Tuuuuusen takk, Mari! 🙂 Det er i alle fall ingen fare for at jeg gir meg med det første, for bokblogging gjør lesing enda gøyere. Og da er det veldig stor stas å høre at andre liker det jeg skriver.

      Poe, ja… Enda et innlegg jeg skrev i rasende tempo (aner jeg et mønster her?), og en novelle jeg grøsset av selv. Fantastisk hvis jeg klarte å formidle gåsehudfaktoren! (selv om du var alene hjemme;-)

  5. Hipp hipp hurra for bloggbursdag! Det har vært en fryd å følge deg, Line, du skriver så godt og levende om alt, og jeg gleder meg til fortsettelsen 🙂 Jeg måtte gruble litt for å finne et favorittinnlegg, jeg liker jo alt (dette er ikke smisk!) – men endte til slutt opp med omtalen av Janet Evanovich sin roman Sizzling Sixteen – den er bare råmorsom 🙂

    1. Takk for det, Silje! Nå begynner jeg å bli rørt av alle de flotte kommentarene deres:-) Haha, tusen takk for at du minnet meg på Sizzling Sixteen! Jeg hadde glemt både boken og innlegget og holdt på å le meg i hjel av alle de geniale sitatene når jeg nå måtte lese det på nytt. Jeg bare elsker den serien – pur glede. Å skrive godt og levende om alt gjelder forresten deg også (heller ikke smisk!) 😉

  6. Gratulerer med bloggbursdag! Jeg liker virkelig bloggen din, og ikke minst hvor grundige gjennomganger du gir bøkene og hvor mye jeg lærer av det! Min favoritt befinner seg innenfor en av de tingene du gjør som har påvirket meg mest. Lesesirkel 1001 bøker. Jeg hadde lenge ønsket å lese flere klassikere, men du satte det i system for meg og ga meg muligheten til å diskutere bøkene jeg leser i tillegg. Det synes jeg er kjempebra! Når jeg skal se for meg et 1001 bøker innlegg, uten å se i bloggen din, så er det Louis de Bernières sin Señor Vivo and the Coca Lord jeg husker best, så da velger jeg det som innlegg.

    1. Tusen takk for fine ord! Og nå ble jeg skikkelig glad for at du nevnte Señor Vivo-innlegget som det du husker best. Ikke bare er det min favorittforfatter og en fantastisk roman, men jeg skrev innlegget rundt 22. juli i fjor og det er skrevet med sjokket i kroppen. Nesten skummelt hvor godt den boken passet til tidspunktet.

      Det er en fryd å ha deg med i lesesirkelen, og jeg håper du er med videre også! Klassikerlesning er et tiltak og de fleste har jeg lest fordi det var pensum på universitetet. Å lese dem sammen med andre gjør at man endelig får prioritert dem foran nyere bøker, og samtidig får høre hva andre synes. Jeg er veldig glad for at jeg kom på den ideen, og at andre bloggere er med på galskapen.

  7. Hipp, hipp – og enig med alle de andre som kommenterer grundighet og egde – også vil jeg legge til humor. Du er morsom og underfundig – og de innleggene jeg liker best er de hvor du slipper deg løs. (Det er mange kjedelige bokomtaler ute på nett), så jeg jubler til kunnskap+eloquence. Nå har ennå ikke rukket å lese gjennom hele katalogen – men jeg velger meg Vanity Fair, for Becky og fordi det er ei strålende bok.

    1. Becky og Vanity Fair – excellent choice! Da jeg skrev om den boken hadde jeg ikke skrevet om litteratur på flere år. Uten tvil det blogginnlegget jeg så langt har brukt lengst tid på (fordi det egentlig var en artikkel). Ellers så sier du så mye vakkert at jeg bare rødmer og sier tusen takk! Og så skal jeg huske å slippe meg løs igjen snart. Apropos det: Når skal vi slippe oss løs på takterassen?

  8. Hurra, hurra, hurra! Du skriver jo veldig bra, det er det ikke tvil. Alle innlegg virker gjennomarbeidet og grundig – uten å være kjedelig! De som jeg liker aller best er de du skriver om dine bokkjøp, eller hvordan du ikke handler og det likevel havner bøker i postkasse;-) Moro.

    Likevel er det et innlegg jeg husker best, handlet om lesehastighet og finne sin egen stil. Jeg tror det var i fjor på vårparten, jeg husker ikke helt. Det var et innlegg som fikk meg til å tenke og fundere på min egen lesestil.

