Auguststatistikk

Jeg innledet august med å være lei av å lese, og avsluttet august med å være akkurat like lei av å lese. Bøker frister rett og slett ikke for tiden. Hvis jeg ikke hadde hatt blogg med fast program og gode rutiner, hadde jeg satt punktum der og ikke tenkt mer over det. Men blogg har man jo, tross alt, Ordnung muss sein og alt det der, og da tenker jeg blant annet at det er helt utrolig hvor lite man kan lese på en måned, og likevel ende opp med å bruke så ufattelig mye tid på bøker og bokrelaterte ting og tanker. Jeg er fristet til å si at jeg kan lese forsvinnende lite de neste årene, og fortsatt vil kunne klare å holde denne skuta gående uten at du merker forskjellen. Hvis jeg publiserer innlegg litt oftere, vel å merke.

August har nemlig vært full av bøker på andre måter. Kanskje er det sånn at man stilltiende aksepterer å bli forfulgt av bøker resten av sitt liv når man leverer masteroppgave i allmenn litteraturvitenskap. Det virker sånn. Books are all around. Jeg slipper ikke unna.

I august har det vært noen meget gode og interessante bokbloggdiskusjoner både på nett og på ånkli. Planlegging av bokbloggertreffet neste helg har krevd sitt. Jeg har vært på lanseringsfest og pressekonferanse, og på to arrangementer på Litteraturhuset. Jeg har begynt å studere litt igjen på Blindern, og har lest et par manus (ok da, så leser jeg litt likevel). Og så har jeg skrevet utkast til ca fem lange blogginnlegg som jeg aldri får meg til å publisere. Jeg har dermed blogget ganske heftig i august, jeg har bare vegret meg for å trykke på publiseringsknappen etterpå og endt opp med å blogge helt privat. Men litt har jeg da lest mellom slagene.

Dette har jeg lest i august:

  • Julian Barnes Fornemmelsen for slutten
  • Krimmanus, kvinnelig norsk forfatter
  • Krimmanus, mannlig norsk forfatter
  • Bryn O’Callaghan An Illustrated History of the USA (påbegynt)
  • Margaret Atwood Power Politics (tredje runde i år)
  • F. Scott Fitzgerald «Tilbake i Babylon»

Noen ganger leser jeg manus som forlagene ikke vet om de skal anta. Andre ganger leser jeg manus som skal utgis. Denne gangen har jeg lest to manus som utgis i høst, gode begge to. Men før de er utgitt, sier jeg ikke et ord om verken det ene eller det andre. Bortsett fra at de er gode, da. Julian Barnes har jeg blogget ut av systemet, og nesten glemt allerede. Fitzgeralds novelle var helt streit, men hadde én rystende god linje. Det er ofte det som skal til.

Margaret Atwood har kanskje skrevet verdens beste diktsamling med Power Politics, og en dag håper jeg å kunne si noe om hvorfor den er så god. Men det er kun hvis jeg slutter å miste fatningen og språket hver gang jeg leser den.

USAs historie står på programmet gjennom studiet av amerikansk kultur i høst, og jeg har begynt på den første pensumboken. Den virker lettlest og oversiktlig, men noen bange anelser har jeg likevel. Bryn O’Callaghan understreker nemlig på første side at man bare antar at indianernes forfedre kom til Amerika for ca 50000 år siden fra Asia, og at man bare kan anta dette fordi det skjedde lenge før mennesker begynte å skrive historie. Oh boy.

Da skjønner jeg at jeg muligens har undervurdert hva det innebærer å begynne på en ny bachelorgrad etter å ha fullført en mastergrad. Visse grunnleggende leksjoner i humanistisk vitenskap blir dørgende kjedelig så fort man har skjønt hva opplegget med «facts vs interpretation» går ut på. Så jeg krysser fingrene for at 19-åringene jeg studerer sammen med har hatt gode lærere på videregående og er kjappe i oppfattelsen.

