Uke 46

Igår var jeg så opptatt med å være kulturell at jeg helt glemte at jeg hadde et ukesinnlegg å publisere, med lesemål for 2012. Og idag er det bloggdato i lesesirkelen og alt. Det får bli to innlegg idag, da. Skylden legger jeg som sagt på at jeg fikk en overdose kultur igår. Først var jeg og Ingalill på Lisa Bjurwalds foredrag om høyreekstreme på frammarsj i Europa. Deretter var jeg på kino og så filmatiseringen av Hunter S. Thompsons «The Rum Diary». Begge deler var meget bra, i terningkast seks-land et sted. Eget innlegg om Bjurwald kommer når jeg har fått lest ferdig boken hennes. «The Rum Diary» anbefaler jeg helhjertet. Veldig morsom film, og Johnny Depp blir bare aldri gammel.

Forrige uke lovet jeg at jeg skulle avsløre mine lesemål for 2012 denne uken. Jeg har hatt vanskeligheter med å gjøre målene konkrete uten at de blir helt urealistiske. Derfor sier jeg heller noe om hva jeg ønsker å prioritere i 2012, og så kommer resten etter hvert. Likevel trenger jeg å ha mål, for jeg vet av erfaring at lesingen fort sklir ut hvis jeg ikke har noen leseprosjekter på gang. Det er en lei skade jeg pådro meg i studieårene, da det var pensumlister og forelesninger som avgjorde hva jeg til enhver tid leste av bøker. Uten mål blir lesingen enten helt nedprioritert i forhold til andre ting. Eller så ender jeg opp med å lese for ensporet og går lei.

1. Dickens-året 2012

Det er to hundre år siden Charles Dickens ble født, og jeg er ikke den eneste som vil benytte anledningen til å lese bøkene hans. Jeg har de fleste verkene i bokhyllen allerede, men finner liksom aldri tid til å sette meg ned med dem. Dette skyldes hovedsakelig at bøkene er så lange, men nå er jeg oppmuntret av den store suksessen med fullversjonen av Greven av Monte Christo. I 2012 skal jeg lese Great Expectations, Bleak House og The Pickwick Papers. I tillegg skal jeg få sett flere av BBC-filmatiseringene jeg har i diverse samleutgaver. Kanskje blogger jeg om det også, hvem vet.

2. Off the shelf

Jeg kjøper altfor mange bøker, og de fleste av dem blir liggende ulest i årevis. I år begrenset jeg off the shelf-utfordringen til å gjelde kun de eldste av bøkene, de som var kjøpt i 2000 og 2001. Jeg fikk ikke lest så mange av dem, og viderefører målet til 2012. Men målet utvides til å gjelde bøker kjøpt før 2009.

3. 1001 bøker

Ca annenhver bok jeg leser skal dessuten være hentet fra listen over de 1001 bøkene man skal ha lest før man dør. Siden jeg har over hundre av bøkene allerede, lar dette målet seg stort sett kombinere med målet om å lese bøker jeg kjøpte før 2009. I tillegg kommer lesesirkelen. Jeg liker også at dette målet inneholder en mulighet til både å lese klassikere og nyere bøker man «burde» ha lest.

4. Stop the madness!

Det vil si: Slutte å kjøpe så inn i granskogen mange bøker. Jeg har aldri kjøpt så mange bøker før som i år. Og selv om jeg har god plass i leiligheten og er flink til å kjøpe billige bøker, kommer jeg til å bli gal av frustrasjon over at stabelen med bøker jeg skal lese bare vokser og vokser uansett hvor mye jeg leser. Derfor er det slutt fra 2012. Ikke helt slutt, selvfølgelig, jeg har da noe selvinnsikt, men ganske slutt. Regelen jeg har landet på er (nokså) enkel. Takk til Ingalill for forslaget. Jeg får kjøpe to bøker pr måned. Utover det får jeg kjøpe ny bok først når jeg har lest den forrige jeg kjøpte. Det tror jeg kan funke. Men det er selvsagt en pikant tvist. Gratis leseeksemplarer er unntatt. Her satser jeg på at min naturlige skamfølelse vil beskytte meg. En ting er ustanselig å miste selvkontrollen når jeg selv betaler regningen. Noe annet er å be andre om å gjøre det.