    1. Takk for det, Karin! Bokkjøpene, ja… Jeg har merket en betydelig nedgang i generell skyldfølelse etter at jeg begynte å skrive om dem en gang i måneden i stedet for en gang i uken;-)

      Så morsomt at du likte det om lesehastighet best, for den typen innlegg kunne jeg godt tenke meg å skrive flere av. Jeg skrev det i forbindelse med lesemaraton i juli i fjor, og hvis jeg ikke husker feil skrev du en kommentar som var nesten like lang som innlegget mitt. Fantastisk! Diskusjoner er det aller beste med blogging.

  9. Hurra! Jeg liker alle innleggene dine, jeg (hehe). Jeg skal være litt mer spesifikk. Det jeg liker med deg, er at du er så grundig (kanskje for grundig, til tider – får litt prestasjonsangst.. Litteraturviter.. hjeelp!). Innleggene om de kjente store som Hamsun ol hjelper meg mye når jeg trenger en repitisjon før sensurarbeid.

    Ellers husker jeg godt innlegget du hadde om barnebøker om sorg. Jeg er oppvokst med foreldre som fortalte meg lite, og jeg måtte selv ty til bøkene for å få svar. Jeg synes innlegget ditt var veldig fint, både med tanke på fokuset på den slags litteratur, hvor viktig det er og ikke minst tips til bøker.

    1. Jeg må bare si en ting til. Jeg fant frem innlegget jeg snakket om, og ser at jeg ikke har kommentert det. Jeg mener å huske at jeg begynte å skrive en kommentar, men har tydeligvis ombestemt meg og slettet det..

      1. Da var det desto hyggeligere at du kommenterte det nå:-) Det føltes som et veldig personlig innlegg å skrive, og et jeg vegret meg for å publisere. Temaet er så viktig for meg at jeg er takknemlig for alle som følte at det traff. Så tusen takk for det, Lena!

        Grundigheten min skyldes nok helst min egen prestasjonsangst og nerdete litteraturvitervaner, så det er ikke meningen å gjøre det smittsomt, hehe. Men jeg har tenkt mye på det i det siste, at mange av innleggene mine nok passer best til de som leter etter innlegg om en spesiell bok; tolkninger snarere enn anmeldelser. Og da blir jeg fryktelig stolt når noen av dem brukes i skolesammenheng. For en ære!

  10. Gratulerer så masse med bloggjubileum! 🙂
    Jeg liker «…lesning»-innleggene dine aller best, tror jeg! Jeg liker å høre om hvorfor man leser det man gjør, av en eller annen grunn, og de innleggene får jeg alltid lyst til å lese av selv! 🙂 Men du skriver alltid så grundig og gjennomtenkt om alt, med en underfundig morsom stil. Din blogg er alltid verdt et besøk, og er derfor en av dem jeg titter innom oftest, mens jeg ønsker at jeg kunne skrive sånn om bøker selv… 😉 Skal jeg velge en bokomtale, så er det Senor Vivo and the Coca Lord jeg husker aller best (og jeg var visst ikke alene om det, ser jeg), så da må jeg nesten nevne den også.

    1. Takk, Jannicke! Og hurra for flere Señor Vivo-fans! Enda godt at det er noen som liker lesningene mine også, og at det ikke bare er de raske/korte innleggene som har lesere:-) Det er stort sett lesningene som er mest givende å skrive, fordi de er umulige å få til på autopilot. Det med å kunne skrive sånn selv tror jeg forresten er sånn mange har det med andres skriving, inkludert meg selv. Å la seg påvirke av andres stil og integrere det med sin egen skrivemåte er en god måte å utvikle seg på.

      Ellers må jeg si det igjen: Veldig fint å ha deg tilbake på nett!

  11. Gratulerer til min bloggfavoritt! Som du ser har du all grunn til å feire, bloggen din er populær =)

    Jeg kan ikke gjøre annet enn å nominere «skal lese 2011»-innlegget ditt. Hvis ikke hukommelsen min svikter meg fullstendig mener jeg det var følgende setning som gjorde at jeg forelsket meg i bloggen din:

    «Men hvorfor i alle dager kjøpte jeg Robert Musils Mannen uten egenskaper? Ikke bare er den avskrekkende tykk med sine 9 – ni! – centimeter, men den virker også avskrekkende kjedelig. Hvis du skal skrive en ni centimeter tykk roman, kan du ikke i det minste skrive om en mann med egenskaper?»

