Snart sommerferie – hva leser man da?

PrinslandHvis alt går som jeg håper, kan jeg ta en slags ferie fra neste uke. Ferie trengs, for jeg har gått glipp av litt for mange fine sommerkvelder i det siste på grunn av jobb. Det har vært en hard kamp mot selvmedlidenhet og anfall av bitterhet, en kamp jeg stort sett har tapt. Så innimellom spanderer jeg litt tid på å fantasere om alt jeg skal lese så snart jeg har tid til å lese igjen. Og blogge, ikke minst. Endelig skal jeg blogge fast igjen, sier jeg til meg selv. Det skal jeg virkelig. Om det blir lettbeint sommerblogg eller superseriøs dybdeblogg, får tiden og temperaturen vise. Jeg starter med det første for å komme i humør på en mandags kveld. En slags oppvarming for å unngå skader.

Men hvor begynner man i bunken når man ikke har fått lest noe på evigheter? Det sier seg selv at bøkene har hopet seg opp i det siste, og jeg kjenner allerede valgets kvaler. Foreløpig satser jeg kombinert på norsk litteratur og dugnad på leseeksemplarer. Hvis jeg skal ha noen bøker å stemme på når Bokbloggerprisen skal deles ut neste år, må jeg ha kandidater å velge mellom. Men jeg har også fått mange leseeksemplarer det siste året som jeg har veldig lyst til å lese før det går råte i dem og onde tunger begynner å kalle dem «moderne klassikere».

Før helgen fikk jeg for eksempel Moshin Hamids Slik blir du styrtrik i Asiatilsendt fra Cappelen Damm. Clementine har anbefalt den her, og hennes anbefalinger får jeg alltid lyst til å følge. Jeg var innom Gyldendal på fredag for å diskutere alt det praktiske rundt Bokbloggertreffet i september (du kommer vel?), og fikk samtidig med meg Gry Hovdenak Strøms debutroman Ordsamleren. Jeg har for lengst perfeksjonert det sultne og lett underernærte uttrykket som forhindrer forlagsfolk fra å sende meg tomhendt ut døra.

Hvis jeg hadde begynt ferien i dag, ville jeg ha lest bøkene umiddelbart. Men det spørs bare om ikke de forflyttes inn i den eviglange køen i løpet av uken; en kø der bøker drar når de dør en langsom kvelningsdød og venter på oppstandelse, muligens forgjeves. Blant de andre leseeksemplarer jeg har hatt liggende en stund er Leif GW Perssons Profitørene fra Schibsted. Jeg likte Grisefesten så godt at Persson står høyt på listen, fremst blant krimforfatterne. Nummer to er Gillian Flynn, som jeg har hørt mye pent om, med debutromanen Åpne sår (Font). Aina Basso er nominert til Nordisk råds barnebokpris med Inn i elden (Samlaget), og jeg har bare hørt bra ting om den også. Mette Karlsviks Prinsland fikk jeg tilsendt fra Magikon i vår, og det er estetisk sett en utrolig forseggjort, spesiell og vakker bok som skiller seg ut. Jeg tror den blir en like spesiell leseropplevelse.

Men fra litt gratis forlagsreklame tilbake til Den Harde Virkeligheten: Aller først skal jeg lese ferdig Strindbergs Det røde rommet. Tidligere i dag påstod jeg dessverre i kommentarfeltet mitt at boken ikke egnet seg for lesing i sommervarmen. Det var en løgn, og det beklager jeg. Det var verken bokens eller sommerens skyld. Feiltakelsen bestod i at jeg hittil har lest innendørs når jeg kunne ha sittet ute, for utendørs gikk det som en lek – selv med solfaktor. Konklusjonen min får bli at sommeren er litteraturens beste venn, og at jeg liker det jeg leser så lenge jeg leser i solen og drikker øl samtidig. Det er nok med bøker som med mennesker: De blir vakrere og vennligere med litt promille. Som igjen er et slags svar på Isabellas spørsmål om hvor man foretrekker å lese, i anledning en giveaway du kan delta i her.

