Påskekrim og Lang dags ferd mot natt

Min drøm om en lesende påske gikk i vasken og jeg aner ikke hvor tiden ble av. Men det er ikke ofte at jeg prioriterer trening fremfor lesing, og da går det ikke an å være lei seg. Dessuten er det godt å senke tempoet så mange hakk at man egentlig ikke får gjort noe, men uten å kjede seg.

Jeg har holdt på med Colin Dexters Veien gjennom skogen i over en uke nå, og det er første gang på lenge at jeg har lest en bok så sakte samtidig som hvert ord fenger. Et av mine fremste kriterier for kriminalromaner er at det skal være lett å lese fort. Jeg er ellers en langsom leser, men unntaket er krim. Derfor er det gøy å kunne lese krim sakte, og se at boken likevel tåler det. Inspektør Morse er en herlig romankarakter, og Colin Dexter skriver krim som selv den mest kresne leser kan like. Boken er original, velskrevet, spennende og humoristisk. Anbefales!

Før påske kjøpte jeg filmatiseringen av P. D. James’ bøker om Adam Dalgliesh på DVD, og vi har begynt med første bok/serie Døden i laboratoriet (Death of an Expert Witness). Jeg har bare lest to James-romaner før og syntes det gikk for treigt for min smak. Filmatiseringen er like treig, men det fungerer faktisk godt på tv. Det vies mye tid til hver enkelt scene og karakter, og det gir serien en helt særegen stemning. Nå begynner jeg å lure på om jeg må revurdere tempokriteriet mitt når det gjelder krim. Kanskje kan et roligere tempo bidra til å gjøre det mer spennende?

Forrige ukes desidert hyggeligste hendelse er at mitt mest populære innlegg hittil er blitt enda mer populært. Da jeg skrev om Eugene O’Neills skuespill Lang dags ferd mot natt i fjor sommer var jeg helt sikker på at ingen kom til å interessere seg for innlegget, og ville skrive om det kun fordi jeg liker det så godt. Men i forbindelse med Riksteatrets oppsetning i 2010 er det mange som har lest om stykket på bloggen, og innlegget fikk ca femten hundre treff da NRK viste oppsetningen på søndag. Det er utrolig oppløftende og inspirerende å oppdage at folk bruker bokblogger til mer enn å lese om bestselgere.

Ellers er lesesirkelen hvor vi skal samlese et utvalg av de 1001 bøkene nå i gang. Da jeg foreslo lesesirkelen trodde jeg ikke at så mange kom til å melde sin interesse. Det er kjempehyggelig at så mange vil være med, og mye mer spennende å skulle gå løs på de 1001 bøkene sammen med andre lesere, enn å pusle med det alene. Første bok ut er Elskeren av Marguerite Duras med bloggdato 22. mai. Oversikt over lesesirkelen og deltakerne finner du her. Det er bare å bli med på samlesingen, enten du har egen blogg eller ikke.

Jeg avslutter med å videreformidle et tips jeg fikk på epost som kan være av interesse for alle lesende mennesker der ute. Det er nemlig opprettet en egen nettside hvor du kan sammenlikne priser på bøker hos de største bokforhandlerne. Her er det nok mye penger å spare, så det er bare å sjekke ut www.billybok.no.

Hva har dere lest i påsken?

8 thoughts on “Påskekrim og Lang dags ferd mot natt”

  1. Jeg digger Collin Dexter og gleder meg til nye utgivelser! I påsken skulle jeg være en flink leser, men dengangei! Jeg har lest en bråte bildebøker, som jeg skal blogge om når jeg bare får tid, men ellers ble det lite lesing. Jeg holder på å lese Hundre års ensomhet av Gabriel Garcia Marquez, men det er først nå midt i boken, at jeg fanget inn.

  2. Jeg har lært alt jeg possibly kan lære om David Cassidy.

    Vil også si at det er sååå moro at flere har kastet seg over 1001, har puslet for meg selv i over 2 år nå og du har helt rett i at opplevelsen høynes når vi er flere, mer legitimt og ikke like eremittsært -)

  3. @Bentebing: Det er godt å høre at vi er flere:-) Gabriel García Márquez har jeg lest lite av foreløpig, kun Beretningen om et varslet mord. Men jeg har store planer om å lese både Hundre års ensomhet og Kjærlighet i koleraens tid, så da håper jeg at du skriver om boken når du er ferdig!

    @The Ladies Almanack: Hehe, ja, det kan jeg tenke meg at du blir irritert av. Kan du ikke skrive noe om den, da? Jeg tror vi har boken i hylla, men jeg har ikke vurdert å lese den ennå. Da bør jeg kanskje bare stå over;-)

    @Ingalill: David Cassidy?! Du er jammen en dame med allsidige interesser.
    Du har helt rett: Litterær eremittisme kan ha sine fordeler, men legitimitet er dessverre ikke blant dem. Og når galskap settes i system og deles av andre, fremstår den plutselig som både oppbyggelig og konstruktiv. For ikke å snakke om at det blir mye mer moro.

  4. Jeg har lest dystopien Wither av Lauren DeStefano og urban fantasy – romanen Darkness becomes her av Kelly Keaton. Wither ble en ny favoritt, men den andre var god den og🙂

Legg igjen en kommentar

