Septemberlesning

Dette innlegget gleder jeg meg skikkelig til å skrive. Improvisasjon er påkrevd. Jeg brukte opp lesetørketemaet i august, og nå må jeg finne på noe nytt å skrive om uten å lyve på meg optimistiske tanker om at september blir måneden da jeg atter vender tilbake til de helfrelste leseres rekker. Syv dager ut i september har jeg til sammen lest 5 sider av Karen Blixens Den afrikanske farm. That’s it. Med andre ord finnes det folk som utelukkende leser kokebøker som har lest mer enn meg så langt i september.

Men hva innebærer denne lesetørken egentlig? Hvordan fungerer den i praksis? Det kan jeg avsløre. I går hadde jeg benket meg i sofaen med Blixen-bok og katt, fast bestemt på å lese minst fem sider sammenhengende. Men etter to sider kom jeg til en sammenlikning mellom en av Blixens beste venner, Berkeley, og en katt. Hun skriver: «Han eide ikke prinsipper, men hadde forbløffende mange fordommer, slik man kan tenke seg at en katt må ha». Jeg har vært lykkelig katteeier stort sett hele livet, men dette har jeg aldri tenkt på. Siden jeg tilfeldigvis hadde et prakteksemplar liggende ved min side, måtte jeg lufte denne hypotesen for henne. Dermed ble boken lagt til side og glemt. Dessverre, må jeg vel si, for det viste seg at katten min likevel har ett prinsipp: Å ikke besvare spørsmål stilt på andre språk enn kattepusisk. Og det har jeg aldri klart å lære meg.

Når jeg ser tilbake på de siste par månedene, er det stort sett slik det har vært. Jeg tåler ikke at forfattere skriver om temaer som interesserer meg, eller stiller spørsmål jeg anser som viktige å besvare – for eksempel om kattene mine mangler prinsipper og er fordomsfulle. Med en gang jeg kommer til slike ytterst tankevekkende partier, blir boken glemt og jeg suges inn i et filosofisk vakuum hinsides tid og rom. Eller jeg får en ubendig trang til å google. Hvis Blixen nevner Somaliland, må jeg google det for å finne ut hva forskjellen på Somaliland og Somalia er. (Somaliland er ifølge wikipedia en uavhengig republikk (etbl. 1991) og en del av landet Somalia (uavhengig siden 1960).)

Dette trenger jo ikke å være så dumt, tenker du sikkert, så lenge jeg lærer noe nytt? Hvis jeg om et år eller to spiller Trivial Pursuit eller deltar i en quiz, vil jeg f.eks. kunne besvare spørsmål om Somaliland og Somalia som jeg ikke hadde visst uten å google, og jeg kan høste heder og ære og virke meget smart og kunnskapsrik. Det er bare det at hjernen min ikke klarer å huske slike ting, ikke engang fra mandag til torsdag. Så når jeg om ett år får spørsmålet «når ble Somaliland en uavhengig republikk?», vil jeg være helt sikker på at jeg kan svaret. Men når jeg da prøver å vri hodet for å huske årstallet, vil hodet mitt fylles av Blixens hypotese om at katter mangler prinsipper og er fordomsfulle. Og det vil bli mitt svar. Det er ytterst frustrerende.

Likevel har jeg en slags plan om å lese en bok i september. Månedens utvalgte er lesesirkelboken Elskede av Toni Morrison. Den er valgt fordi den er lesesirkelbok, fordi jeg har skulket nok for i år, og fordi jeg begynner å le ved tanken på å skulle lese hele Forsyte-sagaen i oktober. Elskede er valgt fordi den er kort, under 300 sider. Og den er valgt fordi Morrison skriver om slaveriet i USA, og jeg i min ukontrollerte googling bare er nødt til å komme over informasjon som jeg trenger på eksamen i amerikansk kulturkunnskap i høst. Boken er hentet frem og ligger klar på bordet. Nå gjenstår det bare å åpne den og begynne å lese. Syv dager ut i september har jeg fortsatt ikke klart det. Istedet klamrer jeg meg til Blixen, min nye sutteklut. Jeg kunne selvfølgelig hatt som mål å lese ferdig Blixen i september istedet, men jeg har hatt som mål å lese ferdig Blixen i et helt år nå, og du ser jo hvordan det har gått med den planen.

