Lesesirkel 1001 bøker – januar

De tre musketererJanuar har vært en usedvanlig god lesemåned for meg. Seks fullførte bøker er mer enn jeg vanligvis leser på en måned, og det er ekstra godt gjort siden jobb og tillitsverv og Bokbloggerprisen har krevd langt mer tid og fokus av meg enn ellers. Jeg kunne sannsynligvis ha rukket åtte-ti bøker hvis jeg hadde hatt fritid som normalt. Eventuelt hvis jeg hadde startet på en annen bok enn Alexandre Dumas’ De tre musketerer. 

Etter ti dager har jeg lest kun 58 sider, og er i ferd med å miste håpet om at boken vil ta seg opp. Jeg leser om musketerene i forbindelse med lesesirkelen 1001 bøker, som er gjenopplivet fra og med januar. Månedens tema er å lese en av de 1001 bøkene som du lenge har hatt lyst til å lese. Jeg valgte musketerene fordi jeg tenkte at boken ville være like festlig som Greven av Monte Christo. Forhåpentligvis var dere andre mer heldige med bokvalget.

En oversikt over bøkene som de andre deltakerne i lesesirkelen leser/har lest i januar, finner du her. Du kan lenke til innlegget ditt i kommentarfeltet under, og så oppdaterer jeg listen over bøkene vi har skrevet om her. Temaet for lesesirkelen i februar er nobelprisvinnere i litteratur. Monika har laget en oversikt over hvilke 1001-bøker det gjelder, og den ligger under kommentar 163 på denne siden.

37 tanker om “Lesesirkel 1001 bøker – januar”

    1. Så godt å høre at du også likte The Scarlet Letter! Det er ti år siden jeg leste den, og kunne gjerne tenke meg å lese den igjen en gang. I mellomtiden får jeg heller prøve meg på The House of Seven Gables.

    1. Oi, det er jo en kjempestart på leseåret. Bøkene jeg leste var ikke riktig så lange, men det skal jeg ta igjen nå utover våren. Jeg vurderer blant annet Anna Karenina og en av Dickens’ mursteiner. Takk for lenke!

  1. Kjedelig at du ikke var heldigere med valg av bok i lystkategorien, og denne havner nok langt ned på min liste. Jeg ligger også an til å lese 6 bøker i januar som er uvanlig, spesielt når det ikke er noen bildebøker eller tegneserier blant dem. Jeg hadde riktignok kommet et stykke i to av dem før det ble januar, men så brukte jeg over to uker på denne månedens 1001-bok. Jeg prioriterte 1001 hardt før ev jokerlesing, så denne uken har jeg lest to av jokerromanene, hvis jeg blir ferdig i løpet av dagen, og må tenke på poeng og rekkefølge til i kveld.

    Jeg endte opp med Det jeg elsket av Siri Hustvedt, to av bokbloggernes (Elisabeth og Ingalill) beste leseopplevelse fra i fjor, og likte den godt. Hun skriver helt fantastisk og jeg har sjelden laget så mange eselører i en bok. Mulig jeg skriver om den etterhvert, men det blir ikke i dag. Jeg tenkte likevel underveis at Siri Hustvedt ikke er helt i min gate på grunn av de mest kunstneriske og intellektuelle delene av historien, men så er hun det likevel. Altså, noen deler av boken appellerte mer til meg enn andre. Hva skal du lese til neste runde? Jeg heller mot Fluenes herre eller Pianolærerinnen av Jelinek.

    1. Jeg skjønner ikke hvordan denne boken av alle kunne vise seg å være så kjedelig. Klassiske underholdningsromaner pleier sjelden å være det. Men, men. Jeg skal nok alltids klare å tvinge meg gjennom den etter hvert. En av mine seks var biografien om Astrid Lindgren, men den brukte jeg lang tid på fordi jeg finstuderte illustrasjonene. Og så hadde jeg lest begynnelsen av den ene romanen i romjulen. Likevel leste jeg de andre så fort at det er all grunn til å være fornøyd.

      Jeg tror jeg også må få lest Det jeg elsket i løpet av året, for jeg begynner å føle meg litt utenfor dere i den beundrende Hustvedt-klubben. Jeg ser liksom ikke for meg at jeg kommer til å være den eneste som trekker på skuldrene og synes det er middels. Jeg håper du skriver om den etter hvert, og legg i så fall gjerne igjen lenke her selv om januar er slutt. Jeg tror jeg skal lese ferdig enten Morrisons Elskede eller Manns Buddenbrooks i februar. Jeg er halvveis i begge, og trenger bare en unnskylding til å prioritere dem.

  2. Synd ikke boken fenger så mye så langt , jeg har boken på ønskelisten min men trenger tydeligvis ikke å stresse med å skaffe meg den i første omgang! Jeg har lest månedens bok ferdig men er ikke ferdig med innlegget, satser på å få skrevet det ferdig i løpet av neste uke.

    1. Tja, det kan jo selvfølgelig hende at du liker den bedre enn meg. Men det er en litt barnslig guttebok, synes jeg, og kanskje ikke noe for voksne kvinner? Bare si fra når du er ferdig med innlegget, jeg gleder meg til å lese!