5. Andre bloggere sier… hæ?

Jeg skal slutte å innbille meg at jeg kommer til å følge opp alle gode tips jeg kommer over fra andre bokbloggere, selv om jeg har aldri så lyst. Det finnes ikke nok tid og jeg er ikke millionær. Jeg skal i de fleste tilfeller forholde meg til bokinspirasjon som til røyksug: Det er intenst mens det står på, men det går over. (Det kan kanskje interessere noen at jeg likevel ikke har som mål å slutte og røyke i 2012.)

6. Lese 52 bøker

Å lese en bok pr uke er et realistisk mål for meg. Når jeg ikke klarer det i år, skyldes det at jeg brukte altfor mye tid på Nadine Gordimer og Knut Hamsun. Men neste år skal jeg klare det, godt hjulpet av lyrikkmålet og neste mål.

7. Lystprinsippet

Jeg er skeptisk til bare å lese det jeg har lyst til. Hvis jeg hadde fulgt dette prinsippet siden tenårene, ville jeg sannsynligvis ha rukket å lese Sagaen om Isfolket tredve ganger, og lite annet. Man kan si mye stygt om tvangslesing, men det er nå en gang sånn jeg har oppdaget samtlige av mine yndlingsforfattere. Samtidig er det slitsomt hele tiden å skulle være på jakt etter det som kan bli store leseropplevelser (og som ofte ikke blir det), og jeg trenger å kunne falle tilbake på det velkjente for å holde leselysten ved like. Derfor skal jeg i 2012 være flinkere til å slutte å utsette lystlesingen til ferien kommer eller jeg er ferdig med treige og tungleste bøker. Lystlesing er sunt året rundt.

8. Sjanger: Sakprosa/skuespill/lyrikk

Jeg leser for lite sakprosa, og i 2012 skal jeg lese mer. Jeg setter ikke noe fast antall bøker siden mye av det jeg kommer til å lese er artikler og kapitler fra bøker. Jeg leser også for få skuespill, men setter meg ikke noe konkret mål her heller. Det beste hadde vært å fordype seg i sjangeren en periode og samtidig lese bakgrunnsstoff og teori, så det er mulig jeg prøver å få til noe sånt. Jeg skal lese mer lyrikk, og har bestemt meg for å konsentrere meg om en lyriker hver måned. Det vil variere om jeg bare leser utvalgte dikt eller hele samlinger.

9. Nobelprisvinnere

Jeg har ikke lest så mange Nobelprisvinnere som jeg har lyst til, og neste år skal jeg i hvert fall skaffe meg en oversikt over hvem av dem jeg kunne tenke meg å lese noe av. Etter hvert lager jeg kanskje et mer konkret mål, men det blir i så fall en svært langsiktig affære.

10. Bloggendringer

Jeg skal dessuten gjøre en del endringer på bloggen, men er ennå ikke blitt helt enig med meg selv i hva endringene skal bestå av. Det eneste jeg vet med sikkerhet er at det blir flere kulturelle aktiviteter i 2012, og det må selvfølgelig både dokumenteres og analyseres.

Det var det. Hvilke lesemål har dere andre planlagt for 2012? Hvilket mål gleder du deg mest til å begynne på? Og hvilket tror du blir vanskeligst å klare?

20 thoughts on “Uke 46”

  1. Mange fine mål. Jeg har 1, 2 og 4 som mål – det vil si jeg har lov å kjøpe 4 bøker i måneden, med ved siden av leseeksemplarer er faglitteratur jeg trenger i forbindelse med jobb unntatt. Bøker jeg har forhåndsbestilt er også unntatt, de har jeg jo allerede betalt for i år. Kommer med et innlegg om lesemål etter hvert, skal se hvilke utfordringer som noen av de utenlandske bloggerne legger ut. Et mål jeg har er å lese flere historiske romaner, og da gjerne på engelsk.

    1. Da har vi tenkt ganske likt, for bøker man må ha til annet enn fritidslesning kan selvsagt ikke regnes med. De kjøpes dessuten ikke på impuls. Gleder meg til å se hvilke mål du finner fra de utenlandske bloggene. Kanskje må jeg tilføye noen av dem også, bare for å gjøre det riktig vanskelig for meg selv.