I tillegg har jeg som mål å begynne å lese bokblogger igjen. Jeg falt av lasset før sommeren en gang, og har ikke klart å komme tilbake til mine tidligere så gode rutiner. Men jeg sliter med å finne ut hvordan det skal gjøres. Hjernen min har ikke kapasitet til å sile noe særlig, så jeg kan ikke bare surfe rundt på måfå lenger. Og det begynner å bli såpass mange bokblogger der ute at jeg innser at det er umulig å følge med overalt. Jeg vet ikke hvor mye tid jeg skal bruke på det, om jeg skal lese alle innlegg på få blogger, eller utvalgte innlegg på mange blogger. Jeg vet ikke engang hvor jeg skal begynne. Hvor mye tid pr uke er det egentlig fornuftig å bruke på andres bokblogger uten at det går utover lesing, egen blogging, husarbeid, familie og andre viktige aktiviteter? Er det best å lese noen innlegg hver dag eller å ta et skippertak her og der?

Mens jeg grubler videre, får du ha en riktig fin september! Noen av dere ser jeg allerede neste lørdag. Jippi!!

46 thoughts on “Septemberlesning”

  1. Av og til kunne jeg ønske at jeg hadde din hjerne, men noen ganger er jeg glad for at jeg ikke bor i din hjerne. Jeg ble sliten bare av å lese dette innlegget. Nå må det kanskje nevnes at jeg har vært syk siden mandag og blir sliten av å gå til postkassen, så det skal ikke så mye til. På den positive siden ble jeg ganske fascinert av deg etter å ha lest dette innlegget. Du er sær, nesten som Victor Hugo. Og det liker jeg. Jeg tror nesten du må tømme hjernen for å få til å lese en bok. Altfor mange tanker.

    Jeg vet ikke om kommentaren over ga noen mening, men igjen, jeg er syk. Hodet fungerer ikke helt. Ikke halsen eller stemmen heller, uten at det er særlig relevant i denne sammenhengen. Det er godt jeg ble syk i god tid FØR bokbloggtreffet i det minste.

    At du prøver deg på Toni Morrison når du har lesetørke vet jeg ikke om er modig eller bare riv ruskende galt. Du kan sikkert gi meg et svar på det i slutten av måneden.

    Når det gjelder bokblogglesing så liker jeg min metode ganske godt. Jeg leter ikke etter nye bokblogger, men når jeg snubler over en jeg liker legger jeg den til «bokblogger jeg leser» slik at det er enkelt å følge med. Jeg ser daglig gjennom nye innlegg, men jeg trykker kun på dem som virker interessante. Det betyr at jeg kan gå glipp av gode innlegg, noe som er kjipt, men jeg får med meg det viktigste uten å bruke opp dagen på å lese blogger. Noen innlegg hver dag er best. Les noen ved frokostbordet og noen etter middag. Skippertak betyr at du kan bli sittende i mange timer, noe som kan være koselig på en rolig søndag, men ikke på en travel tirsdag. Jeg synes det er gøyere å lese de mest interessante innleggene nøye og gjerne legge igjen en kommentar hvis jeg har noe fornuftig å si (eller noe ufornuftig hvis det passer bedre), enn å skulle haste gjennom absolutt alle nye innlegg. Som du sier så begynner det å bli ganske mange bokblogger. Det er gøy, men det sier seg selv at alt ikke vil være like interessant for alle.

    Sånn, nå håper jeg at jeg fikk sagt noe fornuftig. Stikker tilbake til boken min. Jeg er bitt av en basill, men det er ikke lesetørkebasillen.

    1. Åh, tusen takk for fin kommentar! Hehe, du har så rett, så rett i at jeg er sær. Men dette er første gang noen har koblet særheten min til et geni – og selveste Victor Hugo! – så nå ble jeg glad! (Pluss at jeg plutselig fikk en sterk trang til å fortsette å lese Hunchback of Notre Dame. Sær er bare forbokstaven her.) Men det du sier er spot on: Jeg har så mange tanker at jeg må tømme hodet for å klare å fylle på med andres fra bøker. De gangene jeg klarer det, føles det utrolig bra etterpå – nesten som om hjernen min har vært på spa-ferie. På den positive siden kjeder jeg meg aldri.

      Oisann, jeg trodde Toni Morrison var lurt, jeg. Nå ble jeg smånervøs. Men jeg kan love deg at jeg legger boken unna ØYEBLIKKELIG hvis den ikke fenger. Avtale?

      Jeg synes din bokbloggmetode virker så bra at jeg skal prøve å følge den heretter. Jeg er også mer opptatt av å lese interessante innlegg nøye og kommentere på dem, enn å få med meg mest mulig av det som skjer. Går man virkelig glipp av noe, får man alltids høre om det av noen andre i etterkant. Eller lever videre i lykkelig uvitenhet. Jeg har slitt litt etter at bokbloggene ble lagt ned. Før hadde jeg noen utvalgte blogglenker på forsiden av bloggen min, og brukte bokbloggene til å supplere. Det går ikke lenger, så jeg prøver å tenke ut hvordan jeg kan gjøre det lettest mulig å følge med uten at det bare blir stress og rot.

