Lesesirkel 1001 bøker: The Handmaid’s Tale

margaret atwoodMånedens lesesirkelbok er Margaret Atwoods The Handmaid’s Tale (1985). Atwood er min favorittforfatter, men det er lenge siden jeg leste en av romanene hennes. De siste årene har jeg bare lest dikt. Når jeg nå leser The Handmaid’s Tale, spør jeg meg hvorfor jeg ofte leser langt dårligere forfattere enn Atwood, når livet er kort og lesetiden begrenset. Det må det bli en slutt på.

1001-boken om The Handmaid’s Tale: Margaret Atwood skaper en dystopisk fremtid hvor befolkningen er blitt truende ufruktbar og kvinnene er redusert til forplantningsmaskiner. Patriarkatet antar et nytt, ekstremt aspekt – det undertrykker i bevaringens og beskyttelsens navn, og volden utføres ved hjelp av eierspråk og fysisk avgrensning. I dette marerittsamfunnet får ikke kvinner ha arbeid eller penger, og de blir fordelt på forskjellige klasser: de dydige, barnløse Hustruene, Marthaene som er hushjelper, og de forplantningsdyktige Tjenerinnene, som overlater avkommet til Hustruene. Hovedpersonen Offred skildrer sin nåværende situasjon med klinisk opptatthet av kroppen, som nå bare er et forplantningsredskap. Kontrasten er de rørende glimtene fra hennes tidligere liv, med minner om sensuell kjærlighet til familien hun har mistet. Prosaen er iskaldt malende. Leseren får følelsen av at alle tidligere, fysiske gleder i livet er redusert til mekaniske handlinger, noe som fremhever begjærets verdi kraftig. Gjennom denne fantasiverdenen viser Atwood ikke først og fremst seksuell undertrykkelse på det mest ekstreme, men snarere seksualiteten som utslettet fra den begjærende kroppen, noe som er like brutalt som seksuell vold.

Det er en så god beskrivelse av romanen at jeg foreløpig har intet å tilføye og kryper tilbake til sengen. Jeg er syk i helgen, og skal lese ferdig Handmaid i horisontalen mens immunforsvaret mitt foretar sin årlige oppgradering. Innlegg kommer når feberen er borte. Romanen passer for øvrig perfekt til svimmelhet og feber, dystopisk og skummel som den er. Spennende er den også, med et driv og en uhygge som jeg vanligvis forbinder med krimromaner. Det er litt mindre kjedelig å være syk i Atwoods selskap.

Slik deltar du i lesesirkelen: Når du har lagt ut innlegget ditt, legger du igjen lenke i kommentarfeltet under sånn at alle kan finne det. Husk å lenke enten til dette innlegget eller denne siden når du skriver innlegg, sånn at leserne dine finner frem til de andre deltakerne i lesesirkelen. Hvis du har skrevet om The Handmaid’s Tale tidligere, lenk gjerne til innlegget ditt i kommentarfeltet under.

Generelt om lesesirkelen: Målet er å lese så mange gode bøker som mulig sammen med så mange kule folk som mulig. Vi leser mye forskjellig, gammelt og nytt, og lesesirkelen er en glimrende mulighet til å utvide din litterære horisont, oppdage nye favoritter eller lese bøker du lenge har hatt lyst til å lese. Fordelen med å lese samtidig med andre er at man kan diskutere boken mens detaljene fortsatt sitter friskt i minne.

Alle som vil kan delta i lesesirkelen, men påmelding er bare for de som har egen blogg. Du kan melde deg fortløpende på og av bøker akkurat når du vil, det gjør du i kommentarfeltet her. Du kan delta selv om du ikke har meldt deg på på forhånd, og du kan la være å delta selv om du har meldt deg på. Likevel blir jeg veldig glad for påmeldinger, sånn at jeg vet hvor travel lesesirkelhelgen blir. Husk å stemme på lesesirkelbok for oktober 2014.

God helg!

