Bokhøsten hos Flamme Forlag

Årets bokhøst startet tidlig en mandag morgen, da Flamme Forlag presenterte høstens utgivelser i Tronsmo bokhandel i Oslo dag. Flamme Forlag er et lite og smalt forlag som satser spesielt på nye stemmer og relativt unge og lovende forfattere. Forlaget fylte fem år i år, men dette var første gang de holdt høstpressekonferanse, som ifølge nettsiden deres er påkrevd for å havne på det seriøse forlagskartet:

Alle vet at det er to faktorer som skal til for å bli tatt på alvor i norsk bokbransje: representasjonskonto og høstpressekonferanse. Du kan oversette bøker med Google Translate og få dem trykket i en kopisjappe oppe ved ring 2 – men har du representasjonskonto og høstpressekonferanse, er du likevel til å regne med.

Presentasjonen ble holdt av forlagssjefene Bendik Wold og Nils-Øivind Haagensen, og stod ifølge Wold selv til terningkast 5. Jeg driver vanligvis verken med terningkast eller kvalitetsvurderinger av pressekonferanser, men sier meg enig i det. Det var en fin blanding av informasjon, kreative innslag, opplesninger og artige vitser.

Ifølge kalenderen min skal jeg på 11 pressekonferanser de neste tre ukene, og har tenkt å blogge fra så mange som mulig av dem. Jeg prioriterer de forlagene jeg synes er mest interessante, og som utgir mye god litteratur. Jeg plukker ut 3-4 utgivelser fra hvert forlag som jeg enten har lyst til å lese selv, eller som jeg tror at dere, mine kjære lesere, kan være interessert i.

Flamme Forlag er som sagt et lite forlag, med en liten høstliste. Likevel utgir de mange titler som ser ut til å fylle mange av kravene jeg stiller til bøker for å anse dem som verdt tiden min. Bøkene må handle om temaer jeg anser som viktige, være gjennomtenkte og velskrevne, og gjøre et hederlig forsøk på å berøre både intellekt og følelser. Jeg har valgt ut noen av Flammes høstutgivelser som virker lovende i så måte, basert på forlagets egne omtaler og forfatternes opplesninger.

jeg kommer snartSelma Lønning Aarø er et kjent navn for mange lesere, og hun utgir vanligvis på Cappelen Damm. I høst har hun imidlertid fått innvilget «Flamme-asyl på litterært grunnlag», og utgir romanen Jeg kommer snart. Av hennes seks tidligere romaner har jeg lest En rekke avbrutte forsøk (2007). Jeg likte veldig godt den sprudlende humoristiske og fandenivoldske tonen i beskrivelsen av hvor vanskelig det er å skrive en slags selvbiografisk oppvekstroman når man hele tiden blir avbrutt av familiemedlemmer som ikke er enig i forfatterens versjon av hva og hvordan noe skjedde.

Jeg kommer snart handler om Julie, som aldri har hatt orgasme. Hun er en jævel til å fake, inntil det etter hvert utløser en personlig krise. Hun begynner å spørre seg om hvorfor hun faker hele tiden, og om hun faker også på andre områder. Til slutt bestemmer hun seg for at hun skal få sin første orgasme, for egen hånd, og låser seg inn på soverommet. Romanen tematiserer ifølge forlaget ikke bare orgasmejag og seksuell lyst, men også det sterke samfunnsmessige fokuset på kropp og hvor viktig det er å være attråverdig. Seksuell lyst er noe man burde ha, i motsetning til før, da man helst ikke skulle ha lyst. Tittelen har en vittig dobbel betydning, og refererer til Julie som prøver å få orgasme mens familien banker på døra og spør om hun ikke kommer snart.

Aarø leste et utdrag fra Jeg kommer snart i dag. Hvis jeg skal dømme ut fra det korte utdraget, har romanen den samme humoristiske tonen som En rekke avbrutte forsøk, men virker både modnere, dypere og mer reflekterende enn det muntre forsøket på å skrive selvbiografi fra 2007. Romanen utgis i midten av oktober.

