Nytt i bokhyllen

Endelig er det morsomt å hente posten igjen. Litt for morsomt, kanskje, for den siste uken har det strømmet på med bøker, og mine gode forsetter er over alle hauger. Jeg har selvsagt mange unnskyldninger på lager for kjøpegildet, og den beste av alle er: Det var nesten gratis. Den nest beste er: Boksamlingen har ikke vært komplett uten. Dessuten er det opptil flere 1001-bøker her som må anskaffes før eller senere, og man skal aldri utsette til i morgen det man kan gjøre i dag. Sånn, det dekket det meste. Når min samvittighet nå er vasket ren og fin, kan jeg velte meg i røverkjøpet.

Bokklubbene hadde superjanuarsalg, eller hva det het, blant annet på spesialutgaver fra serier jeg har abonnert på tidligere. Novellesamlingen Karavane, som jeg har kommet halvveis i og skrev mye om i fjor, kjøpte jeg i tilfelle Labben klarer å lese alle lesesirkelbøkene i år og skal premieres. Hun ligger godt an så langt og har ønsket seg boken. I tillegg til novellene som finnes i min eldre utgave, er det lagt til noveller av Thomas Hardy, Leonid Andrejev, James Joyce og Jean-Paul Sartre. En novelle av Conrad Aiken er fjernet. Novellene av F. Scott Fitzgerald og Alice Munro er byttet ut med andre noveller av samme forfattere. Jeg er ikke kommet til Aiken, Fitzgerald og Munro ennå, og vet derfor ikke om dette er dumt eller ei. Men jeg synes det er rart at Robert Musils «Grigia» fikk bli med i revidert utgave; jeg hadde satset på at den bare var en glipp redaktøren angret like mye på som meg. Det var i alle fall en gyselig novelle. Uansett er alle mine favoritter så langt med i den nye, og da skal jeg ikke klage for høyt.

I samme serie som Karavane – Bokklubbens Mestermøte – fant jeg Tolstojs Ivan Iljitsj’ død, klassiker og 1001-bok. Jeg leste Tolstoj for første gang i fjor, novellen «Herre og dreng», skal lese Anna Karenina i år og Krig og fred neste år. Ivan blir enten en forberedelse til de to mursteinene, eller et pausenummer mellom dem. Amalie Skrams ufullendte roman Mennesker fikk jeg også tak i i praktutgave, så nå mangler jeg bare Lucie før jeg regner Skram-samlingen min som komplett. Jeg har aldri lest noe av Skram, og burde muligens ventet med å sikre meg alle bøkene hennes til jeg visste om de var noe for meg. Men hvis jeg ikke liker dem, kan jeg alltids satse på å få unger som jeg kan tvinge til å skrive særemne om Skram. I så fall kommer de til å takke meg for at de slipper å bruke ukelønnen sin på å kjøpe Skram-bøker, slik at de (sin mor opp av dage) heller kan bruke ukelønnen sin på andre bøker.

Jeg fikk tak i tre illustrerte barneklassikere som jeg burde ha lest for lenge siden, og som for alt jeg vet kan gi ungene fra avsnittet over den litterære tyngden de trenger for å skrive særemne om Skram. Johanna Spyris Heidi fikk jeg i julegave av mamma, men den var forkortet og på nynorsk. Nå fikk jeg tak i den komplette utgaven på bokmål, og da ender den andre opp som gave til noen som ikke er like nøye på målform og grove inngrep i originalteksten som meg. Carlo Collodis Pinocchio leste jeg selvfølgelig som barn, men bare den snille versjonen hvor Pinocchio ikke blir hengt i en skog. Nå er tiden snart moden til å lese den usensurerte versjonen, og illustrasjonene av Roberto Innocenti er så praktfulle at man kan finne estetisk glede selv i voldsscener mot et tredukkebarn. Siste bok er Jules Vernes Jorden rundt på 80 dager, 1oo1-bok og klassiker. Jeg er usikker på om boken regnes som barnebok, eller om det er en voksenbok også barn kan lese. Uansett er det kjekt å ha den som barnebok. Da blir det lettere å anta at den kan leses på et par timer, og innen jeg oppdager at det er umulig, er det for sent å snu.

Det var heldigvis nesten gratis. Et godt argument for de fleste mennesker, men Ingalill var merkelig nok ikke like imponert da jeg la ut om varpet mitt forrige lørdag. Ja ja. Nå skal jeg likevel ikke kjøpe flere bøker før langt uti mai. Bortsett fra på Mammut-salget, selvfølgelig. Og bøkene jeg allerede har bestilt. 1001-bøkene i lesesirkelen er også unntatt. Samt anmeldereksemplarer.

Hmmm. Den vanntette planen begynner å slå sprekker. Kan hende den bør revideres før 2013.

Men ikke et øyeblikk før.

God helg!

