Kronprinsen

I Alexandra Beverfjords andre kriminalroman Kronprinsen blir kjærestepar funnet drept i Oslos parker. Fellesnevneren mellom drapene er at det ene offeret er etnisk norsk og det andre innvandrer eller adoptert. Gruppen som står bak drapene kaller seg Hirden, et navn hentet fra aksjonsgruppen til Nasjonal Samling. Reporterne Agnes Lea og Joakim Lund Jarner fra Nyhetsavisen blir involvert i saken både profesjonelt og privat. Joakim fordi han mistet storesøsteren sin for mange år siden i et drap kamuflert som selvmord, muligens begått av de samme gjerningsmennene som igjen er på ferde. Samtidig har den skyldige fra Beverfjords første roman Kretsen saksøkt Nyhetsavisen for injurier, og håper å få Joakim sparket fra avisen. Denne delen av plottet binder første bok sammen med neste i det som ligger an til å bli en serie, og fokuserer på pressens arbeid med å avdekke kriminalitet og de etiske problemstillingene de må forholde seg til.

Kronprinsen har driv og tempo fra første til siste side, og var for meg en av de sjeldne spenningsromanene som er så handlingsmettet og helt uten dødpunkter at boken omtrent ble lest av seg selv. Beverfjord etablerer en rekke spenningsmomenter i teksten som angår både etterforskning og privatlivene til de ulike karakterene, og hun følger momentene effektivt opp gjennom hele boken. Faktisk skriver hun så effektivt og poengtert at jeg nesten måtte flire av hvor mange karakterer og historier hun klarer å presse inn på 300 sider uten å senke spenningen eller rote til plottet det aller minste. Jeg har stor sans for sånt.

Beverfjord gjør egentlig ikke så mye for å skille seg ut i mengden av norske kriminalromaner på markedet. Kronprinsen er ingen psykologisk krim, og plottet er ikke spesielt avansert. (Det skal dog sies at hun lurte meg likevel.) Språket hennes er journalistisk og tydelig, og i likhet med de aller fleste norske krimforfattere er Beverfjord ingen språklig eller litterær begavelse. Når boken likevel fungerer så godt som den gjør, er det kanskje nettopp fordi den ikke er et mislykket forsøk på å skrive litterært og dyptpløyende, men snarere en teknisk sett vellykket roman. Fordi teksten er skåret inn til beinet og kun essensen gjenstår, klarer hun å lage underholdende action ut av et materiale som andre krimforfattere sikkert ville ha trengt dobbelt så mye plass på å skrive om. Det passet meg utmerket, siden treighet og flat spenningskurve i mine øyne er en dødssynd i en kriminalroman. Det er tematikken og spenningen som er viktig her, og det er det som gjør boken underholdende og uhyre fengende.

Den politiske vinklingen er svært aktuell, med nynazister som tar livet av kjærestepar på grunnlag av etnisitet. Gjennom etterforskningen kommer Joakim i kontakt med en gruppe antinazistiske hackere som overvåker nynazister i hele Europa, der politiets sikkerhetstjeneste er for ensporet i sin overvåkning av muslimske trusler. Beverfjord får inn et morsomt poeng via politijurist Kristine Rosenberg når det første politiet gjør for å kartlegge potensielle nynazistiske gjerningsmenn, er å kalle antinazister inn til avhør. Det er de som sitter med oversikten over hva som rører seg i miljøet, ikke myndighetene. Antinazistene gjør langt på vei det som burde ha vært myndighetenes jobb, uten å få noe hjelp tilbake.

Det fikk meg til å tenke på den svenske journalisten Lisa Bjurwald, som i sin dokumentarbok Europas skam (2011) kritiserer europeiske myndigheter for å fokusere for ensidig på potensielle muslimske terrorister, uten å ta konsekvensene av at høyreekstreme grupper utgjør en like stor trussel. Høyreekstremisme og rasemotiverte drap har fått en helt annen kontekst i Norge etter Anders Behring Breivik, og Beverfjord integrerer perspektiver mer enn bare å bruke tematikken som utgangspunkt for plottet. Beverfjords nynazister får lov til å ha bedre motiver for sitt ideologiske ståsted enn dumhet og sneversyn, og boken oppleves derfor som relevant i tillegg til spennende.