Apropos Strindberg og giveaway: My sincere apologies. Dere strindberglesende lesesirkelfolk: Jeg skal lese innleggene deres snart. Jeg hadde bare en slags plan om å lese boken ferdig først, en plan som kanskje ikke var så god likevel. Men jeg kommer på Strindberg-besøk hos dere snart, snart. Jeg skal også kåre den lykkelige vinner av Nick Hornbys Housekeeping vs. the Dirt snart, snart. Først må jeg bare finne ut hvordan jeg skrur av slow motion-knappen min.

Mens jeg knoter med knapper, bøker og solkrem – hva skal dere andre lese i sommer?

45 thoughts on “Snart sommerferie – hva leser man da?”

  1. Jeg må begynne å dele ferien i to: Familieferie og Bokferie. Jeg har SÅÅÅÅÅ mange bøker jeg skal lese i sommer. Har laget meg bunker – forventningene er skyhøye. Jeg har en bunke med gotisk 1700- og 1800-talls litteratur. Jeg har en bunke med feelgoodromaner, jeg har en bunke med norsk fra 2012 og så har jeg en bunke med Ymse.
    Minst åtte uker ferie.

    1. Ah, jeg er heldig og kan kombinere bokferie med familieferie siden kattefamilien min elsker å ligge i fanget mitt mens jeg leser. Godt er det, for jeg har så mange bøker jeg skal lese i sommer at jeg tror jeg trenger minst åtte måneders ferie. Men jeg håper (som alltid) at jeg skal rekke å lese femti bøker på to måneder. Gotisk litteratur? Jasså. Jeg skal se om jeg blir ferdig med The Monk og The Mysteries of Udolpho, men er ikke særlig håpefull. Vi sees i morgen, Lise!

  2. Eg har hvertfall tre veker med ferie som skal brukes på ingenting anna enn boklesing. Mitt første svar på spørsmålet ditt var «alt skal leses», men kva er alt? Eg krev nettopp i ein kommentar til Marianne at juni blir ein travel lesemånad, men alt som ikkje blir lest i juni blir bare forskjøvet til juli og ferie. Forsåvidt sant, men eg har lyst å lese Zadie Smith (Clementine meinte det var bra sommerlesing), og skal nok klar å klore ned ei brukbare smørbrødliste som sjølvsagt blir utvida og forandra på alt etter som.

    Du har heilt rett i at alt blir betre på terrassen med solkrem. Eg er ikkje den første som finner fram drikke med alkohol, men med sol frå klar himmel og lassevis med solkrem på vinterbleke lemmer blir sjølv den tyngste boka lett som fot i hose. Eg har nyleg gått til innkjøp av Kristin Lavransdatter (som eigentleg ikkje burde bli tatt i, for det er verdas nydeligste utgåve frå Penguin deluxe), og den er på engelsk, men på terrassen går det sikkert greit;-) Elles har eg lyst til å starte på Krig og fred, men det er da grenser for kor lenge ferien varer;-)

    Eg trur framleis eg vil lese alt, men det viktigaste: Ingen reelle plikter, og viss terrassen svikter så trenger eg strengt tatt ikkje legge meg til normal tid, og eg er fryktelig flink til å lese til langt uti de små timer;-)

    1. Zadie Smith har jeg på min liste også, med White Teeth, men det spørs om det blir i sommer. Etter knallharde runder med meg selv har jeg valgt å nedprioritere 1001-bøker i denne omgang. Eventuelt å lese ferdig de jeg allerede har begynt på;-) Men du vet, det er bare til jeg ombestemmer meg og bare leser 1001-bøker hele sommeren. Her kan alt skje!

      Kristin Lavransdatter er beste norske roman noensinne, så det må jo bare bli bra i sola. Men hvorfor lese den på engelsk? Krig og fred, ja. Herregud. Jeg skal prøve meg på resten av Anna Karenina først, og så får vi se. Noe sier meg at den er adskillig lettere enn Krig og fred. Men jeg skal virkelig forsøke å lese etter både innfallsmetode og lystprinsipp i sommer. Det er jeg så dårlig på at jeg ikke tør å håpe for mye, men det er forsøket verdt!

      1. Alt kan skje i solas og promillens favntak, Line;-)

        Den er kjøpt på engelsk rett og slett på grunn av omslaget, men det kan vera eg kapitulerer og låner den på norsk. Eg har lest Follets «The Pillars of the Earth» på engelsk, og har eit lite håp om at det er like enkelt som «Kristin Lavransdatter»:-/ «Anna Karenina» var absolutt ikkje så vanskelig som ein skulle tru. Eg skal vera din personlege heiagjeng, Line!

