Uke 45

Det har vært en god leseuke, og jeg begynner virkelig å komme i siget. Nadine Gordimers Bevareren ble endelig lest ut etter å ha hengt over meg i et halvt år. Boken var egentlig ganske god, men fortellerteknikken trakk kraftig ned. Jeg er glad jeg leste den ferdig, men enda gladere for å være ferdig med den. Det må nok gå noen år før jeg prøver meg på noe annet av henne. Etter å ha lest ut Bevareren fikk jeg overveldende lyst til å lese Harry Potter, sannsynligvis inspirert etter å ha sett første Harry Potter-film på tv forrige helg. I dag leste jeg ferdig bok nummer to, Harry Potter og mysteriekammeret. Jeg likte den bedre enn første bok, og satser på at serien fortsetter sånn. De fem siste bøkene er nå anskaffet – den ene tjukkere enn den andre.

Nytt i bokhyllen siden sist er dessuten tre dokumentarbøker. Et av mine lesemål for 2012 skal være å lese flere bøker om temaer som opptar meg, og jeg har tyvstartet allerede. Jeg og Ingalill skal på Litteraturhuset neste lørdag for å høre Lisa Bjurwald snakke om rasisme i Europa, og jeg forbereder meg ved å lese boken hennes Europas skam – Rasister på frammarsj. Boken ble utgitt nå nylig, og er brennaktuell med tanke på 22. juli. Forhåpentligvis rekker jeg å lese hele innen lørdag, samtidig som jeg må lese Väinö Linnas Ukjent soldat tidsnok til bloggdato i lesesirkelen på søndag.

De to andre nye dokumentarbøkene er Ann Heberleins Jeg vil ikke dø, jeg vil bare ikke leve og En liten bok om ondskap. Heberlein er teolog og debattant og reflekterer i disse bøkene om livet og døden i tilknytning til hennes personlige erfaringer med selvmordstanker og sin bipolare lidelse, og hvilken likegyldighet i samfunnet som skal til for at onde handlinger som folkemord, mord, voldtekter og barnemishandling skal kunne utføres. Jeg gleder meg til å lese.

Neste uke legger jeg ut lesemålene mine for 2012, de er nesten helt klare. Nå kaller bøkene og middagen. Ha en fortsatt fin søndag!

5 thoughts on “Uke 45”

  1. Jeg er veldig imponert over alt du har lest og alle novelleomtalene du lagt ut i det siste. Du er flink! Og klapp på skuldra for at du fullførte Bevareren🙂
    Jeg er spent på lesemålene dine for neste år, jeg har ikke mine klare ennå – med unntak av å ikke sette et antall for bøkene jeg skal lese….

    God ny leseuke, Line!

  2. Satser på at serien fortsetter sånn? Betyr det at du ikke har lest serien tidligere? I så tilfelle blir det spennende å følge omtalene dine – for du skal vel skrive omtaler? Min store favoritt er den tredje, med nummer seks som en god nummer to. Men hele serien må selvsagt nytes i sin helhet.

    Venter spent på lesemål =)

    Bør vel legge ut egne også, men jeg tror de allerede er fastslått: åtte Dickensromaner og så mange bøker fra så mange ulike land som mulig. Bør nok ha et mer konkret mål til sistnevnte utfordring. Dessuten skal jeg lese alle 12 lesesirkelbøkene dine. Det holder nok i 2012. Satser på åtte Dickensromaner i 2012, som betyr at de jeg leser nå i 2011 ikke teller. Dermed har jeg kanskje lest 11 romaner av Dickens etter 2012, 13 hvis man teller med de to jeg har lest tidligere. Og da mangler jeg kun tre, pluss mer ukjente verk. Det skal jeg klare. Koser meg med Nicholas Nickleby i kveld. Den er på ca. 850 sider, men det går fort. A Tale of Two Cities, derimot, går sakte. Skal gjøre mitt beste for ikke å avbryte den.

  3. @Silje: Jeg har ikke lest så mye på mange år, og er kjempefornøyd med å ha fått leselysten tilbake. Lesemålene for 2012 gleder jeg meg virkelig til, jeg tror de er midt i blinken for å holde gløden oppe:-)

    @Labben: Dette er første runde Harry Potter, ja, og selvfølgelig blir det omtaler! Tredje bok skal leses på nyåret en gang. Det høres ut som fine lesemål du har satt deg, og bortsett fra Dickens får du lest masse forskjellig. Jeg ser frem til omtaler fra mange forskjellige land på bloggen din. Jeg skjønner hvorfor du sliter med A Tale of Two Cities, og hadde håpet at du likte den bedre enn meg. Da er det i det minste fint at du liker de andre bøkene hans!

  4. Gleder meg! Tror du forresten vi må kjøpe billetter på forhånd?

    App. Dickens, fant jeg A Mutual Friend på bib.salg i forrige uke, bare for å ha sagt det. Det var insanely tjukk og småskriftet, men sånn er jo mannen.
    Kanskje blir det da Dickens på meg også i 2012.

    1. Godt spørsmål! Arrangementet er gratis og det er ikke nevnt noe om påmelding, så da er det vel førstemann til mølla som gjelder(?). Det blir gøy!

      A Mutual Friend er en omfattende sak, men den ser likevel innbydende ut der den står og ruver på hedersplass. Jeg håper at forlagene planlegger å gi ut masse Dickens i 2012. I så fall skal samlingen kompletteres.

Legg igjen en kommentar

