Marsstatistikk

Det er godt at det snart er påske, for planen min om å lese masse krim i mars gikk rett vest. Men jeg fikk lest mye annet bra, og litt mer variert enn i januar og februar. Dessuten kom jeg endelig i gang med årets første krimroman tidligere denne uken, så heretter skal det gå slag i slag.

Dette har jeg lest i mars:

  • Charles Dickens Store forventninger
  • Jennifer Egan A Visit From the Goon Squad
  • Jeffrey Eugenides The Marriage Plot
  • Conrad Aiken «Livet er ikke en novelle»
  • Edgar Allan Poe «The Pit and the Pendulum»
  • Torgeir Rebolledo Pedersen Lammet som ikke ville bli lår
  • Victor Hugo The Hunchback of Notre-Dame (påbegynt)
  • Birger Baug Død sjel (påbegynt)

Hva synes jeg?

Enda en god lesemåned kvalitetsmessig. De tre romanene jeg har lest ferdig havner øverst på skalaen, med femmer som dårligste terningkast. Ikke verst. Store forventninger har jeg allerede blogget om som årets første Dickens-roman. Jeg likte den godt, men tipper at jeg vil like både The Pickwick Papers og Bleak House enda bedre når jeg kommer så langt. Jennifer Egans A Visit From the Goon Squad var en svært positiv overraskelse. Egan vant Pulitzerprisen for denne finurlige blandingen av novellesamling og roman; en original og meget vellykket form som ga en helt annerledes leseropplevelse. Innlegg om boken kommer i forbindelse med utgivelsen av den norske oversettelsen senere i år.

Jeffrey Eugenides’ The Marriage Plot startet som noe av det beste jeg har lest på mange år. Begeistringen avtok en smule etter hvert, men boken var fortsatt svært god. I første del av boken skriver Eugenides om inntoget av dekonstruksjonen i litteraturvitenskapen på 1980-tallet, og jeg kan med hånden på hjertet si at denne beskrivelsen er det morsomste jeg har lest i hele mitt liv. Kanskje må man ha studert litteraturvitenskap for å ta den geniale humoren til Eugenides, men jeg synes det var en treffende beskrivelse av åndssnobberi og til tider absurd teoretisk tenkning. Denne boken kommer også i norsk oversettelse senere i år, og jeg venter med innlegget til da. For en gangs skyld har jeg nemlig tenkt å skrive om bøker omtrent når de utgis, i motsetning til tre år senere, som jeg vanligvis gjør.

Jeg er så smått kommet i gang med novellelesingen igjen. Conrad Aikens novelle var hentet fra Karavane, men kunne ikke måle seg med de beste jeg leste fra samlingen i fjor. Edgar Allan Poe er en forfatter jeg vanligvis kan styre meg for, men «The Pit and the Pendulum» var grøssende god – en skikkelig skrekknovelle som ga høy puls og frysninger på ryggen. Det er kanskje litt juks å regne Torgeir Rebolledo Pedersens Lammet som ikke ville bli lår som månedens diktsamling, siden det er en illustrert barnebok. Likevel er dybden i stoffet og språket, og de styggpene illustrasjonene av Per Dybvig av et slikt kaliber at det maner til diktleserens fantasi. Dessuten er det min blogg, og jeg gjør som jeg vil.

Som vanlig ble jeg ikke ferdig med lesesirkelboken i tide, men jeg har rukket å like det jeg har lest av Victor Hugos The Hunchback of Notre-Dame og gleder meg til å lese den ferdig. Lenker til de som har fullført så langt finner du under arkfanen øverst på siden. Det er en pussig og spesiell bok, selv om den er umiskjennelig attenhundretallsk i stilen. Mørk middelalder, sær humor, arkitektoniske orgier og digresjoner i fleng – joda, dette er absolutt noe for meg. Påskeferien er offisielt innledet med Birger Baugs Død sjel, og jeg er både hektet og overbevist etter å ha lest den første tredjedelen. I morgen blir det lesing til den store gullmedalje, og da skal jeg nok få lest en tredjedel til. Og det var det jeg rakk å lese i mars.

Status lesemål:

Jeg ligger fortsatt på etterskudd med målet om 52 bøker på 52 uker. Jeg har imidlertid bestilt noen diktsamlinger, så det kan fort endre seg. Off the shelf-målet må jeg skjerpe meg på, for jeg leser altfor få bøker som har stått i bokhyllen en stund. Hittil fire 1001-titler er heller ikke bra, selv om både Poe og Dickens ga kryss på listen. To noveller denne måneden er bra, jeg skal lese 22 til i år. Ingen skuespill eller sakprosabøker, og jeg ligger på etterskudd med én lyriker. Men det har jeg store planer om å gjøre noe med så fort påskekrimmen er overstått.