    Som du kanskje skjønner synes jeg de humoristiske innleggene dine er geniale. Det samme kan jeg si om bokomtalene dine. Jeg liker alle, for du skriver alltid godt. Godt nok til at jeg leser innlegg om Birger Baug, G.W. Persson og Jo Nesbø, innlegg jeg nesten garantert ville ignorert hadde noen andre skrevet dem. Fortsett å skrive grundig, fortsett å lese variert. Ellers er det bare å endre nøyaktig hva du vil, jeg henger med i svingene uansett. Kan ikke risikere å gå glipp av fantastiske boktips, som The War of Don Emmanuel’s Nether Parts og In the Penal Colony.

    Hipp hurra for toåringen!

    1. Tusen takk, og så bra at du ikke har bukket under for masterstresset ennå! Jeg savner innleggene dine veldig nå, og krysser fingrene for at du snart får levert og kan begynne å blogge igjen. Bloggbursdag var forresten mye mer stas enn vanlig bursdag – ikke verst! Her har jeg kunnet feire i mange dager på grunn av alle dere fine folk.

      Den Mannen uten egenskaper, altså… Den kommer til å bli min bane. Men hvis det var min frustrasjon over boken som gjorde deg bloggforelsket, liker jeg den mye bedre. Kanskje så godt at jeg slutter å frese til den, til og med.

      Siden så mange trekker frem humor her, går konklusjonen min i retning av at dere har det moro når jeg har det moro, og en lystigere konklusjon har jeg knapt gjort i mitt liv. Når det gjelder innlegg du ville ha ignorert andre steder må jeg bare si: I like måte! Noen bokblogger følger jeg slavisk, og din er en av dem uansett hva du skriver om.

      1. Det er en uke og to dager igjen til innlevering. Etter det har jeg ferie i to uker! Ingen jobb, ingen skole. Da kan jeg endelig begynne å lese igjen, og bloggingen følger selvsagt med. Jeg er fremdeles ikke hundre prosent sikker på at jeg rekker å bli ferdig, men jeg håper inderlig at det skal gå. Ferie tar jeg meg uansett. Må det for å rekke å bli ferdig med Anna Karenina til slutten av juni 😉

        Jeg foreslår forresten at hvis vi lykkes med å lese Krig og Fred i 2013 så tar vi for oss Mannen Uten Egenskaper i 2014. Det må vel være mulig å lese den på et år?

        Jeg begynte å lese The Plague av Albert Camus i april en gang. 1. juni skal jeg lese den ferdig. Knakende god bok, men jeg orker ikke å fortsette på den før jeg faktisk har tid til å lese mer enn ti minutter innimellom. Den gleder jeg meg til å blogge om. Det blir spennende å se om jeg får til å blogge om alle bøkene jeg leste før midten av april.

        Hvis vi følger hverandre slavisk går vi aldri tom for lesere =)

      2. Så sant, så sant:-)

        Halleluja for medleser på Robert Musil!!! For en idé. Det må vi selvfølgelig gjøre. Først Tolstoj x 2, deretter Musil. Vi kan lage en årsplan på hva som skal leses når i tilfelle den er dritkjedelig, og heller bli positivt overrasket hvis planen viser seg å være overflødig.

        Jeg har Pesten av Camus i bokhyllen (selvfølgelig, finnes det noen bøker jeg ikke har?), men har bare lest Den fremmede så langt. Den fenget lite skjønnlitterært, men var desto mer interessant filosofisk. Likevel håper jeg at Pesten er litt mer spennende som roman. Gleder meg uansett til å høre hvorfor du liker den så godt. Andres begeistring kan være behagelig smittsom.

        Jeg har klokkertro på at du blir ferdig i tide, for man skal aldri undervurdere hva man får til de siste dagene før innlevering. Men det kan være godt å tenke at man kan utsette dersom man trenger det, så slipper man å bli paralysert av stress i innspurten. Veldig lykke til! Dette klarer du, og resultatet blir utmerket. Husk dessuten at du er født i jomfruen, og dermed har statistikken på din side;-)

        Hehe, om nødvendig kan du avslutte masteroppgaven midt i en setning og skrive: «Det var alt jeg rakk i denne omgang. Nå må jeg ta ferie for å lese Anna Karenina tidsnok til Lines lesesirkel.»

