Aprilstatistikk

Hvis lesingen i april hadde sluttet slik den begynte, ville jeg ha overgått meg selv og satt ny rekord denne måneden. Men så heldig skal man selvsagt ikke være. Sykdom og generell opptatthet på andre fronter satte en effektiv stopper for leserekord. For ikke å snakke om at det stort sett har vært tyst på bloggen de siste par ukene. Men resultatet ble ikke så verst likevel.

Dette har jeg lest i april:

  • Birger Baug Død sjel
  • Agatha Christie Snikende død
  • Federico García Lorca Sigøynerballader
  • Oversatt roman, kvinnelig forfatter
  • Bruno Schulz «Kanelbutikkene»
  • Abo Rasul (Matias Faldbakken) The Cocka Hola Company (påbegynt)
  • Herman Melville Moby Dick (påbegynt)

Hva synes jeg?

Endelig fikk jeg lest litt krim igjen, og det stilnet de verste abstinensene. Birger Baugs roman var som vanlig et høydepunkt, og grunnene til det har jeg allerede rukket å blogge om. Agatha Christie-romanen var ikke blant hennes beste i plottmessig forstand, til tross for at jeg heller ikke denne gangen klarte å skjønne hvem morderen var, selv om jeg så filmen for ikke lenge siden. Men den er blant hennes aller, aller beste for oss (dvs meg) som elsker den spesielle Agatha Christie-humoren. Poirot og Hastings som småkrangler dagen lang – i denne boken tok de helt av. Veldig morsomt! Lorcas Sigøynerballader var en nydelig diktsamling på alle måter. Mystisk og lidenskapelig, en vellykket kombinasjon av modernisme og tradisjon.

Den oversatte romanen er ikke utgitt ennå, så den vil jeg ikke avsløre noe om før den er i salg. Det holder å si at den var en gedigen prøvelse, som sugde meg ned i et sort hull av litteraturvitenskapelig lesedepresjon som varte i to uker. Heldigvis tok den da slutt etter hvert, den også. Og da fikk jeg endelig tid til å fortsette med Matias Faldbakkens debutroman fra 2001, The Cocka Hola Company, som ligger an til å bli en ny favoritt. Jeg ler og ler og ler og tenker at norsk litteratur hadde vært betraktelig bedre hvis flere hadde skrevet som ham. Det er intelligent, satirisk og grisete, og helt i min gate. Bruno Schulz’ novelle er hentet fra Karavane, og det var månedens mest anonyme. Verken god eller dårlig. Jeg har hentet frem Melvilles Moby Dick igjen etter at jeg avbrøt den for fem år siden. Denne gangen prøver jeg meg på lydboken istedenfor å lese den på engelsk. Så langt fungerer det bedre. Leses ferdig skal den åkke som, for jeg er like sta som kaptein Ahab.

Som jeg varslet tidlig i april, rakk jeg ikke å lese lesesirkelboken denne gangen heller. Denne gangen var det kriminalromanen The Moonstone (1868) av Wilkie Collins som skulle krysses av på evighetslisten. Jeg hadde valget mellom å begynne på den eller utsette den helt, og da virket det siste fornuftigere. Istedet skal jeg prøve å lese ferdig en av de ufullførte 1001-bøkene mine, enten Karen Blixen, Thomas Mann eller Victor Hugo, før det er på tide å begynne på maiboken, Trainspotting av Irvine Welsh.

Status lesemål:

Jeg skrev om Dan Aleksander Andersens diktsamling Evighetsarbeid i påsken, og dermed var absolutt alle leste bøker/noveller fra 2011 behørig skrevet om på bloggen. Nemlig. Ikke verst med 100% måloppnåelse på et av fjorårets mål, selv om det var noen måneder på etterskudd. Jeg har fortsatt utkast til innlegg om fire bøker fra 2010 liggende, og nå skal jeg snart få også dem ut av verden.

Jeg ligger på etterskudd med 52 bøker på 52 uker, men ikke noe mer enn jeg gjorde forrige måned. Sigøynerballader var eneste off the shelf-bok. Ingen 1001-kryss denne måneden, men Moby Dick er i alle fall starten på et kryss jeg kommer til å juble over når den en dag er lest ferdig – kanskje det til og med blir i år. Jeg har 21 noveller igjen å lese i år, og har lest tre lyrikere av tolv. Ingen sakprosa eller skuespill.

