Lesesirkel januar: Store forventninger

God ettermiddag, folkens, og velkommen til årets lesesirkel! Dickens-året 2012 innledes om en drøy uke, og vi tyvstarter feiringen med å samlese den kanskje mest anerkjente av Dickens’ romaner, Store forventninger fra 1860-61. Hvis mine beregninger er riktige, er vi fjorten bokbloggere og et par stykker til som skal ha lest klassikeren til i dag. Det hviler som vanlig en forbannelse over min egen deltakelse i lesesirkelen. Hele forrige uke var jeg syk, og jeg leste ikke en side i noe som helst hele uken. Dermed fikk jeg ikke begynt på boken før i går ettermiddag. Det er synd, for Store forventninger fenget meg fra aller første side og ville ha vært en enkel sak å lese ferdig på en uke. Om det kommer innlegg fra meg senere i dag basert på det jeg da har rukket å lese, eller om jeg venter med å skrive innlegg til jeg er ferdig – det har jeg ikke bestemt meg for ennå. Men jeg vet at mange av dere har lest ut boken, og sannsynligvis bruker søndagen til å skrive iherdig om Pip, Miss Havisham & co.

Siden det er betydelig flere påmeldte til årets lesesirkel enn fjorårets, er den også mer krevende å organisere. Derfor oppfordrer jeg alle dere som deltar til å legge igjen lenke til innlegget deres i kommentarfeltet under, slik at alle lenkene er samlet på ett sted og lette å finne. Dere som ikke har blogg kan bruke dette kommentarfeltet til å diskutere boken, og det kan selvfølgelig alle andre som har lest boken på et eller annet tidspunkt også hive dere med på. Her er noen spørsmål som kan hjelpe dere i gang:

  • Hva mener du om boken?
  • Hvilken karakter likte du best?
  • Hva synes du om språket?
  • Var boken underholdende, eller tung å komme gjennom?
  • Fristet boken deg til å lese mer Dickens?

Hvis mine skolefrøkenspørsmål var lite spennende, står dere selvfølgelig fritt til å overse dem og heller skrive om noe annet.

I morgen trekker jeg en vinner blant de som deltok i lesesirkelen i dag. Premien er en av de neste bøkene i lesesirkelen i år, litt avhengig av hvilke bøker vinneren allerede har lest. Kriteriene for å være med i trekningen er at dere har lest boken og skriver om den i dag – enten på egen blogg eller i kommentarfeltet under.

Nå er jeg spent på å lese hva dere synes om Store forventninger!

44 thoughts on “Lesesirkel januar: Store forventninger”

    1. Hehe, hvis du leser alle omtalene, kommer du nok til å sitte igjen med følelsen av å ha lest boken opptil flere ganger, så det er kanskje ikke en dum måte å spare tid på?🙂

  1. Dette blir gøy =) Jeg gleder meg til alle omtalene. Men jeg angrer på at jeg ikke skrev omtale av boken rett etter at jeg leste den. Vi får se hvordan det går å skulle skrive den i dag, flere måneder senere. Enkelte detaljer har nok forsvunnet, men jeg husker handlingen godt =)

    1. Det var synd! Min erfaring med å lese klassikere er at mange er svært morsomme å lese, mens andre er fryktelig tungleste. Store forventninger synes jeg er både lettlest og underholdende, mens jeg måtte slite meg gjennom A Tale of Two Cities. Men jeg tror språket er en viktig faktor, dvs om jeg leser boken på norsk eller engelsk.

  2. Jeg har dårlig samvittighet for jeg har forsømt meg veldig denne første måneden. Jeg kom plutselig på i går at jeg skulle ha lest denne. Men jeg kommer til å lese den snart og ser frem til det.

    1. Ingen fare, jeg har jo ikke engang klart å lese den ferdig selv! Men du har virkelig noe å se frem til her, for det er en fantastisk bok. Spesielt for lesere som liker 1800-tallslitteratur.

    1. Så flott! Det synes jeg også. Gibbons har jeg inntrykk av er en lettlest affære, og den er jo også vesentlig mye kortere enn Dickens. Derfor håper jeg at jeg rekker å bli ferdig tidsnok neste gang. God søndag til deg også:-)

    1. Jeg hadde nøyaktig samme nyttårsforsett, men så langt har det vært uten hell. Derfor har jeg bestemt meg for å begynne på Gibbons så fort jeg er ferdig med Dickens. Men det er en fordel å ha god tid på seg, for da får man sagt mye mer i innlegget, som jeg ser at du har klart. Jeg hadde ikke lest boken før, og kan ikke lenger skjønne hvorfor. Den er fantastisk.

  3. Jeg er selvfølgelig ikke ferdig. Pip har nettopp funnet sin velgjører og det er 4 cd-er igjen. Tenkte det diskvalifiserte meg og dro på skitur, men nå ser jeg at det er premie og alt. Kanskje jeg revurderer og skraper sammen noen ord iløpet av kvelden – hvis ikke blir det når den er utlest.
    Nå skal jeg, selvfølgelig etter jeg har dusjet av meg skituren, kose meg med hva dere andre synes.

