Lesesirkel mars: Ringeren i Notre Dame

Denne månedens lesesirkelbok er litt av en utfordring. Victor Hugos Ringeren i Notre Dame (1831) er såvidt jeg kan se ikke tilgjengelig i komplett norsk utgave, og deltakerne har enten måttet lese en sterkt forkortet norsk utgave eller den komplette utgaven på engelsk. Den norske har fokus på plottet, men mangler de mange miljøskildringene som er en vesentlig del av boken. Den engelske er derimot holdt i et så arkaisk språk at det kan være vanskelig å finne flyten. Det berømte valget mellom pest eller kolera, med andre ord. Jeg vet ikke om noen har klart å fullføre boken til i dag, og foreslår derfor at de som ønsker det blogger om boken ut fra det de har rukket å lese.

Det å lese klassikere er noe mange vegrer seg for, nettopp fordi det kan være vanskelig å komme ordentlig inn i teksten. Hvis språket er utilgjengelig, miljøet fremmed, den historiske perioden ukjent og plottet vanskelig å få tak på er det ikke helt enkelt å skulle mene noe om det man leser. Men det å ikke helt klare å komme inn i teksten betyr ikke at man ikke har noe å si om den. Min oppfordring – og utfordring – til lesesirkeldeltakerne i dag er derfor å si noe om hva som eventuelt gjorde boken vanskelig å lese. Og ikke minst, om det likevel var noe ved boken som var interessant.

Når dere har lagt ut innlegget deres, kan dere legge igjen en lenke i kommentarfeltet under. Dere som ikke har blogg kan bruke dette kommentarfeltet til å diskutere boken, og det kan selvfølgelig alle andre som har lest boken på et eller annet tidspunkt også gjøre. I morgen trekker jeg ut en vinner blant de som deltok i lesesirkelen i dag. Premien er en av de neste bøkene i lesesirkelen i år, litt avhengig av hvilke bøker vinneren allerede har lest. Kriteriene for å være med i trekningen er at dere har lest boken og skriver om den i dag – enten på egen blogg eller i kommentarfeltet under.

Jeg har som vanlig ikke rukket å lese ferdig boken, og skal bruke søndagen til å komme så langt som mulig. Om jeg skriver om den i dag eller venter til jeg har lest den ut, har jeg ikke bestemt meg for ennå. Men det er som sagt fritt frem til å blogge om boken selv om man ikke har kommet helt i mål.

Ha en flott søndag så lenge!

40 thoughts on “Lesesirkel mars: Ringeren i Notre Dame”

  1. Jeg har ikke kommet i mål, men blogger om boken i dag likevel. Leser nok litt i dag før jeg skriver innlegget. Helgen har gått med på å nappe hunden og vært på et lite hundetreff, så det har ikke blitt mye lesing. Jeg har uansett masse å skrive om boken, den har gitt mange (positive) inntrykk =)

    Det blir spennende å se hvor mange som deltar denne gangen og hvor forskjellige inntrykk vi har av boken.

    1. Jeg er også spent på hvor mange deltakere vi blir idag og om det er noen som har gitt opp underveis. Jeg liker boken bedre etter hvert som jeg har kommet inn i Hugos stil, og synes den er morsom. Den blir neppe ferdiglest med det første, men jeg skal få lest noen kapitler innimellom påskekrimmen. Allerede nå har jeg mye å si om boken, men jeg har noe annet jeg må skrive i dag så det spørs bare om tiden strekker til. Jeg gleder meg uansett til å lese innlegget ditt (godt å vite at det i hvert fall kommer ett innlegg idag!), og er spent på hva de andre har å si.

  2. Eg er ikkje ferdig, men håper å bli ferdig før mars er ute. Det går greit å lese så lenge eg konsentrerer meg, men blir eg distrahert går det på viddene. Gler meg til evt innlegg frå andre bloggere idag🙂

    1. Foreløpig får vi satse på Labben:-) Jeg må også konsentrere meg for å komme gjennom, men jeg er så vant med å lese vanskelige bøker at det går helt greit. Lykke til med innspurten!

  3. Line jeg har desverre ikke rukket å lese ut boken. Prøvde den først på engelsk, men jeg ga raskt opp siden mine engelsk kunnskaper ikke er av det beste slaget. Jeg fikk tak i den på norsk, men da hadde jeg allerede kastet meg over de to siste bøkene i Hunger games triologien, og siden de var så spennende ble Hugos bok utsatt. Jeg har bare lest noen få sider og de er det ikke vits å skrive om idag, men jeg skal skrive om bokene ved en senere anledning. Gleder meg til å lese den, og gleder meg til å høre hva de som har lest den alt, mener om boken:)

    1. Jeg tror ikke det er noen som har lest den ferdig, men det er i alle fall et par bloggere som nærmer seg slutten. Blir det ikke mange innlegg idag, kommer det sannsynligvis flere i løpet av uken. Kos deg med Hunger Games så lenge! Hvis du skriver om boken ved en senere anledning, kan du legge igjen lenke på etterskudd.

