Uke 50

Stormen jeg bestilte tidligere i høst da jeg skulle lese Dumas’ Greven av Monte Christo, kom litt forsinket. Natt til julaften ble jeg holdt våken av bekymringen for om taket ville holde, og natt til første juledag var det lyn og torden i beste armageddon-stil. I dag er det snøstorm, så værgudene vet i det minste å variere. Det verste med stormen, bortsett fra å ligge våken hver natt, er at dekningen for tv, mobil og internett forsvant i to dager. Hva i alle dager gjorde man i gamle dager, før man kunne takke for julegaver på sms, glane på julefilmer dagen lang og bruke julefreden til å blogge om bøker? Jeg har alltid betraktet meg selv som noenlunde frigjort fra teknologihysteriet, men det selvbedraget er nå blitt ettertrykkelig avslørt.

Det har imidlertid vært noen svært gode nyheter å få i løpet av julehelgen, nemlig BØKER! Jeg må ha vært snill jente i år, for hele tretten bøker ventet på meg under juletreet. Enda bedre enn å få bøker, er å få bøker man har på ønskelisten. Og de var det mange av.

Jeg fikk tre 1001-bøker. Michael Cunninghams Timene (1998) er boken bak filmen «The Hours» med Nicole Kidman, Meryl Streep og Julianne Moore i hovedrollene som Virginia Woolf, Clarissa Vaughan og Laura Brown. Romanen er en slags lesning av Virginia Woolfs liv og forfatterskap, spesielt gjennom referansen til hovedpersonen Clarissa Dalloway i Woolfs kjente roman Mrs Dalloway. De tre karakterene lever i forskjellige tidsepoker, men livene deres flettes likevel sammen gjennom plott og tematikk. Cunningham vant den prestisjetunge Pulitzer-prisen i 1999 for Timene. Jeg har lest Mrs Dalloway og sett «The Hours», så her kommer jeg til dekket bord.

Joseph Hellers Catch 22 er en bok mange har hørt om, noen lest, og romanen fra 1955 regnes som en moderne klassiker. Ifølge baksideteksten har Joseph Heller «skapt en satireform som gjør det mulig å harselere med de alvorligste ting; det er den svarte humoren som gjør Yossarians (hovedpersonen) overlevelse sannsynlig. Hvis han bare er syk nok og frisk nok». Jeg elsker satire, og leser for tiden Tom Wolfes satire over jappetiden i New York på 1980-tallet Forfengelighetens fyrverkeri med stor begeistring. Jeg elsker også svart humor, så dette lover godt. Ingalill har overbevist meg om at dette er et av de sjeldne tilfellene hvor den norske oversettelsen (av Herbert Svenkerud) faktisk er bedre enn originalen. Romanen står høyt på prioriteringslisten min, siden Ingalill alltid kommer tilbake til boken i kommentarfeltet mitt uten at jeg forstår referansene.

Den siste 1001-boken vant Booker-prisen i 2008, og er en bok jeg har sett anbefalt på flere bokblogger. Aravind Adigas Hvit tiger er lagt til det moderne India, og tar blant annet opp de enorme kontrastene mellom fattig og rik. Hovedpersonen er Balram Halwai, som baksideteksten beskriver som en sammensatt mann.

«Balram er født i en liten landsby i dypeste India. Det er jobben som sjåfør for landsbyens rike mann som blir starten på den lange reisen han skal foreta. Fra sin plass bak rattet på Hondaen ser han India slik bare en innfødt kan. Kakerlakkene og call-sentrene, horene og de hellige, internettkulturen og eldgammel visdom, vannbøffelen og den hvite tigeren. Den hvite tigeren er kallenavnet Balram får, det er det sjeldneste av alle dyr, skapningen som kommer bare én gang i hver generasjon. Og i India sitter tigeren i bur i dyrehagen. Men Balram nekter å bli i buret sitt. Han tar det han mener han har krav på – også liv om det er nødvendig.»

Jeg leser ikke så mange spøkelseshistorier, men tidligere i høst ble jeg gjennom et av Bokelskerinnens innlegg gjort oppmerksom på at det finnes en bok bak en av de skumleste skrekkfilmene jeg har sett – «The Woman in Black». Jeg er mye modigere når det gjelder å lese skumle bøker enn å se skumle filmer, så denne måtte bare inn på ønskelisten. Boken er skrevet av Susan Hill.