  2. Lystprinsippet er forøvrig et viktig punkt. Da jeg leste, og ikke likte, Hypnotisøren var jeg nødt til å kaste meg over Panserhjerte for å få opp lesehumøret igjen. Panserhjerte sto egentlig ikke først i køen, men når jeg trenger leselyst er det noe med å velge bøker hvor jeg vet hva jeg får.

    1. Det er det jeg også endelig har skjønt. Jeg er en ekstremt utholdende leser som ofte går fra den ene tunge boken til den neste. Men ved å lese lettleste bøker innimellom går det mye fortere å lese de tyngre bøkene også. Smart!

  3. Jeg synes dette var fine mål, Line! Jeg tror jeg skal lage meg en oversikt etter 1. desember – da leveres årets siste oppgave inn – juhuuuu! Tror jeg henger meg på den med å begrense bokshoppingen, og maks 2 i måneden høres lurt ut (så det målet låner jeg :-)). Ellers så er jeg veldig glad i lystprinsippet 🙂

    1. Lån i vei, og så krysser vi fingrene for at begrensningen virker! Vi leser såpass forskjellige bøker at din liste blir ekstra spennende å lese. Lykke til med den siste oppgaven, jeg krysser fingrene der også:-)

  4. Takk for sist -)
    , og takk for at du er så tidlig ute med 2012s skryteliste, da kan jeg skamløst både kopiere og la meg inspirere, ser allerede at det blir mye felles, ihvertfall Nobel, dikt & 1001, resten tenker jeg ikke på før nyåret. Mye lettere å stå til ansvar ovenfor strengt over-jeg når man samtidig kan slenge opp enda større ambisjoner for neste år. Da tier selv de mest overkritiske.

    Helt på siden, etter at vi skiltes igår med Birger Baug (?), på tunga, slo det meg at det slettes ikke er sant at jeg ikke lar meg inspirere til lesing av andre bokblogger. Kunne plutselig ramse opp tjuetallsbøker jeg har lest nettopp på grunn av gode innlegg, både fra deg og andre. Det er jo faktisk motsatt, det er muntlig jeg ikke lar meg imponere.
    Sånn er det altså, ordene bare renner ut, helt uten kontakt med hjerne, fornuft og virkelighet. Rabbelbabbel. Mål til neste kultrutreff er å øve på muntlig tale og framstilling.

    Håper forresen lystlesingen din fører til mer vampyrlesing.

    1. Takk for sist, ja, innledningen på prosjektet vårt gikk strålende:-) Morsomt at du også skal lese dikt, da blir vi et knippe diktlesere i bokbloggland som kan fordype oss i spissfindige metaforer og kodeknekking på høyt nivå. Selv tenker jeg at man kan komme svært langt med voldsomme ambisjoner. Bare se på Napoleon og Hitler. Det var nok av dem som prøvde å innvende at prosjektene deres var urealistiske, men de vendte det døve øret til og lot stormannsgalskapen vinne. Vips så hadde de forandret verden.

      Det du beskriver er kanskje en form for Tourettes? Siden munnen snakker uten at hjernen henger med. Men jeg er sånn selv. Påstår hardnakket et eller annet bare for å komme på senere at jeg er dypt uenig med egne synspunkter. Engasjement og selvinnsikt slår hverandre i hjel. Da skal jeg forresten skynde meg å skrive om Ukjent soldat, siden du da neppe ble overbevist av de muntlige lovordene mine igår.

      Selvfølgelig blir det mer vampyrlesing! Hvis ikke det er lystlesing, så vet ikke jeg.

      1. Det var den dagen hun vandret rundt i Kristiania og løy
        (forøvrig åpningslinja i mitt foreløpig uplanlagte prosjekt -)
        , for jeg ble nemligen svært inspirert av ditt egasjerte forsvar av den ukjente soldaten, faktisk kan det hende at jeg til og med leser boka, ikke rart man hygger seg når begge bringer kranglende alterego.

      2. Da håper jeg at inspirasjonen ikke synker nå som soldatinnlegget er klart:-) Jeg synes for øvrig ikke at du trenger mer enn den åpningslinjen for å gå videre med prosjektet, for jeg tviler på at Hamsun hadde mer da han startet og du ser hvordan det gikk. Neste ledd i prosjektet blir å utforske hva som skjer når to kranglende alteregoer streifer rundt på måfå i Kristiania på jakt etter meningen med det kulturelle liv.