  4. Jeg har ikke lest den, men skal lese ALLE innleggene og legge igjen så mange kommenaterer at ingen vil skjønne at jeg ikke har lest den.
    Akkurat nå lurer jeg mest på hva det betyr – å nappe hunden -?
    Labben?

    1. Egentlig synd at du ikke leste denne, for jeg tror du hadde likt den. Den er snodig og morsom. ALLE innleggene? Hvilke innlegg?😉 Nå blir det forresten vanskeligere for deg å vri deg unna premiering. Jeg har fått noen brukte bøker, deriblant et par 1001-bøker som du ifølge listen din ikke har lest. F.eks. Günter Grass’ Blikktrommen og André Malraux’ Menneskets lodd. De er brukt, de er gratis, og jeg kan ta med på neste BC-møte. Store motforestillinger?

      Jeg vet heller ikke hva det betyr å nappe hunden, så der kan jeg ikke hjelpe.

      1. Ok, dachs er ikke hunden for meg, å nappe hår for hår høres ut som et evighetsprosjekt. Men, ok, jeg lar meg premiere, men jeg lurer på om jeg har Blikktrommen i hylla, kanskje også den andre. Har ikke begge kommet i ÅrhundresBibliotek. Intensjonen var god og premiering nok.
        OK, jeg har dobbeltsjekket og der i stuehylla stod i begge 2 ++
        (jeg er virkelig århundres idiot og tydligvis norgesmester i å kjøpe bøker jeg har fra før) – for der i hylla, i århundresbib.drakt fant jeg også:
        Mesteren og Margarita, Ukjent Soldat, Juleoratoriet, Tysktime, og en haug med andre bøker jeg kjøpte på loppis ifjor.
        Så mange, at jeg nekter å skrive opp.

      2. Du er håpløs. Hva i alle dager skal jeg gjøre da? Ok, du kan få en annen bok, en som ikke står på 1001-listen, men det vil du vel ikke ha? De gode nyhetene her er at du kan begynne å lese Ukjent soldat allerede i kveld, og at du kan bookcrosse Mesteren av hjertens lyst. Jeg ser forresten at du har skrevet om Mesteren idag, og det skal jeg lese imorgen tidlig. Det blir en perfekt start på mandagen! Akkurat nå går øynene i kryss, og jeg får middagsgjest hvert øyeblikk – derav utsettelsen.

      3. Da er vi tilbake til en kopp kaffe?
        Eller sjokolade med krem?, eller den lesesirkelboka du mener jeg absolutt ikke bør hoppe over. Jeg finnes ikke vanskelig. Håper du hadde en fortreffelig middag.

      4. Hvis premier først skal deles ut i flytende form, insisterer jeg på at det må kunne gi en viss promille. Apropos det: Må du hjem tidlig etter neste BC-møte? Hvis ikke skal jeg på en lanseringsfest kl 19 som du er velkommen til å bli med på. Litteratur+promille. Et uslåelig tilbud. Men du kan også få en annen bok, f.eks. Den hemmelige historien, som visstnok skal være meget god. Middagen var super. Posesuppe funker alltid:-)

      5. Litteratur og promille på lanseringsfest høres ut som noe jeg kunne droppet påskeferien for, men da hadde jeg nok blitt familieløs. Kan du ikke be de utsette festen? Jeg vurderer derimot en formiddagsoslotur imorgen ev. torsdag for å kjøpe sko (ehh, joggesko).
        Hadde jeg ikke vært slik et godt upstanding og veltrent forbilde skulle jeg forslått formiddagsfylla.

        (føler nå at vi har vært sammen hele morgenen etter alle disse kommentarene -))

      6. Påsken? Jeg trodde BC-møtet ble utsatt til onsdagen etter? Det var den onsdagen jeg mente, den 11. Så anse festen som utsatt:-) Jeg er ledig imorgen etter 12ish, frem til lanseringsfest kl 19 (jepp, enda en) og torsdag etter ca 14. Hvis det er fint vær kan JEG foreslå formiddagsfylla, for jeg har ennå årets første utepils til gode og lider under det.

        Hehe, gode kommentarer, ikke sant? Jeg tok en helaften i Moshonista-arkivet i går. Som du sikkert skjønte. Morsomt!

