Uke 47

Forrige uke la jeg ut lesemålene mine for 2012. Nå som det bare er en måned igjen av året, er det på tide å oppsummere hvordan det har gått med lesemålene mine i 2011. Det er bedre å gjøre det nå, mens det fortsatt finnes en ørliten sjanse for at flere av dem kan fullføres, enn når 2011 er historie og alt er for sent. Da skal skylappene på, alt feies under teppet, og den blinde troen på morgendagens muligheter vinne en knusende seier over realiteten.

Aller best gikk det med lyrikkutfordringen. Jeg hadde som mål å lese tre diktsamlinger, og endte opp med å lese fire: To av Inger Hagerup, en av Gunvor Hofmo og debutsamlingen til Dan Aleksander Andersen. Ikke verst! Skuespillutfordringen kom dårligst ut, for jeg har så langt ikke lest et eneste skuespill i år. Dette målet er kanskje det kjipeste ikke å få til, for de fleste skuespill er korte og kan leses på en ettermiddag. Og jeg har nok av fristelser å ta av i bokhylla. Ibsen og Shakespeares samlede, Evripides, Strindberg, Pirandello, Tennessee Williams og Tsjekhov. Men det er fortsatt en hypotetisk mulighet for at jeg kan klare det, så fremt desember blir en inspirert lesemåned og julestria ordner seg selv.

Jeg er kommet litt over halvveis i utfordringen om å lese 52 noveller i år. Det skal godt gjøres å komme i mål her, men det er helt i orden siden jeg har lest så vanvittig mange gode noveller på grunn av utfordringen. De fleste novellene har vært langt over middels, og det har vært ytterst få skuffelser. Flere spennende nye forfattere har jeg også oppdaget, så her vinner kvaliteten lett over kvantiteten.

Debutantutfordringen har jeg fortsatt en mulighet til å klare. Jeg har lest fire av de seks jeg hadde bestemt meg for, og har to debutromaner (Ragnhild Kolden og Benedicte Meyer Kroneberg) på vent i hylla. De er korte, ser lettleste ut, og frister med sin tematikk. I tillegg har jeg skaffet meg fire av høstens debutromaner (Sondre Midthun, Marianne Terjesen, Olav W. Rokseth og Jan Henrik Nielsen), og trenger derfor ikke å ha et eget mål om å lese debutanter neste år. Utfordringen har rett og slett ført til at jeg er mye mer oppmerksom på debutanter enn jeg har vært før, og det er en stor bonus.

I off the shelf-utfordringen har jeg ikke klart målet om å lese alle mine eldste uleste bøker, og har bare lest fem av nitten. Jeg valgte imidlertid bare å telle med de aller eldste bøkene som off the shelf, mens mange andre bloggere regnet med alle bøker kjøpt før 2010. Hvis jeg også gjør det, klarte jeg tolv. Det er en tredjedel av bøkene jeg har lest så langt i år, og er meget bra.

Om jeg har klart utfordringen om å lese tolv klassikere i år er et definisjonsspørsmål. Siden «hva er en klassiker?» er et av de mest omdiskuterte spørsmålene i litteraturvitenskapen, ender jeg med å si ja, det har jeg. Da teller jeg med det som er utgitt før 1950, og det er tre Knut Hamsun-romaner, en roman av Sigrid Undset, to diktsamlinger av Inger Hagerup og en av Gunvor Hofmo, en novellesamling av Sigrid Undset og en av Oskar Braaten, Dumas’ Greven av Monte Christo, Chandlers Den lange søvnen og en bråte med klassikernoveller. Väinö Linnas Ukjent soldat kan også tas med under tvil, siden den er utgitt på 1950-tallet og er så sabla god at den neppe går ut på dato med det første.

Jeg har lest 38 bøker mens målsetningen var 52. Det er en påminnelse om at jeg bør lystlese mer i 2012. De store tidstyvene i 2011 var Nadine Gordimers Bevareren, Knut Hamsuns Benoni og Rosa, Marguerite Duras’ Elskeren og Alexandre Dumas’ Greven av Monte Christo. Til sammen brukte jeg flere måneder på disse bøkene, og da blir resultatet deretter. Men blant de 38 bøkene var det mange gode, og da er det greit likevel. Neste år skal jeg klare 52.

