Lesesirkel 1001 bøker

Jeg har nå opprettet en egen side på bloggen for lesesirkelen hvor målet er å samlese så mange som mulig av de 1001 bøkene «man må ha lest før man dør». Jeg legger ut infoen på siden som eget innlegg, slik at alle som skal eller vil være med får det med seg. Oversikten over alle bøkene som er nevnt på listene finner du i arkfanen øverst på bloggen. Hvilke av de ulike listene du ønsker å følge bestemmer du selv. Du trenger likevel ikke å følge noen liste for å være med på samlesing, og du trenger ikke være med å lese alle bøkene. Det er fullt mulig å bli med på samlesingen underveis. Jeg forholder meg ikke til én bestemt liste når jeg velger bøker. Med ett unntak finnes alle titlene jeg har valgt for 2011 i norske utgaver. Det kan hende jeg legger til flere etter hvert.

Hvem som helst kan delta og du trenger ikke å ha egen blogg. Om du ikke rekker å lese ferdig boken eller skrive innlegg innen bloggdatoen, kan du gjøre det på etterskudd. Jeg lager lenker til alle innleggene etter hvert som de er klare. Bloggdatoene legges til søndager, siden de fleste har fri da og har hatt helgen på seg til å lese og skrive innlegg.

Marguerite Duras – Elskeren (bloggdato 22. mai)

Årets mest omdiskuterte og leste roman i Frankrike i 1984 og hedret med Goncourt-prisen, Frankrikes gjeveste litterære utmerkelse.

Elskeren er Marguerite Duras’ (1914-1996) mest kjente roman. Den er en intim bekjennelse nær smertegrensen, en naken avsløring av kjærlighetens mange avskygninger. Den navnløse fortelleren er en aldrende forfatter, som ser tilbake på sin oppvekst i Indokina. Etter alle årene gjenopplever hun sitt første møte med kjærligheten: Hun er femten år, skolepike og europeer på et fremmed kontinent. Han er en ung, styrtrik kineser. De møtes på en ferge over Mekong-elven, og hun blir hans elskerinne. Dette skaper skandale i kolonien. I skyggene hviskes det om barneprostitusjon, og hun støtes ut av det gode selskap. Hennes kjærlighet er dømt på forhånd.

Informasjon om boken er hentet fra baksideteksten på Bokklubbenes utgave. Elskeren finnes på alle versjoner av listen. Bloggerne som foreløpig er med på samlesningen av Elskeren er:

Raymond Chandler – Den lange søvnen (Bloggdato 19. juni)

Den lange søvnen er en amerikansk detektivroman skrevet av Raymond Chandler. Boken ble første gang utgitt i USA i 1939 og ble oversatt til norsk i 1954. Det er den første romanen detektiven Philip Marlowe opptrer i. Den er ansett for å være Chandlers beste arbeid, og som en av bøkene som skapte den hardkokte kriminallitteraturen. Historien er kjent for å være kompleks og vanskelig å følge, der mange karakterer lurer hverandre. Tittelen er en forskjønnende omskriving (eufemisme) av ‘død’. Den referer til en grubling i boken om «å sove den lange søvnen», og er ikke beskrivende for handlingen.

Informasjon om boken er hentet fra wikipedia. Den lange søvnen finnes på alle versjoner av listen.

OBS! Jeg blander konsekvent sammen Chandlers to Marlowe-romaner Det lange farvel og Den lange søvnen, blant annet i dette innlegget. Riktig forslag for i år er altså Den lange søvnen. Men Det lange farvel står også i bokhyllen mi og blomstrer, så den skal nok også leses om ikke lenge. (Hvis noen av bloggerne som meldte sin interesse til Det lange farvel av en eller annen grunn ikke ønsker å lese Den lange søvnen, går det an å blogge om den istedet.)