Status lesemål:

Hva skal man si? En lest novelle gir kryss, resten ingenting. Minn meg gjerne på dette når jeg om noen måneder begynner å snakke over meg om hvor mye som skal leses i 2013. Bare si «august», så lover jeg å jekke meg ned noen hakk. Selvinnsikt er en bra ting. Når den svikter, trenger man bistand fra folk med god hukommelse og sans for realitetsorientering.

Lesesirkel avstemning:

Det ble Harper Lees To Kill A Mockingbird. En bok jeg har fryktelig, fryktelig lyst til å lese (dog ikke akkurat nå), og det er vi tydeligvis flere som har. Neste år blir det for øvrig ganske korte bøker som alternativer i lesesirkelen (ref punktet over), i tilfelle dere ikke har lagt merke til det allerede. Jeg har innsett min egen begrensning som lesesirkelsjef, og kapitulerer når det gjelder samordning av mursteinslesning. Bortsett fra alternativene for september, så klart. Der er det bare mursteiner. Skikkelig grisefeite mursteiner. Stem, stem, stem!

En bokshopoholikers bekjennelser:

Det er svært lite å bekjenne. Jeg har ikke lyst til å lese, og har ikke lyst til å kjøpe bøker. Jeg har faktisk fått et gavekort fra Bokklubbene som jeg ikke har hatt ork til å bruke ennå. Jeg vet, jeg er meget syk. Derimot kjenner jeg en sterk trang til å kvitte meg med bøker, så jeg tror det blir ivrig oppmøte på neste BC-kveld. Noe har jeg likevel klart å karre til meg, men det var tidligere i måneden, da jeg fortsatt trodde at lesetørken var rent forbigående og ikke en kronisk sykdom.

Nye bøker:

  • Beate Grimsrud En dåre fri (salg)
  • Hans Fallada Alle dør alene (salg)
  • Per Petterson Ut og stjæle hester (salg)
  • Ida Løkås Det fine som flyter forbi (leseeksemplar)

Sikkert gode bøker, alle sammen, men de skal ikke leses med det første. Ingenting skal leses med det første. Jeg går i boksølibat fra og med NÅ.

Men det var så fint, for forrige uke satt jeg på bussen og tenkte på bøker da jeg oppdaget et dikt av Hege Susanne Bergan på bussen (Dikt underveis) som handlet om oss. Du og jeg. Det var så vakkert. Det var et sånt øyeblikk hvor man skjønner at selv den enkleste busstur og det mest ydmyke liv kan inneholde magi, erkjennelse og stor poesi.

Jeg kjøper stadig vekk bøker

som jeg ikke leser

man må tenke framover

en dag sitter jeg der kanskje

med glassklart hode og

en helt tom dag

Hege Susanne Bergan, folkens. Verdens første bokshopperpoet. Diktet er hentet fra samlingen Ikke noe av dette står om livet. Dikt + tittel = harmonisk sjel. Der har du poesi.

Improvisert bulletin board:

Månedens lesesirkelvinner ble Monika! Gratulerer! Send meg bokønske på mail. I en parantes må jeg si jeg er lei meg over at lesetørken slo inn akkurat da det var tid for John Steinbecks Vredens druer. Alle deltakerne var udelt positive til boken, og det har vel ikke skjedd siden Stella Gibbons’ Cold Comfort Farm, som var en höydare av de store. Vi andre får bare ta det til etterretning. Noen bøker MÅ virkelig bare leses før man dør. Det er ikke bare et påhitt fra sleipe redaktører.

Min på alle måter glimrende medblogger og medsammensvorne Rose-Marie har skrevet et innlegg om oss i bokbloggertreffkomiteen som du kan kikke på hvis du er nysgjerrig på hvordan vi ser ut når vi konspirerer i stor skala før neste helg. Du tenker kanskje på oss bokbloggere som en gjeng meget intelligente, men stort sett kjedelige folk? Les innlegget til Rose-Marie! Da vil du se at det er høy blondinefaktor i bokbloggland, og du vil få bekreftet det alle alltid har visst: Blondes have more fun.