Sånn på tampen slenger jeg på noen flere fakta som jeg ikke har skrevet om tidligere. Hvis jeg har talt riktig, er kjønnsfordelingen 19-19. Dette var ikke et mål, men beviser at jeg heller ikke trenger å ha kjønnsbalanse som eget mål. Jeg leser så forbilledlig kjønnsmessig korrekt at jeg burde danne regjering.

Jeg har lest bøker som er lagt til Norge, Sverige, Finland, England, USA, Frankrike, Tyskland, Sør-Afrika, fransk Indokina (Vietnam/Laos/Kambodsja), og et fiktivt Columbia-liknende land i Sør-Amerika. Det er internasjonalt nok for meg.

Jeg har lest tre Nobelprisvinnere og seks 1001-bøker. Men jeg ligger an til å klare åtte 1001-bøker, siden jeg skal lese Tom Wolfes Forfengelighetens fyrverkeri i desember, og forhåpentligvis får fullført Karen Blixens Den afrikanske farmen i samme slengen.

Alt i alt har 2011 vært et helt greit leseår, med klart forbedringspotensiale. Hvordan har det gått med dere andre?

(Bokbildet er freidig lånt fra det store internettet)

14 thoughts on “Uke 47”

  1. Jeg har klart noen mål, men etter en gjennomgang av målene mine virker de litt tilfeldig og dårlig valgt. 2012-målene skal være bedre.

    Jeg skulle lese fire bøker på nynorsk, jeg har lest en. Det er mulig at det blir en til i desember, men uansett klarer jeg ikke mer enn halvparten av det som var målet. Flere enn fire krimbøker har blitt lest, så det målet gikk fint. En mursteinklassiker skulle leses, og selv om det ble en helt annen bok en planlagt (og derfor litt juks) så har jeg lest Nicholas Nickleby som er ca. 850 sider lang. Novelleutfordringen falt jeg av tidlig, og jeg har ikke lest en eneste faktabok (annet enn pensum – men det er heller fagbøker enn faktabøker). Men jeg får muligens lest en faktabok i desember, for jeg har kjøpt Forvirringens Tid: Russlands Vei Mot Presidentvalget 2012 av Hans-Wilhelm Steinfeld, og den gleder jeg meg til å ta fatt på.

    Også har jeg klart (og nesten klart) noen andre mål. Får ta en oppsummering i desember, men først må jeg oppsummere lesemåneden november.

    Gratulerer med alle målene du har nådd! Når det gjelder skuespillmålet, det kan jo alltids overføres til 2012… Imponerende kjønnsfordeling. Det får jeg bare ikke til.

    1. Ja, det er ikke så lett å sette seg gode mål. Jeg håper at 2012-målene er bedre enn de i 2011, og blir gretten hvis det viser seg at jeg har gått i samme felle igjen.

      Jeg har også lest kun en bok på nynorsk i år, men kan klare to med debutant Kolden. To blir det neste år også, for da skal jeg lese Aina Basso og Marit Kaldhol. Faktabok har jeg som mål for 2012 og er spent på hvordan det går. Det viktigste er å finne temaer man interesserer seg for, fremfor temaer man tenker at man burde interessere seg for. Mursteiner trenger jeg ikke noe eget mål på så lenge jeg skal lese Dickens:-)

      Skuespillmålet skal overføres, ja, og kjønnsfordelingen nekter jeg å briske meg med så lenge det ikke er bevisst. Men takk likevel! Jeg er glad jeg klarte å formulere meg sånn at det virket som om jeg hadde klart mer enn jeg har, hehe.

      Gleder meg til både oppsummering av året og målene dine for 2012.

  2. Se der, fikk jo statistikeren slå seg løs likevel -)
    Du har jo det meste nesten (her skulle det vært blodrød utheving på nesten) i boks, og enda en måned før du tar av skylappsen. Jeg nekter fremdeles endelig oppsummering før januar. Godt mulig jeg må innunder dyna med lommelykt og 3 bind 1001, men festen skåler i nyttårschampagne. Lesemål er alvorlig biz, og som det ser ut nå må ALT overføres til neste år.

    Med 19/19 døper jeg deg herved om til Kacisonja Brundtjensen Bjørgen.