Jeg fikk Beverfjords debutroman Kretsen i gave av Bokelskerinnen i fjor, og angrer litt på at jeg ikke leste den først. Selv om Kronprinsen har et selvstendig plott, avsløres sentrale deler av handlingen fra Kretsen her. Derfor er det nok lurt å begynne med den hvis man skal lese begge. Samtidig er jeg glad for at jeg nå har debuten til gode, for Kronprinsen fristet definitivt til å lese mer av Beverfjord. Sammenliknet med debuten til Camilla Läckberg, Isprinsessen, ligger Beverfjord i mine øyne allerede godt an til å slå svenskedronningen ned i støvlene. Det hadde hun i så fall fortjent, for jeg synes at hun skriver mye bedre krim enn det Läckberg gjorde på samme punkt i karrieren.

Takk til Gyldendal for leseeksemplar.

22 thoughts on “Kronprinsen”

      1. Jeg har lest Kretsen, og likte den godt. Det er noen av Läckberg sine krimmer som jeg liker bedre en den, men samtidig så innbiller jeg meg at Beverfjord er mindre formelstyrt enn det Läckberg egentlig er. Konklusjon; jeg mistenker at Beverfjord vil bli en bedre og mer original krominalforfatter🙂 Og det gjør jo ingenting😉

      2. Beverfjord somler i hvert fall ikke med å komme til poenget, og det liker jeg. Det var det som trakk mest ned med Isprinsessen, og den var dermed altfor lett å legge fra seg. Sånn skal det ikke være! Kretsen sparer jeg til jeg trenger en fengende krim uten avstikkere og masse utenomsnakk. Hvilke av Läckberg sine likte du bedre enn Kretsen? Jeg vet at jeg har spurt om det før, men klarer ikke å skille dem fra hverandre🙂

  1. Jeg er alltid på jakt etter nye krimserier så – godt tips. Ble du noen gang ferdig med Bjurwald forresten? Tenkte også på Stieg Larsson, ikke pga Lisbetbøkene men det arbeidet han gjorde når han ikke skrev bøker, og forsåvidt det arbeidet som Nyquist og company bedriver i bøkene når de ikke hjelper Lisbet – antinazi, kartlegging osv.
    Hva jeg synes om Lackberg er behørig dokumentert, men favoritt kan jeg uansett velge – Steinhuggeren tror jeg, det er nr.4. (også glemte jeg i den forrige kommentaren og si at Sons of Anarchy er mc-tv-serie.).
    Nå må jeg gå å berolige Elikken om at Linda Eide selvfølgleig er morsommere enn Valen – ALLE er morsommere enn Valen, og nå har jeg skrevet det her også slik at det ikke er tvil.

    Da blir det tyrkerfest i morgen?

    1. Klart det blir tyrkerfest! Jeg skal være klar til vanlig tid og tar med meg Marstein. Sikker på at mine tips er noe for deg? Kanskje det heller er motsatt? Jeg ble ikke ferdig med Bjurwald, og begynner fra begynnelsen når jeg skal lese den ferdig. Men boken har jo ikke blitt mindre relevant det siste året, med ABB-rettssak og fattige rumenere og alt, så leses skal den. Nå er jeg dessuten ferdig med Blixen, så Bjurwald har rykket forover i køen. Stieg Larsson er en relevant sammenlikning, men bøkene likner ikke hverandre. Larsson skriver mye grundigere og mer nyansert, men etter min mening svært kjedelig og langtekkelig til krim å være. Beverfjord skriver derimot spennende og underholdende, uten å gå noe særlig i dybden. Tv-serier er jeg så dårlig på at jeg skjemmes, så jeg glemmer at du nevnte det. Linda Eide er morsommere enn Valen, men Valen er morsom. I alle fall av og til.

  2. Sibbe fra Sandnes har (så vidt jeg vet) aldri vært en karakter på tv. Sibbe (Valen) er musiker og har gitt ut fire plater på 90-tallet. Han er genial å finne frem på fest, helst etter at folk har fått tid til å drikke en del. To av mine favoritter finnes på youtube:

    1. Hehehe, han er så bra! Jeg kan ikke huske å ha hørt dette før, så jeg kjenner sannsynligvis bare til de karakterene han har vært på tv med. Uansett: Ingalill tar feil!!! Valen er morsom. Ikke alltid, men når han er god, er han veldig god.

      1. Ingalill tar aldri feil – og DERFOR kan jeg ikke klikke på disse videoene. Skulle jeg slumpe til å like vil hele min livs og verdensanskuelse falle i grus og jeg kommer for evig og alltid til å miste evnen til å uttale meg bomabastisk på magefølelse. DERFOR kan jeg ikke engang klikke og lyve, istedet skal jeg nå gremmes over at jeg uforvarende og tankeløst har bidratt til at Valen har fått umorsomheten sin kringkastet i de 1000 bokblogghjem.
        Kanskje på tide jeg utuber LInda Eide?