      VELDIG bra at du ble syk i god tid før bokbloggertreffet, for formen må være bra til neste helg. Det hadde blitt helt krise hvis du hadde vært nødt til å avlyse, og det er ikke noe moro å være syk på sånne treff. Krysser fingrene for at basillen blir lei av å plage deg i løpet av helgen! God bedring!

    1. Er så enig! Selv om Elskede var fantastisk så var det også en slåsskamp. Og ikke minst mye konsentrasjon.
      Er forresten positivt overrasket over Forsyte sagaen hittil, var redd for at det skulle bli en ny Buddenbrooks.

      1. Eg er over halvveis i Forsyte-sagaen, og det er ingen Buddenbrooks. Eg likte veldig godt Buddenbrooks, men eg føler Forsyte er lettere å lese:-) Har kun lest En nåde av Toni Morrison, og det var ein kamp uten sidestykke, så Elskede får fint vente til ein anna gong;-)

      1. Eg har lest En nåde av Morrison, og det var ein kamp uten sidestykke. Viss du legger vekk Elskede etter 10 sider så anbefaler eg sterkt Forsyte-sagaen. Lurer på om det er nokon utanom meg (!) som kjem til å blogge om den på lesesirkeldato?😉

      2. Jeg har nå lest 10 sider av Elskede og er helt skutt i filler. At en bok rører meg til tårer så tidlig, er et godt tegn. Det blir neppe overdreven googling med denne boken, nei. Jeg er også spent på hvor mange som kommer til å lese Forsyte-sagaen, men tipper at det blir tre av dere😉 Jeg skal se hva jeg får til!

  2. Haha, dette var fin lesning. Jeg har kommet delvis ut av min lesetørke ved hjelp av lydbok og lave skuldre. Jeg kjenner meg litt igjen i det du skriver. Jeg må innrømme at jeg oftere kommer på noe helt annet jeg skal Google enten ut fra assosiasjoner eller fordi boken er så kjedelig at jeg tenker på noe helt annet. Det som oftest skjer er at tanken på boken jeg har begynt på ikke frister og så blir TVen slått på istedenfor, eller Ipaden hentet frem. Jeg ahr også kun mål om en trykt bok i september og det er Heidi Linde sin Nu jävlar for den skal vi lese i min helt nyopprettede venninnelesesirkel.

    1. Takk, Silje! Jeg har store planer om å angripe lesetørken i dag, og sitte med bok uavbrutt i mange timer. Pc’en skal være avskrudd, googling er strengt forbudt. I verste fall får jeg notere spørsmålet på en blokk og google senere, hehe. Og jeg googler like ofte «usaklige» ting som deg av de samme grunnene, bortsett fra at det er ikke alltid det er boken som er kjedelig, men jeg kjeder meg likevel. Nu jävlar leste jeg for et par år siden. Jeg var bare sånn passe begeistret, men liker måten Linde skriver på. Neste uke utgis forresten Lindes «Agnes i senga», og DEN er morsom den. Den kan jeg trygt anbefale selv til folk som har lesetørke. Lykke til med lesesirkelen:-)

  3. Morsomt innlegg, Line! Jeg ser for meg deg og Scarlett; du midt i en dyp filosofisk diskusjon mens hun ligger ved siden av og bare koser. Sånn er det ofte her i heimen også😉.

    Jeg synes du får finne frem noen bøker som er lette og morsomme (les: vampyrkrigersex! (Ja, jeg har mast om det før, men det er så morsomt å lese om)), da kanskje leselysten kommer tilbake?

    Når det gjelder bokblogglesing, så følger jeg helt det samme som Labben. Det funker som bare det.

    Håper lesegleden kommer tilbake snart🙂 Vi ses!

    1. Takk, Silje! Og det var AKKURAT sånn det var, hehe, jeg snakket og Scarlet koste. Du vet alt om både katter og eiere🙂

      Vampyrkrigersex-bøkene er litt for lange akkurat nå som selvtilliten er dårlig. Og med min lettdistraherte hjerne kommer jeg garantert til å spore av og begynne å tenke på Fifty Shades-diskusjoner hver gang det er antydning til ehhh…romantikk mellom vampyrene. Derimot vurderer jeg gamle ungdomsbøker. Maria Gripe, Harry Potter, Anne fra Bjørkely, eller noe sånt. Noe som kan gi meg selvtilliten tilbake.

