Lesesirkel 1001 bøker: Dommeren og hans bøddel

the judge and his hangmanDet er påske, årets store krimhøytid, og jeg har innført en ny tradisjon i lesesirkelen som sier at vi i påskemåneden skal lese en krimbok sammen hvert år fra og med nå. Hvilken krimbok vi skal lese neste år, kan du være med å stemme på til høyre på bloggen.

I år ble det Friedrich Dürrenmatts Dommeren og hans bøddel. Boken regnes som en av kriminallitteraturens klassikere, og ifølge wikipedia har Dürrenmatt fått mye skryt fordi han kombinerer eksistensiell filosofi med krimsjangeren. Vel, vel, det får vi nå se på da. I tillegg til kriminalromaner skrev Dürrenmatt også skuespill, noveller og dikt, og han er omtrent like kjent for komediene sine som for krimromanene.

Dommeren og hans bøddel ble utgitt i 1950, og var hans første bidrag til krimsjangeren. Her møter vi for første gang den kreftsyke etterforskeren Bärlach, som jobber i politiet i Bern. Bärlach må etterforske dødsfallet til kollegaen Schied når han blir funnet skutt og drept på en øde veistrekning. Med seg på laget har han den unge etterforskeren Tschanz, som raskt får ferten av den rike kjeltringen Gastmann – en gammel kjenning av Bärlach.

Jeg har den aller lateste påske du kan tenke deg, med fyr i peisen og Sherlock Holmes-lesing som eneste plan for dagene. For at ikke denne perfekte påskekrimidyllen skal avbrytes av for hyppig bloggrelatert virksomhet, kan du begynne å publisere innlegg allerede i dag, og så skal jeg lese når jeg trenger en pause fra Sherlocks eventyr.

Når du har lagt ut innlegget ditt, legger du igjen lenke i kommentarfeltet under sånn at alle kan finne det. Husk å lenke enten til dette innlegget eller denne siden når du skriver innlegg, slik at leserne dine finner frem til de andre deltakerne i lesesirkelen.

Generelt om lesesirkelen: Målet er å lese så mange gode bøker som mulig sammen med så mange kule folk som mulig. Vi leser mye forskjellig, gammelt og nytt, og lesesirkelen er en glimrende mulighet til å utvide din litterære horisont, oppdage nye favoritter eller lese bøker du lenge har hatt lyst til å lese. Fordelen med å lese samtidig med andre er at man kan diskutere boken mens detaljene fortsatt sitter friskt i minne.

Alle som vil kan delta i lesesirkelen, men påmelding er bare for de som har egen blogg. Du kan melde deg fortløpende på og av bøker akkurat når du vil, det gjør du i kommentarfeltet her. Du kan delta selv om du ikke har meldt deg på på forhånd, og du kan la være å delta selv om du har meldt deg på. Likevel blir jeg veldig glad for påmeldinger, sånn at jeg vet hvor travel lesesirkelhelgen blir.

Mitt innlegg kommer i morgen. God påske så lenge!

28 tanker om “Lesesirkel 1001 bøker: Dommeren og hans bøddel”

    1. Takk for det, og takk for lenke! Jeg skriver for harde livet på innlegget mitt, og skal lese ditt så fort jeg er ferdig. Riktig god påske til deg også så lenge! 🙂

    1. Takk for lenke! Jeg har også mye å si om boken, fordi jeg syntes det var en dårlig krimroman. Det gjenstår å se om jeg får tenkt ferdig i kveld, eller om jeg må utsette innlegget til i morgen. Jepp, krim i påskemåneden passer ypperlig 🙂 God påskeaften til deg også!

      1. Dårlig jaha! Jeg vet ikke om jeg skal gjemme meg bak det faktum at jeg nettopp har oppdaget denne sjangeren og dermed sette min uvitenhet til skue. Men hva hjelper det når det er bøker som dette som fikk krimøynene mine opp – det sier muligens noe. Eller kanskje ikke. Hm, i tenkeboksen…

      2. Du har ingen grunn til å gjemme deg bak noe som helst 🙂 Jeg er en stor krimentusiast, har lest krim i snart tredve år (jeg begynte med Frøken Detektiv og tok det derfra), og har derfor veldig mye å sammenlikne med. Hvis du likte Dürrenmatt og nettopp har oppdaget sjangeren, har du veldig mye å glede deg til!

  1. Eg er ikkje sikker på kva eg skal skrive om denne boka, og eg er usikker på om eg likte den. Den var så kort!

    Eg skal tenka på det til i morgen, då er innlegget ferdigskrevet:-)

    1. Den var altfor kort, spør du meg. Jeg kommer til å skrive litt om akkurat det, når jeg bare får sortert tankene mine sånn at de blir forståelige for andre enn meg selv. Men jeg er sikker på at jeg ikke likte boken;-) God påskeaften, Elida!

    1. Jeg har Der Verdacht i hylla et sted, og det er egentlig den Dürrenmatt-boka jeg alltid har hatt lyst til å lese. Nå spørs det om jeg gidder, selv om nazi-leger er et vanvittig spennende tema for en krimroman.

  2. Ok, dagen derpå og så som så, men nå kommer ihvertfall den beste delen hvor jeg kan lese alle dere andre og nok engang finne ut hva jeg burde ha tatt meg, hva jeg har misforstått og hva jeg fikk med meg som ingen av dere andre fikk.

    1. Lesesirkelens høydepunkt er alltid å oppdage hva man har misforstått og burde ha gjort annerledes:-) Gleder meg til å lese dommen din over dommeren! Hundebatterier, ja. Det er noe med våren, tror jeg, for kattegutten min spretter rundt som en ungfole i solskinnet hele dagen. Jeg blir sliten bare av å se på ham.

Legg igjen en kommentar