I dag våknet jeg til en virkelig god bloggnyhet. Bjørg er tilbake! Hun var kvinnen bak den utmerkede Boklesebloggen min, og er nå tilbake med ny blogg: Mellom linjene. Det syntes jeg var så strålende nyheter at jeg måtte dele den med dere. Sjekk den ut! Der vil det blogges bra om bøker.

Resten av boktankene mine må jeg nesten være litt gnien med, sånn at jeg har noe å si når jeg skal skrive om septemberlesningen på tross av at jeg nettopp har inngått boksølibat. Jeg får følge Nick Hornbys råd, og stole på at mine evner til å fortelle bra vitser kan kompensere for min manglende evne og vilje til å lese bøker.

Vi får se.

24 thoughts on “Auguststatistikk”

  1. Nå blei eg heilt rørt. Takk for fin velkommen-tilbake-helsing!

    Då eg kom til avsnittet ditt om lesemål, tenkte eg at eg skulle skrive i kommentaren min at mitt mål er å ikkje gjere lesinga så heseblesande og stressande, med å sette meg alt for mange mål. Eg har eigentleg bestemt meg for det, og eg trur det kan vere ein fin ting for min del. Så kom eg til avsnittet om lesesirkelboka, og ironisk nok er To Kill a Mockingbird ei av dei fem bøkene som ligg fint stabla opp ved sida av senga, fordi eg har tenkt å lese ho snart. Så nå er eg veldig usikker på om eg skal bryte forsettet mitt om å ikkje lage sjølvpålagt lesestress, allereie første veka, eller om eg bare skal lese boka i september, sånn heilt tilfeldig, eg og.

    1. Du trenger ikke å stresse enda, for To Kill a Mockingbird skal leses i august 2013😉

      Alternativt kan du lese den i september slik at vi får en pekepinn på hva vi har å glede/grue oss til i 2013.

    2. Bare hyggelig! Som du skjønner har jeg virkelig savnet bloggen din.

      Etter at jeg ble lei av å lese for ca halvannen måned siden, har jeg strøket alle årets lesemål ut av hodet på ubestemt tid. Det er kun greit å ha dem der så lenge de virker motiverende. I september har jeg likevel satt meg ett mål: Å lese Toni Morrissons Elskede i forbindelse med lesesirkelen. Mange av 1001-bøkene er virkelig gode, og føles derfor tryggere å prioritere fremfor alskens annet jeg har kjøpt av bøker. Og jeg angrer fortsatt på at jeg ikke leste Vredens druer i august. Når man ikke får lest så mye, tror jeg det beste man kan gjøre er å prioritere kvalitetsbøker med et gripende innhold. Bøker man likevel ikke har det travelt med å fullføre.

  2. Det bekymrer meg at dere med lesetørke likevel har tilbakelagt flere vettuge sider enn meg som brimmer av tvungen leselyst. Likevel er alt jeg har å vise for August en tam trio og ei halv puppybok. (den andre halvparten leste jeg ifjor). Jeg trenger også en ny strategi, men ikke idag – idag skal jeg drikke kaffe og kastrere hund.

    1. Ny strategi er unødvendig foreløpig, aller først må du komme deg til hektene igjen etter den tamme trioen og kastrering av hund. Ting må gjøres i riktig rekkefølge, jf. tvangskronologisme.

  3. Man kan bli kvitt lesetørke på en av to måter:
    1. Ta tiden til hjelp
    2. Begynne å lese en god bok som både er lettlest og passer til humøret

    Desverre er det ikke alltid like enkelt å finne bøker som er lettleste og passer til humøret når man har lesetørke. Selv har jeg lest ni bøker i august og kan ikke huske sist jeg leste så mye. Bloggtørke har jeg derimot hatt, men jeg satser på at jeg i september både klarer å lese og å skrive.

    Ingalill: Hvorfor må voffsen kastreres?

    Line: Klapper for KUN fire nye bøker i august. Jeg er målløs.