      Gleder meg til fredag!🙂

      1. Å, Anne frå Bjørkely. Leste alle for ein del år tilbake og har ofte tenkt at eg skulle ha gjort det igjen, men det er så mykje anna spennende:-) Maria Gripe har eg ikkje lest, men husker du skreiv om Skyggeserien (eg trur det var deg?).

      2. Ja, det var meg! Jeg skrev om den første boken, Skyggen over steinbenken. Jeg begynte på Anne fra Bjørkely i dag, men gikk fort over til Morrison istedet. Det jeg trenger akkurat nå er ikke en enkel bok, men en bok som ryster meg så sterkt at min egen verden blekner. Elskede er en sånn bok.

  4. Nå hugser eg ikkje om det var Elskede eller Nåde eg begynte på og las fem sider av, men eg skal i alle fall aldri lese Morrison omsett til norsk igjen. Eg trur til og med eg skreiv om namnet på omsetjaren for å hugse at eg ikkje skulle lese bøker av han igjen, men eg har rota bort lappen. Uansett, eg har framleis til gode å lese Morrison, fordi omsetjinga eg begynte på var så irriterande.

    Når det gjeld blogglesing, bruker eg google reader, og eg varierer mellom skippertak og dagleg lesing. Viss det er lenge sidan eg har lese bloggar, går eg inn på bloggen og ser på overskriftene. Då er det gjerne 3-4 innlegg som ser interessante ut og så les eg dei. Resten markerer eg som lese. I periodar kor eg les kvar dag, les eg gjerne grundigare. Men då har eg ofte betre tid og. Eg les sjeldan alle innlegga som har lagt seg i reader, mykje blir skumma og markert som lese. Men så er det jo ikkje alt som er like interessant, alltid, heller. Eg klarer heller ikkje henge med på alle dei nye, men eg legg til gode bloggar, etterkvart som eg finn dei. Nemnde eg at eg liker google reader?

    1. Jeg anbefaler også Google Reader, er lett å holde oversikten med den. Eneste ulempen er jo at du må ut av den for å kommentere. Jeg er blitt vel avhengig av å lese bokblogger, og tror jeg må bli litt mer kritisk til hvilke man skal lese.

      1. Viss eg skal kommentere i Google Reader, trykker eg på den vesle, grå pila ved sida av overskrifta til innlegget. Då kjem innlegget opp i ei ny fane. Synest det fungerer fint, eg.

      2. Det går ikkje an å lese alt alle skriv ukritisk! Det vil jo ta knekken på kven som helst! Eg gjer jo ikkje det når eg les andre blader, magasiner, aviser… Eg les overskrifter og ingresser, og fortsett med det som er interessant. Viss ein skal lese samtlige innlegg og kommentere dei, vil ein aldri rekke over alt. Dessutan er det sjeldan eg gidder å kommentere innlegg om at del fire av fantasyserien var like god som dei første tre delane, i og med at dette er ein sjanger eg verken les eller har mykje å seie om. Eg blar og glatt forbi tretti postar om favorittbok på bokstaven X og liknande.

        Det er jo eit enormt mangfald i bloggsfæra, og det synest eg er veldig positivt. Men det betyr jo og at ein bokblogg ikkje er ein bokblogg, på same måten som det kanskje var for 3-4 år sidan. Ulike bloggarar har ulikt særpreg, nokon skriv ofte innlegg som engasjerer meg, fordi vi i stor grad les dei same bøkene (som du, Labben, Janke og Thauke2read, for å trekke fram nokre eksempel). Her les eg det meste. Medan andre skriv om bøker, sjangrar og tema som i langt mindre grad engasjerer meg. Med det meiner eg ikkje at andre skriv dårlegare bloggar, men vi har ulik smak, ulike preferanser og vel ulike bøker. Det må jo vere heilt greit, det?

      3. Det er jo det jeg sier, Bjørg, det er godt å ha deg tilbake! Jeg synes det har skjedd store forandringer blant bokbloggerne bare det siste halve året. Det særpreget jeg fant på bokblogger før er i ferd med å viskes ut i mylderet av bokblogger som er til forveksling like, eller oppskriftsblogg, som jeg mener det er. Det gjør det vanskelig å finne noe mangfold lenger, noe egentlig særpreg, og i mengden forsvinner kanskje nye bokblogger som har noe nytt og eget å komme med. At en bokblogg ikke lenger er en bokblogg synes jeg er en god måte å si det på.

        Jeg tror det er naturlig at man trekkes mot blogger hvor man har omtrent de samme litterære preferansene, eller hvor man vurderer bøker ut fra liknende kriterier. Sånn sett er det bare å håpe at det finnes en bokblogg for enhver leser, og at det fortsetter å være sånn.