«Arthur Kipps, a young lawyer, travels to a remote village to put the affairs of a recently deceased client in order. He works alone in her fog-shrouded house, unaware of the disturbing secrets it holds – but his unease grows when he glimpses a mysterious young woman dressed in black at his client’s funeral. The locals are strangely unwilling to talk about the sighting, and Kipps is forced to uncover the true identity of the woman in black on his own, leading to a desperate race against time when he discovers her true intent.»

Jeg får fortsatt lyst til å gjemme meg under dyna når glimt fra filmen dukker opp på netthinnen, så denne skal garantert ikke leses i en regnfull og stormende romjul.

En bok jeg derimot har lyst til å lese så fort som overhodet mulig er Dennis Lehanes roman De gales øy, bedre kjent under originaltittelen Shutter Island, en spenningsroman/ psykologisk thriller som i 2009 ble filmatisert av Martin Scorsese med Leonardo DiCaprio i hovedrollen som politimannen Teddy Daniels. Han ankommer Shutter Island, en øy for kriminelle sinnsyke, for å etterforske en forsvinning. Men ting er ikke helt som de virker, for å si det mildt. Galskap, lugubre eksperimenter på psykisk syke og kløktig manipulasjon av både karakterer og lesere er noen stikkord. Anmelder og forfatter Kurt Hanssen er sitert på baksiden av boken: «Noe så sjeldent som en spenningsroman man uten problemer kan lese én gang til – bare for å gjenoppleve hvordan Lehane manipulerer leseren.» Jeg så filmen i forrige uke, og ut fra plottet sier jeg meg enig i den påstanden. Så fort jeg hadde sett slutten, fikk jeg lyst til å se hele på nytt i lys av oppklaringen. Jeg har smuglest både her og der i boken, og ser til min glede at filmmanuset er lagt tett opp til romanen. Det lover godt.

Siste nye bok som muligens kan få det til å gå kaldt nedover ryggen på leseren (baksideteksten lover både «Gothic tension» og «haunting horror») er The Phantom of the Opera (1911) av Gaston Leroux, en annen bok de fleste har hørt om. Det spøker i operaen i Paris, og mer trenger ikke jeg for å bli nysgjerrig.

Det kan være vanskelig å finne julegaver til folk som har alt, men det er slett ikke vanskelig å vite hva man skal kjøpe til andre bokbloggere. Jeg ga Ingalill Michail Bulgakovs strålende roman Mesteren og Margarita, mens Silje fikk Benedicte Meyer Kronebergs Ingen skal høre hvor stille det er. To veldig gode bøker jeg ennå ikke har fått skrevet innlegg om (men det kommer). Av Ingalill fikk jeg Carl Frode Tillers Innsirkling, en roman som neppe trenger videre presentasjon i bokbloggland. Ingalill har skrevet om boken her. Jeg gleder meg til å lese en bok som så utrolig mange bokelskere har falt pladask for, selv om jeg kanskje må kjempe hardt mot tvangskronologismen min for å lese Innsirkling før Skråninga. Av Silje fikk jeg Gail Carrigers Soulless, en bok jeg har hatt lyst til å lese siden Silje skrev innlegg om den i juni, et innlegg du kan lese her. En varulv som jobber for dronning Victoria, en sjelløs peppermø og en vampyr som bryter sosial etikette – dette må sjekkes ut. Kombinasjonen overnaturlige fenomener og 1800-talls high society i London kan bare ikke slå feil. Tusen takk for flotte julegaver, Ingalill og Silje!

Ellers ønsket jeg meg og fikk Jodi Picoults Plain Truth (fordi jeg har en uforklarlig, og muligens noe morbid, fascinasjon for Amish-folket), Baroness Orczys The Scarlet Pimpernel (en bok jeg lånte og slukte rått på barneskolen), Kathryn Stocketts Barnepiken (bøker fra sørstatene i USA interesserer alltid + stort gruppepress fra begeistrede lesere) og Johanna Spyris Heidi. Jeg husker tv-serien godt, men har aldri lest boken. Dessverre fikk jeg en forkortet utgave på nynorsk istedenfor komplett utgave på engelsk. Egentlig burde jeg slått til og lest den på tysk, men det får heller bli i et inspirert øyeblikk.