    1. Jeg kom frem til at statistikk var mye morsommere å skrive om enn enda et innlegg om bokkjøp. Det er noe med selvfremstillingen. Bedre å fokusere på det man nesten har klart eller kunne ha klart, enn enda en pinlig utskeielse. Hvis jeg hadde vært riktig tøff, ville jeg tatt den helt ut og latt som om det var en selvfølge at jeg kom til å nå alle mål innen nyttårsaften. Å lese 14 bøker på en måned, inkludert tre skuespill, to debutanter og 24 noveller er gjort i en håndvending, osv. Men jeg trenger intakt troverdighet til en senere anledning.

      Du må ikke overføre ALT, du har jo klart opptil flere! Og hvor ble det av Erna, Kristin og Valgerd?

  3. Kan DU se for deg Valgerd og Wrath?
    Du har forøvrig helt rett, Jeg har greid hele 3 av utfordringene jeg satte meg, (hvorav 2 innbefattet særs tynne bøker), så det er barne barnslig å fokuserer på det negative.

    (hvis du luker ut all sceneanvisning og dialog er
    skuespilllesing gjort i en håndvending -)

    1. Nei, men Valgerd hadde trengt litt Wrath. Ganske mye, faktisk. Det kunne piffet opp den ellers trauste krf-profilen.

      Der ser du, tre utfordringer i boks er smooth. (Skuespillesing er gjort i en håndvending selv med sceneanvisninger og dialog. Selv om jeg liker forslaget ditt om bare å lese rollelisten og monologene.)

  4. Synes du har gjort en god innsats, jeg! Det er jo bare lesemål, ikke lesetvangstrøyer. Det må være lov å ikke gjennomføre alt.

    Jeg trodde jeg skulle få tid til å lese mye mer av alt, men bøkene støver ned i hele leiligheten. Det har nesten vært full stopp i flere måneder nå. Sånn kan det tydeligvis gå… Nå er det bare dager igjen til eksamen og deretter skal jeg kose meg i flere uker og lystlese masse! Tror jeg. Håper jeg. Må jeg. Ellers blir jeg sprø, er jeg redd for.

    God helg!

    1. Takk, takk! Det er absolutt lov å gjennomføre bare halvparten, særlig når man går hardt ut fra starten av. Misnøyen bunner nok i at jeg ikke føler at jeg har lest så mye som jeg hadde ønsket i år, mer enn selve målene. Du har jo masse å lese på skolen, og da blir det ikke så mye tid til overs til bøkene. Jeg har derimot hatt masse tid som jeg heller har brukt på å sløve foran tv’n.

      Lykke til med eksamen! Det er så utrolig deilig når eksamen er vel overstått og man endelig kan lese akkurat det man har lyst til… God helg til deg også!

  5. Bra lest, Line! Og du har jo fremdeles nesten en hel måned til å lese dramatikk, så jeg tror nok du kommer i mål med den målsettingen også🙂

    I fjor var jeg så ny i forhold til dette med leseutfordringer og mål at jeg slang meg med på flere uten tenke meg noe særlig om, så i 2012 skal jeg ha mer personlige mål – jeg har noen ideer – (ett av dem må jo være å lese bøkene jeg allerede har i hylla ;-)). Men, det er jo flere dager igjen av 2011, så en oppsummering kommer ikke før i januar, målene for neste år kommer snart🙂

    1. Vi får se:-) Jeg har i hvert fall hentet skuespillene ut av hylla, og det er ikke lange greiene det er snakk om.

      Jeg ser veldig frem til din oppsummering og nye mål, for jeg kan ikke huske noen av målene dine. Da blir det mye nytt for meg å lese, selv det gamle. Personlige mål høres bra ut, det er ikke gøy med saueflokk! Men å lese fra egen hylle tipper jeg blir en gjenganger på mange bokblogger:-)

      1. Det var ikke snakk om noen veldig konkrete mål, så det er ikke rart at du ikke husker dem🙂 Jeg skulle lese 100 bøker og 12, nei 6, norske debutanter. Så langt har jeg lest 52 bøker og 2 norske debutanter…. ja, det var vel egentlig den oppsummeringen. He he😀 Jeg har lest mange engelskspråklige debutanter da.

      2. Jammen da har jo du klart mitt mål om 52 bøker! Det er vel ikke så viktig hvem som klarer det så lenge noen gjør det?🙂 Seks norske debutanter er et kjedelig mål når man leser lite norsk. Kanskje du heller kan ha som mål å lese seks eller tolv debutanter uavhengig av land? Det klarer du lett:-)

Legg igjen en kommentar

