Lesesirkel 1001 bøker: Krig og fred (?)

War-and-PeaceMånedenes lesesirkelbok er Tolstojs Krig og fred. For første gang i lesesirkelhistorien blir jeg ikke overrasket hvis ingen, absolutt ingen, deltakere har rukket å lese boken til i dag. Jeg blir derimot full av beundring for de som eventuelt har klart å lese hele (eller halve, for den saks skyld).

1001-boken om Krig og fred: Lev Tolstojs Krig og fred blir i likhet med James Joyces Ulysses altfor ofte lest som en slags tålmodighetsprøve eller et innvielsesritual, bare for å bli enten oppgitt på halvveien eller utstilt som et trofé i bokhyllen og aldri tatt frem mer. Romanen er svært lang, men lønner rikelig den oppmerksomme leser. Straks man trer inn i Tolstojs Russland, vil man ikke forlate det igjen. I så måte blir tekstens lengde en fordel, rett og slett fordi det er mer å lese. Romanen bygger hovedsakelig på medlemmene av de to fremtredende familiene Bolkonskij og Rostov. Gjennom disse familienes individuelle historier skildres Russland på randen av en apokalyptisk konflikt med Napoleon Bonapartes Frankrike. Ingen forfatter overgår Tolstoj i den episke visjonens omfang – den favner stemningen i hele byer, armeer i bevegelse og de bange anelsene som rammer et helt samfunn. De gjensidige båndene mellom det personlige og det politiske, det intime og det episke gjennomgås på mesterlig vis. Den som skal lese Krig og fred, må ikke velge en forkortet utgave. Ødelegger man den fullstendige utgavens enhet, undergraver man hele leseopplevelsen.

Slik deltar du i lesesirkelen: Når du har lagt ut innlegget ditt, legger du igjen lenke i kommentarfeltet under sånn at alle kan finne det. Husk å lenke enten til dette innlegget eller denne siden når du skriver innlegg, sånn at leserne dine finner frem til de andre deltakerne i lesesirkelen. Hvis du har skrevet om Krig og fred tidligere, lenk gjerne til innlegget ditt i kommentarfeltet under. Det er også mulig å skrive innlegg basert på deler av boken, hvis du har avbrutt eller bare har lyst til å avlegge en statusrapport.

Jeg står for det jeg sa forrige måned: Fra og med neste måned er jeg tilbake for fullt i lesesirkelen. Margaret Atwood er min litterære gudinne, og ingenting skal få distrahere meg fra å lese hennes The Handmaid’s Tale i oktober. Og med Atwood går vi inn i en slags ny fase i lesesirkelen. De eldste klassikerne skal få ligge en stund, og så leser vi mer moderne litteratur.

I november leser vi Michael Cunninghams Timene/The Hours (1998), som ifølge 1001-boken er «en intrikat bearbeidelse av Virginia Woolfs Mrs Dalloway. Romanen er på 218 sider, og er boken bak filmen The Hours (2002), der Nicole Kidman spiller Woolf. I desember leser vi Nicole Krauss’ Kjærlighetens historie/The History of Love (2005). Romanen ble lagt til 1001-listen i fjor, er på 315 sider, og handler om eksil-jøder i New York. Jeg skal oppdatere lesesirkelsiden i dag, sånn at det er mulig å melde seg på lesesirkelen ut året. Årets tre siste romaner virker som overkommelig lesning, selv for de av oss med tett program, og jeg har hørt mye bra om alle sammen.

Generelt om lesesirkelen: Målet er å lese så mange gode bøker som mulig sammen med så mange kule folk som mulig. Vi leser mye forskjellig, gammelt og nytt, og lesesirkelen er en glimrende mulighet til å utvide din litterære horisont, oppdage nye favoritter eller lese bøker du lenge har hatt lyst til å lese. Fordelen med å lese samtidig med andre er at man kan diskutere boken mens detaljene fortsatt sitter friskt i minne.

Alle som vil kan delta i lesesirkelen, men påmelding er bare for de som har egen blogg. Du kan melde deg fortløpende på og av bøker akkurat når du vil, det gjør du i kommentarfeltet her. Du kan delta selv om du ikke har meldt deg på på forhånd, og du kan la være å delta selv om du har meldt deg på. Likevel blir jeg veldig glad for påmeldinger, sånn at jeg vet hvor travel lesesirkelhelgen blir.