Det var tolv bøker. Den trettende hadde jeg allerede, og den må byttes. Dermed blir det ny bok i januar også, uten at jeg bryter målet om å la være å kjøpe. Huzza! Jeg satser på at det er nok til å holde abstinensene i sjakk noen uker.

Dette var også siste ukesinnlegg fra meg i denne omgang. I 2012 begynner jeg med månedstatistikker over hva jeg har lest og kjøpt i måneden som gikk, og ambisjonen er å lese mer enn jeg kjøper. Kanskje blir det også innlegg første dag i hver måned om hva jeg planlegger å lese den måneden. Inspirert av Labbens avstemninger på bloggen om både lesesirkelbok og beste Charles Dickens-roman, har jeg bestemt meg for at dere fra 2012 kan stemme frem lesesirkelbøker for 2013, måned for måned. Detaljene for avstemning og forslag til bøker kommer jeg tilbake til så fort jeg har funnet ut hvordan poll-funksjonen virker.

Da gjenstår det bare for meg å takke alle leserne mine for følget i 2011, jeg håper dere er med meg videre i 2012. En spesiell takk går til alle dere som slår dere løs i kommentarfeltet mitt en gang i blant eller stadig vekk. Uten dere hadde ikke blogging vært halvparten så gøy. Jeg ønsker dere alle et fantastisk godt nytt år!

24 thoughts on “Uke 50”

  1. Så herlig å få så mange bøker på en gang! Jeg gleder meg allerede til å lese hva du synes om dem.

    Jeg har store planer om å lese The Woman in Black neste år, for som deg ble jeg skremt fra sans og samling da jeg så filmen på TV som liten… (Lurte bestemoren min med at jeg hadde fått lov av mamma og pappa…). Jeg får fremdeles flashbacks🙂.

    Så bra at gaven falt i smak, jeg gleder meg veldig til å lese boka jeg fikk av deg! Tusen takk!

    Ønsker deg et riktig godt nytt år!

    Klem, klem

    1. Ja, det var skikkelig julaften! The Woman in Black er en nett liten sak som sannsynligvis er fort gjort å lese. Vi får trøste oss med det når vi sitter en halvmeter over sofaen og skjelver av skrekk.

      Gaven falt virkelig i smak, den har jeg kjempelyst til å lese. Jeg har allerede bladd litt i den og fnist henført av de vittige dialogene. Jeg håper du liker Kronebergs bok, den er en liten perle som setter seg fast i hjerterota. Det er bare å glede seg!

  2. Variert utvalg – og veldig fint å finne så mange bøker under juletreet. Jeg har bare lest Barnepiken (på engelsk og før den ble kjent, likte den godt) og naturligvis Innsirkling:-)

    Jeg er litt misunnelig på de som kan lese spøkelseshistorier, jeg kan hverken lese de eller se skikkelig skumle ting på TV, får mareritt. Jeg måtte lese Dracula i dagslys:-)

    Takk for mange fine innlegg i året som har gått, gleder meg til 2012 og se hva som kommer da.

    1. Takk det samme, Karin! 2012 blir et spennende år.

      Hvis du ikke klarer å lese spøkelseshistorier selv, kan du heller fryde deg over grøssende blogginnlegg og puste lettet ut over at du slipper å utvide ønskelisten enda mer:-) Barnepiken ser jeg for meg som ferielektyre, mens Innsirkling nok blir blodig alvor.

  3. Gled deg virkelig til Shutter Island. Den boka er knallgod! Leste den for et par år siden og helt glemt å omtale den av en eller annen grunn. Uansett var det en bok med mye spenning. Har ikke sett filmen ennå…

  4. Først: Siden Innsirkling ikke har noe med Skråninga å gjøre er den fritatt fra tvangskronologismen. Jeg har forresten også Skråninga stående. Den frister meg ikke det grann, lurer på om jeg bare skal gi den bort.

