Jeg har kjøpt min siste bok!

Hmmm, ja. Særlig. Idet jeg tastet ned overskriften kjente jeg at det begynte å rykke ukontrollert i det ene øyet, mens meningen med livet ebbet ut i intet. Bokshoppersølibat er ikke noe for meg, gitt. Det blir enten bokshopping eller galehus, no shades of gray.

Det er selvfølgelig tid for selvangivelse igjen i blogglandia. Bare sånn at vi kan forsikre oss om at vi har sånn noenlunde selvinnsikt her vi ustanselig og idealistisk (kremt) støtter bokbransjen i både inn- og utland, døde og levende forfattere, og ikke minst skriftspråket med alt vi har av både ledige hyllemetre og disponible midler, med samme iherdighet som julenissens små hjelpere.

Eller som det heter på godt norsk: bokshopping. Det finnes såvidt jeg vet ennå ingen formelle diagnoser som heter verken uspesifisert bokshopoholisme, tilbakevendende bokshopolisme eller bokshopoholisme med døden til følge. Enn så lenge er kysten klar. Det skal melkes til siste dråpe.

Jeg føler meg forpliktet til å svare siden Beathe, Ellikken, Karin, Bokelskerinnen og Silje allerede (og selvfølgelig) har lagt kortene på bordet. Godtfolk som fyller bokhyllene i samme tempo som vanlige folk fyller kjøleskapet. Jeg kan ikke la være å svare og risikere å bli utestengt fra det gode selskap.

Så! Her er spørsmål og svar.

Er du helt besatt av å kjøpe bøker?

Overhodet ikke. Jeg kjøper nesten aldri bøker, og jeg er i alle fall ikke besatt. Jeg kan ikke engang huske sist jeg kjøpte en bok. Det må være mange år siden. For å være helt ærlig kjøper jeg altfor få bøker. Det finnes fortsatt noen kvadratcentimeter ledig plass i bokhylle nummer åtte som er full av hybelkaniner der bøker ville ha vært et mye mer estetisk og renslig alternativ. Så svaret må bli nei.

Når, hvor og hvor ofte kjøper du bøker, og pleier du å handle sammen med noen eller alene?

Bokhandling er litt som blotting: Man gjør det helst alene. Jeg kjøper som sagt aldri bøker, men når jeg kjøper, kjøper jeg gjennom Bokklubbene. Med jevne mellomrom sender de meg tilbud som sier: «Du er en av våre beste kunder!» Med like jevne mellomrom svarer jeg ja til at de kan sende meg et eller annet. Det blir som regel en bok. Men hvis jeg først skal kjøpe bøker, kjøper jeg på nett om morgenen, før jeg har rukket å våkne ordentlig. Kellogg’s All Bran har liksom ikke samme effekt på sentralnervesystemet som å tenke «hvorfor ikke?» og trykke «send inn din bestilling NÅ!»

Hva er det som gjør at du blir tiltrukket av en bok?

Klassikerstatus. 1001-listebøker. Krimbøker med intrikate og usannsynlige plott. Bokserier. Hederlig omtale fra folk jeg liker. Bokomslag som er så fine at boken pynter opp i stua. Og noen ganger, når planeten mars befinner seg i det tolvte hus, er det bare kjærlighet ved første blikk.

Er det en spesiell sjanger du foretrekker?

Romaner. Ifølge mitt personlige horoskop er jeg et menneske som elsker lange romaner. Fakta faen. Og man kan ikke kjempe mot skjebnen.

Foretrekker du å kjøpe nye eller brukte bøker?

Jeg foretrekker å kjøpe bøker. Punktum.

Hvor mange penger synes du det er greit å bruke på bøker i måneden?

Så få penger som overhodet mulig. Jeg har faktisk startet et vitenskapelig prosjekt som går ut på å se hvor mange bøker jeg klarer å skaffe meg til prisen av veldig få penger i løpet av en måned. Studiet viser så langt at man får flere bøker desto færre penger man bruker. Et overraskende skudd i baugen for kapitalismen.

Har du noensinne hatt bokkjøpstopp eller bokkjøpbegrensning?

Har du fulgt bloggen min lenge? Ikke? Da sier vi nei her også.

Når du har kjøpt en bok – hvor lang tid tar det før du leser den?

I gjennomsnitt fra 3 år til aldri. Onde mennesker ville ha sagt at jeg har for mye å velge mellom. Snille mennesker vil si at jeg er meget effektiv etter bibelsk tidsregning.

Billige eller dyre – innbundet eller paperback?

Dyre bøker så billig som mulig, helst gratis. Innbundet OG paperback. Ja takk, begge deler.

Sånn. Det var det. Min sjel er renset for enhver synd, og jeg kan sove godt i natt også. Men hva har så du å bekjenne? Mer enn meg, antar jeg, lastefull og svak som du er, menneskebarn. Kast den første steinen, sier jeg bare. Så får vi se hvem som ler hele veien til nettbokhandelen.

