Bokbloggerprisens shortlist!

Da er dagen endelig her, og Bokbloggerprisens aller først shortlist er klar. 57 bokbloggere har nominert 145 bøker til Bokbloggerprisen 2013, som deles ut under bokbloggertreffet i Oslo i september. Shortlisten består av de seks bøkene som fikk flest stemmer i kategoriene Årets roman og Åpen klasse.

ÅRETS ROMAN

Fugletribunalet

Agnes Ravatn Fugletribunalet

TV-programleiaren Allis Hagtorn forlèt mann og jobb etter ei offentleg sexskandale og byrjar som hushjelp for Sigurd Bagge, ein mann i førtiåra. Ho skal servere han tre måltid dagleg, halde orden i hagen og elles la han vere i fred. Allis går frå å vere på alles lepper til å bli heilt anonym. Til å begynne med omfamnar Allis den nye situasjonen som ei mulegheit til å starte på ny, men det tar ikkje lang tid før fascinasjonen for Sigurd Bagge dominerer livet hennar. Etter kvart som dei kjem nærare kvarandre, blir det avgjerande spørsmålet: Kven er Sigurd Bagge, og kva vil han med Allis?

I eit avsidesliggande hus ved havet har to menneske søkt eksil. Begge har ein løyndom og eit ønske om å sone. Den eine ber på skam, den andre skuld. Kva må til for å kunne starte på ny? (Samlaget)

Disse-oeyeblikk_hd_image

Herbjørg Wassmo Disse øyeblikk

Disse øyeblikk er historien om et kvinneliv i vår nære norske fortid, om utdannelse og yrkesliv, om mann og barn, om kampen for å eie en flik av egen tid, om å være inntrykksvar og bråsint, åpen for verden og innestengt av egen steilhet.

Det er en historie omgitt av det nordnorske landskapets raushet og harde tak. Og det er historien om den unge kvinnen som våget å bryte absolutte tabuer, og som ble en av Norges største og høyest elskede forfattere. (Gyldendal)

Jacobsen_DeUsynlige

Roy Jacobsen De usynlige

Ingrid vokser opp på en øy. Havet er hennes eventyr. Fisken, stormen, fattigdommen. Hun eier årstidene, fuglene og horisonten. Ingrid må lære det ingen lenger kan. En dag må hun lære enda mer.

Roy Jacobsen fikk sitt gjennombrudd i 1991 med SEIERHERRENE, om arbeiderklassen som kom seg opp og fram i verden. Han er oversatt til 26 språk, er flere ganger nominert til den internasjonale IMPAC-prisen og til Nordisk Råds Litteraturpris. I DE USYNLIGE skriver han om kystproletariatet, fra et miljø han selv har kjent hele livet. Handlingen utspiller seg på en liten øy helt ytterst i havgapet på Helgelandskysten, fra 1913 til 1928. Som forfatteren sier: «Det fantes tusenvis av slike øyer på norskekysten. I dag er det ingen. De fortjener å bli sett.» (Cappelen Damm)

***

ÅPEN KLASSE

Odinsbarn_hd_image

Siri Pettersen Odinsbarn

Tenk deg å mangle noe alle andre har. Noe som beviser at du hører til i denne verden. Noe så viktig at uten det, er du ingenting. En pest. En myte. Et menneske. Femten vintre gammel får Hirka vite at hun er et odinsbarn – en halelaus råttenskap fra en annen verden. Foraktet. Fryktet. Og jaget. Hun aner ikke lenger hvem hun er, og noen vil drepe henne for at det skal forbli en hemmelighet. Men det finnes verre ting enn odinsbarn, og Hirka er ikke den eneste skapningen som har brutt gjennom portene…

Odinsbarn er original fantasy på norrøn grunn. Et oppgjør med fremmedfrykt, blind tro og retten eller viljen til å lede. Det er den første av tre bøker om Hirka, i serien Ravneringene. (Gyldendal)

Layout 1

Lisa Aisato Fugl

– Kan jeg være med dere? spør jenta.
– Nei, sier fuglene, du er altfor stor og tung til at vi kan bære deg. Hadde du bare lignet en fugl og hatt vinger selv så…

Lisa Aisato har laget en vakker og melankolsk bildebok, om en jente som skulle ønske hun kunne fly bort med fuglene når den kalde vinteren nærmer seg. Men for å fly som en fugl trenger man vinger, fjær og helst et nebb også. Med andre ord har jenta et ganske stort, og kanskje umulig, prosjekt foran seg. Men hvis man bare ønsker det hardt nok, og vil det sterkt nok, så kan man faktisk få det til. Selv om det skjer med bitte små fugletripp. (Gyldendal)

untitled

Ruth Lillegraven Urd

Urd handlar om Seselja og Cecilie, to kvinner i kvar sin ende av det tjuande hundreåret. Boka fortel også historia om det vesle huset på garden i vest som knyter dei to skjebnane saman, om tida som renn gjennom landskapet og menneska, om barn som blir fødde og døden som vitjar.

