Uke 41

Den siste uken har jeg gjort en hederlig innsats for å komme i mål med leseforsettene mine i år. Jeg har lest tre diktsamlinger og to lange noveller i tillegg til en knapp tredjedel av Greven av Monte Christo. Fortsetter jeg i dette tempoet, kan jeg kanskje klare det. Nitten bøker gjenstår. Men jeg har også regnet ut at jeg i så fall må skrive ett innlegg hver dag, siden målsetningen min ikke bare er å lese, men å blogge om alt jeg leser. Det er her et normalt menneske enten mister motet eller bestemmer seg for at målet er for drøyt til at det er vits å forsøke engang. Men jeg er såpass sær at det totalt urealistiske ved målsetningen gir ekstra motivasjon. Go figure.

Denne uken planlegger jeg å lese ut første bind av Greven av Monte Christo. Da har jeg en hel uke på meg til å lese andre bind, noe som skal gå veldig bra. Etter Greven har jeg bare to bøker igjen å lese i år som er lengre enn 350 sider, de to siste lesesirkelbøkene Ukjent soldat og Forfengelighetens fyrverkeri, skrevet av henholdsvis Väinö Linna og Tom Wolfe. De andre bøkene jeg skal lese er så tynne at noen av dem bør kunne leses på en dag eller to, selv for meg. Det verste blir å velge i hvilken ende jeg skal begynne, for alle nitten bøker frister voldsomt og jeg vil helst lese dem samtidig. Men hvordan det skal gå å skrive ett innlegg pr dag fremover, det blir svært spennende å se.

Mens effektiviteten er på vei oppover, går det andre veien med selvkontrollen. Bokshopoholismen min er i ferd med å utvikle seg i nye og faretruende retninger. Opptil flere ganger de siste ukene har jeg tatt meg selv i å tenke at det jo må være helt ok å kjøpe en eller annen bok, for den står jo på 1001-listen! Heldigvis slo tanken meg før heller enn senere, at hvis jeg fortsetter å tenke sånn kan jeg ende opp med å kjøpe 1001 bøker på et år. (Hvilken bokidé det hadde vært!) Det verste er at tanken gir meg hjertebank, og jeg tror det er av lutter fryd og glede.

Men det blir ikke bra når 1001-bøker kombineres med andre kjøperegler. For eksempel at det er lov å kjøpe bøker på salg, og særlig hvis det er tidligere hovedbøker i Bokklubben til nedsatt pris. Plutselig hadde jeg kjøpt Truman Capotes Med kaldt blod, Torkil Damhaugs Se meg, Medusa og Nicholson Bakers Menneskerøyk bare fordi Bokklubbene hadde tre-for-to-salg. Nei, nei, nei. Eller: Ja, ja, JA! Jeg trenger verge.

God leseuke!

20 thoughts on “Uke 41”

  1. Jeg trer støttende til, kjære medbokshopoholiker, og sier ja, ja, ja – det er gøy å kjøpe bøker😉 (Ok, så fungerer jeg ikke som verge, men som motivator). Jeg gikk faktisk gjennom en bokbutikk som solgte bøker for halv pris av rød pris = veldig, veldig lite(!), uten å kjøpe en eneste en i dag (!!!) Men jeg tok det igjen litt senere på Book Depository – så jeg skal ikke skryte så mye…🙂 Men det er jo så billig!

    Kos deg med både boksirkelbøkene og de andre bøkene!

    Jeg er forresten veldig nysgjerrig på Torkild Damhaug, liker både titlene og coverne, så det blir spennende å se hva du synes etterhvert.

  2. Jeg tok turen innom Ark Beyer i forrige uke for å handle på tre-for-to salg på engelsk pocket, også har jeg kjøpt en Kindlebok denne uken. Og nå har jeg bokshoppingabstinenser… fire bøker på to uker er altfor lite. Jeg tror det blir en stor bestilling på bookdepository snart.

    Hvilke bøker kjøpte du som er på 1001-listen?

  3. @Ellikken: Aaw! Det gleder mitt hjerte at vi er flere:-)

    @Silje: Du var flink likevel, for du kunne jo i teorien ha kjøpt både på salg og på nett:-) Ett av to er sterkt gjort! Hvis jeg skal ha verge, må jeg nok satse på en analfabet. Ellers vil jeg argumentere så godt at jeg bare overbeviser vergen om at det er så smart, så smart å kjøpe akkurat den boken… Jeg er også spent på Damhaug, selv om jeg har hørt at dyr drepes på forferdelige måter i bøkene hans. I så fall avbryter jeg tvert.

    @Labben: Ja, det er altfor lite, for du leser jo som en helt! Hadde jeg lest dobbelt så fort, ville samvittigheten vært bare halvparten så dårlig. Truman Capote-boken står på 1001-listen. Damhaug var tidligere hovedbok. Og Menneskerøyk var tredje bok i tre-for-to-rabatten. Excuses, excuses…

    @Bokelskerinnen: Godt å høre! Etter fire støttekommentarer er den dårlige samvittigheten borte, og jeg føler meg flink som har gjort så gode kupp. Hvem trenger vel verge? Pøh.