      4. Eg bladde jo gjennom ei enorm mengde innlegg i Google Reader, på veldig kort tid, for litt sidan og eg kjenner igjen det litt oppskriftsaktige som preger nokre bloggar. Då eg kom eit stykke ned på lista, til S, fann eg Solgunn sin kommentar til temainnlegg, frå begynnelsen av august, og eg må innrømme at eg skjønner godt kva ho meiner. Det er påfallande mange like innlegg. Særleg på bestemte vekedagar. Men det er forskjell på både måten ein bloggar på og motivasjonen bak det. Nokon les mykje serielitteratur og då blir jo forskjellen på innlegga mindre, frå gong til gong enn om ein les eit vidare spekter av sjangrar. Nokon brukar bloggen som ei personleg lesedagbok medan andre har eit større formidlingsaspekt med bloggen. Og dette preger jo og innlegga. Eg håper også det er rom for alle og noko for ein kvar smak, her, men eg ser absolutt at det er ein fare for at ein druknar i mengda og mister noko av mangfaldet og særpreget til den einskilde bloggaren.

      5. Ja, det har vært fryktelig mange temainnlegg i det siste, både norske og utenlandske. Men jeg hadde vel egentlig ikke tenkt så mye over alle disse temainnleggene hvis det ikke hadde vært for at det er noe så oppskriftsaktig over andre innlegg også. Det florerer av «bokanmeldelser» som egentlig ikke har noe annet innhold enn et referat og en kort konklusjon uten begrunnelser. Summen blir veldig massiv, synes jeg, av fryktelig mange innlegg og desto mindre innhold. Jeg synes det er synd. Nettet og verden ellers flommer over av intetsigende informasjon, og da jeg begynte å blogge oppfattet jeg andres bokblogger som en motvekt til det overfladiske og lettvinte. Personlig lesedagbok er fint det, men da gjør jeg som jeg gjør med andres dagbøker generelt og tenker at de ikke var ment for meg.

        Jeg trenger å lære meg en ny måte å ferdes på bokblogger på, som siler ut det verste. Så langt har jeg ikke klart det, og det går utover de bloggene jeg liker også, for jeg blir bare sliten i hodet av å være på nett. Jeg har nok trengt en skikkelig lesepause på alle måter.

      6. Det er lov å trenge, og å ta pause. Eg trur eg skjønner veldig godt kor du er. Sjølvsagt håper eg ikkje du blir heilt borte, men ein må ikkje alltid følgje med på alt. Det går ikkje. Eg trur det er legitimt å sile litt. Folk er forskjellige og bloggar har ulikt særpreg. Det er jo ikkje gitt at sjølv om vi er norske, skal alle lese alt alle skriv. Då blir det nesten ein fulltidsjobb å følgje med på alt, etterkvart som vi er blitt så mange. Så eg er veldig for å bruke tid på dei som skriv tekstar og innlegg som engasjerer meg, og heller halde meg til overskrift og ingress der eg ikkje lar meg engasjere. Når ein er på nett, må ein sile ut det som blir intetsigande, anten det er aviser, bloggar eller einskilde innlegg. Viss ikkje blir det for mykje, rett og slett.

      7. Det er ingen fare for at jeg blir helt borte, men jeg tar pause ut måneden og har som plan å ikke tenke på egen blogg, andres blogg eller lesing i september. Jeg tror det kan fungere, for i dag da jeg våknet kjente jeg et rush av leselyst for første gang på lenge. Det samme vil nok skje med både blogging og det å lese andres (gode) blogger. Jeg likte forresten den ideen din så godt at det blir det første jeg går i gang med. Da kan jeg lage listen samtidig som jeg oppdaterer meg på hva folk har lest og blogget om siden sist. Det blir fint!

    2. Mona Lange har oversatt Elskede og Bodil Engen En nåde. Jeg leste Sula for noen år siden på engelsk, og vet sånn ca hvordan det skal være å lese Morrison i original. Jeg har skummet de første sidene av Elskede nå og synes det ser ganske lovende ut. Men det er klart, når jeg får så mange advarsler fra dere andre, synes jeg sikkert at alt virker bra så lenge det ikke siver svovel ut mellom sidene.

      Det er lenge siden jeg leste de fleste andres blogger, så da er det kanskje lurt å starte med å ta skippertak på noen av de bloggene jeg følger fast, og plukke ut det som ser mest interessant ut. Bra tips. Og så tror jeg at det skal være mulig å få til det samme med bloglovin’ som med google reader? Der kan man i alle fall også markere som lest enten man har lest eller ikke.

