Lesesirkel september: Elskede

I september har vi lest den andre amerikanske Nobelprisvinneren på rad i lesesirkelen, og denne gangen var det Toni Morrisons Elskede sin tur. Jeg fikk ikke lest John Steinbecks Vredens druer i august, men hvis jeg får høre fra noen som har lest begge at den holder samme nivå som Elskede, skal jeg kaste meg over den så umiddelbart jeg bare kan. For i mine øyne blir ikke litteratur bedre enn dette.

Morrison vant forresten Pulitzerprisen  for boken også, bare for å gni det inn. Og i 2006 ble Elskede kåret av New York Times til beste amerikanske skjønnlitterære verk de siste 25 årene.

Det handler om slaveri, barnedrap og spøkelser i menneskeform. Jeg har ikke lest ferdig boken ennå og aner ikke hvordan det ender. Men jeg har så mye å si om Elskede at jeg blogger om den i dag likevel. Den er årets desidert sterkeste roman for min del, med høy gåsehudfaktor og krav til sjeldne superlativer jeg må slå opp i ordboka for å finne. Jeg håper jeg ikke er den eneste som har kommet i gang med dette mesterverket av en bok.

Du kan legge igjen lenke til innlegget ditt i kommentarfeltet under, enten du blogger om boken i dag eller på etterskudd. Du trenger ikke å ha lest hele boka for å skrive om den. Jeg trekker ut en vinner blant de som blogger om boken, som får tilsendt en av de neste bøkene i lesesirkelen. Jeg prøvde å finne noen som har blogget om boken før, uten hell. Hvis du har skrevet om den eller vet om noen andre som har gjort det, legg gjerne igjen lenke i kommentarfeltet.

God søndag!

13 thoughts on “Lesesirkel september: Elskede”

  1. Eg har ikkje lest den pga dårlig erfaring med ei anna Morrison-bok, men måten du skriver om Elskede på får meg til å ville lese den. Gåsehud vil eg og ha! Det er godt å lese at du har funne deler av leselysten igjen, Line:-)

    1. Det har jeg! Det var Morrison og gåsehud som skulle til:-) Jeg synes ikke den er vanskelig å lese så langt, og den norske oversettelsen er virkelig god. Så jeg anbefaler deg å gi den en sjanse, Elida!

      Synd du ikke er med denne gangen, forresten, det er så rart de gangene du ikke er med i lesesirkelen. Du skal vel være med på de to siste bøkene i år?

      1. Eg husker ikkje kven som oversatte «En nåde» også høyrte eg den på lydbok i tillegg, og det gjorde ikkje saken betre. Eit nytt forsøk skulle kanskje vore gjort;-) (Ved eit søk på bloggen var Bodil Engen oversetter og Ane Skumsvoll oppleser.) Eg har tenkt å vera med resten av året. Eg mangler ca 300 sider på «Forsyte-sagaen», «The Mysteries of Udolpho» står klar i bokhylla, og eg trur «The Monk» og blir lest. Eg ser at eg står ikkje på leselista til den, men kan du vera ein engel og føre meg inn?

        Eg syns og det er rart å ikkje vera med i lesesirkelen, men prioriteringer må til. Det har vore veldig mykje i det siste (egentlig den siste månaden!) derfor har eg bestemt at oktober skal kun vera koselesing. Septemberinnlegget som eg publiserer i morgen vil visa svart på kvitt at september har vore ein grusom lesemånad,

      2. Jeg tror det var Rose-Marie som sa at hun også hadde hatt vanskeligheter med å komme gjennom En nåde. Den høres mye vanskeligere ut enn Elskede i hvert fall. Så bra at du er med på resten av bøkene! Jeg skal selvfølgelig melde deg på The Monk. Den må bestilles snart hvis jeg skal rekke å lese den.

        Oi, da skal jeg lese innlegget ditt i morgen. Jeg har nesten ikke lest noe som helst i september. Jeg ble ferdig med Nore-boka allerede tidlig i måneden og etter det har jeg kun lest 100 sider Elskede. Men planleggingen av bokbloggertreffet tok så mye av tiden min at det har mye med det å gjøre. I oktober må det da bli litt bedre for oss begge. Vi satser på det!

    1. Da tar jeg det til etterretning. Må bare brøyte meg gjennom Forsyte-sagaen først. Ser at du har skrevet langt om Elskede, så bra! Det blir nok bare vi som skriver om den i dag, så da er det jo greit at vi gjør det grundig🙂

  2. Neiii, var det idag? Jeg skulle jo være med denne gangen, har skaffet meg boka og alt
    – alt utenom og følge med på tiden og lese. Skjønner ikke dette, før skled jeg gjennom bøker og blogginnlegg, surfende og syngende – nå tar det så laaaang tid. Er det alderdommen?

    1. Da er det bare én ting å gjøre: Sett deg ned og les NÅ!! Den er kort. Du rekker den på en ettermiddag. Fnis.
      Klart det er alderdommen! Jeg har sett bilder av deg med gråskjegget strittende til alle kanter, og jeg har hørt at det er et tidlig tegn på demens. Før du vet ordet av det har du glemt hele alfabetet og sitter bare og synger om surfing og tørrfisk. Derfor: Les Elskede NÅ!! (Jada, jeg skal lese Catch 22.)

Legg igjen en kommentar

