Bokbloggertreff 2012 – sees vi der?

Lørdag 15. september er datoen da alle vi bokbloggere endelig skal møtes ansikt til ansikt, utveksle sladder og erfaringer og smile fra øre til øre mens vi snakker om bøker i det uendelige og ingen kan stoppe oss. Du och jag, hvem du enn er der ute i eteren. Det skjer i Oslo under selveste bokfestivalen, og det i seg selv burde være en gyldig grunn for de fleste bokbloggende bokelskere til å la hus, unger og ymse fritidsaktiviteter seile sin egen sjø i et par dager for heller å sette kursen mot hovedstaden for utstrakt selskapelig og bokrelatert hygge. De av dere som bor i umiddelbar nærhet regner jeg allerede som sikre deltakere, for bokbloggertreff i nabolaget kan dere ikke gå glipp av. Dette blir årets bokblogg-event og en fremtidig tradisjon – den norske bokbloggingens Woodstock! Nemlig.

Hvis du fortsatt er i tvil, her har du ti gode grunner til å komme:

1) Du får møte andre bokbloggere og se hvordan de ser ut live. Høy kjendisfaktor!

2) Du får snakke om bøker, bøker og atter bøker til strupen blir tørr og stemmen svak. Alle andre du kjenner ville ha gått lei av bokpratet ditt for lenge siden. Men de andre bokbloggerne er fortsatt lutter øre.

3) Du kommer til å angre bittert hvis du ikke kommer og etterpå må leve med alle «Herregud, så kult det var å møte deg!»-kommentarene i Blogglandia i uker og måneder senere. Noen gikk glipp av Woodstock og angret resten av livet; du ønsker garantert ikke å måtte angre på å ha gått glipp av dette.

4) Opplegget blir relevant for deg, og kommer til å gi deg muligheten til å diskutere alt du noengang har lurt på om bokblogging med andre spesielt interesserte. Hvordan er det med forlag og leseeksemplarer? Hva med reklame på blogg? Hvordan får man flere lesere? Hva er egentlig den dingsen i wordpress/blogspot og hvordan får man den til å fungere? Du har spørsmålene. Noen andre har forhåpentligvis svarene.

5) Goodiebags!!! Jepp. De har du veeeeeeldig lyst på!

6) Debatt. Tema og deltakere kommer vi tilbake til når programmet er spikret. Du får være tilskuer og kan stille kritiske spørsmål til panelet hvis du vil, og slipper å nøye deg med å lese referatet etterpå.

7) Sosialt samvær på kvelden. Bokpraten fortsetter så lenge du vil.

8) Vi er like nerdete som deg. Hvis du tenker at du vanligvis er for sjenert for å møte opp på et organisert treff: Vi er sånn, vi også. Men vi gjør unntak for likesinnede.

9) Komiteens fantasi jobber gratis overtid for å pønske ut fantastiske boksprell du kan bryne deg på. Det blir moro. Veldig moro. Garantert.

10) Du vil bli dypt og inderlig savnet hvis du ikke kommer. Og du vil bli ønsket hjertelig velkommen på dørstokken når du dukker opp. Du och jag. Du må komme! Må, må, må.

Hvis ikke det overbeviste deg, gir jeg opp. I så fall overlater jeg overtalelsen til mine øvrige festivitassammensvorne: Knirk, Groskros verden, Bokelskerinnen, Siljes skriblerier og Rose-Marie. Men jeg kan love deg at vi står parat til å ønske deg velkommen lørdag 15. september.

Sees vi?

23 thoughts on “Bokbloggertreff 2012 – sees vi der?”

  1. Oj, jeg har glemt å melde meg på. Du har rett, ingen kan gå glipp av dette. Nummer tre blir definitivt relevant for min del hvis jeg ikke dukker opp. Dessuten har du (nesten) kurert min redsel for å treffe folk jeg kun kjenner på internett. Grunnen til at jeg skriver nesten er at jeg som regel klarer meg bedre i sosiale situasjoner med få personer i motsetning til de hordene som kommer til å dukke opp i september. På den annen side kan det være at dere kurerer redselen helt. Plusser jeg på at jeg fyller et kvart århundre noen dager etter festivalen, noe som betyr at jeg kanskje kan bli sponset med bursdagspenger av mine nærmeste, har jeg ingen unnskyldninger for å la være å delta.

    Hvordan går det med sykdommen forresten? Fremdeles like dårlig? Håper på et Anna Karenina innlegg om ikke så altfor lenge🙂 I mellomtiden får du ha god bedring!

