Nye bøker fra Tiden

De siste ukene har det vært en del surmuling i kommentarfeltet mitt om at bokhøsten og nye norske bøker måtte dukke opp akkurat nå, når vi først er inne i det gode klassiker-siget og Bookerprisens longlist er på vei til alles postkasser. Men etter Tidens høstlansering på tirsdag er jeg direkte entusiastisk over alle de nye bøkene som kommer, og hadde gladelig lest alle bøkene i katalogen. Det blir vanskelig å prioritere, og verre skal det bli etter hvert som resten av forlagene legger stein til byrden. Men den tid, den sorg. Jeg later fremdeles som jeg vil klare å lese alt jeg vil i høst.

untitledBokbloggerprisen 2015 deles ut 3. september i Oslo, og da passer det jo bra at to av våre tidligere nominerte forfattere er aktuelle med nye bøker. Ruth Lillegraven vant i 2013 med diktsamlingen Urd, som nok har bidratt til å øke interessen for lyrikk blant vanlig dødelige. Sigd er hennes fjerde diktsamling, og handler om odelsgutten Endre som vokser opp i ei vestlandsbygd på 1800-tallet. For å lese mer om boken, anbefaler jeg Beathes bokhjertes flotte innlegg – og kanskje særlig for de sjelene som fremdeles tenker at lyrikk ikke er noe for dem.

Ida Hegazi Høyer var nominert i fjor med sin tredje roman Unnskyld, og har rukket å skrive enda en roman og en novellesamling etter det. Novellesamlingen heter Historier om trøst og utgis i midten av oktober. «Tre byer. Tre møter. Tre historier.» er overskriften fra forlaget, og historiene «viser hvordan møter med nye steder og mennesker utfordrer hvem vi er, hvordan vi ser oss selv, eller vil bli sett. At identitet er en størrelse i stadig endring.»

Monica Isakstuens forrige roman Om igjen kom i 2014, og ligger fremdeles i den endeløse ulestbunken min og venter på at jeg skal lese den sammen med høstens roman Vær snill med dyrene, hennes tredje. Boken handler om en familie på tre i oppløsning, og beskrives av forlaget som «en rå, akutt og opprivende roman om å befinne seg i ruinene av et ekteskap sammen med den man bryr seg om aller mest – annenhver uke.» Jeg hørte mye bra om Om igjen, og har i tillegg lyst til å lese Isakstuen basert på – av alle ting – en tekst på to sider hun bidro med til ungdomsantologien Mensen, utgitt på Gyldendal i vår. Et umulig format å prestere noe litterært interessant i, men hun gjorde det likevel.

Ingrid Winters makeløse mismot av Janne Stigen Drangsholt bidro til å berge opptil flere bokbloggere gjennom den ellers nokså alvorlige bokhøsten i fjor. I slutten av september er Ingrid Winter tilbake igjen i en bok som (i alle fall foreløpig) har bokhøstens artigste tittel: Winter i verdens rikeste land. Andre leste fjorårets bok om Ingrid Winter som en komisk underholdningsroman, mens jeg vil insistere på at den var en norsk samtidsroman fortalt på en humoristisk måte. Noe flere av de finsk fjernsynsteater-inspirerte norske samtidsforfatterne i hvert fall kunne ha vurdert av og til. Som Drangsholt sa på lanseringen, finnes det mye komisk potensial i den norske hverdagen.

Layout 1Jeg vet ikke om hverdagspotensialet er mest komisk eller tragisk i Endelig skal vi le av debutant Birgit Alm. Utgangspunktet minner litt om Marit Eikemos Alt inkludert fra i fjor, med en fattig alenemor som sliter med å få pengene til å strekke til, og i første kapittel har flyttet inn i en sliten kjellerleilighet. Forlaget beskriver romanen som «en skeiv rapport fra et lite skildret samfunnslag, spekket med skarpe observasjoner og mørk humor.» Jeg tok med meg boken fra lanseringen, og tror jeg starter bokhøstlesingen min med den.

Jeg rekker neppe å lese stort mer enn disse fem Tiden-bøkene i høst, men kan jo ikke være bekjent med å ha trukket frem bare kvinner. Tidens andre debutant i år er Espen Ytreberg, som har skrevet en roman om Roald Amundsen. I Amundsen. En roman fortelles «historien om den berømte sydpolekspedisjonen med et nytt blikk. Sett gjennom Roalds øyne kommer leseren tett på de enorme hindringene ekspedisjonsmedlemmene måtte forsere for å nå målet.»

Per Schreiner debuterte med novellesamlingen Min fars fem bad i fjor, og nå i august utgis romanen Henrettelse med elefant. Okei da, så er den tittelen enda flottere enn Drangsholts. Boken er «en kjærlighetsroman om mennesker som ingen greier å elske», blant annet Morten, som drømmer om elefanter som tråkker ham i hjel, uten å vite hva det skal bety. I tillegg til at Schreiner ser ut til å skrive om sånne absurditeter som jeg liker, har bøkene hans også den i disse dager praktiske fordel at de til sammen utgjør ca 250 sider.

Selveste Shakespeare får runde av årets bokgilde fra Tiden. I år er det 400 år siden Shakespeare døde, og Inger Merete Hobbelstad har skrevet en essaysamling med utgangspunkt i ti av stykkene hans. Å leve med Shakespeare beskrives som en personlig, klok og morsom bok som viser hvordan disse verkene fortsatt har mye å fortelle mennesker i dag. Boken lanseres i slutten av oktober.

