Lesesirkel 1001 bøker – juli og august

Trekket mot nordMed den norske bokhøsten rett rundt hjørnet, har jeg innført streng Harry Potter-rasjonering for å ha noe å leve for frem til jul. Jeg er halvveis i sjette bok, og det er så kort tid igjen nå før Harry knuser Voldemort at jeg rakk lesesirkelboken i juli med god margin. Afrika var temaet, og jeg valgte Trekket mot nord av den sudanske forfatteren Tayeb Salih.

Eget innlegg om romanen kommer (kanskje) etter hvert, forutsatt at jeg klarer å bli enig med meg selv hva jeg mener om den. På den ene siden begynte jeg på boken 1. juli, og leste ferdig siste side av etterordet 31. juli. Det er lang tid å bruke på 147 sider, Harry Potter eller ikke. På den andre siden kommer jeg ikke utenom at boken er fascinerende, praktfullt skrevet og spesiell. Og spesiell liker vi jo.

For å unngå at lesesirkelen i august blir overskygget av bokhøsten og avstemningen til Bokbloggerprisen, valgte jeg vår alles kjære Margaret Atwood som tema. Hun overstråler de fleste, og har til sammen hatt seks romaner på 1001-listen; Surfacing, Cat’s Eye, The Handmaid’s Tale, The Robber Bride, Alias Grace og The Blind Assassin. Hvis noen har lest alle romanene allerede, går det selvsagt an å lese Maddaddam-trilogien i stedet, selv om den dessverre ikke gir 1001-kryss. Men innsikt og spenning fungerer bra, det også. Jeg anbefaler dessuten Lady Oracle, for de som liker god, gammel Atwood-årgang utenfor 1001-listen. Selv skal jeg lese Surfacing fra 1972.

Dere som har lest en bok fra Afrika i juli, kan avlegge rapport i kommentarfeltet, eventuelt med lenke til innlegg hvis dere har brukt ferietiden på skriving. Siden jeg pleier å være treg med disse innleggene; husk at dere kan holde dere oppdatert på neste måneders temaer på lesesirkelsiden her.

26 thoughts on “Lesesirkel 1001 bøker – juli og august”

    1. Notert! Win, win og win på meg også, selv om jeg strengt tatt «bare» har lest halvparten av romanene hennes. Men dette blir årets fjerde Atwood på meg! Ny personlig rekord!

      1. Pst! ELSKET Vanære (mange år siden jeg leste den). Ser den blir behørig diskutert nedenfor. Men så liker jeg alt Coetzee skriver, med unntak av Foe. Den ble jeg derimot rasende på og nektet å lese den ferdig.
        Også er jeg misunnelig på alle som enda ikke har stiftet bekjentskap med Alias Grace og Tjenerinnens beretning. Himmel og hav for noen bøker! Det er bare å bøye seg i støvet for Miss Maggie.

      2. Godt, da er jeg overbevist. Når både du, Silje og Marianne mener at Vanære er god, er den kanskje noe for meg også. Foe er derimot notert som ulesbar, og flyttet helt nederst på 1001-listen sammen med Nadine Gordimer. Redaktørene må ha tenkt det samme, for boken ble fjernet fra 1001-listen i 2008. The Handmaid’s Tale var bunnsolid og spennende, og jeg er glad jeg fremdeles har Alias Grace til gode. Jeg tror jeg skal utsette den en stund til, for å ha et sikkerstikk å glede meg til. *skuler mot bokhøsten*

  1. Har ikke lest en eneste HP bok i hele mitt liv,kun sett et par av filmene sammen med barna når de var mindre og det var helt greit det. Mulig jeg må teste bøkene en gang også.

    Jeg er nærmest gått i vinterdvale når det gjelder bokomtaler på bloggen for tiden og haugen med bøker som venter på å bli skrevet om bare vokser og vokser, men jeg har altså lest «En kvinnes største glede» av Buchi Emecheta som juli bok,omtale kommer. Når det gjelder bok for august så velger jeg meg «Tjenerinnens beretning» rett og slett fordi den er kortest av de MA bøkene jeg har liggende, selv om jeg har hørt den er spesiell.