    Hva som gjorde at du bestemte deg for å begynne å studere igjen og hvorfor akkurat amerikansk kultur og historie? Jeg tok amerikansk historie som fordypning i nyere historie for noen år siden og det var et artig fag. Du får sikkert et kjekt semester.

    1. Vi kastrerer av overbevisning og i soldidaritet med kattene. Nå sitter han der med krave og nekter å se på meg og jeg later som jeg slettes ikke synes noe synd på han – for sånn er det å være hund – joda jeg har lest nok på hundeforum til å vite at det er mange lærde meninger om dette spesielle beinet – men jeg tror bestemt at han vil få et mye bedre hundeliv som kastrert – null seksuell frustrasjon og livet kan vies til å tjene meg og famlien – med maks flaks unngår vi også diverse aggresjonsproblemer – men slikt kan man jo aldri gardere seg helt imot.
      (Jeg synes veldig synd på han akkurat nå altså – og det komme til å bli ei ¤#¤%&&/ uke med denne hersens kraven)
      Har har du tenkt på angående dine 2?

      1. Litt ubehag er verdt det hvis det fører til et bedre hundeliv. Du kan med andre ord prøve enda hardere å late som om du ikke synes synd på hunden din, fordi det ikke egentlig er veldig synd i ham. Men jeg forstår deg godt. Jeg har syntes synd på Echo i hele dag fordi jeg er syk og han ikke har fått tur før nå (samboeren min kom nettopp hjem fra jobb). Det skal ikke mye til før vi føler for de skjønne dyrene.

        Vi har ikke tenkt på det en gang, og jeg har egentlig ganske dårlig peiling på kastrering. Aggresjonsproblemer har vært et fremmedord for oss, for Echo er rett og slett verdens snilleste hund. Oppdretteren til Max sa at Echo var den snilleste hunden han hadde hatt hjemme hos seg noensinne, og han har drevet med hunder i over 20 år. Da fikk vi med andre ord bekreftet det vi har visst lenge😉

        Max virker som en snill valp, men vi aner jo ikke hvordan han kommer til å bli. Han er mye tøffere enn Echo og langt fra like rolig, men han er en valp og valper er sjelden veldig rolige. Foreløpig satser vi på at det ikke er noe vi trenger å vurdere en gang, men jeg vet jo ikke om det kan endre seg i fremtiden.

        Line: Beklager at vi kupper kommentarfeltet ditt med hundepreik.

    2. Det er bare artig at dere kupper kommentarfeltet med hundeprat, og de morsomste kommentarfeltene er de som sklir helt ut. Dessuten tar jeg det som et kompliment at dere føler dere hjemme på bloggen min;-)

      Takk for det! Men det føles litt drøyt å ta noe ære for selvdisiplinen når det egentlig bare handler om mangel på interesse… Det skulle egentlig bare mangle at ikke lesetørke begrenset shoppetrangen.

      Jeg tror jeg skal ta tiden til hjelp av de du foreslår, siden det egentlig ikke er bøkene det står på. Det er mer det at jeg ikke har lyst til å sette meg ned med en bok. Jeg er for rastløs, pratsom og har hodet smekkfullt av tanker. Det er der bloggingen burde komme inn i bildet, for jeg har mye jeg vil blogge om. Resten av høsten skal jeg heller prøve å skrive flere innlegg og lese mindre. Så kommer nok lysten til å lese igjen snikende av seg selv.

      Jeg begynte å studere igjen fordi jeg har lyst til å jobbe som oversetter av skjønnlitteratur, og da trenger jeg noen ekstra fag. Begynner man å oversette uten å ha grunnleggende kunnskaper om kulturen på plass, blir det mye unødvendig googling og mange pinlige feil; man må ta av fritiden for å rekke deadline, og ender derfor opp med å få dårlig betalt sammenliknet med tiden man har brukt. (Oversettere får ikke timebetaling.)