Bloggerne som foreløpig er med på samlesningen av Den lange søvnen er:

Andre titler med forslag til datoer:

  • Louis de Berniéres – Señor Vivo and the Coca Lord (24. juli)
  • Karen Blixen – Den afrikanske farm (21. august)
  • Knut Hamsun – Sult (25. september)
  • Alexandre Dumas – Greven av Monte Cristo (23. oktober)
  • Väinö Linna – Ukjent soldat (27. november)
  • Tom Wolfe – Forfengelighetens fyrverkeri (18. desember)

18 tanker om “Lesesirkel 1001 bøker”

  1. Foreløpig vil eg vera med på Karen Blixen og Alexandre Dumas så lenge eg ikkje leser bøkene før den tid:-) Satser på at du minner meg på bloggdato i eit seinare innlegg og:-)

  2. Morosamt! Jeg holder på med Blixen nå (veldig bra forøvrig!) og så har jeg lest Sult, men ellers så tror jeg at jeg skal prøve å være med på noen av de andre også. Vi får se etter hvert. Jeg blir i alle fall med på de to første. Jeg har lenge tenkt å lese mer av Tom Wolfe, jeg liker nemlig I am Charlotte Simmons av ham (og de fleste synes å mene at det er en av hans dårligste).

    1. Så morsomt at du holder på med Blixen nå! Da ser jeg frem til inspirerende omtale etter hvert. Er det Den afrikanske farm du leser? Tom Wolfe har jeg hørt utelukkende positive ting om, fra de få leserne jeg kjenner som har våget å prøve seg på mursteinene hans. Forfengelighetens fyrverkeri har jeg derfor store forhåpninger til. Jeg leste Thackerays Vanity Fair i fjor og håper at det kommer til nytte. Så flott at du er med på de to første bøkene. Og så håper jeg at du blir fristet til å være med på flere bøker også utover året.

  3. Jeg er med på alle utenom Sult og Greven av Monte Cristo. Sistnevnte vil jeg lese, men siden jeg skal samlese Don Quixote blir det neppe tid til enda en murstein. Jeg skal heller gi beskjed hvis jeg ombestemmer meg 😉

    Hamsun vet jeg ikke om jeg orker, men kanskje nettopp det er en grunn for å bli med på Sult, slik at jeg kan finne ut om jeg makter slike norske klassikere som jeg ikke kunne fordra på videregående.

    1. Så gøy (og ikke minst sprekt) at du er med på så mange! Jeg kan heller gi beskjed når jeg er i gang med Greven av Monte Cristo hvis den viser seg å være av det ekstremt lettleste slaget. Sult er den jeg gleder meg minst til, men jeg har strengt tatt ikke møtt noen ennå som ikke liker den og det gjør meg nysgjerrig. Om ikke annet, så er den i hvert fall kort. Men jeg bør advare deg om at Forfengelighetens fyrverkeri også er lang. Ideen min om å unngå mursteiner i utfordringen gikk det heller dårlig med.

  4. Fordelen med Forfengelighetens Fyrverkeri er at den kan leses i juleferien. De andre (med unntak av de vi skal lese i sommer) må leses i semesteret. Hmm, hvis jeg har normal juleferie i år. Skal skrive masteroppgaven, og da blir det vel kanskje ikke ferie som normalt? Den skal tross alt ikke leveres før til sommeren, ingenting er ferdig til jul. Jaja, jeg er med likevel. Går det ikke så går det ikke. Jeg gjør et forsøk uansett!

    1. Tja, jeg hadde mye fritid da jeg skrev masteroppgaven, og syntes ikke det var en travlere tid enn de andre semestrene. Selv ikke siste innspurt, siden den alltid var hektisk og stressende. Det kommer nok litt an på graden av selvdisiplin og engasjement, og der tviler jeg sterkt på at du vil få noen vanskeligheter. Dessuten gjør det ingenting om du ikke blir ferdig med boken tidsnok, så det er bare å forsøke!

  5. Du aner ikke hvor godt det er å høre! Jeg tror de fleste av oss masterstudenter går rundt og tenker at oppgaveskrivingen vil bli et helvete, med null fritid, null ferie og en forferdelig sluttperiode.