Lesesirkel avstemning:

Denne måneden er det virkelig jevnt i avstemningen over hvilken bok vi skal lese om ett år. Frankenstein leder med bare ett poeng foran Northanger Abbey, med The Tenant of Wildfell Hall tre stemmer bak den igjen. De andre månedene har vinneren vært så åpenbar på månedens siste kveld at jeg har lagt ut nye alternativer litt tidlig. Siden det er så jevnt denne gangen lar jeg den være til i morgen, og så kan dere som ikke allerede har stemt benytte anledningen til å gjøre det nå. De av dere som allerede har stemt kan forresten også endre stemmen, det har jeg glemt å si.

En bokshopoholikers bekjennelser:

Listen over nye bøker er lang som et ondt år, men likevel føler jeg ikke at jeg har så mye å bekjenne denne måneden. Kanskje skyldes det at leseeksemplarene har haglet inn i april, og at jeg i flere tilfeller ikke har gjort meg skyldig i noe mer enn å åpne postkassen.

Nye bøker:

  • Abo Rasul/Matias Faldbakken The Cocka Hola Company (påbegynt)
  • Audun Mortensen Alle forteller meg hvor bra jeg er i tilfelle jeg blir det
  • Irvine Welsh Trainspotting
  • Stefan Zweig Chess
  • Casper André Lugg Lite Rekviem
  • Stein Riverton Jernvognen
  • Agatha Christie Kortene på bordet
  • Lene Kaaberbøl Kadaverdoktoren
  • Carolina de Robertis Det usynlige fjellet
  • Philippe Claudel Granskingen
  • Ellen Fjestad Sammen skal vi holde himmelen
  • Anna Funder Alt jeg er
  • Zakhar Prilepin Støvler fulle av varm vodka
  • Peter Carey Parrot og Olivier i Amerika

Første bok er jeg halvveis i allerede. Check. Mortensen og Lugg er lyrikere, og jeg må jo nesten ha noen diktsamlinger hvis jeg skal oppnå årets lyrikkmål. Check, check. Trainspotting er lesesirkelbok i mai. Nok sagt. Zweigs Chess er en av de virkelig korte 1001-bøkene – en lang novelle – og er blitt anbefalt av flere bloggere jeg stoler på som usedvanlig god. Nesten sånn at jeg skammer meg over å ha ventet så lenge med å skaffe den. Riverton-boka var en gave. Med over tredve leste Christie-bøker i hyllen trenger jeg aldri å unnskylde meg for at en ny Poirot-bok legges til samlingen. Kadaverdoktoren er et leseeks (som jeg riktignok ba om selv). Schibsted har allerede sendt meg Carolina de Robertis’ andre roman Perla, og da måtte jeg jo ha eneren også, sant? Innbundet kostet den dessuten bare 149 kr. Enkelt valg.

De siste fem er alle leseeks, så her har jeg ingen skyld overhodet. (Bortsett fra at jeg har meldt min interesse for å motta tre av dem, da.) For å skape en viss balanse i bokhyllen, som det av en eller annen merkelig grunn FREMDELES er plass i (hvis jeg stabler og setter dobbelt), skal jeg gi bort minst fem bøker på book crossing-møtet nå på onsdag. Der skal jeg dessuten møte lesedoktor Ingalill, som har med loppisbok til meg (bokmedisin/gave om vampyrsexkrigere teller ikke). Det Ingalill ikke vet, er at jeg også har med bok til henne. Om den inneholder vippende myrstrå, vet jeg ikke, men det er en lolitabok og faller derfor forhåpentligvis i smak.

Du trodde det var alt? Meeeeen. Det er det ikke. For! Jeg fikk nemlig en forespørsel fra et fortvilet menneske, et medmenneske i dyp og inderlig nød tidligere denne måneden. Faren hennes døde dessverre av kreft før jul, og etterlot seg et rikholdig bibliotek som hun ikke har hatt hjerte til å kaste eller gi bort til fremmede mennesker som ikke kan gi dem et godt hjem. Skjebnen ville ha det til at jeg kom henne til unnsetning, som en deus ex machina, og edelt og uselvisk hjalp henne med problemet. Kanskje fordi jeg handlet så uegennyttig, fikk jeg min belønning i form av hele fem 1001-bøker, og noen poser fulle av andre bøker som jeg skal gi videre til passende og velvalgte nye eiere.