Den anerkjente lyrikeren Nils Christian Moe-Repstad utgir sin syvende diktsamling Teori om det eneste. Bok I og II på Flamme i slutten av september, etter å ha utgitt sine forrige diktsamlinger på Kolon. Moe-Repstad brakk nakken som 19-åring i en stupeulykke, men har tidligere aldri tematisert hendelsen eksplisitt. Det gjør han nå, i en samling som består av to bøker. I første bok skriver han om kroppen som natur, materialitet og evolusjon. I andre bok gransker han en ulykke og dens konsekvens, hovedsaklig gjennom det medisinske. Forlaget beskriver utgivelsen som «to alternative skapelsesberetninger», «en språklig bearbeidelse av anatomisk ødeleggelse og sykdom» og «en antibiografi». Det klinger som vakker musikk i mine nerdeører, og denne samlingen vil jeg få med meg.

Linda Klakken debuterer som skjønnlitterær forfatter med diktsamlingen Mamma, kone, slave i begynnelsen av september. Samlingen et et kampskrift og en kjærlighetsbok, om det skeive livet i streite Norge. I ett av diktene Klakken leste på pressekonferansen, følger en lesbisk kone og mor en nyhetssending der hundre tusen mennesker demonstrerer mot homofile foreldre i Paris, mens kona lærer datteren deres alfabetet. Datteren blir imidlertid distrahert av det som foregår på tv, og det synes jeg er et godt bilde på det meste. Men først og fremst beskriver det hvordan diskriminering kryper inn i heimen og hjernen og påvirker menneskers forståelse av seg selv og andre, i en dannelsesprosess med negativt fortegn.

vet du hva de gamle tantene mine

sa til meg?

nei

de sa hvorfor bli homofil forfatter

når du kan bli tannlegesekretær?

Jeg meldte meg inn i Miljøpartiet De Grønne tidligere i sommer, og har store planer om å bli et forbilledlig aktivt og engasjert medlem som skriver ivrig om krig og fred og klima og sånt (religionspolitikk unntatt). Det er i alle fall på høy tid at jeg utvider skriverepertoaret mitt fra å gjøre lesninger av hundgamle bøker og fatte statlige vedtak med tolkning av paragrafer, til å skrive om noe som kan redde verden fra den sikre og snarlige undergang.

Da virker Bård Lahn Klimaspillet. En fortelling fra innsiden av FNs klimatoppmøter som en naturlig sakprosabok å få med seg. Lahn er miljøverner, tidligere leder av Natur og Ungdom, og en del av Norges delegasjon til FNs klimatoppmøter. Boken tar ikke opp miljøspørsmål i og for seg, men gir leseren et innblikk i spillet som foregår bak lukkede dører i forhandlingene. Den forklarer hvorfor det tar så himla lang tid å oppnå resultater i klimasaken, og knytter det internasjonale spillet om klima til globale maktforhold og en rettferdig fordeling av verdens ressurser. Boken utgis i midten av oktober, og prestasjonsangsten har allerede festet seg i ryggmargen. Det er mulig jeg må starte med «miljøvern for dummies» for å bygge opp selvtilliten. Men for lesere som er opptatt av klima og allerede har god selvtillit på området, kan Lahns bok muligens være verdt å sjekke ut.

Jeg merket meg også et par Flamme-singler, små/korte utgivelser som man enten kan abonnere på eller kjøpe enkeltvis. Den ene var Johan Harstad «Hvem vi er & hva vi gjør» (om fellesskapssamfunnet og den «typisk norske» normalitetstenkingen) og Kjetil Røed «Dislike» (kritisk om Facebook-kulturen). Singlene utgis i henholdsvis september og oktober.

Til de 50 spente bokbloggerne som er klar for bokbloggertreff i Oslo 14. september, kan jeg røpe at Flamme Forlag i år stiller med et utvalg av årets titler som leseeksemplarer. Dermed kommer leserne av noen av disse 50 bokbloggene kanskje til å lese mer om Flammes utgivelser utover høsten.

Hele 2013-katalogen til Flamme Forlag finner du her.

