Marslesning

Det nærmer seg påske, en tid mange bruker til å gå på ski, spise appelsiner eller se seg rundt i verden. For meg er påsken ensbetydende med påskekrim. Når jeg er hjemme i nord på påskeferie blir det litt krim i bokform og mye krim på tv – helst Agatha Christie og P. D. James på dvd. Men i år blir det bypåske på meg, og da regner jeg med at det bare blir krim i bokform. Hvorfor jeg snakker om påskekrim i mars, en måned før påske? To grunner. En: Jeg rekker ikke å lese så mye de få dagene påsken varer og må derfor trekke den ut. To: Jeg liker krim så godt at jeg gjerne trekker den ut en måned eller to, og jeg tyvstarter allerede nå.

I år skal jeg prøve å organisere lesingen litt bedre, slik at jeg kan få den herlige følelsen av å lese krimroman etter krimroman og komme inn i en jevn flyt av mord og mysterier uten for mange avbrytelser av andre bøker. Etter å ha tatt en gjennomgang av det som står i hyllene, krysser jeg imidlertid fingrene for at jeg ikke vil bruke altfor mye tid på valgets kvaler, for her er det mye som frister.

Birger Baugs tredje krimroman utgis neste uke. De to første var fulltreffere, og den nye boken Død sjel er en av ytterst, ytterst få bøker jeg kommer til å begynne på i samme øyeblikk som jeg river den ut av emballasjen. Når boken er ferdiglest, kommer jeg sannsynligvis til å angre på at jeg ikke sparte på den. Agatha Christie sparer jeg derimot på, for hun er dronningen av påskekrim og skal leses i selve påsken. Å innlede med Poirot en måned for tidlig vil være omtrent like ødeleggende for høytidsstemningen som å åpne alle lukene i adventskalenderen første desember.

Men hva skal leses mellom Birger Baug og Agatha Christie? Jeg refser meg selv stadig vekk (både i blogginnlegg og på privaten) fordi jeg kjøper flere bøker enn jeg rekker å lese. I slike stunder som dette blir jeg imidlertid glad for at jeg har en svært omfangsrik boksamling. Jeg har uleste krimbøker oppstilt på rekke og rad, og kan velge og vrake ut fra hva som frister mest i øyeblikket. Og etter en kjapp inspeksjonsrunde har jeg oppdaget mye som frister. Elizabeth George, Jørn Lier Horst, Leif GW Persson, Dennis Lehane, Unni Lindell, Georges Simenon, Alistair MacLean, Kurt Aust, Emilio Calderón, Åsa Larsson og Knut Faldbakken. Bare for å nevne noen.

Innimellom krimlesingen skal jeg også gi lesesirkelboken i mars et hederlig forsøk. Det er Victor Hugos The Hunchback of Notre Dame, og flere av deltakerne har så langt gitt tilbakemeldinger om at den er tunglest. I så fall er det bare én ting å gjøre: Lese et par kapitler om dagen som en avveksling til mer lettleste bøker, og håpe at den tar seg opp etter hvert. Så populær som den boken har vært i over 150 år, nekter jeg å tro at den er gjennomført kjedelig.

Utover det skal jeg fortsette å lese i bøker jeg allerede har begynt på. Jennifer Egans A Visit From the Goon Squad leste jeg ferdig i går. De jeg skal fullføre denne måneden er Charles Dickens’ Store forventninger og Federico García Lorcas Sigøynerballader. Ikke en novelle, sakprosabok eller skuespill i sikte denne måneden heller. Jeg får stole på at inspirasjonen kommer med sommeren.

Dere har nå mulighet til å stemme på lesesirkelboken for mars neste år. Alle alternativene er skrevet av mannlige forfattere og er hentet fra femtitallet. Jeg oppdaget for sent at påsken er i mars neste år, ellers skulle jeg ha gitt dere tre krimalternativer å stemme på. Slik det er nå, er det kun Friedrich Dürrenmatts bok som er krim. De som ønsker krim kan derfor stemme på den. De av dere som er mindre begeistret for krim kan velge mellom Ralph Ellisons roman om raseskiller i USA og Chinua Achebes bok om kolonialismen i Nigeria. Rasespørsmål eller krim, med andre ord.

Er det flere enn meg som begynner å komme i krimmodus?

28 thoughts on “Marslesning”

    1. Da skal jeg følge med på bloggen din i tilfelle du får lyst til å skrive om Achebe etter hvert. Jeg har Lahlums første bok, men foreløpig er det for mange andre krimbøker i hyllen som frister mer. God les!🙂

  1. Nja, i krimmodus er jeg vel hele året, – det er mer dagsformen enn påskehøytiden som avgjør om jeg leser krim. For tiden leser jeg Lars Keplers siste.
    Men noe annet: «The Hunchback of Notre Dame»? Hvorfor skal lesesirkelen lese en franskmann på engelsk? Vi har sikkert flere gode, norske oversettelser av den.