I 2005 markerte Ruth Lillegraven seg som ei ny og frisk stemme i norsk litteratur med diktsamlinga Store stygge dikt. «Debutantdikt til terningkast seks», skreiv kritikarane. Hausten 2013 er ho tilbake med ei ny samling. Dette er dikt som få gjer etter henne, der store tema og opprivande hendingar blir behandla med overskot og eleganse, humor og djup innsikt. (Tiden)

***

Da jeg skrev om longlisten for to uker siden, kommenterte jeg den påfallende jevne kjønnsfordelingen mellom forfatterne. På longlisten var det tre kvinner og tre menn i kategorien Årets roman, og fire kvinner og to menn i Åpen klasse. Kommentaren min var en slags oppvarming til shortlisten, der likestillingen ser ut til å være midlertidig avlyst. Fire av fem mannlige forfattere på longlisten er nå ute av konkurransen, og Roy Jacobsen står igjen som eneste hane i flokken. Den så jeg ikke komme på forhånd, jeg må innrømme det. Men det betyr at vi fortsetter å feire den litterære varianten av kvinneåret 2013 helt fram til september 2014, når vinnerne kåres.

Den virkelige konkurransen begynner nå. De neste seks månedene legges det opp til samlesning av de seks shortlistede bøkene, og vi starter 1. februar. Vi i komiteen har ansvar for hver vår bok, og skal sørge for at det blir liv rundt bøkene den aktuelle måneden.

Planen for samlesning ser sånn ut:

Februar: Lisa Aisato Fugl (Siljes skriblerier)

Mars: Agnes Ravatn Fugletribunalet (Knirk)

April: Herbjørg Wassmo Disse øyeblikk (Groskros verden)

Mai: Ruth Lillegraven Urd (Lines bibliotek)

Juni: Siri Pettersen Odinsbarn (Bokelskerinnen)

Juli: Roy Jacobsen De usynlige (Rose-Maries litteratur- og filmblogg)

Vi har et halvt år på oss til å lese seks bøker, så det skal være overkommelig å lese alle bøkene for de som vil det. Den endelige avstemningen starter 1. august. Da har de bokbloggerne som nominerte bøker i januar, to uker på seg til å stemme. Vi nullstiller stemmene bøkene fikk i første runde, og starter på nytt med blanke ark.

Bokbloggere har verken penger eller status å tilby de heldige vinnerne, og kan derfor ikke konkurrere med andre litteraturpriser. Men så er det jo ofte sånn med andre priser, at det er gøy for forfatterne å vinne, men enda gøyere hvis det betyr at bøkene deres får mer oppmerksomhet fra publikum og når ut til flere lesere. Så kanskje kan vi si det sånn at Bokbloggerprisen hopper over pengepremie, heder og ære, og går rett på den staselige bonusen: Massevis av oppmerksomhet!

Da er det ikke dumt at bøkene ble utgitt i fjor, og at en del av bøkene kommer i heftet utgave i tiden framover. Norske bokbloggere kommer til å sørge for å holde liv i bøkene enda en stund, helt fram til neste bokhøst starter. Sånn sett har de seks shortlistede bøkene på en måte vunnet allerede, for det vil nok merkes at flere titalls bokbloggere skriver om samme bok i løpet av en måned. Mange av oss misliker å blogge i flokk. Mange av oss er likevel villig til å gjøre et unntak med bøkene på Bokbloggerprisens shortlist.

Entusiastiske diskusjoner om bøkene er allerede i gang blant bokbloggerne. En liten oppfordring fra meg er å flytte noen av diskusjonene ut fra det lukkede forumet vårt på Facebook, og over på bloggene. Mange bloggere har sagt mye smart om både prisen og bøkene der de siste ukene, og det er vel greit at flere enn oss bokbloggere får lese? Det gjelder spesielt diskusjonene om de nominerte i romankategorien, der en del har uttrykt skuffelse over at listen ikke bød på flere overraskelser, og foreslått andre bøker som burde ha vært der i stedet. Skriver dere om det på blogg, slår dere et slag for deres favoritter fra det norske bokåret 2013, selv om de nå er ute av konkurransen.

