Aprillesning

Endelig er det påskeferie, og det har jeg feiret med prosjekt «Pimp My Blog». Jeg var lei av det gamle, streite hvite designet og trengte litt mer farge. Men til tross for at wordpress har i underkant av to hundre varianter å velge mellom, er det vanskelig å finne et design som ikke signaliserer «Dette er min hobbyside, se på alt jeg har bakt/strikket/malt mens ungene sov!», eller «Jeg har skikkelig mange tanker om verden, lissom». Til slutt fant jeg likevel en variant som ikke var tilpasset verken kjendissladder eller før- og etterbilder av fjortiser og som passer greit til bokblogging. Høydepunktet er at linjeavstanden er mindre på denne, slik at det endelig går an å sitere dikt og dialoger uten at layouten blir avantgardistisk i epostformat. Nå vurderer jeg bare å spandere noen kroner på å endre skrifttypene på bloggen, for jeg liker litt større skrift enn det wordpress gir bort ved dørene. Eventuelt må jeg skaffe meg nye lesebriller, men jeg tror wordpress er billigere.

Aberet med å bytte design er at jeg måtte gå gjennom samtlige innlegg i bloggens historie for å endre på bilder og sitater som plutselig hadde flyttet på seg. Jeg la samtidig merke til at innleggene mine virket mye mer seriøse med mindre skrift, lange linjer og grå bakgrunn. Kanskje må jeg begynne med en vits nederst i innlegget for å opprettholde balansen. Samtidig virker innleggene mine kortere, og da kan jeg skrive lengre tekster uten at du merker hvor lange de er. Smooth.

Et annet aber med det nye designet er at jeg nå fikk lyst til å skrive om fem bøker samtidig, bare for å se hvordan det tar seg ut på ny blogg. Legg bare merke til hvor mye jeg allerede har skrevet uten å si noe som helst. Eller er det dette som er blogging? Uansett: Da blir det mindre tid til lesing, som var det jeg egentlig skulle bruke påskeferien på. At rundvasken utgår, tar jeg ikke fullt så tungt. Men jeg har i alle fall laget meg en oversikt over hva jeg kunne tenke meg å lese når lysten melder seg, slik at jeg slipper å bruke mer tid på å rive meg forvirret i håret foran bokhyllene. Selvfølgelig er det bare krim det går i. Det er ikke for ingenting at jeg etter hvert har kommet til å tenke på påsken som Poirot-høytiden. Eh bien.

Noen av krimbøkene jeg har lyst til å lese så snart som mulig, nevnte jeg i innlegget om bøkene jeg gleder meg mest til å lese i vår. Birger Baugs Død sjel er jeg nå halvveis i. Agatha Christie eller Leif GW Persson blir neste bok ut. Deretter holder jeg en knapp på Jørn Lier Horsts Felicia forsvant eller Georges Simenons Maigret og mannen på benken. Mer enn det rekker jeg ikke denne påsken.

Om jeg har lyst til å fortsette krimlesingen ut april, har jeg nok alternativer å ta av. Hvis ikke, blir det enten flere titler fra vårens høydepunkt-liste, en 1001-bok eller to (selvinnsikt, anyone?), eller å somle meg til å lese mer i Buddenbrooks eller Karavane. Det jeg vet sikkert, er at jeg skal lese et par diktsamlinger. Jeg tok frem Federico García Lorcas Sigøynerballader i går, og opplevde for første gang i mitt liv at en diktsamling kunne være unputdownable. Så nå må jeg spare litt på den, for ikke å gå tom for dikt når jeg først har fått smaken på dem. Det går mye i sigøynere til hest, markens grøde og brå død. Man må nesten lese det selv for å skjønne hvor bra det er.

Så var det månedens lesesirkelbok. Denne gangen er det Wilkie Collins’ The Moonstone vi skal lese, en kriminalroman fra 1800-tallet. Jeg kommer til å lese ferdig Victor Hugos The Hunchback of Notre-Dame før jeg begynner på den, for å unngå det totale kaos med halvleste bøker. Ergo gir jeg allerede nå beskjed om at jeg kommer til å bli forsinket i min egen lesesirkel denne gangen også. Sukk. Det er enda godt at de andre deltakerne somler mindre enn meg.