      2. Akk ja, det har du rett i:-)

        Det er meget mulig at Kristin Lavransdatter er enklere å lese på engelsk enn på norsk. Den engelske oversettelsen er ganske ny og skal være god, mens den norske utgaven jo har arkaisk, om enn modernisert språk (litt avhengig av utgave). Takk, jeg trenger heiagjeng for å fullføre Anna Karenina! Selv om den ikke var vanskelig å lese, bare veeeeldig lang.

  3. Haha – «Det er nok med bøker som med mennesker: De blir vakrere og vennligere med litt promille.» Du får det sagt, Line! Det skal du ha! Erfaringen min med promille og bøker er imidlertid at etter ca 2 glass så får jeg såpass med lopper i blodet at bok får være bok, og så finner jeg på andre ting å gjøre… Hva jeg skal lese i sommer? Ja den som visste det! Skulle jeg fortalt deg hva jeg kunne tenke meg å lese så ville det krevd et eget blogginnlegg. Altfor mye bra som ligger i hyllene og venter akkurat nå. Veldig mye god krim, sci-fi bøker jeg har funnet frem fra glemselens hyller, 1001-bøker i fleng og Hornby, Hjorth…. Ingen problemer med utvalget, kan man si. Bortsett fra at jeg vet at jeg ikke kommer til å lese Strindberg. Overhode. Jeg kan ikke forstå hva jeg har fått imot stakkars mannen. Han er svensk, men det kan umulig være hovedårsaken… Det røde rommet går garantert en sann kvelningsdød i møte! Jeg ser du er optimistisk mht til både blogging og lesing fremover. Det er sommer på trappene, og øyestraks reiser sambo til England for 10 dag på jobb og ungene går på skinner for tiden (les:leser til eksamen og maser lite bare det er nok godterier og saft i skapene). Kjempekombo!😀

    1. Hehe, jammen det er jo sant! Alt blir finere etter noen glass et-eller-annet, så lenge det smaker godt og været er bra. Men jeg hører hva du sier, og kjenner meg igjen i at bøker alltid taper for promillen. Da vil jeg heller se folk og skravle, alt annet enn å sitte og nerde med en bok.

      Du leser alltid så mye forskjellig, så jeg regner med du heller tar det igjen med å lese enda mer i ferien:-) Jeg vurderer også både Hornby og Hjorth; Hornby for å komme ordentlig i gang, og Hjorth fordi jeg nå engang skal lese norsk, og Ingalill… ja, du vet. Krim er jeg mer delt på, der tror jeg at jeg holder meg til leseeksene siden jeg nettopp hadde krimmåned i mars. Strindberg var moro i solen i går, men det finnes jo så mye annet å lese, at han godt kan hvile på sine laurbær noen år til for din del.

      Jepp, jeg prøver å tenke lyst på blogging. Det bare hoper seg opp med ting jeg vil skrive om, og så får jeg ikke fullført noe som helst. Så nå skal jeg prøve om lavterskelblogg får skrivesperren til å løsne, eller om jeg bare blir dummere av det. Hehe, du har kjekke unger! Mine kattepuser maser uansett hva jeg har i skapene. Akkurat nå gnåler de illsint i vinduet mot en hannkatt som var frekk nok til å ville besøke dem. Men besøk, det vil vi IKKE ha, skjønner jeg🙂

      1. Pusekatter ja… Vi har to stk som selv valgte å dukke opp i hagen som 5-6 ukers pjuskete vrak. Gamla er veldig skogkatt-aktig og 9 år, Traktor er 1 år, prater høyt og inderlig til han får viljen sin og maler som en … traktor på tomgang. Men nå jeg jeg ha enda en katt – jeg har sååå lyst på en tricolor Maine Coon. Digre beist, men utrolig vakre…*sukk*🙂

      2. Det skjønner jeg godt! Jeg har selv en utrolig vakker og langhåret tricolor-frøken som ikke er Maine Coon, men likevel er et digert beist;-) Omkretsen rundt magen hennes er ganske … solid! Hvilke raser hun og den tigerstripete broren hennes er en blanding av, er ikke godt å si. Men begge prater høyt og inderlig og maler som traktorer, så kanskje de er i slekt med dine?🙂

  4. Eg har og tenkt å lese Basso si siste bok i løpet av sommaren. Elles har eg funne fram Leksikon om lengsel av 2013-debutant Hilde Østby. Eg skal og lese Monstermenneske av Kjersti Annesdotter Skomsvold og eit leseeksemplar eg har fått av ei japansk bok eg ikkje hugser tittelen på i farta. Og så skal eg jo lese Er jeg fri nå og Til fyret. I alle fall. Men eg er veldig dårleg på slik planlegging, eg ombestemmer meg alltid.

