Lesesirkel oktober: Forsyte-sagaen

Tredje nobelprisvinner på rad i lesesirkelen er John Galsworthy og Forsyte-sagaen. Den består av de tre bindene Den rike mann/The Man of Property, Skilsmisse/In Chancery og Til leie/To Let. I tillegg skrev Galsworthy hele sju bind til om familien Forsyte, og alle er tilgjengelig i norsk oversettelse.

Wikipedia sier følgende om bøkene: «They chronicle the vicissitudes of the leading members of an upper-class British family, similar to Galsworthy’s own.Only a few generations removed from their farmer ancestors, the family members are keenly aware of their status as «new money». The main character, Soames Forsyte, sees himself as a «man of property» by virtue of his ability to accumulate material possessions—but this does not succeed in bringing him pleasure.»

Jeg skulle så gjerne ha lest sagaen selv, men hele oktober har gått bort i lesing av pensum og manus. Det eneste jeg har rukket av fritidslesing er ca 10 sider Blixen. Men jeg burde vel få poeng for at jeg prioriterer en 1001-bok når jeg først kan velge selv? Fra november kommer jeg sterkere tilbake. Jeg skal begynne på Ann Radcliffes The Mysteries of Udolpho neste uke, og deretter går jeg rett på M.G. Lewis’ The Monk. Med sin gotiske dysterhet går jeg ut fra at begge bøkene passer perfekt til årstiden. Historier om dydige jomfruer fanget i skumle spøkelsesslott og onde, perverse munker er akkurat det man trenger for å varme opp til vinteren.

Du kan legge igjen lenke til innlegget ditt i kommentarfeltet under, enten du blogger om Forsytene i dag eller på etterskudd. Du trenger ikke å ha lest alle bøkene for å blogge om sagaen. Jeg trekker ut en vinner blant de som blogger om boken, som får tilsendt en av de neste bøkene i lesesirkelen. Jeg har hørt rykter om at boken har falt i smak hos opptil flere av deltakerne, så jeg er spent på å lese mer om hva jeg har gått slipp av!

God søndag til alle!

38 thoughts on “Lesesirkel oktober: Forsyte-sagaen”

    1. Ps: Kjenner allerede at nervene gruer seg til november og desember bøkene. Spøkelser er ikke noe for meg.

      Foreslår også i den sammenhengen Sheridan le Fanu – In a Glass Darkly til neste 1001 bok avstemming med skumle bøker.

      1. Radcliffes bok gruer jeg meg mest til på grunn av lengden. Men den kommer godt med når Northanger Abbey skal leses neste år. Jeg tror ikke det er så mange spøkelser i The Monk. Jeg gruet meg likevel til den inntil jeg leste disse to innleggene om boken: http://deadwhiteguyslit.blogspot.no/2012/09/i-am-reading-monk.html og http://deadwhiteguyslit.blogspot.no/2012/10/the-monk-by-matthew-lewis.html. Nå gleder jeg meg bare.

        Jeg noterer meg forslaget ditt! Fint å få noen ideer om hva folket vil lese.

      1. Nå fortsetter jeg lesingen av Forsytesagaen, akter å bli ferdig i løpet av november. Så du kan stryke meg for november-boken, den får jeg simpelthen ikke tid til. Kommer sterkere igjen til desember boken🙂

    1. Jeg er usikker på om bøkene finnes på norsk. Jeg tviler egentlig på at de noen gang har blitt oversatt, men de finnes gratis tilgjengelig på nett på engelsk! De høres (ufrivillig) morsomme ut.

  1. Mmhh.. Jeg er glad jeg kastet meg på 1001-lesesirkelen fom. neste måned. Ikke fordi jeg ikke tror Forsythe-sagaen er god, men fordi jeg personlig ikke er spesielt glad i familiesagaer. Jeg har lest Catch 22 som 1001-bok istedenfor. En interessant opplevelse😀 Mysteries of Udolpho er nedlastet og klar fra Amazon. Den er jeg spent på!

    1. Tips: Spar Forsyte til du er blitt ei gammal kjerring, de pleier å elske familiehistorier! Hehe. Jeg tipper at jeg vil like Catch 22 bedre enn Forsyte, men jeg gleder meg egentlig til å lese begge. Jeg sparer litt på innleggene til deg og Rose-Marie, sånn at jeg kan kaste meg over boken så snart jeg har lest dem🙂 Hvis ikke Udolpho fungerer med ordinær lesemåte, skal jeg prøve å se om den kan være like ufrivillig komisk som the Monk.

  2. Aah, ja er det plutselig ikke sikkert jeg får tid til å lese (andre = venninnene mine bla, finner ofte ikke tid til å lese, jeg har sjelden «tid» til å lese på engelsk)…

    1. Jeg bruker mye lenger tid på engelske bøker enn norske, og gruer meg til å gå i gang med over 600 sider Radcliffe. Men The Monk er på under 300 sider, så den tror jeg går greiere. Dessuten var forfatteren bare 19 år da han skrev den, og det virker som om han skriver et veldig tilgjengelig engelsk. Til å være skrevet for over to hundre år siden, riktignok.

