60 ting du aldri har lurt på om meg

Et ukjent glupt hode har laget en liste over spørsmål man kan svare på når man egentlig har mange viktige ting å gjøre som man egentlig ikke har lyst til. Jeg er lett påvirkelig, motstandskraften liten. Dessuten må Plumboen virke i inntil tredve minutter før jeg får vasket badet. Så her er svarene på spørsmål du aldri har stilt meg, og sannsynligvis heller aldri har lurt på. Jeg hadde ekstra god tid, og oversatte derfor spørsmålene til bokmål mens jeg var i gang.

1. Hvor gammel er du om fem år? 36 år og endelig voksen.

2. Hvem var du rundt minst to timer i dag? To rampete katter.

3. Hvor høy er du? Offisielt 1,70. Uoffisielt kanskje noe lavere. Jeg kan ha jukset bittelitt sist gang jeg ble målt.

4. Hva var den forrige filmen du så? Det må ha vært «Burn After Reading». Jeg er villig til å overse at Brad Pitt ikke er så kjekk som alle skal ha det til når han spiller dum. George Clooney, derimot, svikter aldri. Filmen var forresten også god.

5. Hvem ringte du sist? Mamma, i går kveld.

6. Hvem ringte deg sist? Mamma, i går kveld. (Hun måtte bytte telefon på grunn av dårlig batteri.)

7. Hva stod på den forrige sms’en du fikk? «Hei! Kommer med ved nå:-)» Fin melding å få en iskald vinterdag.

8. Foretrekker du å ringe eller sende sms? Kommer an på om jeg vil skravle eller bare gi en beskjed. Aller helst sender jeg mail, det er lettere å skrive enn sms.

9. Er dine foreldre gift eller skilt? I år har de vært gift i 32 år. Flinke folk!

10. Når så du mammaen din sist? Tredje nyttårsdag, da juleferien var over.

11. Hvilken farge har du på øynene? Blågrønne. Av og til grå. Det avhenger av lyset. Og fargen på klærne.

12. Når våknet du i dag? Litt før kl 11 da en liten pus vekket meg for å ligge på armen min og kose. Herlig start på dagen.

13. Hva er din favorittjulesang? Vanskelig spørsmål, for jeg elsker julesanger. Av de norske julesangene står det mellom «Her kommer dine arme små» og «Det hev ei rose sprunge.» Johnny Cash sin versjon av «Little Drummer Boy» er en storfavoritt, jeg begynner alltid å grine når den fattige lille trommisen sier at han ikke har noen ordentlig gave å gi til Jesus, men at han kan spille på trommen sin istedet. Aww! Og så blir jeg veldig blid av å synge til Connie Francis’ «Winter Wonderland» mens jeg pakker inn julegaver.

14. Hva er din favorittplass? Så lenge jeg har det bra, liker jeg meg mange steder. Men aller best liker jeg meg hjemme eller på en sandstrand i sol og varme. Med bok.

15. Hvilken plass liker du minst? Oslo City før jul. Hvis man leter lenge nok, finner man definitivt inngangen til helvete i en bortgjemt krok.

16. Hvor tror du at du er om ti år? Forhåpentligvis et sted jeg trives.

17. Hva skremte deg mest om natten som liten? ALT skremte meg om natten som liten. Men Bob fra Twin Peaks står øverst på listen.

18. Hva fikk deg til å le hardt sist? Forrige helg, da jeg så et klipp på youtube fra Britain’s Got Talent med noen deltakere som utmerket seg med en helt forbløffende mangel på talent.

19. Hvor stor er sengen din? 1,60.

20. Har du stasjonær eller bærbar datamaskin? Bærbar. Stasjonær er for gamlinger og IT-folk.

21. Sover du med eller uten klær? Det kommer an på årstiden og om selskapet er firbeint eller tobeint.

22. Hvor mange puter sover du med i sengen? To-fire.

23. Hvor mange land har du bodd i? Norge.

24. Hvor har du bodd? Ørnes og Oslo (Tåsen, Grünerløkka og Gamlebyen).

25. Liker du sko, sokker eller barbeint? Sko ute, sokker inne, barbeint overalt om sommeren.

26. Er du sosial? Ja, så lenge jeg får tilstrekkelig med kvalitetstid alene. Men jeg hater tomprat og mingling, og er derfor nokså kresen på selskapet. Mitt indre liv er atskillig mer spennende enn mitt sosiale liv.

27. Hva er din favorittis? Mövenpick Maple Walnut og Haagen Dazs vaniljeis. Den deler jeg ikke med noen.

28. Hva er din favorittdessert? Creme Brulée og eplekake. Og is jf. punktet over.

29. Liker du kinamat? Absolutt! Jeg er generelt glad i mat. Og dessert.

30. Liker du kaffe? Ja. Med melk.

31. Hva drikker du til frokost? Først kaffe. Når jeg spiser, drikker jeg melk.

32. Sover du på en spesiell måte? Aner ikke, jeg sover.

33. Kan du spille poker? Det kan jeg. Jeg har ikke spilt så mye, men vant 50.000 kr og en leilighet fra min læremester. Han skylder meg fortsatt premien min, sniken.