Husk å stemme på lesesirkelbok for september 2014!

God søndag, dere!

32 thoughts on “Lesesirkel 1001 bøker: Krig og fred (?)”

      1. Det er ikke noe å være imponert over. Den er lett å lese når man først vender seg til den. Jeg hadde tenkt å legge til noen av bildene mine fra Jasnaja Poljana i 1990, men de var latterlig dårlige. Kanskje legger jeg dem likevel til når jeg kommer hjem fra hytta i kveld. Det er jo litt komisk at man ikke har et eneste bra bilde fra stedet…

      2. Ja, sånn pleier det å være med mursteiner når man først kommer inn i dem. Så fremt man liker det man leser/hører, vel å merke. Ja, legg til bilder! Selv om de er dårlige, er det morsomt å se hvor Tolstoj bodde.

  1. Mine 103 sider kvalifiserer ikkje til omtale i det heile tatt. Den skal leses ein dag, men ikkje dette året. Eg har både Atwood og Cunningham ulest i bokhylla, så dei blir eg med på:-)

      1. Dei 103 sidene er bra, og eg kjem definitivt til å like dei resterande 1200 (!) sidene når eg får tid til å lese dei. Mistenker at eg er inne i ein form for lesesperre for tida som i realiteten går ut på at eg har fem-seks påbegynte bøker:-/ Bloggesperre hadde eg og, men eg skreiv fire omtaler igår som skal ut på løpande bånd så det går seg til.

        Eg såg etterpå at eg var påmeldt;-)

      2. Krig og fred er en sånn bok som jeg skal sette av noen måneder til, og så får jeg heller bli positivt overrasket hvis jeg blir fortere ferdig. Jeg har det motsatte av lesesperre for tiden, jeg er helt umettelig! Dessverre har jeg måttet bruke all gløden på manus de siste ukene, men i dag skal jeg endelig lese bøker igjen. Fire?! Oioioi. Jeg er glad de dagene jeg klarer å skrive ett innlegg…

  2. Eg kjenner eg har store ambisjonar om å lese både denne og Ulysses før eller seinare, men det blir nok seinare. Eg blei veldig positivt overraska over Anna Karenina, så eg har eigentleg trua på Krig og fred, altså. Kanskje eg skal la 2014 blir eit lese-russiske-klassikarar-år? Atwood skal eg derimot bli med på, eg har lese alt for lite av henne.

    1. Før jeg leser Krig og fred, skal jeg fullføre Anna Karenina. Før jeg leser Ulysses, skal jeg lese Odysseen. Det er da enda godt at man planlegger å leve minst i femti år til. Hvis du leser russiske klassikere i 2014, får du garantert Labben med deg på det. Hun hadde et liknende prosjekt for noen år siden, og fikk lest en god del. Selv skal jeg la 2014 være et finsk år. Da skal jeg endelig lese Paasilinna, Oksanen m.fl. Da melder jeg deg på Atwood. Jeg tror Handmaid er blant hennes aller beste!

      1. Perfekt! Eg har kun lese The Blind Assasin, for lenge sidan.

        Eg skal og lese Odyseen før Ullysses. Det er derfor eg ikkje har lese Ulysses endå. Blant anna. Anna Karenina raste eg gjennom på rekordfart, alt tatt i betraktning, vinteren 2012. Det var absolutt ei veldig god bok. Den bør lesast ferdig, ja.

      2. Hvordan var The Blind Assasin? Jeg har ikke lest noen av hennes nyere romaner, og tror den nyeste jeg har lest ble utgitt på tidlig åttitall eller noe. Mine favoritter så langt har vært diktsamlingen Power Politics og romanen Lady Oracle.

        I dag begynner jeg det møysommelige arbeidet med å fullføre mine uleste bøker samtidig som jeg leser høstbøkene. Jeg skal prøve meg på annenhver og se hvordan det går. Anna Karenina er ikke øverst i bunken der, men den virker mer uansett som en perfekt vinterbok. Hvis jeg er ferdig med den om et halvt år, er jeg kjempefornøyd!