      1. Eg har sjekka bokhylla, og det er Sangen om Salomon eg prøvde meg på for eit par år sidan. Ho er omsett av Torstein Bugge Høverstad, og han har skrive om Sørstatsdialekta i originalen til Hedmarksdialekt. Det syntest eg fungerte dårleg, så eg la ho bort. Bortsett frå det har eg ikkje lese Morrison, men eg ser eg har Elskede i bokhylla, så det kan hende eg og slenger meg med i løpet av månaden, viss eg finn det for godt. (Eg trur for øvrig eg blir ein slik sleng-meg-kanskje-med-deltakar kvar månad. Eg merker at det går litt ut over leselysta å i for stor grad planlegge kva eg skal lese). Eg har jo eigentleg eit lite 1001-bøker-prosjekt gåande for meg sjølv, eg og, og driv å reinskriv lista til den nye bloggen nå.

        Eg kjenner ikkje til bloglovin, men som med aviser og alt anna eg les, fungerer det i alle fall fint å skumme overskrifter i Google Reader og lese det som ser interessant ut grundigare. Det er jo mange som skriv om sjangrar som ikkje interesserer meg, for eksempel, og då hopper eg bare over det. Ein kan ikkje lese alt like grundig, uansett.

      2. Det forklarer saken. Torstein Bugge Høverstad er mannen som har tatt seg altfor store friheter i oversettelsen av Harry Potter, og det provoserer meg at han har gjort det samme med Morrison. Mona Lange har derimot holdt seg til bokmål i Elskede. Da skal jeg lese Song of Solomon i original istedet, jeg har fått den sterkt anbefalt.

        Nå har jeg bare lest ti sider av Elskede foreløpig, men jeg kan si allerede at dette er en imponerende bok. En Nobelpris verdig. Jeg anbefaler deg å hente den frem i løpet av måneden, om ikke annet så for å se om den passer akkurat nå. Det gjør det jo ikke alltid. Men jeg tror du kan være en leser som setter pris på Morrisons kompleksitet og språklige begavelse. Og dette er akkurat en sånn bok man bør lese samtidig med andre, for å kunne ha noen å diskutere den med mens man ennå husker detaljene. Det man ikke forstår, men først og fremst de sterke inntrykkene.

      3. Eg trur jammen eg skal gjere det. Skal bare få redusert bunka med påbegynte bøker, først. Det er jo artig å lese saman med andre, du har rett i det.

        Harry Potter-mannen, ja. Det forklarer jo saka. Han har åpenbart nokre litt fikse idear når det gjeld omsettaren si rolle. Eg konkluderte bare med at den sørstats-hedmarks-dialekta var veldig slitsom og at det var betre å lese Morrison på engelsk. Og så har eg ikkje sjekka fleire omsettingar.

      4. Vi hadde en diskusjon i kommentarfeltet om Harry Potter-oversettelsen da jeg skrev om en av bøkene i fjor, blant annet spørsmålet om oversettelse av dialog til hedmarksdialekt. Det kan virke som om en av hans fikse ideer er at hedmarksdialekt passer til det meste? Enten det er irsk eller sørstatsdialekt? Et dårlig valg er det uansett.

        Da håper jeg at du får tid til å lese Elskede. Veldig kjekt å ha med noen i lesesirkelen som liker å diskutere etterpå, det er ikke alltid det skjer.

      5. Eg har ikkje lese Harry Potter på norsk, eg har bare fått med meg namna når eg har sett tekstinga på filmane. Men eg har herved svartelista Høverstad frå omsettarar eg les. Eg trur ikkje hedmarksdialekta er løysinga på alt.

  5. Du skriver godt om lesetørken og når det gjelder setninger i bøker som får deg helt ut på viddene, så følger jeg deg der. Jeg syntes Elskede var en utrolig flott bok, men ikke akkurat lettlest, selv om den ikke er så lang. Lykke til med lesingen!

    1. Takk, Bente! Godt å høre at det er noen her som likte Elskede. Det gjør ikke noe at den ikke er lettlest, for akkurat nå sliter jeg med alle bøker enten de er enkle eller vanskelige. Så vi får se!

