Lesesirkel 1001 bøker: The Hours

The HoursMånedens lesesirkelbok er Michael Cunninghams The Hours/Timene (1998). Romanen vant Pulitzerprisen i 1999, og er for mange bedre kjent i filmversjonen med Nicole Kidman, Meryl Streep og Julianne Moore i rollene. Jeg så filmen da den kom i 2002, og likte den veldig godt. Jeg hadde nettopp lest Virginia Woolfs Mrs. Dalloway i et engelskfag på universitetet, og fikk mye igjen for det da jeg så filmen. Det er nok en fordel å ha lest Woolfs roman først, men jeg tror ikke det er tvingende nødvendig.

Fra 1001-boken: The Hours er en intrikat bearbeidelse av Virginia Woolfs Mrs. Dalloway (1925). Clarissa Dalloways indre monolog deles inn i tre kvinners tredjepersonfortellinger. Clarissa Vaughan er middelaldrende, lesbisk og bor i dagens New York. Hun kalles til og med «Mrs. Dalloway» av Richard, en kjent, homofil lyriker som hun har hatt et seksuelt tvetydig vennskap med. Los Angeles-husmoren Laura Brown leser Mrs. Dalloway og andre romaner for å gjøre morsrollen i forstedene i slutten av 1940-årene lettere å bære, og hun sjokkeres over sitt lesbiske begjær. Og en fiktiv Virginia Woolf ergrer seg over sin roman Mrs. Dalloway. Mens Clarissa forbereder en fest for å feire at Richard har fått en høythengende litteraturpris, forsøker Laura å gå opp i sin unge sønn, og Woolf kjemper for å holde sykdommen fra livet og fullføre verket.

Jeg er godt i gang med boken, og gleder meg til å bruke søndagen på å lese. Om jeg skriver innlegg om den i tillegg, blir det i så fall først om et par dager. Jeg har så mange bøker i kø nå som jeg vil skrive om, og så lite tid å gjøre det på, at jeg må prioritere knallhardt. Men da har jeg desto bedre tid til å lese hva dere andre deltakere mener om boken.

Slik deltar du i lesesirkelen: Når du har lagt ut innlegget ditt, legger du igjen lenke i kommentarfeltet under sånn at alle kan finne det. Husk å lenke enten til dette innlegget eller denne siden når du skriver innlegg, sånn at leserne dine finner frem til de andre deltakerne i lesesirkelen. Hvis du har skrevet om The Hours tidligere, lenk gjerne til innlegget ditt i kommentarfeltet under.

Generelt om lesesirkelen: Målet er å lese så mange gode bøker som mulig sammen med så mange kule folk som mulig. Vi leser mye forskjellig, gammelt og nytt, og lesesirkelen er en glimrende mulighet til å utvide din litterære horisont, oppdage nye favoritter eller lese bøker du lenge har hatt lyst til å lese. Fordelen med å lese samtidig med andre er at man kan diskutere boken mens detaljene fortsatt sitter friskt i minne.

Alle som vil kan delta i lesesirkelen, men påmelding er bare for de som har egen blogg. Du kan melde deg fortløpende på og av bøker akkurat når du vil, det gjør du i kommentarfeltet her. Du kan delta selv om du ikke har meldt deg på på forhånd, og du kan la være å delta selv om du har meldt deg på. Likevel blir jeg veldig glad for påmeldinger, sånn at jeg vet hvor travel lesesirkelhelgen blir. Husk å stemme på lesesirkelbok for november 2014.

God søndag!

21 tanker om “Lesesirkel 1001 bøker: The Hours”

  1. God søndag formiddag Line 🙂 Jeg har faktisk lest «Timene» og syntes den var OK. Faktisk kom jeg til å tenke på i går kveld at jeg hadde Mrs Dollaway, en bok jeg fikk av Rose-Marie, og jeg tror jeg ville ha fått mer ut av boken om jeg hadde lest den først.

    Likte aller mest å lese om Mrs Brown, og syntes at kapitlene om Clarissa ble litt omstendelige for min smak, men det blir spennende å se hva andre mener. Uansett liker jeg å lese bøker på lista di, nå har jeg lest to bøker som har stått ulest i flere år, og det er jeg svært fornøyd med.

    Gro 🙂

    1. God kveld, Gro! Det var altfor lenge siden, altså. Mrs. Dalloway er en fin roman. Ikke en av mine favoritter, men kjekk å ha lest før Timene. Cunningham henter mye fra Woolf, selv om jeg ikke akkurat vil si at han kopierer henne. Jeg husker at jeg likte kombinasjonen av Clarissa, Laura og Woolf i filmen, måten de utfylte hverandre på. Foreløpig har jeg ikke lest nok til å kunne sammenlikne.

      Da håper jeg du blir med på flere bøker framover! Neste år synes jeg vi skal lese ganske mye forskjellig, og det gleder jeg meg til. Jeg har også hatt både The Handmaid’s Tale, Timene og Kjærlighetens historie stående ulest i årevis, og trenger visst lesesirkelen for å komme i gang.