    Ønsker deg en fin ferie,Line!🙂

    1. De første Potter-bøkene er litt kjedelige for en voksen leser. Men kommer du deg først gjennom dem (og de er korte), er resten av serien et hett tips når ingen andre bøker funker og lesetørken nekter å gi seg. Jeg skriver så lite selv for tiden at jeg skjønner hvordan det er. Men jeg håper du får til å skrive noen ord om juliboken din, for den hadde jeg aldri hørt om før du nevnte den her. Veldig stas når noen leser helt ukjente bøker! Ukjent for meg, i hvert fall. Tjenerinnens beretning er den eneste av de seks Atwood-bøkene på 1001-listen jeg har lest, og anbefaler den uten forbehold. Spennende og skremmende lesning, og middels krevende. Men god!

      Riktig god ferie til deg også, Beathe! Ps. Leste du Onkel Toms Hytte i juni? Jeg har ikke oppdatert lesesirkelregnskapet vårt på en stund:-)

    1. Takk for lenke, Anita! Kjekt å ha alle lenkene samlet på et sted for de som sniksamleser:-) Alias Grace er notert for august. Jeg skulle ønske bokhøsten startet først i september, sånn at jeg fikk tid til både den og Adichie i august. Det får bli noe å glede seg til på nyåret i stedet… Ha en flott august, du også!

  2. Jeg leste Poe din The Pit and the Pendulum i juni og Coetzee sin Vanære i juli. Leste også min første Adichie-bok i juli som en Afrika-bonus, men Kvelningsfornemmelser er ikke på1001-listen:-) fristet uansett å lese mer av henne og Ikke minst etter Artemisia sitt innlegg om En halv gul sol. Fine nye kategorier, spesielt oktober er det mange i bokhyllen å velge mellom. Satser på at det blir tid innimellom den norske bokhøsten!

    1. Da viser lesesirkelregnskapet mitt for 2016 at du foreløpig har lest minst fire 1001-bøker i år? I så fall er det dobbelt så mange som Moshonista (*ond latter*). Hvordan var Vanære? Jeg har den i hylla, men er meget skeptisk til mer Coetzee etter å ha kjedet meg nesten til døde av Waiting for the Barbarians. Kjenner jeg norske forfattere rett, kommer vi likevel til å trenge noen 1001-bøker innimellom i høst. Ellers blir det bare lesevegring og kluss med årets lesestatistikk.

      1. jeg har faktisk deltatt på fem runder og lest seks 1001-bøker og er strålende fornøyd. Har satt 8 bøker som mål og har regnet med at bokhøsten og Booker vil ta mye plass nå. Har snikbegynt litt på førstnevnte før kortlisten er ferdiglest. Måtte bare ha med meg Karin Fossum sin nyeste på ferie etter Bokelskerinnen sin anmeldelse og i og med at hun er min krimfavoritt. Havboka er halvlest, men den leses litt innimellom og Bieboken ligger på nattbordet uten å friste så voldsomt.

        Vanære likte jeg veldig godt og skal se om jeg får blogget etterhvert. Det var en lettelse å lese den etter at jeg slet med Krauss og nesten mistet troen på at 1001 er annet enn slit:-) Lettlest, fengende, ubehagelig og tankevekkende. Kjenner ikke til annet av Coetzee, men tror det er vanskelig å kjede seg med denne.

      2. Bra du sier det, for da er det en måned jeg ikke har fått med meg. Hvilken bok har du i tillegg til Hustvedt, Krauss, Poe og Coetzee? Julenissen må få overlevert plettfrie regnskap fra revisoren, vet du! Årets to siste regner jeg med du får til med god margin, når du er nesten i mål allerede:-) Mitt mål er 24, og da er det fremdeles mye som gjenstår med dagens ni leste…

        Over til min seksjon for kjedsomhet: Fossum leste jeg de to første bøkene av på nittitallet, og ga henne opp for alltid. Noe så innmari kjedelig! Mye mulig hun har kommet seg med årene, men Bokelskerinnen og jeg leser og liker uansett så forskjellige bøker at jeg ikke fester meg ved det. Halvlest Havbok misunner jeg deg, her jeg sliter som faen med Bienes historie. Ligg unna den hvis du kan, den er bortkastet tid. Havboka er velskrevet og intelligent, Bieboka er ingen av delene. Det peneste jeg kan si om den så langt, er at du ikke sliter deg ut på å bla deg gjennom den.

        Ok. Du liker Vanære, Marianne liker Vanære. Jeg er nesten overbevist. Nesten. Og håper at du også skriver om den, og avgjør saken i Køtsiis favør.