  12. Gratulerer Lines bibliotek med 2 årsdag! Jeg stiller meg bak alle som roser dine grundige innlegg. Jeg synes ofte det kan være kjekt å lese andres anmeldelser av bøker jeg har lest selv og i den forbindelse vil jeg trekke frem ditt innlegg om Alltid Alice av Lisa Genova. Jeg likte den boken utrolig godt og da jeg nylig leste din anmeldelse ble jeg minnet på den igjen og du trakk også frem noen ting jeg ikke selv hadde tenkt på angående boken.

    I tillegg vil jeg trekke frem ditt innlegg om Benedicte Meyer Kroneberg – Ingen skal høre hvor stille det er som jeg ikke har lest, men som har kommet på leselisten min etter din anmeldelse. Jeg er bare litt usikker på om jeg orker siden bare de utdragene du har valgt er vanskelige å lese:-)

    1. Dette er forresten Silje fra Så rart(www.sa-rart.blogspot.no). Når jeg kommenterer på wordpress vil den kun logge inn på den kontoen jeg har der for en fellesblogg for skolebibliotekarene i Hordaland.

      1. Takk for det, Silje! Nå trakk du frem to av de romanene jeg har likt aller best (og grått mest over) de siste årene:-)

        Jeg liker også å lese andres anmeldelser av bøker jeg har lest, for man får alltid nye tanker av å se hva andre trekker fram. Alltid Alice er en nydelig roman, og nå måtte jeg inn og sjekke hva du hadde skrevet om den. Jeg er enig i det du skriver, og spesielt i toppkarakteren. En veldig realistisk og sterk historie.

        Ingen skal høre hvor stille det er er en nydelig roman på samme måte som Alltid Alice er det. Vemodig, men veldig vakker. Det må sies at de utdragene jeg valgte var blant de aller tristeste, så det blir ikke verre enn det;-) Jeg anbefaler den på det varmeste.

  13. Gratulerer med 2 års bloggbursdag!:) Hipp hipp hurra! Jeg må si at jeg liker alle bokomtalene dine. Du skriver så godt og så grundig og man blir sugd inn det du skriver. Tid og sted forsvinner. Du legg følelsene inn i det du skrier og det merkes og smitter over. Favoritt innlegget mitt er nesten en av de første bokomtalene jeg leste av deg, og det er vel rundt da jeg faller for bloggen din og skjønner her må jeg følge med. Etter jeg leste omtalen måtte jeg bare skaffe meg boka etterpå. Den ligger enda her hjemme på vent, men jeg gleder meg veldig til å lese den:) Jeg snakker da om bokanmeldelsen av: Ingen skal høre hvor stille det er av Benedicte Meyer Kroneberg.

    Ønsker deg en fin bloggebursdag og ønsker deg mange gode bloggeår til:) Stor bloggebursdagsklæm:)

    PS: Vil gjerne være med i konkurransen:)

    1. Takk for hyggelig kommentar, Isabella! Jeg har egentlig aldri tenkt over hvilke følelser jeg legger i det jeg skriver og har kanskje tatt for gitt at det har med dagsformen å gjøre. Men nå som du sier det påvirkes jeg nok heller av tonen i boken jeg skriver om. Godt sett, Isabella, og en veldig nyttig og fin tilbakemelding å få:-)

      Hurra for enda en som vil lese Ingen skal høre hvor stille det er! Jeg kan ikke si det for ofte: Det er en nydelig roman. Jeg håper du også vil like den:-)

  14. Føyer meg til koret; gratulerer – håper du fikk kake, det har du fortjent!
    De innleggene jeg først kommer på, er de som handler om lesing (planglagt, utført, mislykket), og ikke de som handler om bøker. I likhet med Karin husker jeg veldig godt innlegget om lesetempo, og lesestil. I tillegg har jeg ledd godt av både lesemål og leseoppsummeringer.

    (Men det må tas med i betraktningen, at jeg kanskje svarer som jeg gjør – fordi det er himla vanskelig å velge ut en, av så mange, så gode bokomtaler).

    1. Skrekk og gru, det ble ingen kake!!! Verken på 17. mai, bursdagen min ELLER bloggbursdagen. Dette kunne ha blitt helt krise. Heldigvis fikk jeg gjort det godt igjen ved å spurte til butikken etter at jeg leste kommentaren din og har nå tatt igjen det tapte – med renter, eple og kanel.