      For min del passer det perfekt at du har bloggtørke samtidig som jeg har falt litt av lasset med å følge med på andres blogger. Da går jeg ikke glipp av riktig så mye som jeg ellers ville ha gjort:-)

  4. Sjølv med lesetørke så les du! Eg er imponert, og skal huske på at i august 2013 må du lese minimalt;-) Eg syns du har hatt ein grei månad tross alt, og med lesetørke er det viktigere å lese dei bøkene ein faktisk får betalt for enn alt anna.

    I forhold til lesesirkelen så satsa me nok veldig høgt dette året! Mange tunge og lange bøker, så neste år har me lært av våre feil. «To Kill a Mockingbird» har sneket seg lydløst inn i bokhylla mi etter at det vart eit par timers venting på Arlanda ifjor. Pga omslaget og det faktum at boka vart nemnt i ein film havna den i handleposen. Den står stødig i bokhylla og kjem til å stå der til den skal leses i lesesirkelen. Når det er nemnt og glemt med lange og tunge bøker i lesesirkelen så stemmer eg høglytt og modig på «Krig og fred». Og viss eg kan stemme fleire gonger så gjer eg det. «Anna Karenina» var ein så stor suksess at «Krig og fred» kan ikkje stå ulest. Og når eg tenker meg om så står jammen den boka og i bokhylla. Mistenker at det er ein bursdagsgave frå ein lesende onkel, men trur det var 18-årsgaven og det begynner å bli nokon år sidan:-P

    1. Tusen takk, Elida, du er veldig snill!

      Vi satset for hardt i lesesirkelen i år, med altfor mange lange bøker. Hvis man ser nærmere etter, viser det seg at det er veldig få av oss som har klart å henge med i svingene. Neste år skal jeg klare å holde tritt, selv om Murakami blir tøff som første bok ut. Men Krig og fred blir neste års murstein, og kanskje til og med mursteinen i vårt liv. Hvis det er én bok jeg har som mål å komme gjennom i løpet av livet, er det Krig og fred. Og det skal skje i 2013. Vi SKAL klare det. Om ikke annet, så jeg og du og Labben. Før den tid har jeg som mål å lese ferdig Anna Karenina. Det skal jeg også klare. Så får andre bøker bare ligge til det målet er oppnådd.

      1. Eg har ikkje hatt mulighet til å henga med i svingane dette året. Hadde store ambisjoner, men Anna Karenina tok sin tid, og nå er det Forsyte-sagaen som tar all min. Btw, så nikoser eg meg med Forsyte-sagaen, og blir nok ferdig ei stund før bloggedato;-)

        Krig og fred skal leses uansett om det blir einaste bok på evigheter!

      2. Godt du sier det, Elida, som leser tre-fire ganger raskere enn meg. Det gleder meg dessuten å høre at Forsyte-sagaen funker, for så lenge lesetørken min varer skal jeg kun prioritere lesesirkelbøkene. Og helt enig om Krig og fred, den skyver alle andre bøker inn i glemselen!

  5. En dag, når jeg har blitt betraktelig smartere skal jeg sett med ned å lese Power Politics. Enn så lenge slåss jeg med egen lesetørke / leseulyst – og foreløpig ser det ut til at Sigrid Undset er løsningen på alle mine sorger. Hvem skulle trodd det..

    Håper leselysten kommer snikende tilbake.

    1. Ah, du gjør meg til et lykkelig menneske. Sigrid er SÅ BRA! Klarer man å lese henne, kan andre forfattere bare seile sin egen sjø. Men ikke vent med Power Politics til du blir smartere. La den heller gjøre deg smartere. Les den mange ganger og les den godt, og la deg imponere over hva som kan sies om kjærligheten som aldri er blitt sagt av noe annet menneske tidligere i historien. Sigrid er rå, det samme er Margaret. Word.