    Logrer nesten av glede over at du endelig har fått Catch22 i hylla. Gleder meg mer til du skal lese den enn Innsirkling – selv om jeg selvfølgelig regner med at du pr. skrivende stund er i gang med begge (???).
    Dagens Catch – (fritt etter hukommelsen)
    – meen jeg voldtok henne bare engang
    dessuten var det portforbud –

    Tusen, tusen takk for Mesteren og fortsatt god jul.

    1. Hmnja, jeg tror du har et noe mer liberalt syn på tvangskronologisme enn moi. For min del betyr det første bok i forfatterskap først. (Sånn at man eventuelt kan se utviklingen, hvis man er i det humøret.) Men så underlig at du ikke vil lese Skråninga når du likte Innsirkling så godt? Er det temaet? Må hodet ned i sanden?

      For tiden er jeg stuck med mursteinen Forfengelighetens fyrverkeri. Jeg har vært altfor slapp med lesingen siste uken, og må sprenglese for å kunne ha noe fornuftig å si om boken på bloggdato om to dager. Sitatet ditt er imidlertid veldig fristende, jeg trodde egentlig det bare var George Bush som behersket slik logikk.

      Bare hyggelig med Margarita, du er vel allerede i gang? Fortsatt god jul-) (Se! En blind smiley!)

  5. Siden jeg har stått opp først blir det dobbelt kommentar.
    Måtte bar oie litt til over 13 bøker. Både Den Røde Pimpernell, og Heidi (som jeg nesten besvimte over at du ikke hadde lest -)

    Hvis Shutter Island er den hvor man møtes til bryllup på øy og knertes i rivende tempo (tv-serie), tør jeg ikke lese blogginnlegg engang. Så 2 episoder på tv og sov ikke på en måned.

    OK, det jeg egentlig ville si – men 13 bøker inn – er vel det nye regelverket slik at du ikke kan kjøpe ei eineste ny, før alle 13 er lest? Det gjelder vel fra jul (mhauahah). Neida – det jeg EGENTLIG ville si var Godt Nyttår.
    (ble jo bare julehilsen i forrige kommentar, og i verste fall kommer vi igjen hjem til internettløst hus, så da må jeg gjøre ferdig alt slikt på forhånd)

    1. Shutter Island inneholder verken bryllup eller knerting, så jeg aner ikke hva du snakker om. Alt skummelt og nifst skjer in the mind, og den er under gjennomsnittlig voldelig til å være thriller. Men er altså veldig spennende.

      Niks og nei, det nye regimet trer i kraft først ved midnatt på lørdag, og jeg kan i teorien bokshoppe som en gal frem til da (men lar klokelig være). De nye bøkene forsvinner derfor i mengden og trengselen, uten å måtte tvangsleses med det første. Husk dessuten at jeg har lov til å kjøpe TO nye bøker hver måned uten at de må leses før nye kan kjøpes. Men det er en lettelse å vite at du kommer til å følge nøye med på kjøpsstatistikkene fremover:-)

      Godt nyttår til deg også! Jeg krysser fingrene for at internettet virker når dere kommer hjem, og det blir vel BC-møte i januar?

      1. hmmm, nå lurer jeg svært på hvilken tv-serie det var man møttes til bryllup og ble drept i tur og orden (agatha nichts). Noen må vel vite?
        Jeg kommer forøvring til å kreve at du legger ved kvittering på hver bokomtale slik at vi alle kan se når og hvor boka ble innkjøpt. Eventuelt kan du fotografere hele boksamlingen før nyttår – bildebevis med dato godtas.

        Jeg er hjemme, med internett – og kanskje makter jeg til og med en siste bokomtale før 2012. De sitter langt inne i disse juletider.
        BCmøtet er foreløpig i boks.

      2. Jeg klarer verken å lese eller skrive (annet enn kommentarer) i disse travle (kremt) juledager, og må snart ta meg kraftig sammen før jeg dør av latskap. Heldigvis eller beklageligvis – alt ettersom hvordan man ser det – må jeg altså blogge om Wolfe på fredag, selv om store deler av boken er ulest. Nå hadde jeg trengt den boka di, om hvordan man snakker om bøker man ikke har lest.

