Mine lesevaner – og god jul!

Det virker meningsløst å publisere skikkelige bokinnlegg når leserne mine har mer julete ting å gjøre enn å lese bokblogg. Selv har jeg oppdaget for lenge siden at det å sitte klistret foran dataskjermen fritar meg fra vasking, baking, stryking og pynting fordi det ser mye viktigere og mindre avslappende ut enn å lese bok. Og jeg gadd bare ikke å se «Tre nøtter til Askepott» enda en gang. Det hardeste jeg har tenkt å gjøre i dag er å dusje, spise meg stappmett og flerre av gavepapir. Det ligger urovekkende få harde pakker under treet, så gaven fra kjære Silje blir kveldens høydepunkt. Bokbloggere har peiling på gaver!

Jeg har stjålet noen spørsmål om lesevaner fra Nisse-Silje som får fungere som pausefisk de neste par dagene, til det i anstendighetens navn går an å blogge ordentlig om bøker igjen. Men bevares, spørsmålene er viktige! De gir viktig informasjon om bloggeren bak anmeldelsene; om de leser hvert eneste ord eller hopper over sider, om de leser bøkene på tom mage eller har sunt næringsvett. Og ingen skal komme her og si at det ikke spiller noen rolle om man leser bøker i dyp, meditativ stillhet eller om man har Hotell Cæsar durende i bakgrunnen. Dessuten passer spørsmålene godt til mandarinspising.

Har du et fast lesested?

Ja, jeg leser i sofaen foran peisen, med en eller to katter som selskap. I mange år leste jeg ivrig på sengen, men det har jeg aldri fått til i den leiligheten jeg bor i nå. Jeg blir bare liggende og fundere på når jeg skal få slått ned veggen mellom soverommet mitt og det ved siden av sånn at jeg får et digert soverom med spesiallagde bokhyller fra gulv til tak, og om det skjuler seg rosett og stukkatur bak panelet i taket. Det kan godt hende at det finnes bøker som er så spennende at jeg glemmer interiørrelaterte spørsmål på soverommet, men jeg har ikke oppdaget dem ennå.

Bokmerke eller tilfeldig papirlapp?

Helst et bokmerke jeg kan bruke som linjal mens jeg leser for å holde på konsentrasjonen. Når jeg ikke har flere bokmerker på lager, bruker jeg enten en tilfeldig papirlapp i pocketbøkene eller innbretten i de innbundne. Sa jeg at jeg bruker bokmerke? Det er ikke helt sant, jeg bruker postkort. De passer perfekt og varer mye lenger.

Må du lese ferdig kapittelet før du legger fra deg boka?

Nei. Jeg kan finne på å avslutte midt i en setning, for jeg leser uansett det siste avsnittet på nytt før jeg fortsetter. Dessuten er ikke alle bøker delt inn i kapitler, og noen av bøkene har så lange kapitler at det ikke er mulig for en skilpaddeleser som meg å forholde seg til dem. Men hvis de har korte kapitler, er det jo et naturlig sted å avslutte lesingen.

Spiser eller drikker du noe mens du leser?

Jeg spiser. Jeg liker å lese mens jeg spiser, og liker enda bedre å spise mens jeg leser. Bøker gjør meg sulten! Jeg skal være glad for at jeg ikke leser mer enn jeg gjør, for da hadde jeg vært smellfeit og fortsatt like sulten. Det er egentlig ganske rart at ingen bokbloggere har tenkt på å legge ved menyforslag til anmeldelsene sine. Noen bøker passer til kjøttsuppe (spesielt de som foregår på vinteren i gamle dager der karakterene har smått med mat). Andre bøker passer best til frukt og grønt (de med farlig overvektige hovedpersoner som ikke klarer å slanke seg og er farlig røde i ansiktet). Aller best liker jeg bøker der karakterene spiser mat som jeg liker, så kan vi på en måte spise sammen.

Går det greit å høre på musikk eller se på TV mens du leser?