Lesesirkel avstemning:

Også denne måneden ble det en overlegen vinner av avstemningen over hvilken lesesirkelbok vi skal lese om ett år, nemlig Friedrich Dürrenmatts kriminalroman Dommeren og hans bøddel. Det er en kort roman, og kan leses som påskekrim neste år siden påsken er i mars. De som liker å planlegge, kan melde seg på bøker allerede nå på lesesirkelsiden. Nye alternativer legges ut straks.

En bokshopoholikers bekjennelser:

Denne måneden har jeg intet å bekjenne, for jeg har faktisk ikke kjøpt en eneste bok (!). Det er spesielt imponerende siden jeg og Labben besøkte to antikvariater og en bokhandel da hun var i Oslo i begynnelsen av måneden. Min eneste synd var at jeg tok med meg et book crossing-eksemplar av Philippe Claudels Brodecks rapport som Labben hadde med seg. Det teller selvfølgelig ikke. Ellers ble det noen nye leseeksemplarer på meg. Én bok er allerede lest og jeg er godt i gang med nummer to. De andre nyhetene i bokhyllen denne måneden:

  • Carolina de Robertis Perla
  • J. M. G. Le Clézio Sultens refreng
  • Jeffrey Eugenides The Marriage Plot (lest)
  • Birger Baug Død sjel (påbegynt)
  • Julian Barnes Fornemmelsen for slutten 

Mars ble en hyggelig og sosial bokmåned. I begynnelsen av måneden hilste jeg som nevnt på Labben da hun var i byen, og det var veldig hyggelig! Nå har jeg truffet tre bokbloggere, og alle gangene har det positive inntrykket jeg har fått gjennom bloggingen vist seg å stemme på en prikk. At jeg og Labben hadde mye å snakke om når det gjaldt bøker, overrasket ikke. Det var desto mer overraskende at vi hadde forbløffende mye til felles også i matveien. Ekstra morsomt ble det da vi møtte Ingalill på book crossing-møte på Oslo S. Sånne bokbloggtreff er jeg gjerne med på igjen. Jeg og Ingalill tok dessuten årets første utepils i solen tidligere denne uken, og jeg har fått bekreftet at hun til og med kom seg vel hjem til Distrikts-Norge etterpå. På tirsdag var jeg på Litteratur på Blå, og temaet var norsk samtidslyrikk. Det var overraskende interessant med tanke på at det nok er det jeg leser aller minst av. Men det skal jeg gjøre noe med, for jeg likte diktene som ble diskutert. Med andre ord blir det sannsynligvis mer lyrikk på bloggen min i år enn tidligere år.

Aller siste nummer av Tidsskriftet Biblioteket ble endelig ferdig forrige uke, og er nå kommet fra trykkeriet. Forhåpentligvis rekker jeg å lese litt mer nå som jeg ikke lenger skal være redaktør. En ting er i alle fall sikkert, og det er at jeg skal lese mye i påsken. Litt mer om hva jeg planlegger å lese av påskekrim og i resten av april kommer i et eget innlegg i morgen.

God helg så lenge!

15 thoughts on “Marsstatistikk”

  1. Eg har lest 2 krimbøker, og gler meg til ein rolig påske med masse lesing.

    Skal du slutta med Tidsskriftet Biblioteket, eller skal heile tidsskriftet leggas ner? Du var ein stor årsak til at eg leser og abonnerer på det:-)

    1. Takk, Elida, det var hyggelig å høre! Det var jeg som startet tidsskriftet, så når jeg slutter må det legges ned. Men det kan hende at jeg starter opp igjen senere en gang, vi får se. Du får uansett et siste nummer i posten etter påske:-) Det handler om kjærlighet i litteraturen, og jeg synes det ble fint.

      Da gleder jeg meg til en påske med mange (krim)innlegg på bloggen din! Og krysser fingrene for at det kanskje blir noe om Agatha Christie…?

      1. Det var godt at det vart eit siste fint nummer av tidsskriftet. Ein kan alltid trenge litt verforandring, og kanskje kjem det ein dag eit nytt nummer.

        Det blir garantert eit par innlegg om Agatha Christie-bøker. Har hvertfall tre bøker på trappene, alle korte Marple-bøker foreløpig:-)

      2. Absolutt, og det vil nok være lettere å starte igjen senere når det finnes et visst kundegrunnlag og erfaringer man kan bruke. Men i så fall skal jeg forsikre meg om at jeg har flere med på laget, for det er for slitsomt å drive alene i lengden.

        Hurra for Christie-innlegg! Miss Marple er det kjempelenge siden jeg har lest om, så det blir et gledelig gjensyn:-)

  2. Det er veldig trist det der med nedleggelsen!
    Mars må da ha vært en rekord måned for deg? Gleder meg til du skal lese Clezio for det er ihvertfall nobelkryss. Der henger jeg langt etter.
    Og takk igjen for tipset om Lammet, jeg har ikke rukket å få sett på den ennå, men har fremdeles trua på at det blir ei bra gavebok.