En anbefaling fra meg er innlegget slakterinne Moshonista har skrevet om prisen, der hun kritisk anmelder Roy Jacobsen De usynlige og Agnes Ravatn Fugletribunalet. Hun var skråsikker på at de ville ende på shortlist og gjorde unna klagingen på forskudd. Fugletribunalet mangler visstnok Heathcliff-faktoren, mens De usynlige blir vurdert som et ufullstendig brainstorming-prosjekt der Jacobsen glemte de viktigste delene av manuset på hytta. I kommentarfeltet blir de ulike strategiene bokbloggerne har nominert bøker ut fra, behørig diskutert. Spørsmålet er: Holder det at boken er god, eller må den være smashings? That is the question. Som om ikke det var nok, blir vinneren av Bokbloggerprisen 2014 kunngjort, et halvt år før boken er utgitt. Det blir Carl Frode Tillers Innsirkling III. No pressure, Carl Frode.

Men før vi gyver løs på årets norske bøker, skal årets shortlist i ilden. Jeg har bare lest én av de seks bøkene foreløpig, Ruth Lillegraven Urd, men skal lese alle innen 1. august. Bøkene til Jacobsen, Wassmo og Pettersen står i hylla allerede; Ravatn og Aisato er på vei i posten. Derfor har jeg pr dags dato ingen anelse om hvem som skal få mine stemmer om et halvt år. Det blir spennende!

Den offisielle nettsiden til Bokbloggerprisen finner du her.

19 tanker om “Bokbloggerprisens shortlist!”

  1. Vent! Vent! Hva skjer? Jeg vet bøkene er nominert i to ulike kategorier, men hvordan kan Flatland havne utenfor og Petterson være med videre? Verden er ikke rettferdig. Skrik, gråt og tenners gnissel fra kontoret i dag.

    1. Betyr det at jeg bør lese Flatland? Og har du lest Pettersens bok? Jeg har ikke lest noen av delene og kan ikke uttale meg ennå. Likevel har jeg en sterk følelse av at rettferdighet ikke har noe med shortlisten å gjøre. Men! Alle på listen skal få en sjanse til å bevise at de fortjener å være der.

      1. Har lest både Flatland og Pettersen, og det er klart hvem som er den beste skribenten! Helga Flatland er rett og slett imponerende. Så du må lese. Ingen vei utenom. Eller høre på lydbok. De er faktisk strålende innlest. Den andre boka hennes vipper kanskje litt over til det melodramatiske, men både den første og den tredje holder seg godt innafor. Jeg liker’e!
        Pettersen har absolutt potensiale, og hun har originalitet og fantasi, men boka burde vært strammet inn så uendelig mye og noen burde hjulpet henne med å få språket på plass. Pen forside, da!

      2. Lydbok er uaktuelt her i gården, jeg trenger bokstavene mine på papir ettersom ørene mine ikke duger til litteratur. Men lese skal jeg. Melodramatisk går helt fint, jeg foretrekker det fremfor sånn lunken, ambivalent egosutring som andre norske forfattere dyrker til perfeksjon. Melodramatisk er Dickens, og Dickens er Gud. Interessant med innvendinger mot Pettersen, du er den første jeg hører som kommer med kritikk av Odinsbarn. Jeg håper du blogger om det i mai, spesielt hvis halleluja-koret blir for sterkt.

    1. Holder på med Flatland sin andre og hadde glemt hvor godt hun skriver. Skjønner hva du mener med melodramatisk, men jeg liker det. Synes absolutt du bør få med deg Flatland Line. Synd hun ikke nådde helt opp til kortlisten, men må finne tid til å få lest den tredje uansett.

      1. Jeg lover å lese Flatland, Silje! Det er kun tiden det står på for meg, den strekker visst aldri til. Men jeg synes det er veldig kjekt å oppdage gode trilogier når alle bøkene er utgitt, i stedet for å måtte vente lenge på neste bok. Som Tiller-folket gjør i år.

  2. Vel, «mine» er med, og jeg heier hardt på Fugl også. Det er nesten så jeg håper Urd er dårlig (jeg har den liggende), for ellers blir det HELT umulig å bestemme seg i åpen klasse.

  3. Jeg likte denne Line: «Bokbloggerprisen 2014 kunngjort, et halvt år før boken er utgitt. Det blir Carl Frode Tillers Innsirkling III. No pressure, Carl Frode» , hehe–

    Ellers er jeg fornøyd med at to av mine nominerte favoritter gikk videre: Fugletribunalet og Disse øyeblikk. Jeg likte også De usynlige, selv om jeg ikke synes den nådde helt i teten… Det blir uansett spennende videre, og jeg har i alel fall de tre bøkeen i Åpen klasse å bryne meg på.

    Pst- har du begynt med rekalem på blogen? En bar mage, en tattoo og et annet bilde nederst i innlegget ditt..

