Lesesirkel desember: The Monk

the monkÅrets siste lesesirkelbok er M.G. Lewis The Monk fra 1796. Jeg har hatt hele tre runder med sykdom i jula og har derfor fått lest veldig lite. Men jeg har nå lest ca en tredjedel av boken og har stor sans for alle rampestrekene Lewis har funnet på. The Monk får andre bøker til å virke ganske tamme og kjedelige.

Lesesirkelen blir litt amputert i dag, for jeg skal snart reise tilbake til Oslo og har ikke sånn fancy mobil med nettilgang. Jeg får derfor ikke godkjent kommentarer eller lest innlegg før etter kl 19 i kveld, og det er forutsatt at ingenting er forsinket. Jeg vet ikke hva jeg tenkte på da jeg bestilte billetter til i dag, men det kan ikke ha vært lesesirkelen. Uansett tar jeg med meg The Monk på flyet, og satser på å være klar med innlegg i morgen eller tirsdag.

Dere deltakere: legg gjerne igjen lenke til innleggene deres i kommentarfeltet likevel, sånn at jeg er sikker på at jeg får med meg alt. I mitt fravær lenker jeg istedet til de jeg vet har lest eller begynt på boken. Jeg tror at vi skal være ca seks som blogger om den, og Melusine og Marianne har allerede lagt ut sine innlegg. I tillegg kommer det nok innlegg fra Karin og Monika i løpet av dagen. Mitt innlegg om boken kommer som sagt i morgen eller første nyttårsdag, det samme gjør Ingalill sitt (eller?).

Hvis noen skulle få lyst til å lese The Monk, finner du den gratis på nett her. Jeg trengte noen kapitler på å komme ordentlig inn i den, men nå er den både lettlest og full av action. Og: Den passer godt til årstiden, gotisk og dramatisk som den er.

Ha en fin søndag så lenge, og godt nyttår!

22 thoughts on “Lesesirkel desember: The Monk”

  1. Tre runder med sykdom, på så kort tid hørtes virkelig ikke morsomt ut. Selv har jeg jobbet stort sett hele jula, og når jeg endelig fikk fri så gikk jeg løs på en historisk roman om Hildegard von Bingen i stedet for The Monk. Ganske feil valg hvis man vil kose seg, tror jeg – noe sier meg at det er litt mer fart i både nonner og munker i Lewis sitt univers. Nå skal jeg kose meg med omtalene.

    Godt nyttår!

    1. Ja, det er full fart i klosteret til Lewis! Med så mange stearinlys og murvegger skulle det i grunnen bare mangle at det ikke oppstod frådende begjær og heftig klining. Katolikkenes feil er at de er så fiendtlig innstilt mot kjødets lyst. Det virker helt mot sin hensikt og er som å kaste bensin på bålet. Synd for dem, kjempegøy for leserne. Godt nyttår til deg også!

    1. Haha, ja, det er faktisk veldig mye fres i hundgamle romaner! Romanene fra 1700-tallet er generelt mye mer spenstige enn de fra 1800-tallet ettersom victorianerne var en betraktelig mindre saftig gjeng enn sine mer løsslupne forfedre. Jeg gleder meg til å lese alle innleggene i dag! Og selvfølgelig også til videre lesesirkel neste år🙂 Godt nyttår, Monika!

      1. Jeg har dataproblemer (styreflaten er håpløs og maskinen dermed nesten ubrukelig), så mitt innlegg kommer desverre ikke før det er fikset. Jeg kan skrive korte kommentarer på iPad, men orker ikke å skrive hele blogginnlegg. Når det er fikset skal jeg endelig få til å bli en seriøs blogger (og leser) igjen. Hurra!

      2. Hurra! Det gleder jeg meg til. (U)Heldigvis er halve lesesirkelen forsinket denne gangen, så du er ikke alene. Jeg har såvidt klart å skrive noen ord om munken i dag, men aner ikke om jeg klarer å bli ferdig med innlegget før i helgen. Og hva Ingalill driver med, må gudene vite. God bedring til dataen!

    1. Jeg hadde heller aldri lest boka hvis det ikke hadde vært for lesesirkelen. Det er mye rart man oppdager gjennom den, gitt! Jeg har for sikkerhets skyld gått hen og blitt syk for fjerde gang to uker, denne gang med feber, så jeg har verken rukket å lese alle innleggene eller skrive mitt eget ennå. Jeg satser på å få tatt igjen det tapte i helgen!

  2. Godt nytt år, Line, og jeg håper formen er bedre! Jeg vil gjerne melde meg på lesesirkelboka for januar; Kafka på stranden. Er det greit at jeg gjør det her? Stor klem fra Silje

    1. Godt nyttår! Formen er litt bedre i dag, så nå kan jeg endelig begynne å skrive om munken. Klart jeg kan melde deg på, så hyggelig at du blir med å lese:-) Jeg leste et kapittel i Kafka på stranden i går hvor en karakter snakker med en katt – kjempegøy! Klem tilbake

  3. Godt nyttår – og håper du er på bedringens rand😉 Ingenting er vel så kjipt å få så mange runder etterhverandre… Munken var festlig, og jeg håper du får lese den ferdig mellom feberfantasier. Absolutt en høydare i 2012, det er sikkert! Venter nå på Kafka-boka i posten og håper at Murakami og katta er en bedre kopling enn forrige boka jeg leste. Syke barn her, så jeg er sykesøster. Igrunnen ganske fredelig, hehe..

    1. Takk, Marianne, og godt nyttår til deg også! Jeg er fortsatt ikke frisk, men skal klare å legge ut noe om The Monk i dag likevel. De siste dagene har jeg ikke fått lest noe i det hele tatt, så det blir mye å ta igjen når jeg blir frisk. Men først Murakami! Jeg synes fortsatt at Kafka-boken er lettlest og fin, men savner dybde. Jeg hadde forventet meg større kompleksitet. Håper det kommer lenger ut i boken. God bedring til dine syke små, og riktig god søndag!🙂

    1. Min også – og vi HAR mistet en hel uke. Nå skal jeg snart legge meg igjen, jeg er for svak til å takle våkenhet. Jeg lover å slumre helt til onsdag ettermiddag og bruke opp alle bakteriene mine før vi møtes. Eller vi kan satse på at de er kompatible nok til å kunne omgås uten å hevne seg i etterkant. Strålende med innlegg, jeg gleder meg!

Legg igjen en kommentar