      3. Eg las ho då ho var heilt ny, så det er veldig lenge sidan og eg hugser veldig lite av ho. Eg trur det var våren 2001 eller noko slikt, det var i alle fall ein påskeferie kor eg var aleine i kollektivet eg budde i då. Men eg hugser at det var ei god bok. Faktisk tenker eg stadig på å lese ho om igjen, fordi eg hugser at eg kom i ei veldig god stemning av boka, utan eigentleg å hugse stort meir.

        Anna Karenina er absolutt ei god vinterbok, ja. Det fungerer og godt å kombinere ho med ein sjukemeldingsperiode, då får ein faktisk tid til å lese ho. Eg var nygravid og hormonell og frykteleg sippete, då eg las ho. Det var eigentleg eit litt dårleg utgangspunkt for ei slik voldsom tragedie. Men boka er veldig verdt å lese og eg kjenner at eg skal lese meir Tolstoj.

        Då du skreiv om finnar her tidlegare, tenkte eg at eg og vil lese meir av Paassilinna, eg har bare lese Den ulende mølleren. Så eg kjenner at istadenfor å tenke russarar, skal eg tenke eit bokhylleprosjekt, altså lese bøker eg har hatt i bokhylla lenge. Eg lurer nesten på om eg må lage ein lesesirkel på det, etterkvart. Eg må bare tenke litt meir gjennom det først.

      4. Jeg har alltid hatt en plan om å lese Atwood kronologisk, men begynner å angre litt nå når MaddAddam er ute og Atwood-fansen går i spinn. Etter Handmaid’s Tale skal jeg vurdere å lese etter innfallsmetoden, og starte med de bøkene som virker mest interessante der og da. Alias Grace har jeg for eksempel hørt mye bra om, og apropos Odysseen og Ulysses har Atwood skrevet The Penelopiad, som en feministisk vri på historiene til Gutta Boys. Jeg kommer faktisk til å lese både Odysseen og Ulysses mest for å komme til Atwoods gulrot på slutten, for å forsikre meg om at jeg tar alle de smarte referansene hennes. Jeg skjønner godt hva du mener med stemningen man kommer i av å lese henne, hun har den effekten. Jeg kan fremdeles huske hvor og når jeg leste alle bøkene hennes, og følelsen jeg fikk av dem.

        Hehe, jeg satser jo på at jeg klarer å komme meg gjennom Anna Karenina uten å trenge sykemelding først:-) Men jeg ser for meg at boken passer helt ypperlig for lange kvelder med fyr i peisen og mørke vinduer. Jeg leste de første to hundre sidene i juni i fjor, og det kolliderte helt med sommerstemningen jeg var i ellers. Tragedier passer nok bedre på vinteren enn på sommeren, tror jeg.

        JA!!! FOR en genial idé til en lesesirkel! Jeg er med! Og hvis ikke du vil starte/lede en sånn lesesirkel, så gjør jeg det. Eller vi kan gjøre det sammen? Alle bokbloggere har hyllene fulle av ørten bøker vi skulle ha lest for lenge siden, og da får vi jo endelig en unnskylding til å lese fra egen nedstøvede samling. Forslag: Alle kan velge hvilken bok de vil, men må starte med å si hvor og hvorfor de kjøpte boken, og hvorfor den har blitt stående ulest så lenge. Det trenger forresten ikke å være en lesesirkel, det kan også være et slags uformelt boktema som alle kan delta på når det passer. Ideen er uansett strålende! Da skal jeg endelig få lest både det ene og det andre som inntil videre trykker på samvittigheten.