Absolutt ikke! Jeg må ha det helt stille mens jeg leser, ellers klarer jeg ikke å konsentrere meg. Tv er det verste, med både lyd og bilde som forstyrrer. Jeg liker ikke tv, og vurderer å kaste min. Pr idag brukes den bare som kombinert katteseng/jakttårn, siden pusegutten min har god utsikt til skjærene i hagen når han ligger på den og slumrer (ja, jeg har en veldig, veldig gammel tv).

Leser du flere bøker samtidig, eller holder det med en om gangen?

Jeg foretrekker å lese en bok om gangen, men lesesirkel, blogg og manuslesing har gjort det vanskelig å følge preferansen de siste årene. Et av målene mine for 2013 er å kutte ut denne uvanen og maks lese to bøker om gangen; en lang eller tung og en kort eller lett.

Leser du helst hjemme hos deg selv eller overalt?

Helst hjemme. Jeg kunne kanskje ha lest andre steder også, men andre steder er det som regel også andre mennesker og de distraherer meg. Med ørepropper kan det gå, men som regel ikke. Etter jul må jeg trene meg opp til å lese på lesesal igjen, for kjedelig pensumlitteratur er en utfordring å få lest hjemme. Da må jeg ha ørepropper, selv om studenter stort sett er flinke til å oppføre seg på lesesalen og er mottakelige for fiendtlige blikk.

Høytlesing eller stillelesing?

Stillelesing. Enkelte dikt må leses høyt, jeg gjør unntak for dem. Hvis jeg sliter med å holde konsentrasjonen oppe eller jeg leser avsnitt jeg har vanskelig for å forstå, leser jeg dem høyt.

Hopper du over sider eller snikleser forover i boka?

Jeg hopper aldri over sider, det er en Stor Forbrytelse. Hvis jeg føler for å hoppe over sider, vurderer jeg seriøst å avbryte boken og heller finne noe annet å lese. Jeg hopper ikke engang over avsnitt. Eller ord. Jeg leser ALT. Men så leser jeg da også for det meste bøker hvor det språklige er uhyre viktig. Dersom forfatteren (eller oversetteren) har valgt sine ord med omhu, har jeg ikke tenkt å være noe dårligere. Jeg gidder ikke stresse når jeg leser og synes det er viktig å lese nøye for å få med meg undertekst og eventuell tvetydighet, samt filosofere over de store spørsmål her i verden. Det hender at jeg snikleser forover i boka, men ikke av ren nysgjerrighet. Det er mer en indirekte kritikk av forfatteren som har prøvd å legge inn overraskelser jeg ikke ønsker å overraskes over, hvor opptakten til overraskelsen distraherer meg bort fra ting i handlingen jeg finner mer spennende. Unntaket er krim, hvor overraskelser er hele poenget. Der blir jeg sur hvis overraskelsene uteblir.

Knekker du bokryggen eller prøver du å bevare den helt som ny?

Jeg prøver å fare pent med bøkene mine sånn at de skal leve lenge i landet. Men noen pocketbøker er umulig å lese i hvis jeg ikke knekker litt på dem, og det gjør meg ingenting at man kan se på bøkene at noen (dvs jeg) har lest dem. Jeg har da mer enn nok av jomfruelige bøker i samlingen.

Skriver du i bøkene dine?

Jeg markerer gode sitater med blyant i margen sånn at jeg kan finne dem igjen når jeg skal skrive om dem. Hvis det er en billig underholdningsbok hender det at jeg bruker eselører i stedet. Sånn sett finnes det en underklasse i bokhyllen min bestående av bøker med brett både inni og utenpå. Deres lurvete ytre står i stil med hva jeg synes om innholdet.

Da var det på tide å få av seg pysjamasen og trekke i finstasen. Siden jeg vet at min kjære mor er blant mine aller mest trofaste lesere, vil jeg benytte anledningen til å takke henne for å ha laget jul for oss helt på egenhånd i år også. Genetikk er et livets mysterium, og sjansene var femti-femti for at jeg skulle arve evnen til å stelle hjemme, eller evnen til å sitte stille og rolig og drikke kaffe mens andre gjør det. Det var et lotteri jeg dessverre tapte (eller vant, alt etter som hvordan man ser det), men jeg satser friskt på at mitt skjulte potensial vil blomstre når jeg en dag blir godt gift og det er min tur til å lage jul. Da skal du få sitte på stas hele julen, mamma, det lover jeg.