  3. The Monk var riktig så fornøyelig, på en sånn dette-kunne-bare-gått-an-i-gamle-dager-måte, men man vet jo selvfølgelig at alt er sant – for i kloster er det ingen hemninger og inget innsyn. Det visste jeg allerede for jeg har lest Dan Brown!! Likevel brukte jeg nesten en måned på boka? Alt går så ufattelig tregt.
    Ser i margen at du har begynte på Forsyte – hurra for det, selv venter jeg til tilfeldighetene griper inn og Udolpho hopper jeg over. Vinterdepresjonen er i anmarsj – og hvis ikke disse lovede varmegradene setter inn snart og smelter bort all dette premature sølet – kommer jeg meg aldri ut av huset.

    1. Godt å høre! Hvis du brukte en hel måned på boka, kommer jeg til å trenge et år. Da får jeg bare trøste meg med at det blir et fornøyelig år! Hehe, du lot deg lure av bildet i margen altså? Jeg hadde valget mellom å la feltet stå tomt eller lyve, og da falt løgnen meg lettere å stå inne for. Keeping up appearances. Jeg har ikke så mye som tørket støv av bøkene engang. Udolpho blir neste prosjekt ut, først må jeg bare stå på oppgaven. Den skal skrives i kveld – in one sitting – og temaet er immigrasjon. Sitat lærebok: «The Irish suffered many forms of discrimination and were often stereotyped as dirty, violent drunks.» Noen som føler seg skyldig her?

  4. Åh husker jeg storkoste meg med Forsyth for en 8 års tid siden- måtte lese de etter Forsythsagaen gikk på Tv… Merker jeg gleder meg til jeg er ferdig med studentlivet, da skal jeg henge meg på lesesirkel!

  5. Jeg hadde håpet å delta i lesesirkelen med Forsyte sagaen, og har den i bokhyllen. Dessverre har jeg ikke fått tid, men skal forsøke å lese den i løpet av vinteren. Lover å komme sterkt tilbake med Kafka on The Beach i januar, som jeg gleder meg skikkelig til🙂

    1. Kanskje vi skal prøve å lese Forsyte samtidig i vinter? Hvis begge får tid samtidig, riktignok🙂 Jeg gleder meg ikke fullt så mye til Murakami, men det blir for så vidt bra endelig å finne ut hvorfor folk elsker bøkene hans.

      1. Murakami ja.. Har sålangt lest kun ei Murakami-bok, og for står ikke helt hvorfor han roses slik opp i skyene. Det var riktignok «Elskede Sputnik» og den har fått litt sånn der blandet omtale, leste jeg etterhvert. Jeg ser også fram til «Kafka on the Beach» og satser på at første boka jeg leste av Murakami bare var et dårlig valg.

      2. Jeg har hørt flere si at Elskede Sputnik er sånn passe, så den er nok ikke årsaken til at han er så populær. Men Kafka-boken tror jeg regnes som en av hans beste av de som er Murakami-frelst. Vi får bare håpe at den rett og slett er knallgod, ellers blir det en trasig start på leseåret!

  6. Eg hugser denne tv-serien, frå ei tid tilbake. Eg har lasta ned boka som e-bok på lesebrettet ein gong for lenge sidan. Men eg har ikkje komme så langt at eg har fått begynt på ho endå.

    1. Jeg har hørt mye bra om tv-serien, men vil lese boken først. Hvis jeg vet hvordan det går til slutt, blir det nok for vanskelig å holde interessen oppe over nesten 1000 sider. Jeg tenkte å begynne på den på nyåret en gang!

      1. Det er og ein av grunnane til at eg ikkje har lese boka endå. Eg såg tv-serien då han gjekk på NRK for ganske mange år sidan. Eg vil tru det var i 2004 eller 2005, eller deromkring. Like etterpå var eg på loppemarked og såg bokserien, og blei overraska (!) over at det eigentleg var ei bok. Men nå er det så lenge sidan eg såg tv-serien, at eg kan begynne å tenke på boka. Eg hugser ikkje så mykje av det lenger.

      2. Jeg skjønner ikke hvordan jeg kan ha klart å gå glipp av serien hvis den gikk på NRK. Jeg hadde egentlig ikke hørt at det fantes en tv-serie engang før boken ble foreslått til lesesirkelen. Såvidt jeg har forstått, er det så mange karakterer i serien at det skal godt gjøres å huske alt mange år etter. Men det høres fint ut, synes jeg, det er lenge siden jeg leste en familiesaga fra gamle dager.

Legg igjen en kommentar