    1. Det er nettopp det vi ikke har. Dvs: Hvis de finnes, har jeg ikke klart å finne dem. Gamle, sterkt forkortede versjoner hvor oversetteren har tatt seg svært mange friheter funker dårlig. Da er det bedre å lese på engelsk, hvor de har holdt seg til originalteksten uten for mange krumspring.

      Kepler har jeg kassert etter totalslakt av Hypnotisøren hos både Bokelskerinnen og Ingalill. Men kanskje sisteboka er bedre?

      1. Jeg sjekket på nett, og tror den lydboken utgitt av Lydbokforlaget er en sterkt forkortet versjon. Den varer bare sju timer, og det er i korteste laget for en roman som er over 400 tettskrevne sider i bokform. Dessverre, for her kunne jeg godt tenkt meg å prøve lydboken.

  2. Ja, påske og krim hører sammen! Men krim passer jo helt fint ved andre anledninger også🙂 Jeg har ingen spesifikke planer for hvilke bøker jeg skal lese i påsken, men har flere uleste krimmer i hyllene.

    God lesemåned, Line!

    1. Krim passer hele året, men ekstra gøy er det i påsken. Og for meg blir en påske uten krim bare et knippe fridager med stengte butikker:-)

      God lesemåned til deg også, Silje! Håper vi sees på onsdag.

  3. Krimmoduset mitt går av og på. Har allereie lest både Theorin, Christie og Brekke i år, men Christie skal leses og i påsken. Trur eg og må gå skikkelig inn for å lese Hugos roman og eit par kapitler om dagen høyres fornuftig ut for meg og.

    1. Bra at du også skal lese Christie i påsken, for da kan jeg bli ekstra inspirert av Christie-innleggene dine. Nå er jeg veldig spent på hvor mange som klarer å fullføre Hugos roman av de påmeldte. Med et par kapitler om dagen burde det gå, men det høres ikke ut som en bok man kan lese etter skippertaksmetoden.

  4. Jeg skal lese krim i hele mars – og hvis jeg ikke blir ferdig – langt inni april, egentlig kunne jeg lese krim hele året, for det er fremdeles godt over 25stk igjen på Connelly lista. Når Baug gir ut nr.20 skal jeg lage prosjekt av han også. Jeg stemmer for at du leser Arsenikktårnet.

    Og siden jeg er i det hjelpsomme hjørnet:
    Mr.Isaksen, det er valgfritt hvilket språk man vil lese sirkelbøkene på og hver gang jeg hører om Lars Kepler blir det røsjikropp -).

    1. Hurra for krimmåned(er)! Men Arsenikktårnet er vel ikke krimroman? Jeg har lyst til å lese krim til jeg blir så lei at jeg ikke orker mer resten av året. Spørs om det går. Hvis jeg må avbrytes av tjue sider Hugo hver dag, kommer jeg muligens fram til at krim er den eneste sjangeren som duger.

      Connelly, ja. Jeg holder meg foreløpig til krimforfattere som har et mer begrenset forfatterskap. 25+ er det ikke tid til i dette livet.

  5. Jeg kommer nesten aldri i krimmodus, men regner med å sluke 3 x Christie i selve påskeuka. Same procedure as every year. Usikker på om jeg gjør grunnet lyst, tradisjon eller kun grunnet press fra min mor.

    Jeg startet på Ringeren en gang for lenge siden, med lovnader om udødelig kjærlighet og drama, husker at jeg ga opp etter tre-fire kapitler med følgende utbrudd: «herregud, dette er jo en jævla lærebok i arkitektur!». Nekter å prøve igjen før noen kan bekrefte at det kommer noe annet enn arkitektoniske beskrivelser senere i boka.

    1. Hmmm. Skal man forstå det slik at franskmenn på attenhundretallet var så interesserte i arkitektur at de leste lærebøker for underholdningens skyld? Jeg har skummet litt i boken, men fant flere historiske beskrivelser enn arkitektoniske. Mulig Hugo starter med arkitektur, går over til historie, og DERETTER går over til udødelig kjærlighet og drama. Business først, pleasure etterpå. Illevarslende.

      Yay til flere Christiepåskelesere! Jeg er en historieløs hedning og velger å tro at påsken oppstod med Poirot.

  6. Dennis Lehane har jeg lest, og han var ikke så verst. Lahlum står på min påskekrim-liste, men ellers blir det nok romaner på meg, som vanlig.