      Jeg blir så utrolig lykkelig når min utilstrekkelighet kan gi andre glede. Det gjør det nesten morsomt å mislykkes med samtlige mål man setter seg. Og tusen takk, Haruhi, for både gratulasjon og kompliment. (For ikke å snakke om kakepåminnelsen.)

  15. Gratulerer, Line !
    Njaaa. Ikke greit å si hva som du er best på. Iblant er du så grundig og nøye at man sørfer videre. Det blir rett og slett for mye av det gode. Og jeg venner meg aldri til å lese mye tekst på skjerm.
    Men de innleggene som jeg husker best, er nok de om krim generelt og om Jo Nesbø spesielt.

    1. Takk, Geir! Hva jeg er best på er nok en smakssak, så jeg var mer opptatt av å finne ut hva folk best liker å lese om på bloggen min – hvis den forskjellen gir mening. Derfor er det veldig hyggelig at du trekker frem kriminnleggene mine i den sammenhengen. Flere skal det bli.

      Og som jeg nevnte i kommentarfeltet over: Jeg tror de fleste bokinnleggene mine egner seg best for de som er på utkikk etter lesninger av en konkret bok, og mindre for de som bare stikker innom i forbifarten. De korte og presise bokinnleggene overlater jeg med god samvittighet til andre bokbloggere!

  16. Gratulerer så mye med bloggbursdag! Det var stas.
    Jeg liker veldig godt lesesirkel innleggene dine. Det er et utrolig spenn på de bøkene og du er kjempeflink til å introdusere dem/anmelde dem og holde diskusjonen igang på kommentarfeltet. Det er alltid morsomt å lese, selv om man ikke har tid til å delta. Sikkert derfor det er så populært! 🙂

    1. Tusen takk, Clementine! Du peker på nøyaktig det jeg elsker med 1001-listen, nemlig den store spennvidden i bøkene. Det ser jeg spesielt denne måneden med Trainspotting, etter å ha lest streite klassikere en stund. Apropos diskusjonene etterpå: Der er du en av mine aller største favoritter i kommentarfeltet. Jeg håper at du får tid til å bli med på flere bøker fremover; ikke bare på grunn av de gjennomtenkte kommentarene dine, men også fordi det er så herlig med en annen bokblogger som tar seg tid til å skrive lange innlegg:-)

  17. Du, min rosenknupp, er blant mine definitive favoritter. Å velge et favorittinnlegg av fra favorittblogg har vist seg å være umulig. Akk o ve, jeg omfavner hvert eneste ett 😀 Du imponerer med dine anmeldelser, din kunnskap og din detaljrikdom dytter oss andre dødelige ned i søla, og man kan ikke annet enn å klappe, klappe og atter klappe for deg! Jeg har ikke godt av å være med i konkurransen, så det utgår for min del, men jeg må likevel få lov til å trekke frem dine bokshopoholicerraid som får mine til å bli som en bagatell å regne, OG så gjorde ditt innlegg om savnet katt ekstra stort inntrykk på det mer personlige plan. Det var godt å lese litt mer bakenfor bokelskeren, føle med, ønske – og være superglad på dine vegne da pusen kom hjem igjen.
    – Nå skrev jeg så mye at jeg sølte mangovaniljeyougurt og bananmos (gourmet, jeg?) over halve toppen min. Det er min bursdagsgave til deg 🙂

    1. Kjære Ellikken, du er altså det skjønneste mennesket jeg vet om – og jeg har ikke engang møtt deg! Ennå, det må understrekes. Ennå. Før du vet ordet av det står vi bøyd over samme bok på loppis og unngår slåsskamp kun fordi vi gjenkjenner den andres desperate bokshopoholikerblikk og skjønner at det var meant to be.

      Og hvem andre enn deg kunne ha trukket frem innlegget om Scarlet? Skjønn er du, og dessuten den ubestridte mester på det personlige plan. Jeg blir fortsatt rørt til tårer av innlegget om tvillingjentene dine. Takk og pris for at du begynte å blogge. Jeg lærer så mye jeg kan av deg – på alle måter.

