Januarlesning

Godt nyttår, alle sammen! Etter en rolig filmkveld i går innledet jeg friskt og sprekt det nye året med en times trening i dag. Det aller beste med trening er selvfølgelig at man da kan parkere seg i sofaen med en bok resten av dagen med verdens beste samvittighet. Noe jeg nå er godt i gang med.

Som jeg lovet forrige uke, har jeg nå gjort det mulig for dere å stemme på hvilken lesesirkelbok vi skal lese i januar 2013. Dingsen finner dere lengre ned på høyre side, og den er åpen i hele januar. Jeg har valgt tre alternativer, alle tre er mannlige forfattere og bøkene er relativt nye. Siden det blir mange britiske og amerikanske forfattere i lesesirkelen i år, har jeg plukket ut en japansk, en fransk og en sør-afrikansk forfatter. Hvis dere lurer på hva bøkene handler om, er det bare å google etter omtaler og anmeldelser. Alle kan stemme, enten dere skal være med å lese eller ikke. Hvis dere ønsker å foreslå en forfatter/bok for februar, finner dere (de endeløse) alternativene her. Neste måned blir alternativene tre kvinnelige forfattere, så eventuelle forslag til mannlige forfattere overføres til mars. Stem i vei!

Jeg innleder det nye bokåret med et etterslep fra 2011. Hele fem bøker ligger halvlest på nattbordet, bøker jeg ønsker å få lest ferdig. Lisa Bjurwalds dokumentarbok Europas skam, Thomas Manns klassiker Buddenbrooks, novellesamlingen Karavane, Karen Blixens Den afrikanske farmen og Tom Wolfes Forfengelighetens fyrverkeri. Siden jeg er så godt i gang med sistnevnte nå og virkelig liker det jeg leser, blir planen for januar å lese den ut.

Heretter skal jeg virkelig jobbe for å lese ut bøker før jeg begynner på en ny, for det passer ikke for meg å lese i flere bøker samtidig. Et realistisk mål er å fullføre ca en av de påbegynte bøkene pr måned frem til sommeren. Det er sannsynligvis årets lesesirkelbøker som kommer til å stikke kjepper i hjulene, spesielt Tolstojs Anna Karenina.

De neste bøkene jeg skal lese etter Forfengelighetens fyrverkeri er P. D. James’ Death Comes to Pemberley, Charles Dickens’ Store forventninger og Shakespeares Macbeth. Hvis jeg klarer det, er jeg godt i gang med årets lesemål: Fire bøker på fire uker, to 1001-bøker, tre off the shelf-bøker, og ett skuespill. Jeg har ennå ikke bestemt meg for hvilken lyriker jeg skal lese i januar, og vet derfor ikke om det blir en diktsamling eller bare utvalgte dikt.

I år skal jeg forsøke å skrive innlegg med en gang jeg er ferdig med en bok, og leseropplevelsen fortsatt er ny. Så lenge jeg holder på med Forfengelighetens fyrverkeri, klarer jeg forhåpentligvis å ta igjen noe av etterslepet av fjorårets bøker som jeg ennå ikke har rukket å skrive om.

Jeg har i tillegg et mål om ikke å kjøpe nye bøker i januar, og håper jeg klarer meg på den eneste boken som kommer i postkassen denne måneden – en av bokjulegavene som måtte byttes. Jeg krysser fingrene for at jeg klarer å beherske meg i tredve dager til, og trøster meg med at jeg allerede har bokhyllene fulle av fristelser. Wish me luck!

Hva planlegger dere å lese i januar?

20 thoughts on “Januarlesning”

  1. Godt nytt år, Line! Her ble også gårsdagen rolig med filmtitting, og det var koselig🙂

    Jeg er ferdig med Ingen skal høre hvor stille det er og den var veldig, veldig god. Tusen takk!

  2. Du MÅ lesa ferdig Buddenbrooks, eg hadde stor suksess med den og ønsker at alle skal lese den. Eg held fast ved det eg skreiv i omtalen min: «Eg har tru på at det er ei bok som krever litt av deg, men samtidig oppnår du ei flott leseoppleving som du ikkje vil vera foruten når boka er slutt.»

    Eg skal lesa Agatha Christie; har dreve og kjøpt dei i 2011 og har sikkert 15 stk i bokhylla og har kun lest 8-9 av dei. Skammelig😛

    1. Da ser jeg frem til mange Agatha Christie-innlegg fra deg i januar! Å ha en Christie-reserve i bokhylla er ikke skammelig, tvert imot er det fornuftig å ha noe Christie for hånden hvis lysten skulle melde seg. Selv får jeg abstinenser hvis jeg ikke til enhver tid har minst tre uleste Christie-bøker på lager.

      Buddenbrooks skal leses ferdig, for jeg likte den godt. Har lest ca to hundre sider, men sparer resten til jeg vet at jeg har tid til å lese resten uten avbrytelser. Ellers blir jeg bare frustrert.

  3. Lykke til med dine ufullførte prosjekter. Jeg har kun ett – Barnaby Rudge – som skal gjøres ferdig i løpet av de to neste ukene. Regner med jeg trenger såpass tid i og med at jeg er vekke fire dager neste uke. Jeg får i det minste lest på flyet, hvis jeg orker å ta med meg mursteinen.

    Jeg stemte på Houellebecq, uten å være helt sikker på om det er noe for meg. Men noen ganger er det fint å utfordre seg selv med noe annerledes. Kafka på Stranden er jeg lite fristet til å lese, uten at jeg helt vet hvorfor. Mpe virker interessant, men foreløpig har den ikke fått en eneste stemme.