  6. Hehe, tror ikke det er så dumt å få tømt hode sitt for tanker før man kan konsentrere seg over noe nytt. Likte labbens råd. Har selv mye å tenke på for tiden og merker jeg leser veldig lite da, greier ikke å konsentrere meg rundt bare en ting:) Skriver lite gjør jeg også, nesten verre en lesningen enda jeg har sikkert 10 bøker liggende som jeg kan anmelde. Har også litt trøbbel med å besøke andres blogger siden det begynner å bli så mange av dem, men regner med at alt faller etter hvert fint på plass. Favorittene er viktigst å besøke. Selv skal jeg fortsette å surre og tenke en stund til, så får jeg se hvor det går. Varierer fra uke til uke. Tiden er vel det eneste hjelpemidlet man har som virker fortløpende. Forresten tar jeg meg litt lenger pause fra lesesirkelen og blir ikke på denne månedens bok. Skal da framover være inn puls leser og lese akkurat det som faller meg inn, også skal jeg bruke en hel måned på en bok hvis det er det jeg trenger. Jeg skal også skrive når lysten er der…så regner jeg med at det kommer etterhvert tilbake for fullt både lese og skrive lysten (Lysten til å lese er der, men ikke konsentrasjon, egentlig litt irriterende problem. Burde egentlig finnes en kur)🙂 Skal også ikke tenke på alle bøkene jeg vil lese, for det er overveldende mange, tar litt pusten fra deg, så leselisten min skal jeg titte lite på. Håper konsentrasjonen kommer tilbake til deg også snart:) Veldig bra innlegg:)

    Gleder meg veldig til lørdag, tenk at det er så kort tid til:) Gleder meg!

    Ønsker deg en god helg!

    1. Jeg har til enhver tid 10 bøker liggende som jeg ikke har skrevet om, fordi jeg ofte trenger å la bøker synke litt før jeg skriver om dem. Men nå for tiden er jeg egentlig mer i humør til å skrive enn å lese, så jeg burde egentlig bare begynne i en ende. Jeg synes også det har blitt så mange blogger i det siste at det blir valgets kvaler. Kanskje er det derfor jeg midlertidig har gitt opp å følge med. Unntaket er diskusjonsinnleggene rundt omkring, for de engasjerer meg veldig og fyller hodet mitt med interessante tanker. Men favorittene blir prioritert når jeg skal begynne å lese igjen.

      Jeg begynte på lesesirkelboken i dag og oppdaget at det var akkurat en slik bok jeg trengte nå. Men jeg skjønner godt at du tar pause fra lesesirkelen, og jeg tror det er veldig lurt. Kanskje er det den beste kuren for manglende konsentrasjon? Stress og tvang hjelper i alle fall ikke:-) Dessuten er det ingen vits i å tenke på alle bøker man burde ha lest når man sliter med bare å få lest én.

      Neste lørdag blir kjempehyggelig, det er godt vi er flere som gleder oss! Ha en fortsatt fin søndag, Isabella!

  7. Når du er langt nede i kjelleren med både boklesing og blogglesing, så kan det bare gå ein veg, og det er opp! Stå på, Line!

    Når det gjelder blogglesing, så følger eg nærmere 70 blogger, men det er langt frå alle som får eit besøk daglig. Eg går som regel gjennom overskriftene, og er det noko som virker interessant så får den eit besøk. Eg og merker at eg sliter litt etter at bokbloggene la ner, og er ikkje heilt komfortabel med den nye portalen for bokbloggere. Enn så lenge trur eg ikkje at eg har gått glipp av noko, men viss eg har så gidde eg ikkje å bry meg om det. Faste blogger som deg, Labben, Gråbekka og eit par andre muligens får som oftest besøk utanom og, bare for å sjekke at eg ikkje har gått glipp av noko der;-)

    Eg syns dette var eit meget bra innlegg, og merker at eg har mykje lågare terskel enn deg for å lese ei bok (viss eg kan sei det på den måten?). Hodet mitt blir tømt medan eg les ei bok, men eg les og medan eg ser på tv, film (hadde eg kunne lest i kinosalen hadde eg gjort det og!), på kafe, ved frokostbordet, overalt egentlig. Til meir støy til betre er det.

    Gler meg stort til neste lørdag!

    1. Tusen takk, Elida! Hva skulle man gjort uten bokblogg og fin heiagjeng? Grått sine modige tårer i ensomhet, sannsynligvis:-)

      Jeg har forsøkt å begrense bloggene jeg følger fast til ca 40, og de lenker jeg med noen unntak til på forsiden av bloggen min. Men jeg prøver å variere lenkene litt for ikke å stivne helt, bortsett fra alle favorittene, som har status som fredet. De har jeg dessuten fulgt så lenge at jeg vet hva jeg får når jeg kommer på besøk, og det liker jeg. Jeg bruker fortsatt bokbloggene istedenfor den nye bloggportalen, rett og slett fordi det er enklere å se hvem bloggerne er mens overskriften er mer underordnet. Overskriften på innlegg sier meg ikke så mye i seg selv, men bloggnavnet en hel del.