Apropos lesesirkel: Jeg har lagt ut nye alternativer dere kan stemme på. Denne gangen står det mellom Jane Austen, Mary Shelley og Anne Brontë. Austens Northanger Abbey er forresten en parodi på Ann Radcliffes The Mysteries of Udolpho, som vi skal lese i november, og var derfor et selvsagt alternativ. Dermed måtte jeg velge et par andre alternativer som er nesten like kjent som Miss Austen, slik at ikke hun stikker av med alle stemmene. Det hadde vært kjedelig. Bruk stemmeretten! Og husk at det er lov å foreslå bøker til senere avstemninger hvis dere rister på hodet over alternativene mine. Det trenger ikke å være forslag til enkelttitler, men kan godt være periode, forfatter, tema, land o.l.

God påske alle sammen!

29 thoughts on “Aprillesning”

  1. Skikkelig stilig blogg du har, Line:-)

    Eg skumma ferdig Victor Hugo igår, men har ingen anelse om kva den handler om. Disney har ødelagt meg denne gongen trur eg, for eg syns å huske at Quasimodo vart helten til slutt.

    Lesesirkelbok: Eg høyrte Frankenstein på lydbok tidlegare i år, Brontë-boka leste eg for eitt år sidan (flott bok og historie btw), men stemte på Jane Austen for eg har ikkje komt skikkelig gjennom Austen-bøkene i bokform ennå. Filmen er bra;-) Men når dette er sagt så er det eitt heilt år til bøkene skal lesas og eg kan bli frista til å vera med uansett hvilken bok det blir.

    Pjuu, hadde mykje å sei på dette innlegget:-)

    1. Takk, Elida! Jeg er superfornøyd selv, og merker at det var på høy tid med forandring. Svart-hvitt blir kjedelig i lengden.

      Disney har forandret hele slutten, det vet jeg uten å ha sett filmen eller lest ut boka. Både Esmeralda og Quasimodo dør såvidt jeg har forstått i originalen, mens det ikke skjer i Disney-versjonen. Der har de vel til og med lagt til en happy ending? Litt rart at de bruker triste historier som utgangspunkt for filmer, mener nå jeg. Jeg liker ikke tukling med klassikere på den amerikaniserte måten.

      Jeg stemte også på Austen-boka, for jeg synes det er et passende tidspunkt å lese den mens jeg fortsatt husker Radcliffe-boka. Northanger Abbey er litt annerledes enn de andre romanene hennes, har jeg hørt. Og så er den KORT!! Det trenger vi etter Anna Karenina og Forsyte-sagaen… Filmen har jeg også sett (eller var det en tv-serie?), og jeg likte den godt. Uansett har jeg lyst til å lese alle alternativene en eller annen gang.

      1. Ja, eg held føre at både Quasimodo og Esmeralda lever hjå Disney og døyr i Hugos bok. Skikkelig herlig!

        Northanger Abbey trur eg er ei forsåvidt kort bok, det kan vera at den blir lest i år, men den er såpass kort at det tar eit mikrosekund å lese den om igjen neste år;-) Brontë-boka er eit must-read, Line. Brontë-søstrene har kvar klart å skape sine eigne univers i kvar sine hit-bøker:-) Eg har sett ei filmatisering frå 2007, og den er god.

      2. Det stemmer at Northanger Abbey er kort, ca 200 sider. Jeg prøver å få lagt inn flere korte bøker neste år enn de vi skal lese i år. Jeg tror det er lurt å ha flere korte mellom mursteinene, sånn at vi (dvs jeg) har større sjanse for å komme gjennom dem tidsnok.

        Jeg er veldig spent på Anne Brontë, siden jeg elsker Jane Eyre og kan spare meg for Wuthering Heights. De bøkene er så forskjellige at jeg er nysgjerrig på hvor Anne befinner seg sammenliknet med dem. Med tiden skal jeg også få lest Charlottes andre romaner; Shirley, Villette og The Professor. Siden jeg liker henne best så langt, er det supert at hun rakk å skrive flest bøker. Etter det er det vel bare Agnes Grey igjen.