      5. Det der med å lese bøker i riktig rekkefølgje for å catche referansene kan av og til vere ei utfordring, ja. Eg har og lyst til å lese ein god del av Ekelöf sine arbeid om igjen, etter å ha lese Odysseen, eg har høyrd rykte om ein del referanser som kan vere ganske spennande der. Eigentleg har eg lyst til å lese meg gjennom gammal mytologi, både gresk, romersk, kristen-jødisk, muslimsk og hinduistisk, for å få større oversikt over referanser i nyare bøker. Og Shakespeare. Og russarane. Og…

        Nei, det er nok på sin plass med ei bokhylleutfordring. Eg begynte å tenke tanken då eg såg kor mange av listeforslaga som kom inn, som står i bokhylla mi, som eg endå ikkje har lese. Det vil jo bli meir temalesing, for vi har jo ikkje dei same bøkene i bokhylla. Eg ser føre meg at i januar-februar les vi ein russar og mars-april les vi ein finne, medan i mai-juni les vi ein nobelprisvinnar, eller noko likande. I alle fall bør det vere relativt åpne utfordringar kor vi kan samlese utan å lese akkurat det same. Eg trur det kan bli bra! Eg har i alle fall altfor mange bøker i bokhyllene mine eg ikkje har lese. Eg skal pønske litt meir på det og så komme opp med noko som kan fungere. Eg liker uformelt, du ser jo kor flink eg er på lesesirklar… :S

      6. Jeg interesserer meg heldigvis ikke for mytologi, og det forkorter jo den uendelige leselisten betraktelig. Jeg forsøker heller å slå opp i de tilfellene jeg kommer over en åpenbar mytologisk referanse, og får mer utbytte av det når det blir konkret og begrenset. Jeg har oppdaget at hjernen min ikke er skapt til å lagre kunnskap som kan være nyttig senere, men som jeg ikke egentlig interesserer meg for. Shakespeare er heller ingen prioritet her. Jeg har lest sju Shakespeare-dramaer og føler at jeg har unnagjort de viktigste, minus Macbeth, King Lear og Othello. Og så har jeg lyst til å lese Henry VIII, bare fordi historien hans er så sær. Men jeg kan godt leve uten flere komedier og historiske stykker fra Shakespeare. Jeg liker tragediene hans best.

        Ideene dine til temaer er gode, og jeg har noe å lese på alle sammen (surprise, surprise). Et annet tema jeg kunne tenke meg, er norske klassikere. Der er samvittigheten min svart, selv om jeg har lest mye Undset, Hamsun og Ibsen. Det er fint med samlesninger der vi ikke leser akkurat det samme, og mye lettere å være med på. Jeg har sånn halvveis bestemt meg for å begrense inntaket av leseeks neste år, og føler at jeg har nådd metningspunktet av hva jeg kan håndtere av nye bøker. Jeg har riktignok mange bøker i bokhyllen min som jeg aldri kommer til å lese, men det står mye på vent der av en meget god grunn. Men jeg får jo aldri tid til å lese dem når det hele tiden strømmer på med nye bøker.

      7. Eg noterer. Eg har heldigvis nordisk, så eg er ganske godt dekka på norske klassikarar, men eg har jo ein del i hylla framleis som egi kkje har lese. Ja, eg tenker og at det å ikkje lese akkurat det same, men å likevel lese saman kan vere ein god ting. Og ein fin variasjon, med tanke på dei andre lesesirklane som går. Eg har allereie begynt å kladde eit utfordringsinnlegg og kjenner eg er veldig gira.

        Eg synest mytologi er veldig spennande. Eg tok KRL mellmomfag, den korte perioden faget heitte akkurat det og innbiller meg å har rimeleg god oversikt over dei store verdsreligionane. Men med tanke på referanser i litteratur, skulle eg gjerne ha lese meir, særleg av gresk og romersk mytologi. Eg har faktisk bare lese Hamlet av Shakespeare og sett utallege filmatiseringar av det og Romeo og Julie. Men eg kjenner at eg kjem litt til kort der. Eigentleg kjenner eg at eg kjem litt til kort når det gjeld internasjonale klassikarar i det heile tatt. Det har kanskje ein samanheng med den gode oversikten eg opplever å ha over norske klassikarar, når eg tenker meg om.

        Ja, leseeksemplar er avsporande, altså. Då eg tok opp blogginga igjen for eit år sidan, hadde eg som forsett at eg ikkje skulle la meg stresse av leseeksemplar og «leseplikt». Men jammen er eg ikkje på veg dit igjen. Ikkje at eg ikkje vil lese bøkene eg har fått, eg er jo nysgjerrig. Men eg blir heile tida avspora av det nye, når eg gjerne og vil ha tid til å lese det gamle. Det er vel strengt tatt eit luksusproblem – eg får så mange gratis bøker at eg ikkje får tid til å lese dei – men likevel. Nei, eg skal ha fokus på lystbetont lesing og blogging, eg, anten det er gammalt eller nytt.