        Jeg kommer til vanlig tid 13/14 og tar med Tartt.

      2. Godt, jeg har nettopp registrert Marstein. Finner du fram til tyrkeren selv eller skal jeg hente deg på Oslo S?

        Tja, hvis du slutter å uttale deg bombastisk på magefølelse, blir det jo ikke noe moro for noen. Men ligg unna videoene for sikkerhets skyld, du trenger intakt verdensanskuelse til middag senere i dag. Jeg aner ikke om man finner Linda Eides morsomste på youtube, men hun var strålende IRL. Jeg vedder på at Oppdrag Mottro også er strålende.

        (Hvordan klarte vi egentlig å ende opp i enda en humordiskusjon i kommentarfeltet under en krimroman??)

    1. Det er bare kult! Jeg har youtube-video under Oskar Braaten-innlegget mitt også, og synes godt at de som snubler over innleggene mine kan få seg et overraskende multimediashow i kommentarfeltet😀

  3. Det er godt å vite at jeg kan bidra med noe i et krim-kommentarfelt, uansett hvor urelevant.

    Jeg synes forresten også at Linda Eide er strålende IRL. Hun er tydeligvis flink til å menge seg med massene på bokmøter og sjarmerte ihvertfall meg da hun kom for å hilse på «ekte bokhandlere», som hun kalte oss for. Dessuten må jeg bare like en kvinne som digger grilldress. Jeg hadde grilldress i slutten av tenårene og det var de deiligste plaggene jeg noensinne har eid.

    Ingalill: Stå på ditt! Og for guds skyld hold deg unna videoene. Etter «nå tar det helt av her» er du frelst.

    Kos dere med tyrkerfest. Tør jeg spørre hvordan Marstein og Tartt passer inn i en tyrkerfest? Jeg ser for meg at jeg ikke helt har forstått konseptet tyrkerfest.

    1. Tyrkerfest er egentlig bare vorspiel til bookcrossing-møtet, fordi vi spiser tyrkisk først. Og så går vi ut en tur etterpå. Ingalill har bookcrosset Tartt til meg sånn at jeg kan prøve å lese del to på engelsk, i håp om at den er mye bedre enn oversettelsen. Kult at du også har sett show med Linda Eide! Jeg har ikke tenkt over at hun digger grilldress, men det gjør hun jo selvfølgelig. Selv har jeg tilbragt størstedelen av livet i joggebukser, så jeg er meget positiv til konseptet. Bare gøy med sånne bidrag i kommentarfeltet! Som Valen sier: «Alle skal få!»

  4. Denne boken skal jeg lese!! Kretsen ble lest i fjor, og jeg syntes den var kjempebra! Veldig gode bokomtaler du har Line, jeg må bare si det igjen. Og nå ser jeg at de selger boka til Harry Potter forfatteren på Rema, og kun på grunn av omtalen din så står jeg og holder i den og lurer på om jeg skal kjøpe den…, men den er så tjukk – nå like før jul🙂

    God Helg

    1. Takk for det Gro, så hyggelig å høre🙂 Jeg gleder meg veldig til å lese Kretsen, men jeg skal spare på den til jeg trenger påskekrim neste år. The Casual Vacancy er ganske tjukk, ja, så kanskje den passer bedre til en mørk og kald januar? God helg til deg også, du var savnet på bookcrossing-møtet på onsdag!

      1. Ånei!!!! Jeg glemte rett og slett BC møtet på onsdag, det var utrolig dumt, siden jeg ikke rekker det i desember, jeg reiser hjem til jul tidlig…, hvis SAS vil… :-)Dette skal jeg huske i 2013, og da skal jeg ikke gå hjem så tidlig som sist.

      2. Ja, jeg skjønte det! Det gjorde Elin og Silje også, og vi savnet dere alle tre🙂 Neste gang skal jeg sende dere innkalling på Facebook, så får dere en liten påminnelse. Dumt at du ikke kan komme neste gang, men vi får ta det igjen i 2013!

  5. En veldig god omtale! Selv ble jeg ikke helt vunnet over av Beverfjord i denne boken, men synes plottet var spennende og håper (og tror) hun kan bli enda skarpere med et par flere bøker på baken. Jeg skal i alle fall følge med henne videre.

    1. Takk! Jeg har stor tro på henne videre, og er spent på neste bok. Med mange krimforfattere løsner det skikkelig med tredjeboka, da har de funnet stilen og legger listen høyere. Så lenge hun behersker plott og spenning, kan alt skje!

Legg igjen en kommentar