27 thoughts on “Lesesirkel 1001 bøker: The Handmaid’s Tale”

  1. Eg blir ikkje ferdige med Margaret Atwood! Bokhaugen med påbegynte bøker veks, og eg begynner bare på nye heile tida. Trur det er ein ond sirkel. November kjem til å bli månaden der eg les ferdig alle bøker eg har begynt på dei siste månadene;-)

    God bedring, Line!

    1. Tusen takk! Tredje dagen med feber nå, og det begynner å merkes på humøret. Jeg får lest litt Atwood innimellom soveøktene, men ikke så mye som jeg hadde tenkt. Jeg har vært flink til å fullføre påbegynte bøker i år, men har fremdeles en stabel med gamle synder liggende. Jeg tror jammen at jeg også skal bruke november til å fullføre noen av dem. Men husk at det er lov å avbryte bøker du ikke liker, da:-) Fullføres bør kun de gode.

      1. Ja, eg veit at det går an å avslutte bøker eg ikkje liker, men det er ikkje problemet. Eg har simpelthen ikkje hatt tid til å sette meg skikkeleg inn i den. 2 sider her og 3 sider der er ikkje holdbart når ein skal lese ei skikkeleg god bok.

        November blir ein bra månad, og eg har verkeleg tru på Atwood:-)

      2. Nei, det er sant. Atwoods materie er såpass krevende å sette seg inn i at man må ha både tid og konsentrasjon. Men når man først har investert krefter, er det usedvanlig fengende og altoppslukende lesning. Jeg håper november blir en bedre lesemåned, for boken er så utrolig god! Jeg vurderer å gå rett over på en av hennes andre romaner, når jeg først er i siget. Samtidig er det greit med en pause mellom dem, siden det er relativt intens lesning.

  2. Jeg er tidlig ute denne gangen og publiserte innlegg nå:
    http://elbakken.blogspot.no/2013/10/margaret-atwood-handmaids-tale.html

    Jeg sliter med tid til å blogge om dagen, men denne måtte jeg bare skvise inn omtale av i timeplanen. (Unnskyld, anmeldelse, ikke omtale). Litt preget av ikke å være gjennomtenkt på forhånd, av at innsikten blir til mens man skriver og av at klokka bestemmer når den er ferdigskrevet, men akkurat i dag bestemmer jeg at det er lov.

    Helt klart høydepunktet så langt i samlesningen for min del! Andre Atwood-bøker raste akkurat oppover på leselista med sprinter-fart.

    God bedring!

    1. Takk for lenke! Jeg rakk såvidt å lese innlegget ditt i går før jeg måtte legge meg, og ser at vi – igjen – er helt enige om boken. Et klart høydepunkt, og jeg kommer til å foreslå Atwood som alternativ neste år også. Jeg tror hun har ca fem bøker med på listen. Jeg mangler også tid til blogging for tiden, men jeg skal nok klare å skrive Atwood inn i programmet så fort jeg blir frisk. «Fordi hun fortjener det!» Vurderer å lese Surfacing som neste bok.

    1. Det er du! Jeg er litt bedre i dag, men rekker neppe å skrive innlegg før mot helgen pga jobb. Jeg har litt over 100 sider igjen, og kunne ikke vært mer enig, den er helt vidunderlig!! Gleder meg veldig til å lese innlegget ditt, du som har skrevet så mye om Atwood før🙂

  3. Jeg er i gang, og liker den godt så langt. Ble minimalt med lesing på hytta i helgen, men regner med det tar seg opp fremover. Masse god bedring til deg. Håper jeg ikke smittet deg på torsdag.

    1. Takk! Jeg tror det var du som smittet meg, men det går fint:-) Immunforsvaret har bare godt av å få noe å jobbe med, så blir det lenge til neste gang. God fornøyelse med resten av boken! Jeg gleder meg til å høre hva du synes til slutt.

  4. Boka er ferdig lest, begeistringen er stor og blogginnlegg er på gang! Må berre ha litt tid i ro og fred for å få det ferdig, og det har det vore lite av i helga… Kjem innlegg i løpet av ein dag eller to.

Legg igjen en kommentar