    Kanskje blir det rett og slett veldig kjekt?! Vi får tross alt bruke ett år på et tema vi selv har valgt, og jobber vi jevnt og trutt burde det forhåpentligvis ikke bli noe problemer med å fullføre. Det vanskeligste blir vel å strukturere oppgaven, i og med at den er fire ganger større enn noe annet jeg har skrevet. Eller, det aller vanskeliste blir gjerne å bestemme seg for tema. Jeg har mange ideer, men kan kun velge en =( heldigvis har jeg sommeren på å ta en endelig avgjørelse.

    Hvordan går det med Colin Dexter forresten? Jeg leste en i begynnelsen av påsken, men den var ikke like god som hans beste syns jeg. Det var dog litt spesielt å lese slutten på «the Randolph», som blir refert til ganske mange ganger i boken. Morse er glad i baren på hotellet 😉

    1. Jeg tror at mange sliter med masteroppgaven fordi det strengt tatt ikke er så mange som liker å analysere og argumentere skriftlig. Men hvis man liker å skrive og er flink til å formulere seg, kan masteroppgaven være kjempegøy å jobbe med. Tenk at du skal skrive flere femten-tjuesiders oppgaver under en felles problemstilling, så løser det seg fort. Mitt tips er å gå for det temaet du føler mest for, basert på magefølelse. Jeg fikk en aha-opplevelse da jeg hadde brukt et halvt år av oppgaveperioden på å knote meg frem uten noen klar problemstilling. Plutselig hadde jeg skrevet disposisjonen til hele oppgaven på en time, og da var det utrolig spennende å begynne å skrive. Jeg begynte på første kapittel fire måneder før innlevering, og skrev kun 12 effektive timer i uken den måneden. Men da produserte jeg tre helt ferdige sider hver dag, og hadde fri hver ettermiddag og helg. Så mye fri hadde jeg ikke hatt før i studietiden. Nei, dette klarer du helt fint!

      Morse er virkelig glad i baren på hotellet og god drikke generelt, og det er veldig sjarmerende. Jeg liker boken kjempegodt, spesielt måten Dexter bruker referanser til litteratur og kunst på. Midt i blinken for en litteraturviter;-)

  6. Så morsomt! Eg har akkurat bladd gjennom lista og sett at her er det mange titlar eg har lyst til å lese, og så vidt begynt å tenke på å jobbe meg nedover lista. I går bestilte eg fleire av 2000-talsbøkene. Så ja, dette har eg lyst til å vere med på. Eg må sjå om eg får tak i Elskeren i tide, i så fall blir eg med.

    1. Velkommen tilbake på nett! Og morsomt å ha deg med på utfordringen. Da setter jeg deg opp på Elskeren foreløpig og så stryker jeg deg bare igjen hvis du ikke får tak i boken tidsnok. Uansett gjør det ingenting med innlegg på etterskudd. Håper du vil bli med på flere bøker også etter hvert!

  7. Ja, eg har jo som sagt akkurat bladd gjennom lista. Eg har nokre venner eg les saman med, og vi har utfordra kvarandre litt meir uhøgtideleg, til å lese ei bok frå 1001-lista i månaden. Elskeren skal eg jo lese uansett, ein gong, så det passer veldig bra.

    1. En bok i måneden er det jeg også skal prøve meg på. Hvis jeg prøver meg på mer enn det, ryker sannsynligvis andre utfordringer som 52 noveller, debutantlesningen og off the shelf, og det er fint å ha litt forskjellige utfordringer.

      1. Eg har ikkje meldt meg på Off The Shelf, men eg ser av lista at eg har fleire år med hyllelesing framføre meg, på 1001-lista. Det er derfor det er litt morsomt å bruke lista som eit utgangspunkt til å lese hylle-bøker.

      2. Det var det jeg også oppdaget, og til neste år er hele tolv av off the shelf-bøkene mine nevnt på listen. Jeg har sikkert hundre av bøkene på listen, så om ikke annet kan dette bli en svært billig fornøyelse. Men jeg skal prøve å spe på med bøker som jeg ikke har allerede, for det er utrolig mange titler på listen som virker bra.

Legg igjen en kommentar