  5. Hovedmålet blir som alltid å lese minst 50 bøker. Livsmålet er jo å være ajour med nobelprisvinnerne, men det er langt igjen. Jeg skal også prøve å kjøpe mindre bøker, var målet for i år også, men strøk lett. Gleder meg til 1001 bøker og å fortsette reisen jorda rundt i bøker.

    Skal formulere nye mål litt senere, har noen mål jeg enda ikke har fått fullført i år.

    1. Oi, ajour med Nobelprisvinnerne er et ambisiøst, men bra mål! Det stjeler jeg umiddelbart. Når det er et livsmål, kommer man faktisk ganske langt med å lese tre-fire i året. Det gleder meg for øvrig å høre at det er flere som satser på 50 leste bøker i året, for jeg har inntrykk av at de fleste prøver på (og klarer) dobbelt så mange.

  6. Jeg er veldig imponert over alle målene, både dine og de andre her som er så ivrige. Selv får jeg litt hetta av så mange mål, fordi jeg bare må fullføre de, får svettetokter om jeg ikke klarer det:-) Men jeg skal lese mer lyrikk, der har jeg sakte, men sikkert blitt bedre og så skal fortsette å lese. Masse og kanskje litt mer.

    Kanskje vi alle kan bli enige om at vi trenger minst to timer til i døgnet for 2012, dedikert til lesing?

    1. Hvis man får prestasjonsangst av mål, må man holde seg unna. Du leser jo uansett som en helt. Jeg er helt motsatt, og trenger mål for å få system på lesingen. Selv om målene mine ofte er for drøye til at de kan oppnås, blir jeg likevel inspirert av å ha dem i bakhodet. Det tvinger meg til å prioritere lesing foran andre, mindre givende aktiviteter, og det trenger jeg.

      Det er supert at vi er flere som skal lese mer lyrikk fremover! Når jeg skal begi meg ut i ukjent terreng er det fint å kunne hente inspirasjon fra andre. Dine diktomtaler har allerede gitt meg mange nye tanker om hvordan man kan skrive om lyrikk, og det påvirker også diktlesingen.

  7. Ja, det blir fint med mer lyrikk:-) Jeg merker at jeg trenger mer erfaring i å skrive om dikt, det er annerledes enn å klore ned en hastig omtale om ei bok.

    Ellers så synes jeg det alltid er interessant å lese hvor forskjellig man er som leser, det er så gøy hvordan noen er mer systematisk, mens andre leser det som dukker opp. Jeg lurer derimot på om ett av målene mine skal være å legge fra meg bøker som ikke fenger og som jeg bruker mye tid på uten at jeg får noe særlig igjen. Nå avslutter jeg nesten aldri bøker, men jeg burde egentlig det.

    1. Det målet burde jeg også hatt, men jeg får meg liksom aldri til å begynne med det. For min del handler det mye om at jeg er nokså nøye når jeg velger ut hvilke bøker jeg vil lese. Dersom jeg hadde vært en mer impulsiv leser, ville det vært lettere å legge fra seg bøker som ikke interesserte meg. Likevel er det litt for mange bøker jeg fullfører i ren trass, hvor jeg heller kunne lest noe annet.

  8. Stop the madness! Der kjente jeg meg igjen, gitt😀 Og i det med plutselig inspirasjonskløe utløst av bokblogglesing. Jeg har aldri satt meg lesemål før, for det har ikke virket helt kompatibelt med studier. Men jeg er tross alt en liten liste- og ordensfreak … selv om jeg som regel klarer å ende opp med å gjennomføre på en helt annen måte enn planlagt ^^ Så kanskje jeg prøver meg i år🙂

    1. Enhver unnskyldning for å lage lister, sier nå jeg. Dessuten er det vel ingen som sier at listene må være spesielt lange og krevende? Det rådet kom fra riktig person, gitt:-) Jeg har for øvrig testet ut det med inspirasjonskløen den siste uken, og det funker bra! Hvis jeg fortsetter slik, blir stop the madness riktig så enkelt. (Ja, særlig!) Håper du ender med liste, for liker man lister, liker man også andres lister:-)

Legg igjen en kommentar