    Nå har jeg forresten kommet meg til Oslo, funnet mat, orientert meg i nærområdet og fikset internett på hotellrommet. Det har vært en vellykket dag så langt med andre ord. De neste timene skal jeg tilbringe på Eldorado (som kun er en av sykt mange kinoer ser det ut som), og så må jeg tilbake til internett for å finne ut hvor alle bokbutikkene befinner seg. Har ikke sett Tronsmo i dag, men det blir nok den første jeg leter etter i morgen. Litteraturhuset blir nummer to. Jeg gleder meg allerede til å finne min indre bokshopoholiker de neste to dagene! Ikke var det så kaldt her som forventet heller. Velstand!

    1. Det høres bra ut! Da har det jo gått over all forventning sammenliknet med Oslo-scenarioet du skisserte før jul. Tronsmo ligger i parallellgaten over Karl Johan, i nærheten av Norli. Jeg har faktisk aldri vært der selv, og er spent på rapport om utvalget. Send meg en mail med mobilnummeret ditt, så kan vi avtale nærmere om tirsdag! God shopping så lenge:-)

  7. Jeg leste den siste boka til Jørn Lier Horst og ble kjempebegeistret! Hadde ikke lest noe av ham tidligere, men det skal jeg! Jeg synes egentlig at krim er ok hele året, men jeg fikk en overdose Läckberg i fjor sommer og har ikke kommet meg helt ennå. Det blir nok P.D. James på meg i påsken og mye TV…

    1. Jeg leste førsteboka til Lier Horst for et par år siden, og det fristet til gjentakelse. Bok nummer to, Felicia forsvant, skal leses så snart som mulig. Jeg har Läckbergs samlede verker, men de frister ikke like mye. Isprinsessen var en helt grei første bok, men ikke god nok til at jeg har hatt lyst til å lese mer foreløpig. P. D. James har jeg allerede lest i år – check!

  8. Jeg har også startet litt tidlig med krim og holder på med Liza Marklund. Jeg tror jeg skal satse på noe britisk krim til påske, det er ofte det som gir meg den gode påskefølelsen (litt spesielt å kalle den en god følelse når man snakker om drap og forbrytelser, men sånn er det nå). Jeg er veldig klar for å ta fatt på en Minette Walters-bok igjen, men kanskje jeg går for selveste Agatha Christie.

    1. Jeg har også en forkjærlighet for britisk krim i påsken. Det må være resultatet av mange års hjernevask fra NRKs side… Minette Walters har jeg aldri lest, bare hørt mye positivt om. Lisa Marklund har jeg heller aldri lest, men der har jeg hørt mye blandet. Agatha Christie, derimot, der er jeg rene eksperten. Jeg må ha lest godt over tredve av bøkene hennes, og flere skal det bli!

  9. Hutte, Läckbergoverdose hørtes grufullt ut! Det er lenge (alt er relativt) siden jeg har lest krim nå merker jeg, og er mer enn higen på å lese om blod og gørr igjen. Har Flaskepost fra P og en Nesser-krimmert å glede meg til. Samboeren min ser TV-krim om mulig hver dag, men jeg er ikke helt der. Det er sent, og så er det jo alle disse uleste bøkene som venter… sant. Har ikke tid til alt. Må prioritere! Akk!

    Har du lest Robert Wilsons bøker, forresten? Tror han og Nesser er mine favoritter🙂 Oh yeah!

    1. Jeg har verken lest Wilson eller Nesser ennå (unnskyld!), men jeg kan bevise mine gode intensjoner: Lisboa+Sevilla+Carmine Street står i bokhyllen! Wilson burde jeg egentlig ha prioritert både pga off the shelf-poeng og strålende referanser fra alle jeg kjenner som har lest ham. Men så var det dette med tiden da… Krim på tv har ikke jeg heller tid til, da hadde jeg jo aldri fått lest noe som helst. Dessuten er blod og gørr bedre i bok, når man slipper å se:-)

  10. Oss hedningen imellom… påsken oppstod definitivt med Poirot, og jeg har to bøker på listen. I tillegg skal jeg nå få lest «Gjenferd» av Nesbø som har ventet helt siden lesemarathon ifjor sommer samt «Dregs» av Jørn Lier Horst – oversettelsen av «Bunnfall». Jeg har også en Michael Connelly bok på vent, så her må bare påsken komme🙂

  11. Har ikke bestemt meg hva jeg skal lese av krim i påsken enda, men noe krim blir det. Kanskje noen av Johan Theorins bøker og litt Agatha:) Men jeg tror jeg kyvstarter litt på krimlesningen jeg også siden jeg liker krim hele året:)

    1. Åh, Johan Theorin hadde jeg glemt! Han er en av mine kandidater også, med Nattefokk. Gleder meg til kriminnlegg begynner å dukke opp overalt i bloggland. God krimlesning, Isabella:-)

Legg igjen en kommentar