        Kvitteringer har jeg skuffen full av, så det er bare å komme på bokettersyn når skepsisen tar overhånd:-) Ellers må jeg kjøpe scanner, og det blir for dyrt. Bildebevis er umulig, for da vises mine praktfulle hybelkaniner (av typen kjempekanin) i samme slengen.

        Hurra for internett, jeg ser frem til en siste krampaktig bokomtale fra deg før det er tid for sjampis og kanapeer. Er BC-møtet neste uke eller uken etter? Jeg kan uansett.

  6. Hvit Tiger var den første virkelig gode boken jeg leste i år, så den kan du glede deg til. The Woman in Black har jeg aldri hørt om, men jeg er nysgjerrig. Les og skriv omtale pronto! Det samme gjelder The Scarlet Pimpernell.

    Verken Barnepiken eller Shutter Island er favoritter, men begge var overraskende gode. Jeg hadde vel ikke de høyeste forhåpningene til noen av dem, men jeg likte dem godt =)

    Det er litt av en fangst du har fått!

    1. Med det store utvalget jeg har å velge fra tilsvarer pronto sannsynligvis at boken blir lest om ca ett år:-) Men jeg gleder meg til både The Woman in Black og The Scarlet Pimpernel siden begge er underholdningsromaner jeg kan lese mellom tyngre bøker. Hvis du syntes Shutter Island var overraskende god, blir den kanskje en favoritt hos meg. Jeg liker jo krim og spenning veldig godt.

      Jeg er glad for at jeg fikk såpass mange potensielt underholdende bøker som kan jevne ut balansen sammen med alle mursteinene og klassikerne jeg har på vent. Fangsten var upåklagelig, men en tur til Salzburg er heller ikke å forakte!

  7. Haha et år fungerer det også, men du skal ikke se bort fra at nysgjerrigheten min tar overhånd lenge før det, og at jeg kjøper dem før jeg leser omtalene dine. Når det gjelder bokkjøp er jeg ikke spesielt tålmodig.

    Tur til Salzburg er gull for meg. Jeg elsker å reise, men gjør det altfor sjelden. Østerrike er et land jeg kun har kjørt gjennom i ca. 15 minutter, så det gjenstår mye å oppdage😉

    Ellers har jeg fått gavekort på H&M av en snill fetter, og jeg dro på shopping i dag for å bruke det. Fant meg to fine gensre og en god strikkejakke. Når jeg først var på senteret fant jeg ut at jeg også kunne bruke pengene jeg fikk av snille besteforeldre. Dermed ble det ny bukse, to bøker (Juleoratoriet og The Auschwitz Violin) og ny parfyme. Det er faktisk første gangen jeg kjøper parfyme til meg selv, tidligere har jeg fått av andre. Endte opp med Daisy av Mark Jacobs. Aner ikke om det er en kjent parfyme eller ikke, men den luktet godt =)

    Etter å ha brukt opp julegavepenger og kort fant jeg ut at jeg har fortjent å bruke litt av den store desemberlønningen, og kjøpte dermed også en ny dunpute, på salg, to nye sengesett, på salg, pluss en kurv, noen fine, store kopper fra Indiska og to stilige skåler fra samme butikk. Ny sminke ble det også (noe jeg aldri kjøper, men heller får i gave i ny og ne, så i dag var dagen for uvanlige innkjøp).

    Som du skjønner har jeg hatt litt av en storshoppingsdag. Jeg kan ikke huske sist jeg gikk i mer enn en eller to butikker på samme runde. Shoppinggal kan man vel kalle dette. Det var så vidt jeg fikk det med meg hjem. På pluss-siden fikk jeg god trening. Svett og ekkel var jeg da jeg kom hjem. Etter middag og lang tur med hunden i regnet er det nå tid for å hvile ut med Elizabeth og Darcy…

    1. Hehehe, jeg er faktisk villig til å vedde penger på at du rekker både å kjøpe og lese bøkene før jeg får somlet meg til det. Men jeg håper og tror at det blir litt fortgang i lesingen når jeg går løs på den enorme mengden uleste bøker i hylla istedenfor å komplisere valgprosessen med hele tiden å kjøpe nye bøker.