    1. Aller først skal jeg jo lese Jo Nesbøs siste, det hadde jeg klart å glemme midt oppi alt annet. Jeg ble påminnet om boken på en nettavis nå nettopp (selvfølgelig) og da tenkte jeg på deg. (Hvis jeg får leseeks, vel å merke, jeg orker ikke å kjøpe den til fullpris.) Monstermenneske utgår for min del. Jeg syntes forfatteren leste så utrolig dårlig fra den på et arrangement i fjor høst at jeg ikke orker. Men jeg gleder meg veldig til å høre hva du synes om Er jeg fri nå. Jeg har funnet fram Feminisms-antologien min, så nå ruster jeg opp.

      1. Eg burde og lese feminisme-antologien min om igjen, trur eg. Eg synest ikkje ei dårleg opplesning kvalifiserer til å avskrive ei bok, eg. Det er altfor mange forfattarar som ikkje er flinke til å verken snakke om eller lese opp eigne tekstar. Det seier sjeldan noko om evna til å skrive, synest eg, jamfør debatten om Coetzee si opptreden på Lillehammer (utan samanlikning for øvrig). Dessverre er det bare eit fåtal av dei forfattarane som ikkje er flinke til å snakke om og lese opp, som har sjølvinnsikt nok til å la vere å stille på slike arrangement. Det er synd, for eg trur mange kunne tent på å ikkje promotere sine eigne tekstar.

      2. Det var ikke det at hun var så dårlig til å lese. Det var mer det at teksten hun leste fra var så pretensiøs, kunstig og uspennende. Kanskje hun hadde valgt et uheldig utdrag, men det holdt lenge for meg. Men det skal sies at jeg generelt har veldig lite til overs for den selvsentrerte norske litteraturen der forfatteren skriver om «seg selv». Det skal mye til før jeg gidder å lese sånne romaner. Etter Knausgård synes jeg forfattere burde gi seg med det for en stund.

      3. Då misforstod eg deg.

        Eg synest fenomenet med forfattarar som skriv om seg sjølv, er svært interessant, eg. Det er jo ikkje første gong vi har ulike preferanser (faktisk skjer det oftare enn at vi har like preferanser, når eg tenker meg om).

      4. Ja, vi har nok veldig ulike preferanser, i alle fall når det gjelder norsk samtidslitteratur. Jeg blir bare utålmodig av forfattere som skriver om seg selv, for jeg foretrekker utvilsomt de som har blikket rettet utover, mot andre og verden. Jeg klarer bare ikke å fri meg fra følelsen av at det ligger en asosial narsissisme i bunnen av prosjektet, selv om det ikke alltid er tilfelle.

  5. Jeg liker å være spontan når jeg skal velge neste bok, men jeg har da noen prioriteringer. Først skal jeg bli ferdig med de jeg holder på med nå, og det kan ta en stund siden det enda er 100 eksamensbesvarelser og 3 uker til ferie. Koser meg skikkelig med Tvillingene av Tessa de Loo (1001 bok!), the Sisterhood av Helen Bryan er forutsigbar og kunne vært skrevet av elevene mine og Tender is the Night av Mr Fitzgerald ligger fremme men ikke åpnet. Det blir iallefall lesesirkelbøker, så tenker jeg at jeg tar fatt på Kristin Lavransdatter når jeg er nordapå. Og så vil jeg delta på sommerlesninga til Labben og Hedda ved å lese Ulvetid.