      8. Jeg har inntrykk av at jeg har fått med meg ca femti prosent av de norske klassikerne hittil, fram til ca 1950. Men de jeg mangler, er alvorlige mangler. Amalie Skram og Tarjei Vesaas, for eksempel, jeg har ikke lest noen av romanene deres. Og så har jeg lest Fred av Arne Garborg, men ikke Bondestudentar. Kiellands Gift, men ikke Worse-bøkene. Osv. For ikke å snakke om Sandemose, Mykle, Hoel, Bjørneboe og Borgen. Jeg har ca 30 bøker liggende som jeg er overmoden for å lese i den kategorien.

        Jeg tar det heldigvis igjen med resten av klassikerne. Jeg valgte bort nordisk for å ta litteraturvitenskap, engelsk og tysk, og føler meg derfor godt orientert i den klassiske tradisjonen minus de nordiske landene. Samtidig er det litt rart å ha bedre oversikt over litteraturen i f.eks. Storbritannia på 1700- og 1800-tallet enn den norske 1900-tallslitteraturen. Men som du sier, er det relativt. Man kan ikke ha like god oversikt over alt.

        Leseeks har egentlig aldri vært et problem før nå, og det er fremdeles et luksusproblem. Presset jeg føler er egentlig minimalt; jeg føler at for hver grundige anmeldelse jeg skriver av en bok jeg har fått fra forlaget, kan la være å blogge om to-tre andre bøker fra samme forlag. Men det blir for mye av det gode, fordi jeg blir stresset over alle de interessante bøkene jeg aldri får tid til. Og jeg er tross alt en leser som gir katten i hvorvidt bøker er aktuelle eller ikke, og har mye gammelt til gode. Neste års bloggprosjekt skal bli å teste ut lystlesing. Det har jeg aldri prøvd før, så det er verdt et forsøk.

      9. Eg har lest alle Paasilinna-bøkene som er gitt ut på norsk, men lite anna finsk. Eg skal leve til eg er hundre år, så ca 70 år til;-) Det blir bra for 1001-lista:-)

      10. Alt jeg har lest av finsk har vært bra. Enten er jeg flink til å velge, eller så skriver finnene verdens beste bøker. Begge deler høres like sannsynlig ut;-) Hvis du blir hundre, rekker du kanskje alle bøkene?

      11. Les MaddAddam! Den første Atwoodboka jeg leste var Oryx & Crake og det angrer jeg ikke på. Gleder meg til a Handmaid’s tale. Tror jeg trenger en lesesirkel i ryggen for å lese Ulysses og Moby Dick…. hint hint. Og Line; hvis du skal lese finsk, bør du få med deg Johanna Sinisalo. 75%!

      12. Jeg skal lese! Men i riktig rekkefølge, så klart. Jeg skaffet meg Oryx and Crake på Fretex i vår for en slikk og ingenting, og får begynne der. Hehe, jeg er usikker på om Ulysses og Moby Dick blir noen større lesesirkelsuksess enn det Krig og fred var, for det skal godt gjøres å komme gjennom dem på bare en måned. Men jeg skal vurdere det. Takk for finsk tips, det noterer jeg meg. Og grattis!! Jeg er dypt misunnelig.

  3. Jeg er imponert av de som er ferdige med den til i dag. Selv har jeg investert mye tid, men er bare på 60%. Jeg liker alt som ikke handler om krigsstrategier og krigsanalyse. Skal blogge når jeg blir ferdig🙂

    1. «Bare» på 60%?! Hjelpe meg, dere er til og med mer nerdete enn meg! 60% er pent, veldig pent. Jeg bøyer meg i støvet. Husk å si fra når du har blogget om den, da! Og lykke til med de siste 40% prosentene🙂

      1. Gratulerer!! Filosofiske essays er MINST halve poenget med boken, så her skal det ikke jukses, nei. Alt skal leses med samme dedikasjon og hengivenhet🙂 Dessuten elsker jeg filosofi. Og essays.

Legg igjen en kommentar