12 thoughts on “Nytt i bokhyllen”

  1. Jeg har også gått på en skikkelig smell denne måneden, spørs om jeg tør å blotte min manglende standhaftighet i oppsummeringsinnlegget for februar. Bare denne uken har jeg bestilt 5 bøker …😉 Og jeg vet om 3 jeg vil ha på mammut likevel. Det begynte så fint, men det kunne ikke vare.

    1. Jeg har bestemt meg for å løse problemet ved å lese dobbelt så fort og dobbelt så mye. Mangelen på selvinnsikt forflytter seg med andre ord bare fra ett område til et annet;-) Jeg anbefaler å nevne bøkene i innlegget, for da oppdager man fort at man er svært så fornøyd med kjøpet likevel. Mammut-salget kan ikke droppes, det går bare ikke an! Så får vi heller starte på nytt i mars. Bot og bedring, osv, osv.

  2. Du er herlige, Line! Humrer når eg les dine unnskyldninger for alle bøkene du har fått i postkassen.

    Eg har for øvrig bare fått ei bok i postkassen, Cold Comfort Farm, og så langt er det god lesing. Eg har ikkje satt opp noko spesifikt mål om å ikkje kjøpe bøker, men med Tanum-salget og Mammutsalget så har eg gått på ein bestillingssmell denne veka;-)

    1. Takk, Elida! Det er så fint når mine bommerter i det minste gjør andre godt:-) Hittil har ALLE vært positive til Cold Comfort Farm, så det var jammen et bra valg. Må begynne på den snart, jeg også. Jeg gikk på en ny bestillingssmell i dag tidlig, med Mammut. Fant ut at det var like greit å få det overstått. Men slapp unna med 600 kr, ikke verst!

  3. Jeg liker alle unnskyldningene dine og er helt enig med deg! Når det er sagt så har jeg forløpig bare sprukket med en bok denne måneden, og den var nesten gratis, i tillegg har jeg ønsket meg den lenge… og så er det en coffe – table – bok, så egentlig så går den ikke inn under bokkjøpbudsjettet, men interiørbudsjettet (som jeg nå plutselig har ;-)).

    Kos deg masse med bøkene!

    1. Takk for støtte, Silje, kreative unnskyldninger er aldri bortkastet. Så flink du har vært, jeg skal prøve å skjerpe meg i mars. Februar har jeg allerede gitt opp. Interiørbudsjett… Der sa du noe. Heretter skal jeg vurdere å plassere alle nye bøker som skal stå i stua under et slikt budsjett. Det kan lønne seg når Ingalill kommer på bokettersyn med hevet pekefinger og sure miner.

  4. Selvfølgelig kan man droppe mammutt – også kalt bokbransjens dop for de lettlurte. (hahahaha -).
    Høyest ler jeg av at kjøpestoppen din, eller ihvertfall trua på kjøpestoppen din, varte akkurat like lenge som jeg trodde 150 bøker var realistisk.

    (coffetablebøker er et interessant konsept, i teorien er jo hvert bord et coffetable – og hver bok en coffetablebok, eller må boka ligger urørt på coffetabelet (se nå lager jeg nye søkeord til deg, for å lokke interiørgjengen til bloggen din), i et bestemt antall timer for å få lov til å smykke seg med COFFETABLETITTELEN.??)

    1. Droppe mammut, du liksom. Herigud, altså! Jeg foretrekker nå engang bøker fremfor sentralstimulerende midler og/eller jogging, og er glad for at bokpushingen ingen ende tar, herrens glade dager, etc. Men 150 bøker… Kan vi ikke bytte kvote? Jeg kjøper 150 bøker, du leser maks 24 (anmeldereks, gaver og 1001-bøker unntatt).

      Jeg fikk en interiørkommentar før jul, og ble skuffet over at den var fake/spam. En kommentar til Gunvor Hofmos samlede verker à la: «Virkelig nydelig, jeg tror denne ville vært en perfekt gave til søsteren min. Men stua hennes er eggeskallfarget, så jeg vurderer å kjøpe den i en annen farge.» Haha!

      Ut fra definisjonen din er alle mine bøker coffetable-bøker. De må nok ligge lenge nok på coffeetabelet til at man må tørke støv av dem. Check.

  5. Du kan trøste deg med at du er ikke den eneste med shopaholiker tendenser. Eg har handlet på bokklubben sitt salg og tanum sitt lagersalg samt bestilt Mammutbøker og bøker fra Pax forlag. Ikke nok med det så handler jeg bøker på Freetex.Jeg tenker ikke så mye på at jeg svir penger og at jeg får mindre og mindre plass til bøkene mine.

    1. Har Tanum lagersalg?? Skrekk og gru, det må jeg sjekke ut med en gang! Takk for tipset. Bokklubben og Mammut har jeg full kontroll på. Pax, derimot… Må sjekke det også. Fretex har jeg vært innom, men til min store skuffelse hadde de ingenting jeg ville ha. Liten plass her også, men jeg planlegger å gi bort bøker som har falt i unåde. Så blir det plass til mer. Jeg gnir meg i hendene.

Legg igjen en kommentar

