Påskelesning, nye bøker og lesesirkelen 1001 bøker

Jeg har aldri helt skjønt hvorfor nordmenn holder påskeferien mer hellig enn det katolikkene gjør, men det begynner å demre for meg at vi kanskje bare har forvekslet ordet feire med ferie. Og ferie liker vi. Inntil i dag trodde jeg i hvert fall at lesing og blogging bare var gøy, og at påskeferie er en god anledning til å drive med begge deler. Der tok jeg feil. Hjernen min er nå ugjenkallelig i feriemodus, og jeg klarer i beste fall å brodere litt. Joda, du leste riktig. Sunne, norske husmorinteresser til felles glede og nytte. Men en beskjeden oppdatering blir det likevel.

Forrige uke leste jeg første Harry Potter-bok og likte den ganske godt. Grunnen til at jeg ikke ble helt fra meg av begeistring over Harry Potters eventyr i denne omgang, er at jeg tror det hadde vært morsommere å lese boken sammen med et barn i passende alder (eventuelt å være et barn i passende alder). Jeg er kanskje bare tredve år, men jeg har til tider mentalitet (og fritidsinteresser) som en svært gammel dame. Men jeg kommer definitivt til å lese resten av bøkene. Bare ikke akkurat nå.

Siden jeg visste at jeg ikke kunne kjøpe bøker i påskeferien, benyttet jeg anledningen til å hamstre bøker i forrige uke. Jeg skulle gjerne tatt en gjennomgang som vanlig, men skjemmes for mye av mangelen på impulskontroll til å dvele ved det. Derfor nøyer jeg meg med å ramse opp: Agatha Christies Snikende død og Guds kvern maler langsomt, John Boyles Mytteriet på Bounty, Henri Charrières Papillon, Alistair MacLeans Ørneredet og Hans Olav Lahlums Menneskefluene. Det ser ut til at jeg er på god vei inn i en slags maskulin action/eventyr-fase. Det skal bli spennende å finne ut hva den gamle broderende damen vil synes om mytterier, fengselsflukter, innbrudd i Nazi-festninger og drap i lukkede rom. Heldigvis fikk jeg bøkene billig, men jeg må snart ut på en runde i borettslaget for å spørre om noen av naboene mine har en ledig hyllemeter eller to å leie ut.

En stor del av min ambisjon om en bloggende påske gikk ut på å lage en egen side for lesesirkelen hvor de 1001 +++ bøkene skal leses. I morgen, i morgen, men ikke i dag. Men jeg har endelig landet på hvilke bøker jeg vil starte med: Marguerite Duras’ Elskeren (bloggdato 20. mai) og Raymond Chandlers Det lange farvel (bloggdato 15. juni). Hvis du har lyst til å lese en eller begge bøker og/eller være med på å krysse av på din egen liste, er det bare å bli med i lesesirkelen. Mer info kommer på siden jeg skal lage en annen dag.

Begge bøkene er veldig korte (henholdsvis ca 120 og 200 sider) og det var en avgjørende faktor i utvelgelsen.  Det gir nemlig svært god selvtillit å kunne stryke et par titler på kort tid. At god selvtillit er et must i denne ambisiøse utfordringen skjønte jeg da jeg traff fetteren min på flyplassen forleden. Han lo bare da jeg fortalte om planen om å lese alle de 1001 bøkene (jeg holdt klokelig kjeft om de par hundre tilføyelsene), til tross for at jeg faktisk har lest 75 allerede (og mange av de lange og vanskelige, som Tristram Shandy og Moll Flanders). Men om ca femti års tid skal jeg nok få siste ord i den saken.

God påske til dere alle sammen!

8 thoughts on “Påskelesning, nye bøker og lesesirkelen 1001 bøker”

  1. Jeg er med på begge 1001-bøkene, men 20. mai har jeg eksamen og skal rett på jobb etterpå, så det er mulig jeg blir én dag forsinket med omtalen.

    Nå har jeg nettopp kommet hjem fra Oxford/London, med ca 12 bøker (tror jeg) i kofferten, pluss to som lå og ventet på meg fra bookdepository da jeg kom hjem. Neste uke kommer nok en haug med bokoppdateringer fra denne uken, men nå er det påskeferie på hytten, hvor jeg skal kose meg med å lese alle bøkene jeg har kjøpt (øh, eller, ALLE er kanskje litt optimistisk). Ha en strålende påske =)

  2. Påskeferie her også, men man får da lest litt – og trent og spist, bloggingen derimot får gå på sparebluss til ferien er over.

    Jeg vil også være med på selvtilfreds å krysse ut 1001 bøker. Elskere har jeg lest (og likt) men Chandler blir jeg sannsynligvis med på.
    Good News: Moll Flanders er ei riktig underholdende og god bok!

  3. @labben: Hurra! Selvsagt ikke noe problem å flytte hele datoen, siden 20. mai var et tilfeldig valg. La oss heller si søndag 22. mai, så rekker du å feire eksamen i tillegg. Jeg ble nysgjerrig på Colin Dexter siden han er en av få krimforfattere du liker. Foreløpig har jeg bare lest ca 40 sider av «Veien gjennom skogen», men jeg er allerede hektet. Jeg håper du fikk gått i Morses fotspor i Oxford, og så gleder jeg meg til alle bokoppdateringene dine neste uke! God påske til deg også:-)

    @Ingalill: Jeg har faktisk trent jeg også (kryss i taket), så bokbloggingen kan jeg la ligge med god samvittighet. Jeg tror bloggen din må ha hatt god innflytelse på treningsvanene mine:-D Håper du bestemmer deg for å lese Chandler, du også!

    @siljeblomst: Så bra at du også blir med på å lese Chandler! Jeg hadde din overbevisende anbefaling av «Elskeren» i bakhodet da jeg valgte ut boken:-) Derfor ville jeg foreslå to bøker samtidig slik at du og Ingalill har mulighet til å være med fra starten likevel.

  4. Jeg blir nok også med, selv om jeg strengt tatt burde gjøre en anstrengelse for å lese flere av de bøkene jeg faktisk har i stedet for å kjøpe nye:-)

  5. Jeg vil også være med! Men på grunn av eksamen er jeg ikke sikker på om jeg klarer å blogge om det i takt med dere andre. Men lese, det skal jeg! Så får det heller komme oppdateringer etterhvert.

    Apropos å lese bøker «sammen»: På bokelskere.no er det nå en gjeng som skal lese «Don Quijote», hvis noen av dere har lyst til å være med på det også:) Jeg kommer i alle fall til å lese og blogge om det utover sommeren, koselig om flere har lyst til det samme.

  6. Så gøy! Det er ikke noe problem å blogge om det andre dager enn oss andre. Jeg legger bare til lenker etter hvert som folk publiserer innleggene sine.

    Jeg har hørt om samlesningen av «Don Quijote», og vet at blant andre Labben skal være med på den. Jeg har begynt på boken to ganger uten å komme gjennom, og har nå planer om å prøve lydboken istedet. Hvis jeg får somlet meg til å kjøpe den tidsnok, ser jeg ikke bort fra at jeg blir med på samlesing av den også:-)

Legg igjen en kommentar