Dødsbo, altså veldedighet, pluss 1001-alibi:

  • John Kennedy Toole Tåpenes sammensvergelse
  • Dashiell Hammett Malteserfalken
  • Raymond Chandler Farvel, min elskede
  • Kazuo Ishiguro Kunstner i den flytende verden
  • Vikram Seth En passende ung mann

Vikram Seth-romanen har for øvrig nå æren av å være den lengste romanen i ett bind i boksamlingen min, med nesten 1400 (!) sider. Tittelen likner litt på Robert Musils Mannen uten egenskaper som jeg har i to bind – 10 cm til sammen. (Jada, jeg skrev 9 cm for et år siden, men jeg er sikker på at den har vokst siden sist) og jeg lurer på hva det er med disse mennene – enten passende og unge eller helt uten egenskaper – som virker så inspirerende på kreativiteten at forfatterne ikke klarer å beherske seg. Jeg vegrer meg for å finne det ut. Det får bli postmobydick.

Og ikke nok med deeeeet. Neida. Det var ikke alt. For! Huset til min kjære eks sin bestemor skal selges, og i den forbindelse var det ikke rent få gamle Frøken Detektiv-bøker inne i bildet man ikke visste hva man skulle gjøre med. Enter Line. Jeg har samlet på Frøken Detektiv-bøker siden jeg var liten, og arvet allerede på barneskolen min mor og hennes tre søstres ikke ubetydelige samling. I tillegg til de jeg har supplert med selv opp gjennom årene, vil jeg anslå at jeg nå har totalt ca 60 bøker, mange av dem utgitt på 1950- og 60-tallet. Og nå har jeg jammen fått 14 til, hvorav 7 av dem er bøker jeg ikke hadde allerede. To av dem er utgaver av første bok, som jeg allerede har to eksemplarer av. Interessant nok er alle fire bøker forskjellige. Collector’s item, uten tvil. Spesielt siden førsteboka senere er blitt redigert for å fjerne tvilsomt moralsk innhold som rasisme og fyll, og det nå er gode sjanser for at jeg er i besittelse av både før og etter-versjonene. The plot thickens.

Det vil kanskje være forståelig at jeg ikke hadde tid til å delta på så mange kulturelle begivenheter denne måneden med så mange bokanskaffelser på programmet. Men jeg fikk da deltatt på lanseringsfest for Geir Nummedals debutroman Hun er der hele tiden, som jeg også (note to self) må få lest. Dessverre var jeg syk den dagen arrangementskomiteen for bokbloggertreffet i september skulle ha møte, og gikk derfor glipp av sjansen til endelig å få hilse på Knirk, Bokelskerinnen, Groskro og Rose-Marie. Silje er også med, men hun treffer jeg forhåpentligvis igjen allerede på onsdag, når det er tid for book crossing-møte.

Apropos bokbloggertreff i september. Dere har vel tenkt å ta turen, formoder jeg?

Det var min litterære april. I morgen kommer forventningene og planene til lesemåneden mai, da både jeg, bloggen og fedrelandet har bursdag tre dager på rad. Og jeg skal gi bort bøker for å feire oss alle. Stay tuned!

22 thoughts on “Aprilstatistikk”

  1. Fin oppsummering. Jeg kommer med min snart jeg også. Ligger langt etter på lesefronten, får satse på at jeg leser meg inn igjen når jeg endelig er vel gift. Bokkkjøpsfronten har jeg også vært veldig flink på. Har ikke talt over enda, men jeg tror jeg klarte å holde meg under 4 bøker for første gang. Gikk flere uker uten å kjøpe en eneste bok, og det er jeg stolt av! Ellers har jeg litt dårlig samvittighet for at jeg ikke fikk lest Moonstone, men lesetempoet er som sagt labert for tiden.

