Lesesirkel mai: Trainspotting

Det er lesesirkelsøndag igjen, og i dag er det Trainspotting (1993) av Irvine Welsh det skal blogges om. Mange har kanskje sett filmen fra 1996, som har fått kultstatus og sannsynligvis er mer kjent enn romanen filmmanuset var basert på. Jeg er en pyse, og holdt meg langt unna filmen da den kom. Men boken skal jeg klare. Jeg har bare kommet ca halvveis foreløpig, men har lest mer enn nok til å kunne blogge om den i dag og fortsatt ha veldig mye å si om den. Så med mindre jeg kreperer i rekordvarmen, kommer det innlegg fra meg i ettermiddag.

Jeg håper at det er flere enn meg som har tenkt å skrive om boken, for denne gangen er jeg ekstra nysgjerrig på reaksjonene. Om man liker boken eller ikke, har jeg vanskelig for å se for meg at det er en bok man forblir uberørt av. Dessuten er boken skrevet på skotsk engelsk, og det kan i seg selv være en utfordring å komme gjennom. Vi er til sammen 11 påmeldte, men Labben er fortsatt opptatt med masteroppgave og blogger om boken senere i sommer. Hvordan går det med dere andre?

De av dere som blogger om Trainspotting kan som vanlig legge igjen lenke til innleggene deres i kommentarfeltet. Jeg trekker ut en vinner blant de som blogger om boken enten i dag eller i morgen. Premien er en av de neste bøkene i lesesirkelen i år, litt avhengig av hvilke bøker vinneren allerede har lest.

Ha en fin søndag så lenge!

14 thoughts on “Lesesirkel mai: Trainspotting”

  1. Eh… jeg vet ikke helt hva jeg syns om boka og jeg har en følelse av at jeg har skrevet rundt grøten. Dette er jo typisk en bok jeg skulle ha likt, men tror rett og slett den hopper for mye samt at språket ødela for mye siden jeg brukte hjernen til å oversette til standard engelsk i stedet for å registrere hva jeg egentlig leste (eller noe sånt).

    På engelsk: http://booksandmonika.blogspot.com/2012/05/twenty-nine.html

    1. Takk for lenke! For meg er det motsatt: Jeg trodde jeg kom til å hate boken, men liker den bare bedre og bedre. Mye av grunnen til det er nok at Welsh skriver så bra som han gjør. Og jeg oversetter uansett fra engelsk til norsk mens jeg leser, så det var ingen forskjell med denne.

  2. Har lest boken og gleder meg veldig til å høre hva dere andre har å si om den:) Skal skrive en bokanmeldelse, hadde tenkt å gjøre det idag, men på grunn av at jeg er i dårlig form så skal jeg prøve igjen imorgen hvis jeg er bedre:) Har da lest boken på norsk, og synes den var både underholdende, men også litt forvirrende til tider:)

    1. Da gleder jeg meg til å lese innlegget ditt så fort formen blir bedre. Jeg syntes også den var underholdende, og klarte å holde forvirringen i sjakk ved hjelp av wikipedia:-) God bedring!

  3. Ro, ro, ro din båt – til kattegatt
    Nede på bryggekanten, stille satt vesle knut
    og rowed the boat ashore – halleluja.
    Så kom jeg ikke på noe mer, jo, forresten – tuttut sier onkels bil, den kan kjøre mange mil.
    – men nei jeg har ikke kommet lenger enn første kapittel – men er fremdeles forelsket i skotsken. Vilt imponert over at du har lest halve, det er ekstrem progresjon og fart – men ikke glem at jeg har vært syk i hele mai, og bare lest dill og chiclit. Fay Weldon derimot har fått meg på rett spor igjen – og det er alt jeg foreløpig har å si om Trainspotting.

    1. Hvis du er forelsket i skotsken, er det bare å fortsette å lese istedenfor å ro til Danmark. Men du skal få ekstrapoeng for at utfluktsmetaforene dine er tilpasset værmeldingen. Klart du har vært syk i hele mai, du tok jo ikke doktorens råd om å lese Cocka Hola Company! Den kurerer det meste, det lover jeg. Etterpå må du lese Trainspotting, mer enn første kapittel. Eventuelt spare den til neste år og lese den sammen med alt annet jeg har anbefalt. I så fall skal jeg se mellom fingrene med dine forsøk på hemningsløs smiger; ekstrem fart og progresjon my ass. (Hadde jeg vært arbeidshest og jobbet i dette tempoet ville jeg vært slaktet for lenge siden, og jeg har ikke engang tette bihuler å skylde på.)

      1. Fniser så høylytt til hesteslakting – som vel og merke bare er morsomt når hesten er en treig bokblogger.
        Hilsen vegetarianeringa. – indianeringa høres forresten mye finere ut.
        Nå skal jeg hoppe over å lese innlegget ditt som jeg mistenker er så mindblowingly bra at jeg slipper både å lese ut boka og skrive eget. Det er sant det de sier om at gode ting seiler mot de late (mm de blir slaktet først)

      2. Hehe, indianeringa er regjerende verdensmester i adjektiver – og mindblowingly bra tar jeg til meg. Du slipper ikke unna verken bok eller innlegg, husk av jeg med min yrkesbakgrunn har lang erfaring i å svinge pisken over de late. Men ingen blir slaktet, i det minste. Ikke engang hester. SÆRLIG ikke hester.

    1. Da er vi i samme situasjon, men du verden så mye det er å si om det lille jeg har rukket å lese. Jeg liker både boken og språket, og synes det er verdt å bruke lang tid på den. Takk for lenke! Så bra at du skrev om den selv om du ikke rakk å lese hele:-)

Legg igjen en kommentar