      1. Takk for lenke! Jeg oppdaget nå at Det synger i gresset skulle ha vært årets siste lesesirkelbok i 2015, så det passet jo bra at både du og Elisabeth valgte å lese boken i januar. Jeg skal prøve å få lest den selv i løpet av året, siden jeg aldri har lest noe av Lessing før.

  3. Vel, jeg er fremdeles med – i ånden. Tenkte ikke på at da jeg dumpet den røde bokhylleboka mi, til fordel for Sisters Brothers, at jeg også ble stående uten 1001bok for januar. Sånn kan det gå. Prøver på nytt for februar og starter 1001sterkt med Possession. Dobbelkryss. Har ikke startet ennå, men har utbasunert at jeg leser og er selvpålagt forpliktet.

    1. Tenk at vi klarte å gå gjennom hele januar uten en eneste 1001-bok. Som om vi bare blir yngre og friskere og døden ikke lurer bak hvert et hjørne… Sukk. Hvis det fortsetter sånn, blir vi nødt til å innføre egne 1001-tvangslesekvelder. Men jeg misunner deg Sisters Brothers. Den må være mye bedre/morsommere/underholdende enn musketerene.

  4. Jeg er kun halvveis i mitt bokvalg, Moby Dick. Det tar nok et par uker til før jeg er ferdig med boka. Ikke akkurat en slukbok dette. 😉 Kommer tilbake etterhvert med innlegg om leseopplevelsen. 🙂

    1. Hvorfor er jeg ikke overrasket? Huff, den boka der kommer til å ta knekken på meg den dagen jeg virkelig går inn for å beseire den. Lykke til med resten, og si for all del fra når du har skrevet om den også 🙂

      1. Den er grei, Line! Jeg liker den forøvrig, men den er rimelig omstendelig skrevet og stappfull av Bibelreferanser som gjør den ganske tungtygd. Ser frem til å bli ferdig med den. 😉

    1. Jeg er dypt misunnelig på deg for at du nå er ferdig med Moby en gang for alle. Men også litt bekymret for at du kan ha pådratt deg varige mén underveis. Man unnskylder seg forresten ikke for noen ting når man nettopp har lest hele Moby Dick!

  5. Aiai, selv kom jeg ikke i gang med den utvalgte boka i det hele tatt. Fikk klemt inn en annen 1001bok i januar, men den hadde jeg ikke lyst til å lese, så det telles ikke. Nobelprisvinner der i mot..det burde jeg få til, akkurat passe tvangspreget for min smak.

    1. Det viktigste er å få lest sine 1001-bøker jevnlig, så du klarte mer enn meg i januar. Jeg skal prøve å ta igjen det tapte i februar, men det spørs hva jeg rekker. Må kanskje jukse litt, og fullføre en av mine halvleste 1001-Nobelprisvinnere. Hvilken skal du lese?

    1. Takk for lenke! Og påminnelse om at det er graverende for en kvinne i min alder å ha Orwells bøker til gode. Jeg vet ikke hvor sart jeg er, men tar imot enhver unnskyldning for å utsette Coetzee. Temaet for mars blir spenning: «Les en 1001-bok som virker skummel eller spennende». Kan tolkes liberalt eller ortodokst.

      1. Perfekt! Det er jo en haug med gotiske klassikere å velge fra og en god del krim også. Skal se hva jeg finner når jeg kommer hjem til bokhyllene mine igjen. Dumas har jeg vært lenge skeptisk til, så han kan utsettes litt til. Ulysses er min nemesis dette året.

      2. Ja, det burde være nok spenningsbøker å velge mellom. Jeg vurderte først Stephen King, men tror det blir Raymond Chandler eller Dashiell Hammett istedet. Det er ingen grunn til å være skeptisk til Dumas når det gjelder Greven av Monte Christo, den er fantastisk. Uten å ha prøvd meg på Ulysses, kan jeg garantere at Dumas er mye morsommere enn den.

    1. Du kan legge ut lenker hvor du vil, så legger jeg dem inn på lesesirkelsiden. Etter hvert kommer det et eget innlegg hver måned, men jeg må komme meg opp på hesten først;-)

  6. Hei, eg er litt seint ute – men å lesa Stormfulle høyder tok si tid. Ei mektig, ubehageleg, sterk og rar leseoppleving som kallar på fleire motstridande kjensler – og det er sjølvsagt heilt annleis å lesa ein slik roman som 55-åring enn som 15-åring. http://bokbloggberit.blogspot.no/2016/02/1001-boka-stormfulle-hyder-av-emily.html

    Tidleg i januar las eg Mankells Morder uten ansikt, parallellt med den sjølvbiografiske erindringsboka hans Kvikksand. Det var fint og spesielt. Omtalen av Morder uten ansikt vart delt som ein søndagssmakebit: http://bokbloggberit.blogspot.no/2016/01/smakebit-og-gjenlesing-kurt-wallander.html

    1. Takk for lenke til innlegg om to vidt forskjellige bøker. Stormfulle høyder leser jeg nok aldri på nytt, men jeg har vurdert å gjenlese serien om Wallander. Den likte jeg veldig godt.

Legg igjen en kommentar