34. Liker du å kose? Så klart, det gjør vel alle. Spørsmålet er hvem man liker å kose med, når og hvordan. Siden det faller utenfor spørsmålet, svarer jeg ikke.

35. Er du et avhengighetsmenneske? Sannsynligvis, siden jeg er en dedikert røyker. Derfor har jeg alltid funnet det klokt å holde meg langt unna opiater, organisert gambling og rømmedressinger.

36. Kjenner du noen med samme bursdag som deg? Nei, men avdøde pave Johannes Paul II ble født på samme dag seksti år før meg. Vi ble dessverre aldri kjent, men han velsignet meg på Petersplassen under et besøk i Roma før han døde. Jeg regner med at den ikke gjelder siden jeg verken er katolikk eller kristen, men hyggelig var det likevel.

37. Vil du ha barn? Absolutt. Gjerne en hel flokk. Men først må jeg venne meg av med å stilne masing med godteri, eller blir de bare tjukke og kravstore med råtne tenner.

38. Kan du noen andre språk enn norsk? Engelsk flytende. Mye tysk. Noe fransk. Litt spansk. Tulledansk (finnes noe annet?). Dessverre dårlig i gresk, belgisk og nederlandsk, mine favorittspråk.

39. Har du noen gang vært i en ambulanse? Ja. Men jeg satt oppreist, og kunne like gjerne tatt taxi.

40. Foretrekker du havet eller et basseng? Basseng ved havet, hvis det er mulig. Men havet er aller best.

41. Hva bruker du helst penger på? Hehe, ja, den var fryktelig vanskelig, gitt. Bortsett fra bøker? Øl. Ikke det jeg bruker mest penger på, men det jeg helst bruker penger på.

42. Eier du dyre smykker? Sannsynligvis. Jeg vet ikke hva de koster, men eksen min var utrolig flink til å kjøpe flotte smykker.

43. Hva er ditt favorittprogram på TV? Jeg ser lite på tv, men blir glad hvis en eller annen variant av CSI går når jeg først skal sløve litt. Boardwalk Empire likte jeg veldig godt, men det ble flyttet til et annet tidspunkt og jeg fant aldri ut når. Michael McIntyres stand up er en annen favoritt.

44. Kan du rulle med tungen? Nei. Jeg har mange recessive gener.

45. Hvem er den morsomste personen du kjenner? Vanskelig å velge, for jeg kjenner mange svært morsomme folk. Humor er en dyd i mine øyne, spesielt hvis den er intelligent og langt over streken.

46. Sover du med kosedyr? Ja, to levende pelskledde.

47. Hva har du som ringelyd? Så ordinær ringelyd som mulig. Eller lydløs. Jeg har et ambivalent forhold til telefoner, og liker ikke at folk ringer meg sånn helt uten videre. (Hører dere, all verdens telefonselgere?)

48. Har du klesplagg fra du var liten? Ja, mamma har tatt vare på de fineste klærne. Favoritten min er hvite tresko med Ole, Dole og Doffen-motiv på. De ble for små for fort. Jeg er bitter ennå.

49. Hva har du nærmest deg nå som er rødt? iPod’en min.

50. Flørter du mye? Avhenger av humøret. Men jeg flørter mye når jeg er i godt humør og stemningen er god.

51. Kan du bytte olje på bilen? Hvilken bil?

52. Har du fått en fartsbot noen gang? Har ikke sertifikat engang.

53. Hva var den forrige boken du leste? Øystein Wingaard Wolfs Brighton Blues. Nå leser jeg Charles Dickens’ Store forventninger.

54. Leser du avisa? Sjelden på papir. Nettaviser etter innfallsmetoden.

55. Abonnerer du på noe magasin? Nei. Får likevel.

56. Danser du i bilen? Lenge siden sist, men ja, hvis musikken er god, sjåføren rutinert og ikke lar seg distrahere av det. Jeg er nemlig en svært pysete passasjer, til tross for at pappa er yrkessjåfør og jeg er oppvokst i svære biler på dårlig føre.

57. Hvilken radiostasjon hørte du på sist? Hører ikke på radio, men jeg tipper at det var p3, som mamma av og til hører på.

58. Hva var det siste du skrev ned på et papir? Regnestykke over karakterpoeng fra videregående til jeg skal søke Samordna opptak. Jeg ligger godt an, ser det ut til.

59. Når var du i kirken sist? For halvannet år siden i en begravelse. Siden jeg ikke er kristen, er jeg aldri i kirken med mindre det er i anledning andres bryllup eller begravelse.

60. Er du lykkelig? Enkelte dager, ja. Det kommer seg.

Sånn. Nå må jeg vaske badet og se hvem som vinner Grand Prix. Hvis du mot formodning lurer på mer, får vi ta det over øl og dessert en annen dag. Adieu!