    Vet enda ikke hvordan jeg skal tilbringe alle 7 ukene, men jeg vet iallefall hva jeg skal lese🙂

    1. Ah, spontanitet! Et fremmedord i min verden. Tvillingene har jeg aldri hørt om før, hva er det for slags bok? Har jeg gått glipp av noe i min endeløse saumfaring av listen? Enda en som skal lese Kristin Lavransdatter er jo interessant. Og populært her i gården! Den er bare så god at jeg får ikke sagt det. Sommerlesning har jeg ikke fått med meg, så jeg bruker nok all nettiden min på helt feil nettsteder. Ulvetid er prisvinneren, eller? Jeg håper at den skal dukke opp som bookcrossing-bok før (h)eller (enn) senere. Lykke til med eksamensbesvarelsene!🙂

      1. Tvillingene blir født i 1918 og splittet når foreldrene dør seks år senere. Den ene vokser opp i Tyskland og den andre i Nederland, og så treffer de hverandre tilfeldigvis i Belga når de er pensjonister. Den er bra skrevet og tar for seg mye historie. Anbefales selv om jeg ikke har kommet halvveis. Lenke til sommerlesninga til Labben og Hedda: http://boktanker.blogspot.no/2013/05/sommerlesing.html

      2. Aha, der fant jeg Tvillingene! Etter nøye gransking av listen. Veldig rart, for jeg har aldri sett den før og innbilte meg (nokså selvtilfreds) at jeg hadde alle titler memorert allerede. Bra tips, det høres ut som en bok for meg. Og bra tips om sommerlesingen, takk for lenke! Kjempeidé, jeg gleder meg til å følge alle innleggene. Fugler uten vinger har jeg lest, ellers ingen. Men det er bare gode bøker/forfattere på listen, så hvis jeg hadde hatt null selvinnsikt og mer fritid hadde jeg også blitt med.

  6. Har så mange bøker å ta av at jeg ikke helt vet hvor jeg skal starte å lese i sommer:) Er fortsatt litt usikker hvordan sommeren blir, så jeg tror jeg må ta den og lesinga litt som den kommer. Men det blir nok litt veksling mellom noe lettlest og noen mursteiner jeg har liggende. Virker som du hadde gode planer og ligge i sola håper jeg også å få gjort:) Ha en fin sommerlesning!:)

    1. Da er vi to:-) Hvis jeg skal lese en murstein i sommer, blir det Anna Karenina. Jeg kan nesten ikke begynne på flere mursteiner mens jeg har den liggende halvlest. Ellers håper jeg selvfølgelig at de korte bøkene jeg skal lese viser seg å være lettleste, sånn at jeg får varierte dager. Men kjenner jeg meg selv rett, begynner jeg på en 170-siders roman som er så kjedelig at den blir liggende ulest hele sommeren mens jeg spiser is og kikker på skyene istedet. Ikke for det, det må jo gjøres, det også. Riktig god sommer til deg, Isabella!

    1. Herlig med eget sommerinnlegg! Og herlig med Hornby! Misjoneringen min virker! Hurra!! Jeg blir så lykkelig🙂 Hm. Når du får lest om sørstatene, homofili, Thomas Cromwell, Italia, fugler og forsvunne jenter, må det da være variert nok? Det er jo bare en sommer, ikke et helt liv! Og jeg tror du klarer alle.

      1. Ja, sånn som jeg fryder meg sammen med Hornby! Jeg digger også de små utdragene fra diverse bøker. Jeg får jo lyst til å lese (nesten) alt han skriver om. Men jeg skjønner ikke hvordan han får lest så mye med familie og fotball på TV.
        Du, nå listen må så straks mer variert ut når du listet opp temaene for meg! Jeg skal lese så det blør i øynene. Blør!

      2. Ikke sant? Hornby er en av favorittene mine når han skriver om bøker. Romanene hans er ikke like gode, synes jeg. Jeg har More Baths Less Talking liggende på vent i tilfelle jeg kjeder meg i sommer, selv om jeg føler at det er litt juks. Hvis alle bøker hadde vært like morsomme å lese, hadde jeg lest minst hundre bøker i året. Men å lese så mye at det blør i øynene synes jeg i grunnen er en god plan for sommeren. Jeg er med!🙂

  7. Howdy, this is your Vigdispusher speaking.
    Hun som har ingen leseplaner for sommeren og strever hardt nok med å opprettholde et par bøker og blogginnlegg pr.måned. All min lit settes til at boka om Tommy Lee skal vise meg hva ordentlig litteratur er, eller ikke er – og sende meg tlbake til årene før 2010 da jeg glupsk leste alt jeg kom over med samme iver.