      3. Jeg leste Fluenes herre i april tror jeg. Spennende bøker var vel temaet. Fossum sine beste kom litt lenger ute i forfatterskapet, men jeg likte de to første også den gangen på 90-tallet:-) det er fristende å stå over bieboken, men da stryker jeg på målet om å lese kortlisten. Det står nok litt og faller på om jeg får kommet godt i gang ila denne uken/ferien, for lesetiden blir refusert kraftig fra neste uke. Havboka prioriteres definitivt før denne. Liker den godt, bare litt mye faktaopplysninger til å lese store doser av gangen.

      4. Stemmer, jeg husker at du skulle lese Fluenes herre i mars, men trodde du droppet den underveis. Regnskapet er herved oppdatert!

        Jeg har lært at jeg aldri skal ha som mål å lese hele kortlisten. Det holder i massevis å lese de første sidene, og se an etter det. Bieboka er ikke like slitsom som De usynlige, men tiden føles like bortkastet. Og så mye som det smerter meg å innrømme, er den kvalitativt mye dårligere enn De usynlige. Det trodde jeg aldri at jeg kom til å måtte si om noen nominert bok, men her er vi altså. Gleder meg til å høre hva du synes. Lykke til!

  3. Heisan. Her er linkene til begge Afrika-bøkene for juli🙂

    July’s People av Nadine Gordimer – http://ebokhyllami.blogspot.no/2016/07/1001-lesesirkelen-22-julys-people-av.html
    og…
    Vanære av J.M.Coetzee – http://ebokhyllami.blogspot.no/2016/07/1001-lesesirkelen-12-vanre-av-jm-coetzee.html

    Kom plutselig på at jeg la inn feil bok og link i Jomfrudød-innlegget ditt. Camus snek seg inn istedenfor Gordimer. Det får så være🙂
    August-valget er perfekt. Begynte egentlig på The Blind Assassin i mai/juni, men la den på vent ca 100 sider ut i boka for å ta den nå i august. Taktikk lønner seg!

    1. Takk for lenker! Camus er jo afrikaner, han også, og ikke direkte malplassert i denne sammenhengen:-) The Blind Assassin er et utmerket valg (har jeg hørt), og ikke bare god taktikk! Jeg tenker at Atwood skal få oss tørskodd gjennom første del av bokhøsten, når vi/jeg atter en gang blir skuffet over hvor lite schwung det er over norsk litteratur for tiden.

      1. Alltid sett på Camus som franskmann, jeg? Måtte google litt, og ser jo at han er fransk/algirsk (om det nå skrives sånn) og altså født i Afrika. Jøsses! Da har jeg hele tre afrikanere i lesesirkelen for juli – DET er rekord, og må inn i alle lister🙂
        Når det gjelder Atwood så tar jeg for meg hele forfatterskapet hennes, og har oppstilt en rekke uleste bøker av henne i hyllene. I papirformat! Det er lenge siden (flere ti-år) at en forfatter har tatt tak i meg som Atwood har gjort. Morder-boka er imidlertid såpass tjukk, 600+ sider, at jeg fant ut at den kunne få bli månedens bok siden jeg allerede var 100+ sider inn i historien. Atwood får meg tørrskodd gjennom det meste, og for høsten så har jeg få forhåndsfavoritter. Er ikke helt på nett med norsk litteratur for tiden jeg heller. Synd!

      2. Tre afrikanere på en måned er sterkt! Opprinnelig hadde jeg tenkt å lese (i tillegg til Trekket mot nord) Heart of Darkness, Achebes Mønsteret rakner og Midaqq-smuget av Naguib Mahfouz. Men Trekket mot nord ble for mektige saker, og krevde sin tid. Foregår handlingen i Den fremmede i Afrika? Det er så lenge siden jeg leste boken selv, at jeg kun husker stranden og solen.

        Jeg er på årets fjerde Atwood-roman nå, og har ingen behov for pause foreløpig. Heldigvis har hun skrevet så mange bøker at det ikke er noen grunn til å spare på dem. Jeg går rundt og føler at jeg har lest ganske mye allerede, men åtte romaner, to diktsamlinger og et par noveller er stusselige saker i forhold til produksjonen hennes. Toni Morrison er den eneste forfatteren som treffer meg like sterkt, om enn på en helt annen måte. Norsk litteratur er ganske anonym fra før, og kommer neppe til å tåle å leses parallelt med de to damene der… Men sånn må det nesten bli, for alternativet er at jeg mister interessen for bøker ved bare å lese norsk 2016 hele høsten. Istedet skal jeg følge Moshonistas kloke råd om å lese én klassiker pr norskebok i høst.