Mer informasjon og flere bøker finner du på Tidens nettside. Neste forlag ut er Cappelen Damm, som lanserte en høstliste bestående av 60 bøker i går. Innlegg kommer på mandag, etter at jeg har ligget i fosterstilling hele helgen og prøvd å velge ut kun ti bøker.

9 thoughts on “Nye bøker fra Tiden”

  1. Ja, Tidens liste er sterk år. Jeg hadde allerede plukket meg ut Nicolai Houm og Lillegravens Sigd, men ser det er mer interessant her. Alm, Høyers noveller og Nystuen, og så er vel Heivoll på`n igjen, men den får vi se an. Dragsholdt leste jeg ikke i fjor, og ei er jeg med på Bookerracet, heldigvis får man si, det er nok av hauger jeg ikke kommer meg gjennom av alt jeg vil lese. Og nå er jeg på ferie og vil lese bare feelgood og krim, mua Patti Smiths nydelige Just Kids som jeg leste ferdig i går. Norskealibiet har jeg på lydbok i tilfelle; Bjørnstads Syttitallet. Vinker fra 34 grader pluss. God lesehøst:)

    1. Jeg er veldig misunnelig på den Kreta-turen din! Det er altfor mange år siden min forrige sydentur, og ikke har jeg råd med det første heller. Jeg fikk Houms bok med meg fra pressekonferansen, og vurderer å lese den også. Jeg syntes bare ikke det var noe poeng i å trekke frem Houm, Heivoll m.fl. i innlegget når de uansett får så mye oppmerksomhet overalt. Det jeg likte hos Tiden er nettopp at de mer ukjente bøkene virker så lesbare og gode. Booker er helt uaktuelt for meg også, jeg har allerede altfor mye å lese og ønsker ikke meg selv så vondt at jeg høyner innsatsen. 1001-bøkene kan bli krevende nok å rekke i høst. Håper du fikk lest mye bra på stranden!

  2. Føler meg ikke helt klar for bokhøst enda må jeg innrømme, selv om jeg har tjuvstartet med Karin Fossum. Jeg skummer derfor over disse innleggene dine legger inn i leselisten og går tilbake til Havboka og Booker (Biene later jeg som jeg har glemt). Utdelingen av Bokbloggerprisen pleier dog å virkelig sparke i gang motivasjonen, så satser alt på det. En 1001-bok per norske høres forøvrig ut som en god plan:-)

    1. Jeg følte meg veldig lite klar for bokhøst og norske bøker før pressekonferansene startet, men nå har det snudd og jeg er utålmodig etter å komme i gang. Enten er årets bøker bedre enn i fjor, eller jeg har blitt flinkere til å sile hva jeg vil lese. Bieboka ble jeg heldigvis ferdig med på søndag etter to uker med slit (hold deg unna!), og Havboka leser jeg ferdig i rykk og napp utover høsten. Booker overser jeg totalt, hyllene mine er da fulle nok allerede. Jeg gleder meg delvis til Bokbloggerprisen, i hvert fall til å se deg og alle sammen. Men gruer til alt som må skrives ferdig og øves inn før vi kommer så langt.

  3. Jeg får knapt puste. Leser på spreng og listene bare øker. Bookerlista er interessant, men det er mange bøker. Og jeg har lesesirkler og bokhøsten i tillegg til den evigvoksende bokhylla. Det nytter ikke engang å ikke jobbe. I need new days !./. Monday, Readday, Tuesday, Bookerday, Wednesday, Augumtlistday, Thursday, Bioday, Friday, Shoppingday, Partyday, Sunday, Sleepday ./. Noe sier meg at trettendagersuke nok ikke blir innført med det første… Lillegraven, Høyer, Drangsholt står alle på lista mi. Skal bli godt med ferie!!!

    1. Å lese på spreng med lister som bare øker, er på mange måter vår skjebne her på jorden. Jeg er glad du sier at jobb ikke engang er problemet. Da jeg kom på jobb i går for andre gang denne ferieuken, advarte en kollega meg om at jeg trenger opplæring i ferie. Poenget med ferie er visstnok at man ikke lenger er velkommen på arbeidsplassen. Han refererte til alle mine uleste bøker, og spurte om jeg trenger instruksjoner for hvordan pelle seg hjem for å lese dem. Men nå er jeg her! Planen for helgen er MaddAddam og Surfacing. Så får vi se om jeg klarer å holde meg hjemme med bok på mandag.

  4. For første gang har jeg satt meg som mål å lese de 13 bøkene som er på langlisten til Bookerprisen før kortlisten blir lagt frem, men jeg begynner så smått å tvile på at det går, dels fordi bokhøsten er i gang og det er mange bøker som frister, men også fordi ikke alle bøkene virker like interessante.
    Har nettopp lest Houm sin bok, men skal også se opp for Alm, Drangsholt, Høyer og Isakstuen. Herlighet og dette er bare fra Tiden….. sa jeg at jeg skulle ha fokus på booker denne høsten? Stiller meg herved bak forslaget til Marianne!

    1. Jeg hopper over alt som har med Bookerprisen å gjøre for å unngå distraksjon og stress og følelsen av utilstrekkelighet. Jeg kan tenke meg at mange av bøkene er veldig gode, men jeg har ikke tid til å finne ut av det selv akkurat nå. Det høres i alle fall ut som det er like greit å velge bort de bøkene som virker mindre interessante. Jeg vet ikke om det er bra eller dårlig at jeg har funnet så mye jeg vil lese også hos de andre forlagene, for det er vanskelig å finne en ende å begynne i. Men det er tross alt å foretrekke fremfor at alle høstbøkene virker kjedelige.

Legg igjen en kommentar