    1. Howdy, Vigdispusher! Jeg har tenkt å lese Vigdis og Carl Frode og Tristan i sommer, men jeg har ca 75 sommerkandidater og kan ikke love noe. Men jeg KAN love at det blir hardcore bookcrossing, og jeg har nå laget meg et mål om at minst 100 bøker skal bookcrosses ut av det tidemannske hjem i år. Intet mindre, kanskje mer. Blir det møte neste onsdag, btw? Hvis Tommy Lee-boka utgjør et vendepunkt i din leserkarriere, anbefaler jeg deg enten å søke om forskningsstipend eller uførepensjon. Da kvalifiserer du til begge deler!

      1. Hehe, jeg er tre kapitler inn i Tommyland og har allerede lært alt man trenger å vite (iflg. Dr.Lee) om sex. Sellerispising, intimbarbering, knulling i høyfart og at tjukke damer er best, antar at det må gjelde alle uten de han giftet seg med. Uførepensjon er en innlysende konsekvens av life Tommystyle, det er bare å søke med engang, etter jeg har tinted bilvinduene og prøvd ut akrobatikken over Minnesundbrua.

        Onsdag ser forløpig fin ut – og når det gjelder sommerlesingen er Vigdis definintivt den sommergladestea av de tre du nevner. Selv om jeg egentlig helst vil du skal starte med Tristan, Tiller og Vigdisinnlegg florerer allerede på nett – Tristan stakkar har ingen. Hardcorebookcrossing må gjøres når jeg ikke er tilstede.

      2. Hahaha, det gjelder i hvert fall ikke frøknene Anderson og Locklear! Mitt favorittsitat fra Pamela Anderson, på spørsmål om hvordan det går med forhold når man har barn fra før: Mennene jeg møter må bare akseptere at jeg alltid vil ha tre barn i mitt liv, de to sønnene mine og Tommy. Jeg gleder meg til innlegg om boka. Du kommer vel til å sitere mye, sånn at Dr. Lees sextips kan spres videre?

        Så bra med onsdag, for jeg har lovet Ragnar utepils og full deltakelse. Siden du er den mest hardcore bookcrosseren jeg kjenner, trenger du ikke å være beskjeden. Her skal bøker ut i verden og mingle, ikke gjemmes bort i kjeller og loft! Men jeg bookcrosser fremdeles bare bøker jeg ikke vil ha selv. Nestekjærligheten har sine begrensninger. Jeg får se hva jeg velger, kanskje blir det Catch 22 istedet?

    1. Med Linna er du garantert en god sommer! Jeg har hatt lyst til å lese Martin i årevis nå, men har lovet meg selv at jeg skal fullføre Ringenes Herre først. Ett fantasy-opus om gangen holder i massevis. Bortsett fra at jeg tror Martin skriver mer spennende enn Tolkien, noe det kanskje ikke er lov til å si offentlig🙂

      1. Det gikk selvfølgelig ikke mer en tjue minutter før tenåringen i huset hadde snappet til seg A Game of Thrones – og det er kanskje like greit🙂 Er ikke noen Fantasyfantast i utgangspunktet, men har vel forstått det slik at, med noen unntak, Martins serie like gjerne kan kalles en form for «historisk» fiction – modellert ut fra noe som ligner på middelalderen med klanfeider m.m. Vi får se hva som blir mest lystbetont. Sommeren blir ofte travlere enn man tror.

      2. Fantasy er ikke noe for meg heller, men jeg gjør enkelte og sjeldne unntak. Tolkien, Rowling og snart Martin. Men joda, jeg har også inntrykk av at Martin er mindre fantasy-aktig enn mye annet i sjangeren, og at det ikke er fantasy-elementene som er hovedsaken. Du får høre hva tenåringen i huset synes, det kan jo gi en viss indikasjon på om det er bøker verdt å prioritere🙂

  8. Jeg skal visst også lese ferdig Strindberg i sommer😉.
    Har også dilla på Kadare og Petterson så jeg skal lese alt jeg får tak i av dem samt gjøre meg helt ferdig med «Mein leben mit Reinhard» av Lina Heydrich (takk Bokofilia/Anne). Tror ellers sommeren i stor grad vil bære preg av mer eller mindre vellykkede dameromaner som har hopet seg opp her.
    Jeg skal forressten også lese «Tårn» som du anbefalte her tidligere, (har begynt men la den litt fra meg). Jeg har likt de to andre krimmene av Bernt Roughtvedt (som han skrev med Emberland).