Jeg ønsker dere alle sammen en riktig god jul! Jeg håper at dere skal feire sammen med noen dere er glade i, og at det blir en fredelig og koselig høytid. Ta godt vare på hverandre, og husk at Nissen ser deg.

God jul!

18 thoughts on “Mine lesevaner – og god jul!”

      1. Skjønner godt du savner småpusene dine – julepynten her har foreløbig klatret og klatret og lekt med kulene i treet under treet på gulvet og i trappen, men treet står uforståelig nok fremdeles!

      2. Den gamle pusen min – hun som bor hjemme hos foreldrene mine – har prøvd seg halvhjertet på juletreet, men mistet fort interessen. Da er det desto mer spennende å spise av julestjernene, holde utkikk etter reven bak huset og en annen katt som kommer på besøk om natten. Da hyler hun som et menneske som blir flådd, og holder hele huset våken med jamringen sin. Juletreet kan bare ikke konkurrere med invasjon fra andre dyr!

  1. Hehe, artig lesing dette Line. Ang Tv ja, den skal heller ike jeg ta med når jeg flytter på nyåret. Nok med dat hvis jeg absolutt vil se noe, feks Bokprogrammet på nrk.no. En riktig god jul til deg.:) (heldige vi som får maten servert i dag, jeg skal til min søster snart)

    1. Takk for det, Anita! Enig der, man kan se det man vil på nett. Tv er dyrt, tar mye plass og stjeler masse tid fra ting jeg har mer lyst til å drive med. En riktig god jul til deg også! Nå lukter det så godt i huset at jeg håper tiden går fort frem til middagstid. God julemiddag!

  2. Phhuuhh… Da var sursteika med masse tilbehør og waldorff-salat fortært, riskremen slukt, pakkene pakket opp og kaker og kaffe lurt ned på tvers. Ligger nå i stabilt sideleie og håper jeg ikke må bevege meg de nærmeste 10 timene… Deilig jul med unger, foreldre, bror m/familie og et hav av pakker. Ikke noe stress, fredelig kveld med mye «lått å løye», sprø innslag og allsang. Lykkelig kaos regjerte Madla en hel kveld, og imorgen er det julebrunsj kl. 12:00… I år var alle samlet for første gang på lenge. Rett og slett kos! Håper du hadde en flott julekveld Line, og at freden senket seg over pinnekjøttet😀 Nå avsluttes kvelden med noen sider i boka (om jeg orker å holde øynene åpne…)

    1. Min julekveld ble dessverre amputert av et voldsomt migreneanfall som fortsatt sitter i. Jeg rakk heldigvis å spise middag først, men deretter ble det bare Paracet og jamring. Det høres ut som dere hadde en helt strålende julaften! Det må være morsomt med stor familie samlet🙂 Min familie er så liten at den er forholdsvis enkel å samle hvert år, hehe. I dag skal jeg lage kjøttsuppe av pinnekjøtt, og da blir det forhåpentligvis min tur til å ende opp i stabilt sideleie etterpå. Og så må jeg se om hodet mitt tåler noen sider The Monk, jeg begynner å få det travelt før søndagens lesesirkelfest!

  3. Nå fikk jeg meg en god latter. Selv bruker jeg kun nett-TV og jeg er vel den siste som kjøpte meg en klump av en TV (fordi den var så mye billigere). Ellers har jeg også misset på stellehjemmegenet! Jeg var hos min mor, så juletreet står fortsatt i gangen, innpakket… I morgen kanskje?

    Ha en riktig god jul!🙂

    1. Så hyggelig å høre! Jeg har ikke lært meg nett-TV ennå, men regner med at nøden lærer naken kvinne å spinne når den tid kommer. Min klumpete TV er arvegods og stammer fra tidlig nittitall en gang. Men den funker som bare det, så jeg har aldri sett behovet for å bytte den ut. Hvis jeg holder ut noen år til med den i stua, rekker den å bli en kuriositet fra gamle dager og en pyntegjenstand andre vil misunne meg – haha! Riktig god jul til deg også!🙂