    1. Med et bryllup å forberede er det ikke så rart at du ikke får lest så mye for tiden. Jeg er imponert over færre enn fire bøker! Det er mitt mål for mai. Men med bursdag i anmarsj kan det bli vanskelig å holde, for jeg klarer sjelden å ønske meg noe annet enn bøker. Vi er flere som har Moonstone til gode, så vi får satse på at sommeren blir et bra tidspunkt å lese den på. Kanskje lesetempoet kommer tilbake i samme slengen?

  2. Herlig oppsummering, og jeg synes du har fått lest mye denne måneden, jeg. 5 fullført + 2 påbegynt = 6 bøker, ikke sant?

    Jeg ble forresten ganske så misunnelig på Nancy Drew – samlingen din. Jeg samlet på dem fra jeg var liten, og overtok mammas samling også – og så ble de ødelagt i en brann for noen år siden…

    Er Book Crossings – møtet på samme sted som før jul, kl 17?

    1. Omstendighetene tatt i betraktning er jeg enig i at jeg har fått lest mye. Jeg skulle bare ha ønsket at jeg fikk tid til mer… Men når du sier seks bøker totalt, høres det ikke verst ut likevel.

      Neiii!! Ikke brann! Enhver bokelskers mareritt. Så forferdelig. Eneste trøst er at mange er å få tak i på loppis for en slikk og ingenting. Men det hjelper ikke så mye når man har arvet bøker noen i familien har lest.

      Møtet er samme sted som sist, såvidt jeg vet, og kl 17. Håper du får tid til å komme, Silje!

  3. Så mange bra bøker som har kommet i hus. Selv har jeg veldig stor sans for Mortensen sin tittel, den synes jeg er utrolig bra.

    Litt misunnelig på din Nancy Drew samling. Selv har jeg noen, men samlingen er langtfra komplett.

    1. Ja, jeg er godt fornøyd med fangsten og ser frem til å få lest mer av den. Mortensens tittel er morsom, men etter å ha kikket litt gjennom boka er jeg usikker på om innholdet er like bra. Vi får se. Nancy Drew-samlingen min begynner å bli imponerende nå, selv om den ikke er komplett den heller. Må bare få anbragt den til Oslo en dag, slik at jeg kan beundre bøkene på nært hold:-)

      1. Ja, det hadde vært noe… Jeg tror jeg hadde fått plass til mye, men tør ikke å tenke på hvor dyrt det hadde blitt å få bøkene sendt sørover.

  4. Ja, Silje, du må selvfølgelig komme, gjerne til ekstra tidlig, så jeg kan overbevise dere om å spisse brennsterk vietnamesisk suppe. Det er det enest jeg har tenkt på etter jeg bymiddagen på lørdag.
    Bok til meg? Om myrstrå. Selv om det ødelegger mitt skinnhellige doktor doktor – redd verden med vampyrsex – stempel, kjenner jeg nysgjerrigheten begynne å bre seg.
    Vi ligger likt denne måneden. Jeg har også 4 + 2 nesten ferdig. Prøvde alt jeg kunne igår – men har fremdeles 50s i Petrusjkaboka og 1,5cd av Persson. Blir flying start på mai.

    1. Jeg håper du ikke har tenkt å tvinge brennsterk suppe i meg også? I så fall ender vi på legevakten istedenfor BC-møte. Du er herved advart:-) Nei, nei, nei, den handler om lolitaer, ikke myrstrå! Bare så du ikke forventer noe annet enn du får og begynner å grine av skuffelse. Ikke for det, det kan hende at den handler om myrstrå også, men baksideteksten nevner bare lolitaen.

      High five til stillingen. Og mai skal bli en bra kvantitativ lesemåned hvor jeg skal lese flere korte bøker og avslutte bøker jeg allerede har begynt på. Sky’s the limit. Kanskje rekker vi 10 i mai?

  5. Så fin og grundig april-statistikk!🙂 Og så blir jeg så glad når jeg leser at andre bloggere kjøper bøker, jeg trodde en stund at de fleste gikk på biblioteket, og at jeg er den eneste som fyller hylle på hylle. Men nå skjønner jeg – jeg er ikke alene!!