    Tror egentlig jeg gleder meg mer til høsten, lesinga da. Jeg pleier å ha min «hovedferie» på seinhøsten. Så i sommer tror jeg det blir mer pliktlesing.

    1. Jeg har hatt en liten økt med Strindberg i kveld, og er nå halvveis. Det går fort når jeg først setter meg ned med den. Dameromaner skal jeg derimot holde meg langt unna, for det orker jeg bare ikke å lese. De pleier å være så kjedelige og forutsigbare at jeg blir nedfor av det. Tårn er fin underholdning, men du gjør nok lurt i å lese hele på en gang. Jeg falt i alle fall fort ut av handlingen da jeg leste den et kapittel om gangen. Jeg skal se om jeg klarer å ta fri fra pliktlesing i sommer, men er redd det er en for inngrodd del av min personlighet til at jeg har noe valg. Jeg er optimistisk!🙂

  9. Gleder meg til å høre om de norske bøkene du skal lese, Line 🙂 ..og takk for link til How to get filthy rich🙂

    Jeg merker at jeg trenger å lese noe med masse sjarm nå — Kommer sikkert på noe!

    1. Enig med deg, bortsett fra at jeg foretrekker å lese bøker med masse sjarm hele tiden🙂 Jeg skal skrive en del om norske bøker fremover, men først må jeg få på plass en slags programerklæring som inneholder alt jeg ikke liker med norsk litteratur. Jeg har lovet Rose-Marie at den skal være provoserende nok til at vi får kranglet skikkelig etterpå😉

      1. Gleder meg til den programerklæringen, den blir sikkert helt glimrende, jeg vet jo hvor flink du er til å få frem poeng ..forhåpentligvis blir den som du sier riktig provoserende – ! 🙂🙂

      2. Tusen takk for moralsk støtte!🙂 Det er uansett på tide med et oppgjør med norsk samtidslitteratur for de av oss som er ganske skeptiske til den. Hvis det provoserer noen, betyr det forhåpentligvis at jeg har noen poeng🙂

  10. Først av alt skal meg og deg drikke sommerdrink og diskutere bøker. SÅ skal jeg lese de åtte ventebøkene i haugen i bokhylla (hvem lurer jeg – en av de MANGE bokhyllENE) sånn rett etter at jeg er ferdig med ‘Stalins kyr’ og ‘Monstermenneske’. Innen den tid er det vel snart juleferie kan jeg tenke meg, så da rekker jeg noen til. Kunne man i stedet for såkalt studiepermisjon på jobben får romanlesepermisjon? Tar det opp med fagforeninga, jeg.

    1. Ja til sommerdrink&bokprat! Jeg begynner ferien på mandag og har masse tid fremover, så det er bare å si fra når det passer for deg! Vet du forresten hvor de har skikkelige sommerdrinker, og ikke bare sånn drinkmixskvip? Pluss uteservering, for vi må kunne sitte ute i finværet. Jeg gleder meg!! Jeg har en meget litteraturinteressert leder, og jeg tror hun ville ha falt for ideen om å ta permisjon for å lese bøker. Fagforeningen min er jeg derimot mer skeptisk til. De ser kun verdien i studier som kan brukes til å forhandle opp lønnen min, mens jeg er mer interessert i å forhandle fram ting som kan gjøre meg LYKKELIG. Det er hardt å være humanist i en kapitalistisk verden…

  11. Hva med Fuglen eller Bar Robinet? Den første har i alle fall uteservering, mer usikker på nummer to – den ligger liksom på et hjørne og jeg kan ikke huske å ha sittet ute der. Nuvel. Bar Vulkan er jo også en mulighet? Jeg kan for det meste fra neste uke og fremover, så vi tar nærmere avklaring på Face tenker jeg:)

    1. Bar Vulkan er bra! Jeg har aldri vært der før, men har hørt at utsikten er helt super. Jeg kan nå på lørdag, og da er det meldt bra vær. Ellers passer neste uke også fint, så bare send meg en melding på FB når du har oversikt:-)

Legg igjen en kommentar