    1. Jippi, du kommer!! Jeg ble redd du hadde ombestemt deg. Det var så hyggelig sist at jeg gleder meg til en reprise. Da må vi jo feire bursdagen din samtidig! Og planlegge den fantastiske boken min;-) Selv liker jeg også bedre å forholde meg til få folk på en gang. Men slik blir det fort når vi blir så mange som i september, for da kan man umulig snakke like mye med alle. Uansett har jeg nå truffet til sammen åtte bokbloggere på ordentlig, og det er sjelden jeg møter folk det er lettere å snakke med enn de jeg har truffet så langt. Man skal aldri undervurdere betydningen av å ha en felles lidenskap:-)

      Takk for det! Jeg har krøpet til korset og begynt på medisin i dag. Forhåpentligvis er jeg symptomfri allerede i morgen og kan skrive ferdig om Anna Karenina da. Jeg satser på jernhelse resten av sommeren🙂

  2. Hmm, dette har jeg ikke hørt noe om..? Hva, hvor, hvem?? Høh, kan vel ikke komme uansett, utenfor allfarvei som jeg befinner meg, men kanskje..?

    1. Jo, du må komme, Lena!! Vi arrangerer bokbloggertreff i Oslo lørdag 15. september under Oslo bokfestival. Meningen er at bokbloggere fra hele landet skal kunne møtes og bli kjent, skravle om bøker og blogging. I tillegg blir det faglig innhold med paneldiskusjon om bokblogging m.m. Du finner oss på Facebook, gruppen heter «Bokbloggertreff 15. september». Hvis du blir medlem av gruppen finner du masse info og oppdateringer der. Håper du også kan komme!

  3. Jeg kommer, hvis jeg overlever ferien, har alltid angst for å ikke komme tilbake fra ferie, så jeg ferierer bare når jeg må og jeg synes synd på resten av familien som jeg ikke kan la dra på ferie uten meg av frykt for at de opplever ting jeg vil blir misunnelig på – eller rett og seltt bare glemmer meg.

    Jeg har nå ihvertfall meldt meg på, men kommer garantert til å holde meg i bittesmågrupper, blir det mer enn 10 blir jeg stum som en østers, så jeg overlater til deg og passe på at jeg aldri befinner meg alene eller i en gruppe større enn 10.

    Goodeibagene sa du? Til nå har jeg bare trodd det var snakk om 1 – er det flere? som i over 2?

    1. Klart det er flere enn to, det skal jo være en til hver. Duh!

      Vi har ikke planlagt noen hestesko hvor alle skal presentere seg og sin bloggideologi i plenum, så du er relativt trygg. Vi i komiteen tar dessuten ansvaret vårt som støttekontakter på alvor, og kan alltids plassere folk i en stille lesekrok hvis det sosiale samspillet blir for overveldende:-) Du skal se at det blir som en ferie sammenliknet med ferien du må lide deg gjennom i sommer.

  4. Må man ha bokblogg for å komme. Jeg blogger om paprifly og livet på byen.
    Er det gratis drikke?

    1. Kjære Anonyme Gunnar Hansen. Det kan fort bli litt kjedelig hvis alle deltakerne blogger om bøker, så en papirflyblogger vil være et spennende tilskudd til gruppen. Du vil få bøker som du kan lage papirfly av, og kanskje kan du lære oss andre noen triks. Det blir gratis drikke, forutsatt at du betaler påmeldingsgebyret. Vel møtt!

  5. Et par spørsmål: Hvor tidlig begynner arrangementet? Bør man dra ned fredag kveld eller holder det med lørdag morgen? Hvilke hoteller ligger i nærheten av Sehesteds gate?

    1. Det begynner etter kl 12 en gang, nøyaktig tidspunkt er ikke klart ennå. Hvis du får plass på et fly tidlig lørdag morgen, burde du rekke det fint. Gyldendal-huset ligger midt i sentrum, ikke langt unna Tanum/Norli ved Karl Johan. Så bor du i sentrum, bor du i nærheten:-)

  6. Har meldt meg på og gleder meg veldig nå som jeg har bestemt meg:) Er jo veldig sjenert og blir ofte veldig lite pratsom hvis sjenertheten tar overhånd, men satser på at jeg greier å mote meg opp til da og si noen ord til noen av dere ihvertfall, hehe:) Høres ut som det kommer til å bli gøy også er det jo en historisk begivenhet dette:)

  7. Jeg har meldt meg på og håper at det lar seg gjøre å komme når tiden er der. Det skal bli veldig kjekt å treffe bokbloggere live!

      1. Vi må nesten ta det hos meg, hvor det er nettilgang uten mye folk. Ut på dagen, kanskje? Sånn kl 13-14? Jeg må rekke å vaske først, hehe. Hvis du eller Gro har printer, kunne dere kanskje ha printet ut noen av listene? Min er ødelagt, nemlig.

    1. Hehe, jeg håper virkelig du kommer, for hvis komiteen melder avbud blir det ikke rare opplegget! Anonyme Gunnar Hansen kommer, jeg har det fra sikre kilder. Kanskje vi kan få ham til å holde papirflykurs i pausen?

Legg igjen en kommentar

