Gode bøker, store planer og bokbloggkritikk

Tidligere denne uken leste jeg Benedicte Meyer Kronebergs debutroman fra 2010, Ingen skal høre hvor stille det er. For en debut! For ei nydelig bok! Det er tredje roman nesten på rad som har fått terningkast seks av meg på bokelskere, og hvor ofte skjer dét? Alexandre Dumas’ Greven av Monte Christo var en lite overraskende sekser, men jeg hadde ikke forventet at verken Väinö Linnas Ukjent soldat eller en debutroman skulle være så glitrende. Med unntak av Nadine Gordimers Bevareren og Robert Musils novelle Grigia, har jeg imidlertid ikke lest noe som var dårligere enn en firer på terningen etter sommerferien. Jeg er veldig usikker på hvilke kriterier jeg legger til grunn når jeg kjøper bøker, og like usikker på hvordan jeg til enhver tid velger lesestoff fra min stadig voksende boksamling. Men jeg gjør det i alle fall helt riktig.

Jeg er i gang med min sjette og siste debutant for i år, Ragnhild Kolden, som debuterte i fjor med romanen I krig og kjærleik. Med tre uker igjen av 2011 regner jeg derfor debutantutfordringen som oppnådd. Jeg rekker riktignok ikke å skrive om alle debutantbøkene i 2011, men man skal jo ha noe å skrive på i januar også.

Andre og tredje bok i neste års lesesirkel er nå anskaffet, Stella Gibbons Cold Comfort Farm og Victor Hugos The Hunchback of Notre-Dame, så i 2012 skal jeg prøve å ligge litt i forkant med lesesirkelbøkene istedenfor å sprenglese de siste dagene før bloggdato. Ingen av bøkene ser avskrekkende lange ut, så det skal være mulig å puste med magen helt til det er på tide å lese Tolstojs Anna Karenina på forsommeren.

Ellers har jeg fått med meg at stipendiat i litteraturvitenskap Bernhard Ellefsen har skrevet noen kritiske linjer om norske bokblogger i siste nummer av Vagant, og det nummeret må jeg skaffe meg. Noen av bloggerne som har skrevet om Ellefsens kritikk er Kommafeil, Aroundbooks og Bokstavelig talt. Så langt virker det ikke som Ellefsen har sagt stort mer enn det man kan forvente når en stipendiat skriver om bokblogging i et medium som Vagant, men jeg har som sagt ikke lest det selv ennå. Hvis det viser seg at Ellefsen har sagt noe riktig interessant, kommer jeg tilbake til det i et eget innlegg.

Noe mer bokbloggentusiasme klarer jeg ikke å mobilisere akkurat nå. Jeg har hatt feber i en uke, og hoster som en gammel mann. Likevel har jeg hatt et veldig hyggelig møte med Siljes skriblerier i ettermiddag, og snart er det tid for julefest med julequiz og juleølsmaking.

God adventshelg, folkens!

8 tanker om “Gode bøker, store planer og bokbloggkritikk”

  1. Et aldri så lite vink fra sykesenga. Er oppe på en aldri så liten mailsjekk før jeg synker tilbake. Planen er å sove til mandag og gjenoppstå feberfri og RESTITUERT. Det finnes ingen planB.
    ( – jeg er ganske sikker på at det ikke er din skyld -)

    Lørdagsmøtet høres koselig ut – og vagantopplegget har jeg blogglest men er ikke engasjert nok til at jeg gidder lete opp originalartikkelen. Burde jeg være mer interessert – eller fornærmet og provosert?
    Kanskje på mandag! (sannsynligvis ikke -)
    Pluss for Gunvor Hofmo.

    1. Så dumt at du ble syk likevel, jeg håper virkelig ikke at det var min skyld. Du får sove som en Tornerose til imorgen tidlig, og stå opp joggefrisk og maratonklar:-) Vagantopplegget er neppe noe å bli verken fornærmet eller provosert over, ikke ut fra det lille jeg har sett. Men jeg skal undersøke saken nærmere!

      STORT pluss for Hofmo, men jeg må melde meg på sånn kurs for å lære å skrive om dikt. En aktivitet for kulturkjerringene?

  2. Det høres ut som du har hatt en fin bokhøst:-) Jeg synes Ingen skal høre hvor stille det er høres ut som noe jeg bør lese. Den har en tittel jeg har bitt meg merke i. Jeg har lyst til å lese mer norsk til neste år så da passer den jo fint inn.

    1. Jeg anbefaler boken på det sterkeste, og synes den er et godt valg hvis du vil lese mer norsk. Jeg skal skrive et eget innlegg om boken etter hvert, må bare komme meg gjennom omtalekøen først:-)

Legg igjen en kommentar