    Du har en fin lesemåned i vente. Death Comes to Pemberley var ikke så verst, Store Forventninger er god, og det virker spennende å lese Shakespeare. Har kun lest utdrag selv (Hamlet), og var ikke begeistret. Men jeg var 16 og måtte lese deler av Hamlet i skolesammenheng. Ikke umulig at jeg kunne likt Shakespeare bedre i dag. Med mindre språket blir for vanskelig.

    Anna Karenina kommer til å gå strålende! Jeg gleder meg allerede =)

    1. Takk! Så heldig du er som skal ut og reise… Jeg og mamma snakket om det senest i dag, hvor fint det hadde vært å reise til Østerrike. Det nærmeste jeg har vært er Zürich, og andre land teller jo ikke:-)

      Jeg vet ikke om noen av kandidatene er noe for meg, men foreløpig er jeg faktisk mest nysgjerrig på Mpe. Jeg hadde aldri hørt om verken ham eller boken før jeg googlet i kveld, men jeg syntes boken virket både interessant og viktig. Murakami frister ikke så veldig for min del heller, men det kan hende jeg fort forandrer mening når jeg prøver.

      Shakespeare er ingen yndling hos meg, og jeg har lest mange nok av skuespillene hans – sju for å være nøyaktig – til å vite hva jeg snakker om. Men Macbeth er et stykke som så uendelig mange andre forfattere refererer til i tekstene sine, at jeg leser den kun for læringens del. Jeg har også lyst til å lese King Henry VIII, for å se hvordan Shakespeare behandler historien om en konge jeg vet noe om fra før. Når det er sagt er det enkelt å lese de norske gjendiktningene til André Bjerke, da slipper man å streve seg gjennom renessanseengelsk og utallige fotnoter.

  4. Lesesirkelbok januar 2013?? :-O Treninga må ha gått deg til hodet! Slutt med det med en eneste gang!

    Sånn ellers stemte jeg på Haruki, men jeg vet ei om jeg får somlet meg til å være med. Godt nytt år, forresten🙂

    1. Godt nyttår, Ellikken! En av fordelene med å stemme frem bøker et helt år i forveien er at alle da får kjempegod tid til å somle seg til å bli med;-) En annen stor fordel er at jeg får lage avstemning på bloggen, og det har jeg verket etter helt siden Labben åpnet Dickens-avstemningen sin. Dessuten blir det mindre å organisere i høst (as if det hadde vært negativt:-).

  5. Jeg skal lese ferdig «Sirkelen» og «Presteskapet» i hvert fall og Store Forventninger.

    Jeg har innledet året uten bokkjøp, men forhåndsbestilte endel bøker i romjulen. Håper jeg klarer å overholde bokkjøpsbegrensningene mine i år. Ønsker deg et supert nytt år.

  6. Godt nytt år Line! På Vestlandet regnet det som besatt i går, men vi gikk da ut og så på alle som fyrte av raketter. Januarlesingen blir Store forventninger og Hakkepølsa av Torgny Lindgren, klarer jeg flere er det ren bonus! Jeg har lest Kafka på stranden og synes at det bør alle andre gjøre og;-) !

    1. Godt nyttår! Vi fikk julesnøen litt forsinket, så det ble i det minste julestemning i det nye året:-) Murakami ligger an til å bli neste januars Dickens, det virker som om mange har lyst til å lese den. Hakkepølsa leste jeg for noen år siden, den var morsom. Kos deg med januarbøkene!

  7. Jeg stemte på Murakami, for jeg tror jeg ikke liker han, og trenger dere til å fortelle meg hvorfor. Dessuten har jeg lest Kafka før og trenger da hverken lese bok eller skrive omtale. Resirkulering, og jeg henger med. Ville vært kjedelig å falle av allerede første måned.
    Egne lesemål kommer iløpet av dagen – eller morgendagen.

    Så langt har jeg ikke trent i 2012. You win –

    1. Er det sant? Nå ble jeg så imponert over egen innsats at jeg blir nødt til å trene i dag også. Legg ut målene dine snart, snart! Jeg venter veldig utålmodig på hva du har bestemt deg for i det magiske år 2012.

      Kanskje jeg blir nødt til å lese Murakami ganske snart, for nå lurer jeg fælt på hva som får noen til å elske bøkene hans og andre til å steile uten at de vet hvorfor. Resirkulering er uansett bra, jeg vurderer å la dere stemme kun på bøker jeg allerede har lest neste måned.

  8. Jeg holder på med Sirkelen og Dead Reckoning (10. bok i serien om Sookie Stackhouse) på lydbok. Jeg tror det holder for meg. Jeg har også litt dårlig erfaring med å lese for mange bøker på en gang da jeg blir fort stresset. Jeg har planer om å fortsette i en del serier jeg har begynt på og lese mer norsk, så kanskje jeg får til en norsk bok i januar også. Jeg har fått Bli Björk av Mette Karlsvik og Buzz Aldrin.. av Johan Harstad til jul og bursdag. Ellers vil jeg lese videre i Game of Thrones før sesong 2 av TV-serien begynner i løpet av våren.

    1. Da håper jeg du skriver om Johan Harstads bok når du får lest den, for den har jeg alltid vært nysgjerrig på. Jeg har latt være å se tv-serien i tilfelle boken skal leses en dag. Ellers håper jeg å få tid til å lese Game of Thrones-bøkene en vakker dag, for de virker ikke som noe annet jeg har lest. Men før jeg begynner på noe stort fantasy-relatert, må jeg lese ferdig siste bok i Ringenes herre.

Legg igjen en kommentar