10 thoughts on “Bokhøsten hos Flamme Forlag”

  1. Heldig du som kan dra på alle de konferansene. Det har ramlet inn invitasjoner til meg også i min epostkasse, men siden jeg jobber turnus og bor to timer fra Oslo,får jeg det ikke med meg.. Satser på å få med meg lansering av Jørn Lier Horst` Hulemannen i Stavern neste uke, og muligens kjøre til Oslo dagen etter å få med meg Nygårsdhaugs lansering av Pergamentet. Som facebokvennen hans fikk jeg invitasjon, så kult.! Spørs om det er kun det jeg får med meg–Så bra at du blogger om dem da.:) Og så kult at Flamme komme på bokbloggertreffet. Har ikke lest noe fra dem tror jeg, men har en bok av Selma Aarø i hylla (dvs en pappekse på et lager for tiden) – muligens det var før Flammen tok henne.;)

    1. Jeg vet! Jeg måtte styre fælt med bytting av arbeidsdager for å få det til, men gleder meg veldig. Det er en fin måte å skaffe seg oversikt på, sånn at jeg vet i hvilken ende jeg skal begynne å lese. Jeg håper at innleggene blir nyttige for dere også! Det blir nok noen anmeldelser etter hvert, når jeg har fått lest. Jeg har bare lest en diktsamling fra Flamme, ellers ingenting. Derfor var det greit å få med seg pressekonferansen, sånn at jeg fikk et bedre inntrykk av hva de utgir. Det er sikkert lurt at de bidrar med bøker til treffet, for det er jo mange av bokbloggerne som er over gjennomsnittlig interessert i norsk samtidslitteratur. Aarøs bok blir i alle fall et av høstens must!

  2. Ååååå, får vi Selma Lønning Aarøs bok? (Som jeg vil lese til tross for ditt bevis på at hun kan være nokså uhøflig..;) Og kan vi få begge de diktsamlingene? De hørtes så utrolig bra ut! Og kan jeg få bli konsulent på Flamme forlag? Og.. og.. Miljø! Hurra! (Ok, muligens en LITEN smule gira opp av dagens valgkampnerding. Sorry.) Klem, hvertfall!

    1. Hehe, jeg tok bilde av Selma i går og tenkte på deg, men det ble for uskarpt til å brukes. Dessuten har jeg ikke funnet ut hvordan man overfører bilder fra telefon ennå, ting tar tid med sånne nymotens greier. Jeg tror ikke hun mente å være uhøflig, altså, hun var nok bare i godt humør. Ingen av bøkene jeg har skrevet om her utgis før treffet, dessverre, men de har utgitt mye annet som kan være noe for deg, både romaner og diktsamlinger. Hurra for miljø! Veldig gøy å følge med på valgkampnerdingen din i går:-)

  3. Herlig, jeg gleder meg til Aarøs bok! Håper å få med meg et par pressekonferanser iløpet av den kommende tiden, men får se hvordan det går ihop med jobbplanen. Får trøste meg med at jeg forhåpentligvis kan lese dine gode meldinger fra de jeg går glipp av.
    Gleder meg i alle fall stort til bloggtreffet!

    1. Ja, det blir så gøy! Jeg gleder meg også. Denne uken skal jeg få med meg Tiden, Samlaget og Cappelen Damm, så jeg tipper at det blir ganske mange interessante bøker å skrive om resten av uken. Jeg har fått snikkikket på noen av høstlistene allerede pga leseeks til treffet, og er helt svett over å skulle velge bare noen få bøker.

  4. Så herlig innlegg! Så flott du skriver fra konferansene, misunner deg litt som kan dra på dem:) Men det er jo så bra du skriver om dem, da får jeg jo litt med meg av dem allikevel:)

    1. Takk! I dag har jeg vært hos Tiden og Samlaget, og det er en veldig nyttig måte å skaffe seg oversikt over høstutgivelsene på. Følg med videre, så får du mange tips om nye bøker. Bare husk at jeg er meget selektiv, og siler ut det meste:-)

Legg igjen en kommentar