    1. Cunningham er neppe den enkleste å lese på engelsk, så du skal se at du blir dreven i å lese engelske bøker etter hvert. For meg var den største overgangen ikke mellom norsk og engelsk, men mellom enkel engelsk og vanskelig. Takk for lenke!

    1. Elida, så kjekt å ha deg tilbake i lesesirkelen! Jeg trodde også at det var neste helg, og begynte derfor på boken for sent – igjen… Story of my life, det der. Så kjekt at du likte boken! Jeg synes den er fin så langt.

  2. Denne her skal jeg også lese, den dagen jeg finner boka uten filmomslaget. Jeg får helt hetta av filmomslag. Ok, måtte bare få det ut. Ha en fortsatt fin lesesøndag:-)

    1. Hehe, det stemmer, du liker ikke filmomslag. Jeg er heller ikke overbegeistret, men det kommer an på både boka og filmen. Akkurat her liker jeg omslaget, faktisk. Tre flotte damer! Men du får tak i en litt mer nøktern/kjedelig versjon på engelsk. Oversettelsen er litt for gammeldags i språket for min smak, så jeg anbefaler uansett å lese originalen. God søndag til deg også!

      1. Det burde vel ha vært et smilefjes etter den siste setninga, mente det på en positiv måte. Bra bok og passer sikkert til alle humør.

      2. Nei, det er best uten! Jeg prøver å venne meg av med smilefjes, de er utrolig forstyrrende og stygge og vi klarer jo knapt å kommunisere lenger uten å forsikre hverandre om hvor positive vi er hele tiden. Dessuten utsletter de alle språklige nyanser i skriftlig kommunikasjon på en snikete måte. Direkte meldinger uten smilefjes er mye bedre! (Her burde det sikkert ha vært et smilefjes. Men jeg står imot. Selv om jeg fremdeles er like blid som en vårdag.)

    1. Takk for lenke! Spennende med innlegg fra noen som trekker inn både Mrs. Dalloway og filmen. Jeg har bare lest femti sider foreløpig, men merker allerede at minner fra både filmen og Mrs. Dalloway kommer tilbake mens jeg leser. Det er en spesiell måte å lese på, merker jeg. Jeg liker det.

  3. Akk, jeg skulle også være med, men så jeg ble sittende fast i bookerland.
    Der sitter jeg stødig til jul og har dermed kun den siste 2013uka på å lese de 40 bøkene som gjenstår.
    Boka blir forhåpentligvis lest iløpet av 2014. På godsida har jeg nå ei hel uke hvor jeg skal kose meg med innleggende deres – mm dette er ei bok som ikke tåles å spoiles – da holder jeg meg unna!

    1. Ja, det skulle du jo! Jeg skjønner ikke hvordan du har klart å velge Booker over 1001, annet enn en usvikelig (og feilaktig) tro på at du har god tid til å lese alle de 1001 før du dør. Det stemmer jo ikke! Du har det travelt! Men hvis du setter av uke 52 til å lese 40 bøker, skal jeg sette av uke 52 til å heie på deg. Jeg foreslår at du starter med Mannen uten egenskaper og fortsetter med Ulysses. Deretter Tristram Shandy, Tom Jones og den helvetesboken fra Kina på 3000 sider. Like greit å få unna de seige jævlene når du først har satt av en hel uke.

      The Hours tåler til dels å spoiles, for du visste vel at Woolf tok livet av seg? Og du har vel lest Mrs. Dalloway? Eneste spoiler er i Anitas innlegg, men hun har merket det tydelig.

      1. Jeg valgte jo ikke booker over 1001, jeg trodde bare at jeg skulle rekke begge deler. Man går ikke rundt å tro at vinnere av prestigetunge priser skal ta månedsvis. Takk for dine detaljerte planer for uke 52. Kryss i kø og det går sikkert bra, må bare rulle inn litt på sovinga. Mannen uten egenskaper er ekspempelbok i Hvordan snakke om bøker du ikke har lest – så den føler jeg allerede jeg kan. Kinaboka er jeg rimelig bestemt på ikke står på mi lista – ivhertfall ikke i uke 52. If all else fails er planen å snike seg inn med redigeringspenn og erstatte alle mursteiner med paranormalnoveller.
        Ja, jeg har lest Mrs.Dalloway, men ikke sett Hoursfilmen.
        Visste dog ikke at Virginias triste demise var part av plottet.

      2. Hehe, ja, det pleier jo som regel å være sånn at vinnerne av prestisjetunge priser er de bøkene det går raskest å lese. Særlig de vinnerbøkene som nærmer seg tusen sider. Gud bedre, så glad jeg er for at jeg stod over Booker i denne omgang! Hvis jeg skal ha noen bøker å nominere til bloggprisen, er norsk 2013 det eneste som gjelder i desember.

        Jeg mistenker at din måte er den eneste måten å lese Mannen uten egenskaper på. Inntil videre gambler jeg på at det blir den siste boken jeg leser fra listen. Wodehouse først, Musil sist. Det blir i 2080, eller deromkring, når jeg feirer hundreårsdagen min. Men er paranormalnoveller bedre, egentlig? For en som aldri leser verken paranormal eller noveller? Woolf dør allerede i prologen, så det er strengt tatt ikke en del av plottet.

Legg igjen en kommentar