    (forresten – ref – utepils, jeg fikk ikke lest et eneste ord på toget -)

    1. Veldig trist, men det skal bli godt å endelig få mer lesetid. På det verste hadde jeg ikke tid eller ork til å lese på flere uker. Vet ikke om det er rekord i mars, det virker kanskje bare sånn på grunn av novellene? Men det var korte saker, og ingenting å skryte av:-)

      Det er mulig jeg utsetter Le Clézio til neste år, da jeg planlegger en form for Nobelprisutfordring. F.eks. tre vinnere fra 2000-tallet. Lammet er morsom, med interessante perspektiver på dyr og hierarkiet vi har over dem. Ingen betryggende bok i så måte, men det er bare positivt.

      Jeg fikk ikke lest så mye jeg heller den kvelden, så da vet vi at alkohol og skarpsindig samtale ikke fostrer litterær fordypningsevne;-)

  3. Nå leser jeg om Birger Baug overalt og når jeg gjør det tenker jeg på deg siden du har snakket om han lenge. Før jul prøvde jeg å få tak i bok en og to som jeg ville gi i julegave, men da var han umulig å oppdrive hos de store bokhandlerne i Oslo. Nå er treern overalt (og sikkert enern og toern også). Det må jo være fint å vite at hele verden kommer etter:-)

    Gleder meg til å lese mer om lyrikk, der har jeg havnet litt bakpå i det siste. Får ta meg en tur til Bislet Bok og snoke i lyrikkhyllen deres og se om jeg finner noe.

    1. Så dumt at du ikke fikk tak i bøkene! Jeg ser bakpå treeren at man får tak i pocketversjonen av de to første nå, så da har de kanskje trykket opp nytt opplag siden sist. Anbefalingen står ikke mindre ved lag nå som jeg har lest et par hundre sider av Død sjel. Han kan skrive krim, det er sikkert!

      Jeg har klart å finne et par lyrikere som virker spennende, og skal prøve å orientere meg videre derfra. Det er litt rart hvordan det skrives så lite om lyrikk rundt omkring at man stiller med blanke ark når man skal finne noe å lese. En uvant problemstilling sammenliknet med romanmylderet. Men jeg går på med friskt mot og håper det dukker opp noen diktinnlegg hos deg også etter hvert:-)

  4. Kjempefin oppsmunering:) Friedrich Dürrenmatt «Dommeren og hans bøddel», hørtes jo veldig spennende ut:) God påske og kos deg med krimmen:)

  5. Det ser ut til at du har hatt en knallgod lesemåned både kvalitativt og kvantitativt! At du i tillegg har vært så flink til å ikke kjøpe noen nye bøker er jo bare imponerende, det er jo ikke slik at du ikke har vært i nærheten av fristelser – jeg bøyer meg i støvet😀. (Jeg skal lage et Hvordan ligger jeg an? – innlegg i morgen, og det bli nok veldig kort… har lest lite i mars. Men nå er det påskeferie i en og en halv uke, så da skal det leses :-)).

    Jeg kjente at jeg ble trist når jeg hørte at Tidskriftet Biblioteket kommer med sitt siste nummer, det er et veldig godt magasin du har laget .Men samtidig har jeg stor forståelse for at det har tatt både tid og krefter, og at det skal bli godt å kunne konsentrere seg om andre ting. Jeg skal uansett kose meg med det siste nummeret (skal jeg tegne abonnement på nytt, eller kommer det som en del av abonnementet fra i fjor?) Vil det forresten være mulig å få kjøpt de tidligere nummerne fremdeles?

    Vi ses og snakkes🙂 Kos deg masse med bøker og puser og avslapping i påsken! Store klemmer fra meg

    1. Takk, Silje, jeg er godt fornøyd med at det ble null utgifter til bøker denne måneden, mens jeg samtidig fikk flere bøker jeg har skikkelig lyst til å lese. Det skal sies at jeg har bestilt flere bøker denne måneden, men de har hatt så lang leveringstid at jeg fortsatt går og venter. Statistikken for april blir derfor mer balansert:-) Jeg gleder meg til å kunne lese masse i påsken, og har begynt bra i dag med både krim og diktsamling.

      Så hyggelig at du liker tidsskriftet, det er jo det aller viktigste at abonnentene har vært fornøyd! Det siste nummeret er en del av abonnementet, men måtte utsettes fordi jeg var så mye syk da det egentlig skulle komme i desember. Dessuten har du jo bidratt med en anmeldelse, så jeg skal ta med et ekstra nummer til deg hvis du vil gi bort til noen. Jeg har fortsatt flere på lager av alle utgavene, og kommer til å fortsette å selge hvis noen vil ha.

      God påske til deg også, hils til superpusen Narnia! Vi sees:-)

Legg igjen en kommentar