27 thoughts on “Jeg har kjøpt min siste bok!”

  1. Synes du bør kontakte et forlag pronto for å få utgitt boken «In denial: en bokshoppoholikers mangel på bekjennelser». Jeg ler gjerne hele veien til nettbokhandelen. For den boken skulle jeg til og med tatt turen innom en skikkelig bokhandel (som ikke er en jeg jobber i). Jeg har forresten allerede kjøpt 15 bøker denne måneden, så jeg tror jeg hopper over bekjennelsene jeg også. Denne her får holde.

    1. *Gapskratt* Ja, er det en bok jeg faktisk SKAL kjøpe er det i alle fall den! Minst!😀

      Line: hæla i taket og tenna i tapetet over denne bloggposten, jeg lo meg skakk!

    2. Hehe, bra idé! Jeg gleder meg til å ringe et forlag og si at jeg gjerne vil skrive en bok om hvordan jeg nekter å innse at jeg kjøper for mange bøker som jeg aldri leser. Haha! Men dersom en slik bok er halvparten så morsom å skrive som den er å lese, bør jeg gjøre et hederlig forsøk. Dessuten var tittelforslaget ditt så godt at det fortjener å stå på en bok. Så der gikk den sommerferien i vasken.

      Du er sikker på at ikke du er den riktige forfatteren her, Ellikken? Helt sikker? Hvis ikke, kan du garantert kjøpe den på posesalg på loppis etter at Kulturrådet har nullet den fordi den var sjangeroverskridende og ulitterær. Meeeen. Skrive først, nulles etterpå. And so it begins.

  2. Selvinnsikt er viktig. Og derfor kommer jeg aldri til å ødelegge min status som ikke-handlende bokblogger ved å svare på slike spørsmål, men det gleder meg selvfølglig at dere andre gjør det så får sammenlinkningsgrunnlag.
    (mhuahuaha)

    1. Selvinnsikt er nødvendig, ellers får man ingen venner. Derfor er det bra at du ukentlig tilstår dine postsubbejoggende sjokoladeorgier, slik at alt balanseres og vi andre kan like deg selv om du har en nokså pervers og helt unormal selvkontroll når det gjelder bokshopping. Hvorfor driver ikke joggebloggere med slike avslørende spørrerunder, forresten? Om tissepauser, gnagsår og antall skader pr år?

  3. Hehe… for en herlig måte å våkne opp en Torsdagsmorgen, å få seg en god latter. Min datter på 14 ser rart på meg og lurer på hva som kan være SÅ morsomt på en bokblogg ( Hun syntes det er litt flaut at jeg blogger i en alder av 45)

  4. Ha, ha, ha – «Har du noensinne hatt bokkjøpstopp eller bokkjøpbegrensning? – Har du fulgt bloggen min lenge? Ikke? Da sier vi nei her også.» Herlig, herlig😀

  5. Haha, nydelig skrevet. Det er forresten fullt mulig å ha bokhyllen stappet av uleste bøker uten å bruke særlig mye penger (anmeldereksemplarer, gaver, play.com). OG det er mulig å få den fantastiske gleden av å åpne en pakke med masse nye bøker du gleder deg til å lese uten å ha tømt lønnskontoen din. Dere har valgt galt yrke, for bibliotekar er faktisk tingen;-)

    1. I teorien tror jeg du har rett, bibliotekar er et bra yrke. Men litteraturviter kan ikke være så dumt det heller når hyllemeter på hyllemeter fylles opp og kontoen fremdeles er like full. For ikke å snakke om at man får betalt for å lese bøker som man får til odel og eie. Men det aller beste? Fleksibel arbeidstid og hjemmekontor. Dvs sofaen. La dolce vita.

      1. Haha, det høres fantastisk ut å være litteraturviter også. Vi kan vel si at å få betalt for å gjøre hobbyen eller kanskje vi kan kalle det lidenskapen din er noe å trakte etter:-)

  6. Er glad jeg viste om lista på forhånd – slik at jeg slapp hjerteinfarkt når jeg så overskrifta. Apropos blotting: de fleste bokblogger burde komme med attenårsgrense (eller enogtyveårs?), grunnet smitteeffekt og dårlig innvirkning på den javne lesers økonomi og boforhold.

    1. Hjerteinfarkt hadde vært virkelig ille. Og så jeg som tenkte at galehus var det verste som kunne skje en bokblogger.

      Jeg hører det du sier om aldersgrenser, men det hadde ikke hjulpet oss godt voksne, snart middelaldrende, kvinner i det hele tatt. Vi burde heller ha operert med motsatte aldersgrenser. Alle lesere under 18 år får kjøpe så mye de vil. For alle vet jo at småttiser under 18 år aldri bruker pengene sine på bøker. Problemet løst.

Legg igjen en kommentar