  18. Jeg slutter meg til gratulantene og sier hipp hurra for deg og bloggen din. Det er inspirerende å være med på 1001- lesingen og jeg synes du er flink til å kommentere og alltid finne noe positivt å si om innleggene, du aner kanskje ikke hvor motiverende og viktig det er? Jeg gleder meg også til fortsettelsen og håper at alle gode ord er til inspirasjon for deg. Hvis jeg skulle velge et favoritt innlegg så er det nok det du skrev om Inger Hagerup og hennes samlede dikt. Grunnen er at du skriver grunndig og godt om dem og hennes prosjekt, men og at det er en stor innsats å lese en så stor samling! Bra jobba!

    1. Tusen takk, Bente! Hvis jeg kan motivere noen gjennom kommentarene mine blir jeg kjempeglad. I like måte, må jeg nesten si, for du skriver alltid så fine kommentarer at jeg får lyst til å kaste meg over neste innlegg med en gang. Og så fint at du trekker frem Hagerup i denne sammenhengen, for lyrikk er noe jeg har lyst til å prioritere mer fremover. Det er ikke den mest populære sjangeren i bloggland, men en sjanger jeg liker bedre og bedre. Så tusen takk for inspirerende ord!

  19. Gratulerer så mye med bloggbursdag 🙂 Har veldig stor sans for bloggen din og innleggene dine, du skriver veldig godt og reflektert og er en av mine bloggfavoritter. De innleggene jeg har merket meg mest hos deg er oppsummeringsinnleggene dine hvor du skriver om bokkjøp og annet bokrelatert, men har også sans for klassikeromtalene dine og lesesirkelen din (selv om jeg ikke har vært så flink til å delta enda). Jeg har litt for mange uleste bøker til at jeg skriver meg opp på konkurransen, men synes premien er super 🙂

    Håper du fortsetter å blogge i mange år til.

    1. Takk for det, Elin! Klart du ikke har tid til lesesirkel nå for tiden, det får heller komme når du er vel gift og har tid til å lese igjen:-) Oppsummeringsinnlegg elsker jeg å skrive og å lese hos andre, og det er supert at andre liker mine. Jeg har veldig stor sans for din blogg også, så det er hyggelig å høre at det er gjensidig. Gleder meg til endelig å treffe deg i juni!

  20. Hei Line, og gratulerer med bloggbursdag – på etterskudd 🙂 Vet du det er først i det siste jeg har begynt å lese bloggen din, hvorfor jeg ikke har oppdaget den før vet jeg ikke, og det er dumt for meg. For du har så fin en blogg og skriver så fine og reflekterte bloggposter at jeg sitter og smårødmer av mine 🙂 Men det er det som er morsomt med bokblogging, mangfoldet av hva vi leser og skriver.

    Og til slutt, gleder meg til å treffe deg i juni 🙂

    1. Tusen takk, Gro! Jeg vet hva du mener, for jeg er selv elendig til å finne blogger utenfor min faste runde. Men jeg har nettopp oppdaget din blogg også, så gleden er gjensidig! Og du har ingen grunn til å rødme:-) Jeg dukker opp i kommentarfeltet ditt før du vet ordet av det. Og jeg gleder meg veldig til møtet i juni! Ikke glem Grand Prix-avtalen vår:-)

  21. Gratulerer så mye med overstått 2 års dag for bloggen:-) Hipp Hipp Hurra… det er ikke så veldig lenge siden jeg oppdaget din blogg så noen favorittinnlegg har jeg ikke enda. Har vel også mye å gå på når det gjelder å legge igjen spor etter meg, så jeg skal skjerpe meg, jeg lover. Det er alltid kjekt med tilbakemelding og det gjelder nok for alle som blogger.Tusen takk for alle fine kommentarer du har lagt igjen hos meg. Du har i hvertfall en veldig fin blogg og jeg har likt veldig godt de bokanmeldelsene jeg har lest. Gleder meg til å følge deg videre:-) Siden jeg ikke har lest noe som helst av de forfatterne du ramset opp så kunne jeg svært gjerne tenkt meg å være med på konkurransen.

    Ha en fin fredag:-)

    1. Tusen takk, Beathe! Det er ikke så veldig lenge siden jeg oppdaget din blogg, heller, jeg tror det var i forbindelse med at du skrev om Birger Baugs krimromaner, som jeg også er svært begeistret for. Kommentarer er alltid hyggelig, men det er ikke alltid man får tid på sin ferd gjennom bloggene:-) Jeg gleder meg til å følge deg også, du mitt nye bokshopperideal.

      Ha en fortsatt fin helg!

Legg igjen en kommentar