      Det høres ut som du har liknende leseevne som min mor. Hun kan lese når som helst, hvor som helst, så lenge hun fenges av boken. Jeg skulle gjerne hatt det sånn, men får vel trøste meg med at jeg i hvert fall klarer å tolke bøkene jeg leser, i mangel på lesehastighet og mengde;-)

      Neste lørdag blir så stort! Tenk at vi alle skal møtes!

  8. Lesetørke er tydeligvis overalt, dessverre. Når det gjelder bokblogger tror jeg man bare må finne seg et system. Jeg følger noen faste, alltid, men så leser jeg mange. Men så gidder jeg ikke å lese alle innlegg, sånn helt på årtnli’. Spesielt gjelder dette om det er bøker jeg har hørt masse om tidligere, det er en sjanger jeg ikke er superinteressert i. Det blir mye skumlesing, men slik må det nesten være, ellers forsvinner tiden i sluket som kalles internett:-)

    1. Jeg prøver også å sile, men siler ikke så ofte hos bloggere jeg følger fast. Der liker jeg å lese det meste, blant annet fordi det er sånn jeg får tips eller kunnskap om bøker jeg vet lite eller ingenting om. Det er dessuten bloggere som skriver på en måte som gjør det gøy å lese uansett om jeg er interessert i å lese bøkene selv eller ikke. Dessverre er det blitt så mange av dem at jeg risikerer å miste all tiden min i internettsluket likevel:-)

  9. Jeg er, som labben, glad for at jeg for tiden ikke befinner meg i hodet ditt, grøsser ved tanken på en hel kveld med Somalia/Somalialandgoogling/grubling – da hadde jeg overhode ikke fått tid til å lese om pubertshunder – og hvordan skulle det gå med bloggingen da?? Jeg kjøpte forresten inn Beloved for en tid tilbake – med det mål at det var en av sirkelbøkene jeg ihverfall skulle være med på – nå kjenner jeg tvilen begynner å bre seg. Jeg har bare lest ei Morrisonbok fra før og selv om det kan mersmak, var den vanskelig. I retrospekt minnet den litt om Gordimer. (føler det er helt greit å sette bombastisk likhetstegn mellom forfattere nå jeg bare har lest ei bok av hver. Ampelt sammenlinkningsgrunnlag. Likehet for den indre loven.

    (minn meg på at jeg sender redningshelikopteret etter deg neste gang noen har lurt meg med på quiz.)

    Praktisk:
    Når og hvor er det egentlig vi skal møte opp på lørdag?

    1. Gyldendalhuset på Sehesteds plass kl 13! Skal du på BC-møtet på onsdag? Jeg må prøve å rekke det denne gangen, for jeg har så mange bøker liggende som jeg må få ut av huset.

      Hehe, den Somalia-googlingen tok ikke en hel kveld, altså! ille er det ikke. Jeg begynte på Elskede i dag, og de første ti sidene var så rystende gode at jeg ble helt satt ut. Den har omtrent like mye til felles med Gordimer-boka som med Harry Potter. Intens, kompleks, vakker. Den virker ikke vanskelig, men nå leser jeg det som ser ut til å være en meget god oversettelse. Allerede nå kan jeg slå fast at hvis jeg bare leser én bok denne høsten, har jeg valgt helt riktig.

  10. Hei Line! Vil gjerne være litt kontrær her og si; ikke les! Livet er langt og du er ung. Og bøkene er der fremdeles neste måned. Bokbloggene også. Å være i en ikke-lese-periode har en kvalitet det også 😉
    Gleder meg til å sees på bokbloggertreff!

    1. Takk for godt råd, Clementine! Jeg likte spesielt godt det du sier om at jeg er ung😉 Og mens jeg ikke leser, har jeg desto mer tid å bruke på andre mennesker. Det er tross alt det viktigste. Jeg gleder meg veldig til å hilse på deg på lørdag!

  11. Jeg kjenner meg igjen i mye av det du skriver. Har også hatt det sånn at jeg leser litt, så må jeg bare sjekke noe på datamaskinen og så blir jeg sittende der. Det begynner å gå over nå, jeg har plukket opp bøker om er sidevendere og det hjelper på – jeg opplever som regel dette når jeg har endel å gjøre. Da er det vanskelig å sette seg ned og lese fordi jeg ofte føler at det er så mye annet jeg burde gjøre.

    Jeg må prøve å få lest Morrison – boken, har den jo liggende og den er jo ikke så tykk heller.

Legg igjen en kommentar