    1. Hehe! Carl Frode leser neppe bloggen min, og får skrive ferdig boken sin i lykkelig uvitenhet om de enorme forventningene vi har til ham. Jeg har ikke lest noen av romanene, men fikk Fugletribunalet og Fugl i helgen og er offisielt klar til å starte samlesning. Selv om jeg ikke har lest noen av romanene ennå, må jeg bare innrømme at ingen av dem egentlig frister akkurat nå. Men men…

      Reklamen er ikke min, det er noe wordpress legger inn fordi jeg ikke har betalt for å slippe. Jeg ser den ikke selv, men kunne vel ha ønsket meg noe mer relevant enn tatoveringer, ja.

  4. Ja, du, slakterinnen? Du fikk meg til å høres så slagferdig ut at jeg ønsket jeg var en annen å kunne klikke meg inn for første gang. Det er godt man har alteregos man kan late som man ikke kjenner. Jeg hadde rett da, i alt minus Enger. At Fugl kom til short’n ville jeg aldri ha gjettet. Men det er greit, selv om det virker fryktelig trist, men det samme gjør jo URD. Det kan godt hende jeg ikke overlever denne samlesinga, myrstråene står tettere enn en stakkars dødsengstelig blogger kan takle.
    Jeg er fremdeles litt forbitret over at Hvis noen ser meg nå – bare var en stemme unna – er det mulig?
    Du vet det fremdeles er mulig å diske Wassmo for biografiske tendenser?

    1. Så muggen og brutal som du har vært i de siste anmeldelsene dine, bør du vurdere å omdøpe bloggen din til Slakterinnens mosjonsblogg. Og slagferdig er du jo alltid, selv når du ikke slakter. Du var imponerende presis i dine spådommer, så du har sikkert rett ang Carl Frode også. Neste gang vi møtes krever jeg at du spår meg! I kaffegrut. Er Fugl trist? Urd er ikke bare trist, altså, og den har happy ending. Med tvillinger, faktisk. Det var flere enn Kroneberg som bare var én stemme unna longlist, blant annet Leksikon om lengsel og Vareopptelling. Hvis biografiske romaner må diskes, kan vi like gjerne legge ned hele prisen. Norske forfattere skriver jo knapt om noe annet enn det de finner i sin egen navle.

  5. Dette blir spennende! To av bøkene har jeg lest; «Fugl» og «Odinsbarn», begge likte jeg godt så det kan bli vanskelig å stemme når den tid kommer.

    BTW – jeg melder meg av februarboken i lesesirkelen, «The Talented Mr. Ripley». Det blir rett og slett ikke tid 🙂

    1. Notert! Tidsnød har vi alltid i lesesirkelen, og det er det ingenting å gjøre noe med. Jeg skal i alle fall prøve meg på Ripley, men tør ikke ha forhåpninger.

      Jeg har lest Fugl siden sist, og syntes den var veldig flott. Odinsbarn er så tykk at jeg må se an hva jeg rekker i mai. Vanskelig å stemme blir det nok uansett!

  6. Jeg må si jeg er veldig lettet over at, og håper det aldri skjer(så ikke våg å stem på «Innsirklingen» til neste år hehehe), en bok 3 av 3 ikke gikk videre. Rett og slett fordi da måtte jeg ha sprenglest tre av Flatland på rappen, tre i en jafs er jeg ikke så glad i.

    Det er litt gøy at det er så mange kvinnelige forfattere representert på lista, det passer jo godt i anledning #readwomen2014. Det har jeg fått med meg takket være Kultursnobb.

    For meg kommer det til å bli et spennende dykk ned i romanklassen. Forfatterne kjenner jeg selvsagt til, men jeg har ikke lest noen av bøkene de har skrevet tidligere. Eller muligens har jeg en gang i min spede ungdom bladd såvidt i en Wassmo fra min mors bokhylle.

    1. Jeg tenkte ikke så mye på at Flatlands bok var den siste i en trilogi, ettersom bøkene er så tynne at de sannsynligvis kan leses i ett jafs uten at det føles som et voldsomt arbeid. Men joda, det kan være greit å ha god tid når man først skal lese. At det var så mange kvinner på shortlist, var det første jeg og Knirk merket oss da stemmene var talt opp. Det synes jeg er så stilig at jeg for øyeblikket er mindre opptatt av om de fortjener å være på shortlist eller ikke. Det skal jeg heller ta stilling til etter hvert. Når det er sagt, har jeg mine bange anelser om romanklassen. Jeg tviler sterkt på at noen av romanene kommer til å begeistre meg i særlig grad. Alle høres ut som noe jeg har lest før, og jeg kunne ha ønsket meg mer spenstige kandidater. Men jeg skal lese før jeg sier noe mer.

Legg igjen en kommentar