    1. Takk, Silje! Jeg ble så inspirert av din fine bloggforandring at jeg måtte smi mens jernet var varmt. Jeg har overrasket meg selv med spontant å begynne på Moby Dick på lydbok i dag, så da ble det jammen litt 1001-magi i april også:-)

  2. Har ikke Internett før i morgen kveld, så knoter derfor på mobilen. Grattis med nytt utseende, jeg regner med at det er fint, skal skyndte meg innom for å se i morgen. Mobilversjonen av bloggen er litt annerledes. Når det gjelder månedens avstemning er jeg veldig usikker på om jeg skal falle for fristelsen å stemme på Frankenstein, slik at jeg kan lese den for n’te gang, eller om jeg skal være lur å stemme på en av de to andre bøkene, i og med at jeg har begge ulest i bokhyllen. Ser for meg at det blir frankenstein, det er lenge siden jeg leste den sist. Jeg har lest to bøker på tre dager, noe som må være rekord i år. Ikke tykke bøker, men kjekt likevel. Begge var strålende! Kos deg med krim’en din, jeg kommer sterkt tilbake på egen blogg og i kommentarfelter i morgen kveld!

    1. Takk! Jeg er så fornøyd med at jeg endelig fant et tema som passer på alle måter, og nå har jeg til og med fått forandret på skriften. Det kunne jeg ikke på den forrige, og jeg synes det var verd 200 kr å kunne tilpasse både skrifttype og -størrelse.

      Stem på den boken du vil, så får vi se hva flertallet avgjør. Jeg har Frankenstein og Northanger Abbey ulest i bokhyllen, men kjøper gjerne Brontë. Så for meg er det ett fett. Jeg har imidlertid lyst til å lese Northanger Abbey tett opp til Ann Radcliffe, så kanskje leser jeg den uansett hvis det ikke blir den.

      Wow! To bøker på tre dager høres fantastisk ut. Jeg har vært i bedre leseform i dag enn på lenge, men har brukt den til å vingle mellom Død sjel, Sigøynerballader og Moby Dick. Rastløs, jeg. Gleder meg til blogggjensyn i morgen, det har vært stille fra din kant i det siste og jeg vil gjerne høre mer om de strålende bøkene du har lest!

  3. Ble skikkelig fint her på bloggen din Line:)Likte lilla fargen:)

    Har tenkt å rote til leserekkefølgen og starte med «The Moonstone» nå i påsken og lese Victor Hugos bok senere:) Gleder meg da, liker den er fra 1800-tallet:) Synes du er flink å velge ut bøker å stemme på:) Blir spennende å se hvilke neste bok det blir. Kos deg videre med påsken:)

    1. Takk, Isabella! Er den lilla?? Jeg trodde den var blå! Det spiller uansett ingen rolle, jeg liker både blått og lilla.

      Det er sikkert lurt å begynne på The Moonstone istedet når du likevel ikke rakk å komme i gang med Ringeren. Jeg tipper Collins er litt lettere å lese også. Så bra at du liker alternativene, jeg synes det er mange spennende bøker å velge mellom. God påske til deg også!

  4. Så fin bloggen din har blitt. Likte denne veldig, veldig godt.

    Jeg må forsøke å henge meg med på The Moonstone. Den står i bokhyllen. Har forsømt lesesirkelen voldsomt de første månedene, men jeg har god nytte av å lese litt klassikere innimellom.

    Håper du får en super påske. Jeg gleder meg til Biblioteket kommer i postkassen.

    1. Tusen takk! Jeg liker den skikkelig godt, jeg også, og tror at jeg beholder denne en stund. Farger er bra på blogg, synes jeg, det gjør at den virker mer personlig.

      Jeg håper du rekker å bli med på The Moonstone, for jeg har savnet din stemme om bøkene vi har lest allerede. 1800-tall + krim burde jo passe ypperlig for deg!

      God påske til deg også, håper du liker Biblioteket!