  4. Godeste romjul og tusen takk for boka. Jeg føler meg smartere bare bed å se på omslaget. Det er ikke sant at nissen ser deg for jeg fikk alt jeg ønsket meg til jul uten at jeg kan huske å ha vært spesielt deserving. Men juleflink har jeg vært. Dette er første påloggede dag siden 21.des og det er nesten det samme som komplett datafri, hvis man ser borifra smugspilling av Othello og Wordfeud på lånte brett. Jeg morer meg stort med å spille WF med fremmede under falkst flagg. O julefryd. Nå skal jeg julesubbe midt i byen. I ren catch22 ånd er det viktigste å lage fine bombemønster (ehh gpskart), mindre viktig er tyngden på julevommen og generell helse og værtilstand.
    Midtbykart blir fint.
    (håper nissebidraget fra meg dukker opp i romjula)
    Very Merry!!!!

    1. Bare hyggelig! Klart du har vært snill i år, for Nissen ser inn i menneskets hjerter og bringer gaver deretter. Selv har jeg åpenbart ikke vært like snill, for jeg fikk nesten ingen bøker. Huff og huff. Det må være den sviktende lesesirkeldeltakelsen min som slo inn på nisseradaren. Heldigvis fikk jeg mye Body Shop-greier, Zumba-tillegg og ting jeg kan pynte meg med, sånn at jeg kan være ren og pen i det nye året.

      Det er selvfølgelig en baktanke med boken, og det er at jeg ikke har lest den selv ennå og at du er en ivrig bookcrosser. Hint hint. Jeg likte Utvidelse av kampsonen veldig godt, så hvis du liker Bestanddelene kan du gjerne låne min etterpå. Krysskrysskryss. Houellebecqs misantropi burde dessuten være helt riktig å lese i høytiden. Jeg angrer på at jeg ikke kjøpte den til meg selv også. I mellomtiden gleder jeg meg til ditt nissebidrag dukker opp i postkassen og redder romjulen! Fortsatt god romjul!🙂

    1. Takk til deg, Elin, for fine ord! Så morsomt at kjedebrevet sprer seg videre, så blir man bedre kjent med bloggerne. Jeg har allerede funnet noen gode leseideer gjennom dem som jeg skal teste ut. Riktig god jul til deg også!

  5. Fnise! Jeg har passiv tilskuer til juleforbredelser og matlaging i over tretti år, men i år feiret vi jul alene og jeg måtte til pers. Pinnekjøtt visste seg å være mistenkelig enkelt å lage, selv om jeg selv tok meg i kommentere underveis at kjøttet så litt rart ut, før jeg retta på meg selv og sa at jeg strengt tatt kun har sett ferdig pinnekjøtt og aldri pinnekjøtt-in-making! Genene dukker nok opp når du trenger dem, det er mistenkelig mye som har lagret seg selv om man aldri aktiv har observert! Håper du fikk noen fine harde gaver til jul og at du får lest masse. Jeg leser The Monk og tenker at det er virkelig et bok å lese disse tider.

    1. Åh, det er godt at jeg ikke er alene i verden om å være en laber husmor. Men pinnekjøtt, det kan jeg lage! Ribbe også, faktisk. Det kjekke med julemat er at den stort sett lager seg selv hvis man bare følger noen enkle grunnprinsipper. Jeg har gått i meg selv de siste dagene og vurderer nå å feire jul hos meg selv neste år for å teste ut om ikke det kan lokke frem den forsømte husmoren i mitt indre. Jeg skal ha kred for at jeg aldri klarer å gjøre noe halvveis, så jeg ser ikke bort fra at jeg går fra å være skammelig lat til å bli et sånt ufordragelig kvinnemenneske som vasker rundt til jul og baker syv slag sånn helt uten videre. Dessuten har jeg lyst til å lage noen av julegavene selv neste år. Enten strikke/brodere og/eller bake julekaker. Jeg har allerede begynt på et broderi og er helt oppslukt. Herregud, for et kjerringemne jeg er når jeg tenker meg om. Hehe.

      Nå må jeg også prøve å få lest mer i The Monk; etter et todagers migreneanfall ligger jeg på etterskudd. Men den er perfekt julelektyre!

Legg igjen en kommentar