      Du verden så flink du har vært til å shoppe! Jeg er heller ikke noen traver i butikkene, så det er et stort kompliment når det kommer fra meg:-) Jeg fikk hele tre gavekort fra HM til jul, men må pent vente med å bruke dem til neste uke når jeg er tilbake i Oslo. Det siste året har jeg brukt klesbudsjettet på bøker, og da går det dårlig. Nå skal det endelig bli orden i sysakene. Juleoratoriet har jeg i hylla, den har jeg hørt mye pent om. The Auschwitz Violin har jeg derimot aldri hørt om, så der venter jeg i spenning på innlegg fra deg. Tittelen mer enn antyder at det kan være en bok for meg, som sannsynligvis har nok bøker fra andre verdenskrig til å holde det gående i månedsvis.

      Jeg vil ikke kalle deg shoppinggal, men effektiv. Når man vanligvis ikke pleier å gå i butikker, er det like greit å få det overstått når man først er i siget. Hvem vet når lysten melder seg neste gang? All ære til deg som bare kom hjem med to bøker, når du kunne kjøpt et bibliotek:-)

  8. Skulle lese innlegget ditt da bildet av Pauline Moran som The Woman in Black poppet inn i synsfeltet mitt – og frika meg ut. Jeg var altfor liten da jeg så den filmen første gang, og jeg sov ikke på mange dager etterpå. Det er virkelig verdens skumleste film. Og boka er også kjempebra, men den skremte meg ikke like mye som filmen. Vil anbefale flere av Susan Hills bøker: the Small hand og the Man in the Picture er to virkelig skremmende og flotte bøker.

    1. Takk for spennende tips, da vet jeg hva jeg kan prøve meg på hvis The Woman in Black gir mersmak. Jeg husker spesielt en av scenene fra filmen som skremte livet av meg, når hun plutselig dukker opp utenfor vinduet/over sengen. I flere år etterpå våget jeg ikke å se ut av vinduet når jeg lå i sengen, i frykt for at jeg kunne mane henne fram. Jeg var livredd henne helt til jeg så Twin Peaks et år senere, og virkelig fikk fôret mørkredselen.

      1. Takk, ja. Bob i Twin Peaks gjorde ikke min skrekk for det overnaturlige mindre i oppveksten. Og scenen du beskriver i the Woman in Black hadde jeg nesten fortrengt fram til jeg så den igjen som voksen. Håper boka ikke skuffer. Den er litt annerledes enn filmen, men definitivt en god opplevelse.

      2. Det er godt å høre at det finnes flere som meg, for folk pleier å le når jeg forteller at Bob for meg var den personifiserte ondskap til jeg gikk på ungdomsskolen. Gud bedre, for en ekkel mann. Jeg tviler på at Hill skuffer, for jeg lar meg lett begeistre (og skremme) av spøkelseshistorier. Men altså, jeg kan bare lese i dagslys.

      3. Folk som ikke skjønner hvor skummel Bob var, er enten fantasiløse eller uten evne til å leve seg inn i ting. Uansett, Twin Peaks og the Woman in Black er bevis på at monsterutseende ikke er det skumleste, men heller det som er mest mulig menneskelig (og dermed tilnærmet trygt i utseende) er det skumleste. For oppførselen, eller trusselen om hva de kan gjøre er værre enn hvordan de ser ut. Den svartkledde damen gjør veldig lite annet enn å stirre på deg, og Bob kommer mot deg med et stygt flir om munnen – og likevel ga de meg varige arr på sjelen.

      4. Sånn har jeg ikke tenkt på det før, men det forklarer en del. Jeg var i hvert fall aldri redd for verken monstre, uhyrer, aliens, hekser eller andre overnaturlige skapninger da jeg var liten. Men en flirende mann med langt grått hår, derimot… Apropos: Twin Peaks gikk i reprise på en eller annen kanal i høst, den episoden med Bob, røde gardiner, dansende dverg, underlig kjempe og «the owls are not what they seem»-kommentaren. Jeg gjemte meg bak hendene mesteparten av tiden, for det var like ekkelt å se det igjen som voksen.

Legg igjen en kommentar