      7. Jeg sjekket møtetråden på bc-forumet og det ser ikke ut som det er tatt noe endelig beslutning iforhold til tidspunkt. Forhåpentligvis utsetter de til 11.april, tror det skal være en ok dag, både for møte og lansering. (trykk på tror). Imorgen derimot ser det lyst ut for bytur, må bare knyte noen løse tråder. Etter 12 passer utmerket for da rekker jeg og gjøre unna alt sportslig først. Kommer tilbake med endelig svar i ettermiddag/kveld men det ser som sagt lyst ut. yay.

      8. Håper også på utsettelse, for den onsdagen er den eneste påskedagen jeg har til å begrave meg i sofaen med appelsiner og Poirot. Yay til lys morgendag, værgudene hos yr.no lover dessuten sol fra skyfri himmel. Perfekt for utenomsportslige aktiviteter utendørs.

      9. It is on. Det gjenstår bare å se om jeg kommer meg opp med sola. Planlegger en heftig lesedag i solsteik. Det er bare å ringe når du er ferdig med dagens plikter. Bør vel kanskje legge meg allerede, joggeblogging får vike.

      10. Woo-hoo! Jeg skal ta med solkrem. Man vil ikke bli rosa midt oppi all herligheten. Jeg har tyvstartet i kveld med poesi på Blå og Jesus-diskusjon over øl. Bra oppvarming til imorgen. Du hører fra meg så fort jeg er ferdig og tørst:-)

      11. Dobler sjansene for at du ser dette. Jeg har glemt telefonen hjemme,
        Sendte deg en mail og ja jeg skammer meg.
        Nå skal jeg halte opp bakkene til Løplabbet og la dem videofilme meg løpende i nye sko. Like slitsomt hver gang.

  5. Dagens hundestellleksjon:

    Strihårete hunder skal nappes, ikke klippes. Det betyr at vi må nappe hårene ut med roten. Pelsen vi napper er død, og har ingen funksjon. Den er ikke vannavstøtende og isolerer ikke godt. Derfor må den vekk. Klipper man den kommer det ikke ut ny god pels, så det hjelper ikke. Alt skal nappes, utenom skjegget. Pelsen som skal nappes er løs, så det gjør ikke vondt. Echo skal nappes to ganger i året, men vi har vært treg, så dette er første gangen vi gjør det. Skulle gjort det i høst også.

  6. Det ble litt mange l’er inni der. Men men…

    Omtalen min kommer enten før eller etter årets første fotballkamp. I kveld skal også hunden nappes ferdig (har en fot, magen og innsiden av lårene igjen, jo også halen, den må jeg ikke glemme).

  7. Ingalill: Dachs er ikke en rase, men ni, og seks av de ni skal ikke nappes. Kun strihåret dachs må nappes. Med korthåret og langhåret slipper du slikt, men til gjengjeld røyter de mer. Strihårete raser røyter omtrent ikke, så lenge de nappes et par ganger i året. Nappingen kan gjøres ved hundesalonger og slikt, må ikke gjøre det selv =)

    Jeg begynner på mitt innlegg nå, men er lei meg for at jeg ikke rakk å lese boken ferdig først.

    1. Selvfølgelig ikke. Premie på slutten av året får du uansett hvis du har skrevet om alle tolv bøkene i løpet av året. Siden Melusine var den eneste som fullførte i går, kan jeg ta med deg også i dagens trekning hvis innlegget ditt kommer i dag. Hvis ikke blir det jo rett og slett ingen trekning:-)

  8. Jeg kom så langt som til side 12 i denne boken…litt skuffet over egen innsats😦 Jeg er vanligvis glad i klassikere, men jeg hadde helt glemt min tidligere erfaring med bok oversatt fra fransk til engelsk: det blir ganske mye vanskeligere å lese enn på norsk. Jeg kaster derfor midlertidig inn håndkleet (håper jeg) og blogger om den når jeg er kommet gjennom, men tar høyde for at det ikke blir på denne siden av sommeren. Jeg gleder meg imidlertid veldig til påske og «The Moonstone»🙂

    1. Hvis det er noen trøst, blir boken veldig mye lettere å lese etter de første ca 30 sidene. Den har fortsatt enkelte vanskelige avsnitt, men mange flere som er både lettleste og morsomme. Hvis du leser den senere i år, er det bare å legge igjen lenke til innlegg på et senere tidspunkt.

      God fornøyelse med Wilkie Collins, og god påske!🙂

  9. Hei!
    Har strevd med å finne denne i komplett norsk versjon, men skjønner ut fra dette at den ikke finns på norsk! Takk for hjelpa med å finne ut av det!🙂

Legg igjen en kommentar