      3. Ja handlingen i The Stranger foregår i Fransk Algerie (måtte google her og se hvordan det faktisk ble skrevet..). Det er også på stranden her at han knerter araberen. Merkelig, men velskrevet bok!
        Ellers har jeg lest Heart of Darkness, som er veldig god. Det er mange velskrevne bøker lagt til Afrika, og da spesielt fra kolonitiden. Tre afrikanere var ikke helt planen i utgangspunktet, men juli har vært som du vet – våt – så da var det å ty til boksidene.
        Jeg ser jeg har skrevet om 11 Atwood-bøker. Noe usikker om jeg har lest flere enn jeg har omtalt. Tror ikke det. Så ja, det er godt at hun har mange bøker i forfatterskapet jeg kan velge fra – og at hun fremdeles skriver! Jeg har lest svært gode novellesamlinger og diktsamlinger også, men romanene står i særklasse syns jeg. Fantastisk flott forfatter! Én klassiker pr norskbok? Ja det er jo et spenstig mål! Jeg har rundet 12 1001-bøker sålangt i år. Målet er 20 (ikke 24). Kanskje jeg kommer i mål. Kanskje ikke. Det betyr mindre. Har kun passert 103 totalt, så jeg har «et par» igjen…🙂

      4. Kult, da har jeg satt opp Camus også. Vi får se hva det blir til innimellom norsklesingen, men jeg har lyst til å prøve meg på flere bøker når vi kommer til 1960-tallet. Der har jeg store hull i listen, og alle monner drar. Hadde det ikke vært for bokhøsten, ville jeg lett klart To Kill a Mockingbird, Catch-22 og The Prime of Miss Jean Brodie på noen uker. Men kjenner jeg forlagene rett, renner det inn nyere bøker som saboterer planene mine. Det trenger selvsagt ikke å være annenhver klassiker i Tolstoj-forstand, eller mursteiner på 800 sider. Det viktigste er å balansere ut all tomheten i norskbøkene med noe som er kvalitetssikret allerede, og verdt tiden. Der er det mye å ta av i 1001-bunkene mine! Jeg tviler på at jeg rekker 24 i år heller, men jeg skal i hvert fall gjøre en hederlig innsats og se hvor langt jeg kommer. Surfacing blir min tiende i år, og det er fremdeles nesten fem måneder igjen å lese på. Totalt har jeg lest 142 bøker, og det er en fordobling siden jeg startet lesesirkelen i 2011. Lesesirkling nytter!

  4. Gah, jeg henger med fra sidelinjen og leser 1001- bøker utenfor alle lesesirkeltemaer. Så langt har jeg lest seks, skal lese minst en nå i august, kanskje to hvis Notes from the underground av Dostojevskji også er på lista. Skal prøve og presse inn Surfacing i tillegg🙂 Akkurat nå leser jeg Harry Potter and the Cursed child, ikke 1001- material, men etter Bienes historie så føles den son et lite mesterverk. Ha ha🙂

    1. Her i feriekolonien veksler jeg mellom Surfacing og The Vicar of Wakefield, og planen er å tvangslese et par kapitler av Bieboka hver dag. Alt er bedre enn den, og jeg har ikke engang trengt å ta fram Harry Potter. Jeg er igjen kjerringa mot strømmen, og liker kapitlene fra Kina aller dårligst. Dostojevskij gir kryss, ja, jeg har den liggende på nattbordet som en av de kortere 1001-bøkene. Det må til hvis jeg skal klare 24 i løpet av året. Surfacing er fin! Jeg leste femti sider av den i går, og dronningen leverer som alltid🙂

    1. Gordimer er ikke min kopp te, dessverre, men July’s People er så kort at jeg kanskje prøver meg på den likevel – en vakker dag. Det er bare å glede seg til Atwood! Jeg vet faktisk ikke om noen som ikke liker bøkene hennes, og det kan man ikke si om mange forfattere. Jeg har inntrykk av at de seks 1001-bøkene hennes er gode, alle sammen, og håper at du ikke blir det hederlige unntaket fra mengden Atwood-fans:-)

Legg igjen en kommentar