    1. Det er godt vi er flere som ikke er i mål ennå; jeg våknet med en forstemmende frykt for at alle hadde lest boken ferdig bortsett fra meg. Men skitur er da en så helnorsk og sunn måte å tilbringe søndagen på at man ikke kan være lei seg for det. Heier på deg, og håper at du går for premie idag!

  4. God bedring Line! Har heller ikke hvert i toppform idag, men leste ut boken igår, så jeg skrev en liten anmeldelse her idag:

    http://graabekkasbokblogg.blogspot.com/2012/01/bokanmeldelse-store-forventninger-av.html

    Jeg synes boken var veldig underholdende og lettlest og har tenkt å lese flere bøker av Charles Dickens i år . Både Oliver Twist og David Copperfield.
    Karakteren jeg likte best, den var vanskelig. Wemmick og gamlefar synes jeg var ett artig og koselig par og Joe håpet jeg gjennom hele boken det skulle gå godt med. Men Estella og Miss Havisham var jo litt to litt rare karakterer som gjorde meg nyskjerrig og gjorde ting litt spennende. Vanskelig og bare velge en:)

    God søndag videre:) Gleder meg til å kaste meg over neste bok i lesesirkelen:)

    1. Takk, Isabella! Jeg planlegger også å lese to andre Dickens-romaner i år, Bleak House og Pickwick-klubben. Selv om jeg bare har lest en brøkdel av boken så langt, sliter jeg allerede med å bestemme meg for noen favorittkarakter, så jeg skjønner hva du mener. De merksnodige karakterene er det jeg liker aller best med Dickens. God søndag til deg også! Jeg krysser fingrene for at Cold Comfort Farm er like morsom å lese som Store forventninger.

  5. Lines bibliotek, jeg gleder meg å høre hva du synes om de to bøkene også av han. Dickens er god på snåle karakterer, så skjønner de faller i smak:).

    Så bra å høre Labben, gleder meg til å lese den🙂

    1. Så fint at vi skal lese forskjellige bøker av ham i år, og jeg ser frem til å finne ut om du liker Oliver Twist og David Copperfield like godt som Store forventninger. Jeg har begge bøkene i bokhyllen, og lar meg gjerne friste til å lese dem også snart:-)

  6. Ah, nå har jeg vært rundt og lest mange fine innlegg. De har vært veldig interessante, jeg har storkost meg. Og blitt inspirert til å lese Dickens, jeg har alle romanene liggende hjemme hos foreldrene mine så jeg må få de ned hit til Oslo så jeg får lest litt i de.

    1. Artig at det kunne inspirere noen som ikke har vært med å lese selv! Jeg trodde det ville være veldig mye likt å lese rundt omkring siden vi var så mange som skulle skrive, men hvis man ser bort fra de obligatoriske handlingsreferatene har folk faktisk skrevet om mye forskjellig. Fint for meg, for da får jeg enda mer ut av lesingen:-)

  7. Hei Karin må si det samme som deg har storkost meg idag med å lese ulike anmeldelser av Store Forventninger:) Hvor flinke dere er alle sammen og skrive anmeldelser, har til og med lært litt mer om Dickens og boken selv idag:) Dette likte jeg å være med på.

    Takk Lines bibliotek som har tatta affere og laget en lesesirkel med ett så spennende tema som 1001 bøker du må lese før du dør:)

  8. Oj, har du vært syk! Håper formen er på topp igjen. Jeg hadde en strålende leseropplevelse med Dickens og må vel si at det er bortimot umulig å ha noen favoritt blant karakterene. Dickens klare å skape levende mennesker med noen få ord og det gjør lesingen til en tett og nær opplevelse. Jeg skal absolutt lese mer av Dickens og tenker som deg på å lese Bleak House og kanskje Pickwickklubben hvis mannen min tar en litt lengre pause i den. jeg har allerede lest Gibbons, men lurer på om jeg skal lese den en gang til for den var lettlest og morsom.
    http://bentebing.wordpress.com/2012/01/25/store-forventninger/

    1. Formen er god som gull, spesielt etter en herlig søndag med Dickens-bok og blide bloggere! Holder mannen din på med Pickwick-klubben nå? Det er jo perfekt, da kan dere diskutere i vei når begge har lest. Må si jeg gleder meg mer og mer til Gibbons hvis du allerede nå vurderer å lese den på nytt. Jeg er i siget med gode engelske romaner, og leser gjerne enda en før jeg leser mer norsk.

      Jeg er spesielt imponert over måten Dickens gjør karakterene sine tydelige på, uten at de blir rene karikaturer. Det er mye menneskelig og gjenkjennelig selv i de overdrevne figurene. Selv faller jeg stort sett for de selvhøytidelige, komiske bifigurene. Da blir det høytlesning og mye latter i stua:-)

    1. Takk for tips! Hvis BBC har laget en helt ny versjon er jeg fristet til å garantere for at den er god, men det er mulig jeg tar feil. Uansett skal den sjekkes ut ved første anledning!

Legg igjen en kommentar