  5. Jeg må nok også kjøpe meg lesebriller, og bruke dem utenpå linsene, hvis jeg skal lese denne skriftstørrelsen. Heldigvis er pc’n flink til å zoome! Ellers ble det virkelig fint her, det ser uendelig profft ut!

    Jeg liker påskeplanene dine, og er spent på hvilken Christie du kommer til å lese. Jeg skal også gjøre et tapert forsøk på krim-påske, selv om jeg ikke kan huske å noensinne ha orket å lese to krimbøker på rad før (med untakk for Christie: jeg leser en, og blir irritert på meg selv fordi jeg ikke henger med i svingene, også starter jeg med friskt mot, ny bok, penn og post-it, bare for å tape igjen).

    1. Takk! Det høres bra ut, da satser jeg på at det estetiske kan løfte innholdet der det trengs. Skriftstørrelsen er liten, men husk! da virker alt så mye smartere – både blogger og leser.

      Med Christie har jeg nesten landet på Snikende død, derav bildet, men jeg forandrer muligens mening i siste liten. Jeg tror jeg har fem å velge mellom, og det føles nesten for lite. Haha! Det er ikke rart at man må ty til post it-lapper for å henge med i svingene når Christie spinner lumske edderkoppnett rundt leseren. Det er grunnen til at jeg digger bøkene hennes. Hun lurer meg hver gang, det forbaska kvinnemennesket. Lykke til!

      1. Haha! Jeg ble så opptatt av designforandring og skriftstørrelse at jeg ikke så bildet. Skammer meg. Alle smarthetspoeng jeg får for å lese proff blogg med liten skrift, forsvinner når jeg ikke en gang får med meg bildene.

  6. wow! For en stillig design! Gratulerer! Jeg trodde faktisk jeg hadde kommet helt feil for jeg googlet på Birger Baug og brukte ikke min vanlige lenke-inngang. Jeg jobber i dag og i morgen, men så er det påskeferie, hurra. Nå leser jeg Moonstone og er koser meg med den, senere blir det P.D. James og kanskje jeg når en krim til hvis påsken ikke blir altfor sosial. Ha en fin påske!

    1. Takk! Jeg liker det, jeg også! Bra at Moonstone fenger, den har jeg ingen forventninger til overhodet. Men vi likte jo Gibbons begge to, så jeg stoler på smaken din. P. D. James er perfekt i påsken, så da gleder jeg meg til innlegg om det (hvis du ikke får det for travelt da). Ha en fin og sosial påske!

  7. Dette ser bra ut:-)

    Jeg er så imponert over langtidsplanleggingen din, selv har jeg planlagt hva jeg skal lese denne påsken og bare det er veldig imponerende til å være meg. Uansett er det litt gøy da, da som jeg er tilbake må jeg studere listen over romaner som skal leses slik at jeg kan være med på noe.

    1. Det var godt å høre:-) Det var uansett på tide med et ansiktsløft.

      JA!! Bli med på noen romaner, det var lurt. Hittil har det vært supergøy med mange som leser det samme, det blir noe helt annet når man kan diskutere med andre mens man ennå husker detaljer. Apropos manglende evne til planlegging: Idag begynte jeg spontant å høre Moby Dick på lydbok. Det vekker vel minner hos deg, tenker jeg, og ikke udelt positive? Jeg vet ikke hva som gikk av meg, og jeg kommer sikkert til å angre. Men leses må den, for jeg er like sta som kaptein Ahab.

      1. Impuls-lesing er bra! Moby Dick er en prøvelse, den har partier som er glimrende, men det blir fort mye. Men for all del, du må kose deg under høringen!

      2. Kos blir neppe mulig, men jeg skal gjøre mitt aller beste for ikke å gnage av meg kroppsdeler. Tanken om at lydboken varer under et døgn holder motet oppe…

  8. Legger min malbeundrende stemme til koret. Små skrift ser både proft og innholdsrikt ut. Ante ikke at man kunne kjøpe fonts, lurer på om det gjelder for blogspot også – kanskje går det an å bruke alle de jeg har liggende, det har jeg faktisk aldri tenkt på. Jeg har påskeferie med snø – og fulle egg. Alle disse kommentarene minner meg på at jeg må gjøre noe aktivt for å anskaffe Moonstone. Fortsatt god påske – såvidt jeg vet er det tirsdag.