14 tanker om “60 ting du aldri har lurt på om meg”

  1. Bob! Ja, herregud! For et halvt år siden kom et bud inn for å levere en pakke på jobben. Jeg mener det, han var klin lik Bob. Han spilte helt tydelig på det også, med sitt grå, lange hår, og brede glis. Jeg var skjelven resten av dagen. Sånn apropos, ellers kjekt å lese 😀

    1. Nei, nei, NEI!! Jeg trodde jeg var trygg etter barndommens mareritt. Nå må jeg frykte menn med pakker resten av livet i tillegg til menn med grått hår og bredt glis. Fryktelig mann, Bob; Lynch kunne godt spart seg den. Jeg kan aldri ha speil på soverommet igjen, i tilfelle det er akkurat det han trenger for å dukke opp fra intet og skremme vettet av meg mens jeg sover. Fysj!

  2. Nå har et par av mine illusjoner sprukket. Jeg har av en eller annen grunn alltid sett for meg at du er veldig høy, men så viser det seg at du (kanskje) ikke er så mye høyere enn meg. Også røyker du. Men så tror jeg aldri at noen røyker før jeg faktisk ser dem med røyken i hånden, så akkurat det punktet gjelder for alle jeg kun kjenner gjennom internett.

    Nederlandsk som favorittspråk?? Det må det ligge en historie bak, for språket er ubehagelig å høre på, og det MÅ være ubehagelig å snakke. Hva er Belgisk forresten? Jeg trodde de bare snakket andre land sine språk. Min uvitenhet kjenner ingen grenser…

    Er det bare jeg som innbiller meg det, eller er det alltid noe positivt som nevnes når eksen dukker opp i en kommentar eller i et innlegg?

    Sist, men ikke minst, hva skal du søke på via Samordna Opptak? =)

    1. Jeg er nok 1,69 eller noe, og ikke så veldig langt unna. Men veldig høy er jeg ikke. Av en eller annen grunn er det mange som ser for seg at jeg er høy, og noen gjør det til og med etter at de har truffet meg. Pussig! Du skulle sett ansiktsuttrykket til Ingalill da hun oppdaget at jeg røyker:-)

      Jeg vet, nederlandsk er en sær favoritt. Det stammer fra ca 10 år tilbake da jeg bodde sammen med en nederlandsk jente i Milano en sommer. Jeg ble utrolig fascinert av å høre henne snakke med familien på telefonen. Hun prøvde forgjeves å lære meg litt. Belgisk (eller flamsk, som det vel egentlig heter) er ikke ulikt nederlandsk, men det likner mer på fransk. Det er et vakkert språk.

      Hehe, nei, det er ikke bare du som innbiller deg det, for vi er veldig gode venner. Så jeg har ikke annet enn positivt å si:-)

      Jeg planlegger å ta årsenhet i engelsk fra høsten av, på deltid. Jeg har fordypning i engelsk litteratur i graden min, men mangler grammatikken og kulturkunnskapen. Så til høsten skal jeg endelig studere litt igjen! 😀

  3. Den røykingen må det gjøres noe med. Jeg blir like sjokkert hver gang og det er sikkert hovedgrunnen til at jeg aldri får spurt deg om de tingene jeg egentlig lurer på. Ingen av dem har med dyre smykker eller kosing å gjøre.

    – og nå har alles favorittromanåpninger fått alvorlig konkurranse. Tenker selvfølgelig da på – Alle ulykkelige kontra lykkelige familier – det er bare jeg som foretrekker – Første gang Yossarian så feltpresten ble han vilt forelsket . Dette er ingenting i forhold til:
    Hun var oppvokst i svære biler på dårlig føre.
    Førstemann til mølla.

    Jeg har forresten heller ikke lappen.

    1. Siden røykingen distraherer deg, foreslår jeg at du står bak spørsmålene neste gang de skal sendes rundt på www. Ja, gjør det. Jeg tror du er rette kvinne for jobben. Men at du ikke er interessert i smykker og kos, er sørgelig å høre. Hva skal man ellers basere livet (og samtalen om livet) på? Alt kan ikke handle om dessert og tunge kjøretøyer.

      Du skriver «hun» istedenfor «jeg» i den flotte åpningssetningen. Skal jeg tolke det dithen at du nå er i gang med en romanbiografi om undertegnede? Hett tips: De man får dyre smykker av, er ofte de man koser med, og slike ting pleier å være essensielt i både romaner og biografier. Jf. lykkelige vs. ulykkelige familier.

      (Hva skal du med lappen som snart får hund? Man trenger da ikke flotte seg med begge deler, og hund er best.)

  4. Jeg synes det er godt å høre at det er flere enn meg som røyker 🙂 Følte meg litt alene her en stund!

  5. Jeg er også glad for at du røyker, og at du ikke har lappen. Bilister burde være forsiktige med sin hysteriske ikke-røyk-moralisering; bilen forpester da mye mer enn den stakkars røyken vår !

    1. Godt poeng, Geir. Å forpeste seg selv må da være mye bedre enn å forpeste planeten. Stas at vi er hele tre røykere i bokbloggsfæren. Vi får holde stand mot moraliseringen – som jeg for øvrig er lei av uansett hva grunnen er!

Legg igjen en kommentar