  6. Jeg har ikke helt fått meg til å se hva jeg har lest i august for tro ikke det er særlig mye, ihvertfall ikke fullførte bøker. Jeg skal skrive innlegget mitt, men det får bli senere i uken. Jeg har forresten forhåndsbestilt en av Nick Hornby sine bøker om lesing etter å ha lest om de i dine innlegg. Jeg husker ikke hva den heter, men den skulle komme i disse dager. Jeg husker ikke tittelen på den du har lest heller (ikke bare leselysten det er noe i veien med for tiden, også hukommelsen tydeligvis). Jeg skal også studere nå og selv om det blir mindre tid til lesing håper jeg at det skjerper meg litt sånn at det blir mer leselyst og effektiv lesing.

    Labben og Ingalill: dette er jo reneste Dagbladet sitt kommentarfelt-tendenser;-) Bortsett fra at det var lite eder og galle her:-)

    1. Forhåndsbestilt ny bok av Nick Hornby?! Finnes det en ny?? Ikke gi meg falske forhåpninger nå, Silje, det tåler jeg ikke. Herregud, som jeg håper du har rett! I så fall er lesetørken min avblåst for denne gang og erstattet av pur leselykke. Nick Hornby kan fikse ALT bortsett fra analfabetisme. Kjekke mannen.

  7. Av og til er jeg litt redd for å få lesetørke. Hva skal jeg gjøre da? Hvis jeg ikke kan lese. Men så tenker jeg at det kanskje hadde vært lurt. At jeg kunne få tankene over på andre ting; fokusere i virkeligheten – og kanskje ikke være så bombardert av sanseinntrykk hele tiden. Simple living på en måte.

    Synes fremdeles at det er litt morsomt at du ikke likte Barnes som jeg synes var så fantastisk.
    Og ellers er det morsomt at du har begynt på en bachelor etter en master. Jeg vurderer det samme. Det er morsomt å lære. Leser du den tjukke USA-boka? Det var dumt spurt fordi jeg husker ikke hva den heter, men jeg har den i pocket og vet den er pensum, men jeg har lånt den bort.
    Og ellers takk for sist! Vi klarte oss bra. Så håper vi desken farer pent med oss.

    1. Takk for sist, ja! Jeg tror det blir bra, det så i alle fall greit ut i dag. Så nå står alt på desken og bildene – grøss!

      Jeg synes også det er morsomt at jeg ikke likte Barnes, som alle dere andre likte så godt. Men det understreker bare at man aldri kan vite med bøker og lesere, uansett. Tenker du på «American Civilization. An Introduction»? Eller «The American Studies Anthology»? Jeg skal begynne på begge neste uke, tenkte jeg, og håper de er gode. Egentlig tar jeg bare en juksebachelor. Jeg trenger kun tre kurs inkludert dette, siden bacherlor-graden min i litteraturvitenskap inneholder mange emner i engelsk litteratur som jeg kan resirkulere. Men jeg vil gjerne ta full ny master i engelsk litteratur. Det hadde vært fantastisk gøy å skrive enda en masteroppgave, nå som jeg vet hvordan det skal gjøres.

      Lesetørke har ikke vært trist så langt! Jeg har aldri vært så sosial som nå, så det plager meg ikke at bøkene blir erstattet av mennesker, hehe.

  8. Alt dette snakket om lesetørke er visst smittsomt…🙂 Jeg begynner på en bok, fenger ikke, forsøker en ny og samme resultat. Nå er jeg jo så heldig at jeg har litt fast å støtte meg til på bloggen min, så den dør ikke helt også legger man til en diskusjon som engasjerer så blir man i det minste ikke glemt med det første.

    Satser på ny giv etter treffet.

    Hurra for Harper Lee!

    1. Huff da, Mari! Jeg begynner å lure på om dette virkelig er noe som går på omgang blant bloggere, for den eneste engelske bloggeren jeg følger (Dead White Guys) la i dag ut et innlegg om at hun for tiden ikke klarer å fullføre en eneste bok. Meget merkelig, det der. Og jeg har lagt merke til at du har utrolig mange gode og spennende diskusjoner på bloggen din for tiden, så det blir neppe krise hvis du lar være å lese en stund fremover!

      Treffet gir garantert ny giv, for ikke å snakke om nye bøker😉

Legg igjen en kommentar