    1. Takk! Hvis du har fonts liggende i blogspot, trenger du neppe å kjøpe flere. Jeg hadde ingen alternativer med forrige design, så wordpress er litt kjipere der. Så stas med snø til påske, det er jo den eneste gangen (bortsett fra jul) at snø passer. Fulle egg, derimot… Jeg kan bestille Moonstone til deg i dag, så har du den i neste uke? Bare send meg adressen din på mail, så fikser jeg. Og ja, du får lov til å bookcrosse den videre hvis du vil:-)

      Det ER tirsdag, men likevel føler jeg et uforklarlig behov for å si: God helg!

  9. Gratulerer med stilig nytt design! 🙂 God oversikt og likte veldig godt at det er så behersket samtidig som det ser «fresh» ut!
    Jeg har vært i wordpress ganske lenge og trives godt der🙂 De har et bra forum og så mange brukere som hjelper enten på forumet eller på Google at alle floker underveis blir raskt ryddet opp i, og det er litt ok. Jeg flyttet min blogg fra wordpress.com til wordpress.org for å få enda mer muligheter, og det er virkelig uendelig av alternativer på alt mulig. Jeg slet ganske mye med å flytte bloggen min, og lærte masse underveis🙂 Det var fascinerende i seg selv å vite mer om hva som skjer ‘bak kulissene’ til en blogg! Jeg er faktisk fremdeles ikke helt i mål, og sliter med at logoen min som skal være et spesiel lag i Adobe Photoshop ikke vises i noe annet enn Mac — men håper det går i orden snart.
    -Jeg håper det blir Jane Austen Northanger Abbey🙂 har tenkt å lese Mysteries of Udolpho samtidig med lesesirkelen, og følge med på diskusjonene!
    -Visste ikke at du er glad i Margaret Atwood. Hun er så spennende – og krevende..

    1. Takk, Clementine! Jeg blir bare mer og mer fornøyd selv:-) Jeg har ikke prøvd forumet før, men skal huske det til en gang jeg står fast. Foreløpig har jeg alt jeg trenger, og hvis jeg skal flytte, må jeg sette av mye tid. Jeg ser hvor tidkrevende det er bare å bytte tema/design, så jeg kan levende forestille meg hvor mye man må jobbe hvis hele bloggen skal flyttes. Men jeg vurderer nytt navn etter hvert, og flytter kanskje da. Hele poenget med Lines bibliotek var blogg i tilknytning til tidsskriftet som nå legges ned. Samtidig har jeg elendig fantasi når det gjelder bloggnavn, så vi får se.

      Jeg satser også på Northanger Abbey, for nå er det mange år siden sist jeg leste noe av Austen. Jeg planlegger å lese Northanger Abbey først, deretter Mansfield Park og til slutt Persuasion. Da har jeg lest alle. Det blir rart å ha lagt bak seg et forfatterskap, så derfor sparer jeg på bøkene en stund til.

      Margaret Atwood er en av favorittene mine! Jeg har bare lest de eldste bøkene hennes, før hun ble så krevende som jeg tror hun har blitt med årene. Lady Oracle er den beste så langt, den var helt fantastisk. Skammelig at jeg ikke har lest The Handmaid’s Tale ennå, så jeg tror den skal få bli alternativ i lesesirkelen neste år.

  10. Det ble et riktig så fint bloggdesign! Jeg lette også lenge før jeg fant det designet jeg ville ha. Det er fint at wordpress har mange å velge mellom, men jeg fant feil ved nesten alle🙂

    Jeg ønsker deg en riktig fin påskeuke!

    1. Takk for det! Jeg husker at jeg var innom det jeg tror er ditt design, og synes det er fint at du har laget din egen vri på det. Jeg fant også feil overalt; det er spesielt vanskelig å finne en fin med tre spalter som jeg nå har vennet meg til å bruke. Heldigvis fant jeg en til slutt:-)

      God påske til deg også!

Legg igjen en kommentar