    Gleder meg til komitémøte som blir nå i vår, da får vi (Knirk, Rose-Marie, Bokelskerinnen og jeg) hilst på deg🙂

    Ha en fin 1.mai!

    1. Tusen takk, Gro! Du er definitivt ikke alene om bokhyllefyllingen, og jeg har ikke engang lånekort på biblioteket. De gangene jeg har lånt bøker, har jeg endt opp med å bli kjempefrustrert når jeg ville slå opp noe senere og ikke fikk tak i boka. Så nå har jeg lært:-)

      Det blir kjempebra med neste møte, jeg håper bare vi finner en dag som passer for alle. Ikke lett når vi er så travle:-)

      Ha en fin 1. mai, du også!

  6. Flott statistikk! Jeg må jammen telle hvor mange bøker jeg leste i april – ikke så mange tror jeg. Du kan glede deg til Vikram Seth: En passende ung mann, den er lang, men han skriver godt om India og det indiske samfunnet på godt og ondt. Jeg jobber på bibliotek og forteller meg selv at det går så fint å låne og fornye bøker, men de siste årene har jeg kjøpt en god del. Nå tar jeg sikte på å gjemme de fleste kjøp på ipad-en🙂

    1. Takk, Bente! Ja, det er lurt. Hvis jeg hadde jobbet på bibliotek, tipper jeg at jeg hadde kjøpt betydelig færre bøker. Vikram Seth utsetter jeg til neste år når jeg ikke skal ha noe mål om å lese et bestemt antall bøker, men heller satse på antall sider. Det går ofte fortere å lese gode mursteiner enn flere kortere bøker, så da vil den være et godt valg. Jeg har flere indiske bøker stående og lurer på om jeg skulle ha prøvd å lese flere av dem på rad, for bedre utbytte.

      1. Tja, jeg klarer ikke det. Jeg blir liksom så «full» av boken (hvis det er en god en) at jeg må bruke litt tid på å fordøye den og da er det godt å lese noe helt annet.

      2. Sånn har jeg det også, men jeg leser så treigt og lite at det stort sett ordner seg av seg selv. Det som er bra er at (gode) mursteiner er lettere å plukke opp når jeg først har kommet ordentlig i gang, enn å starte på en ny. Jeg bruker alltid litt tid på å komme inn i boken, selv om den er god.

  7. En kjempefin oppsummering🙂 Jeg jobber også på biblioteket og det holder heldigvis bokbudsjettet mitt i sjakk🙂
    Tidligere leste jeg mye Agatha Cristie men det har ikke blitt noe de senere årene. Selv om jeg ser episodene som går på tv. Jeg er spesielt Miss Marple fan🙂 Det jeg skulle frem til var at jeg har en del Agatha Christie bøker og jeg tror jammen jeg skal se om ikke jeg kan få tid til å lese dem om igjen🙂
    Ha en riktig fin dag!

    1. Tusen takk! Ja, bibliotekarer har en kjempefordel der:-) Jeg tror det er bare meg igjen i verden som elsker Poirot; alle andre ser ut til å ha Miss Marple som favoritt. Du som leser så raskt kommer til å feie gjennom Christies samlede på rekordtid. Det er spennende bøker, og de gir ikke mye motstand.

      Ha en riktig god helg!🙂

  8. Så flott oppsummering:) Mye spennende lesning:) Synes du har lest bra denne måneden som var, spesielt med all sykdom å opptatthet i betrakning. Hadde ikke selv greid såpass da, er imponert:) Mye flotte bøker du har fått deg og jeg må si jeg er litt missunnelig på noen av de bøkene:) Som feks Det usynlige fjellet, det er en vakker bok som jeg mangler i samlingen min:) Jeg vil videre ønske deg en flott bok månde i mai, kos deg masse med bøkene:) Ønsker deg også en fin helg:)

    1. Tusen takk! Jeg er veldig fornøyd med de nye bøkene og håper bare at de ikke blir stående ulest altfor lenge. I så fall må jeg skjerpe meg, sykdom og travelhet eller ikke. Enten kjøpe mindre eller lese mer. Og takk det samme, Isabella, ha en god helg og en fin mai!

Legg igjen en kommentar