    1. : Dyr som blir plaget og drept takler jeg dårlig, både i litteratur og film. Det er grunnen til at jeg avbrøt American Psycho blant annet. Så dersom det viser seg at det er noen slike scener i bøkene, så er de ingenting for meg….

      1. Huff, nei, jeg klarer heller ikke det. Jeg vet at det er noen grufulle kattedrap i Damhaugs Døden ved vann, så den kommer jeg aldri til å lese. Mamma avbrøt boken på grunn av det. Du er herved advart! American Psycho er vel voldelig tvers gjennom, men jeg visste ikke at det var dyr der også.

  4. Nå har jeg funnet meg ti bøker på bookdepository til den nette sum av 633 kroner. Og det høres jo faktisk ut som et kupp. Men lommeboken ber meg om å begrense meg, selv om det er billig. Så nå står jeg overfor et elimineringsproblem: jeg må finne ut hvilke jeg klarer meg uten (inntil videre).

    1. 63,30 pr bok? Det er et skikkelig kupp! Jeg hadde aldri klart å begrense meg når det er så billig. Men det går kanskje an å utsette et par bøker en måned eller to? Eller plukk ut den dyreste boken, og kjøp resten med god samvittighet:-)

  5. Du kan trøste deg med at du er ikke den eneste som lider av bokshopalisme. Eg er sååå stolt over meg selv at jeg har klart stå imot det billigste boksalget jeg har sett noen gang. Det er på en nettbutikk. Jeg sier ikke mer.

  6. Jeg plukket ut den dyreste, og jeg plukket ut tre til. Så nå føler jeg meg flink. Flink, samtidig som jeg kan glede meg til at seks bøker lander i postkassen. Tre av dem er skrevet av Julian Barnes, han hadde mye spennende på lager. Også fant jeg Jude the Obscure, pluss en bok av en forfatter jeg aldri har hørt om før, og en bok om tidsreiser skrevet av Daphne du Maurier. Bør blir bra =D

    De fire resterende bøkene ligger trygt og godt i ønskelisten, og kan derfor enkelt bestilles en annen dag! Bookdepository gjør det enkelt for oss kjøpegale…

  7. Akk, jeg kjenner meg så igjen. Var senest innom bokhandelsalg i dag og kom hjem med fem bøker – heldigvis er to gaver – samt det ventet én bok i postkassen. Og jeg har alt for mye pensum å lese som det er. Men disse fristelsene.. Umulig å stå imot!

  8. Trippel gasp!!
    Og ett innlegg hver eneste dag??
    Jeg er litt nervøs for egen leseliste, men heier fra bakerste rad og håper selvfølgelig for egen del at de fleste bøkene er gørr -))

  9. Til vanlig føler jeg meg som en slags bok-junkie og blir småkvalm av å se på mitt eget bokbudsjett, men så ser jeg sånt som dette og, vips, så føler jeg meg som rene dydsmønsteret! Så, ja ja ja! Noen må kjøpe alle bøkene jeg ikke kjøper; – og samtidig gi meg god samvittighet på vegne av de (relativt sett) få bøkene jeg kjøper (så vel som forhåpninger om at goodbye student-liv betyr hello bookdepository og amazon).

    (Forøvrig er jeg egentlig bare misunnelig, skulle ønske jeg hadde nok selvkontroll til å bruke pengene mine på bøker i stedet for…hva det nå enn er jeg bruker dem på. Tøv.)

  10. Tror ingen vil være min verge. Men en alminnelig støttekontakt kunne kanskje trengs iblant. Idag kjøpte jeg meg en høstjakke, og nå sitter jeg her og tenker at duverden så mange bra bruktbøker jeg kunne ha kjøpt på loppemarked for de pengene. Sprøtt, spør du meg !

  11. @Askeladden: Nå er jeg både utrolig nysgjerrig og takknemlig på en gang. Billigste nettsalget noen gang?? Jeg tror det blir en søvnløs natt…

    @Labben: Hvilken disiplin! Jeg er imponert. Julian Barnes er representert på ønskelisten min med tre bøker, så jeg gleder meg veldig til omtaler! Jude the Obscure hatet jeg, og jeg venter i spenning på hva du synes om den. Ønskelister er gull verdt, ellers hadde jeg vært personlig konkurs nå;-)

    @Kasiopeiia: Noen fristelser er bare for store, men da har du i hvert fall noe å glede deg til når semesteret er over! Man må ha gulrøtter i sikte når man studerer.

    @Ingalill: Jepp, ett innlegg pr dag er voldsomme greier. Innen utgangen av året har jeg sannsynligvis mistet halvparten av leserne mine. Men hvis du tenker at du slipper å lese alle bøkene jeg skriver om, er vel dette et positivt tiltak? Et veldedig, samfunnsnyttig, medmenneskelig tiltak?

    @Haruhi: Sammenlikning er en god ting. Når Ellikken har kjøpt sju bøker i dag og Labben har bestilt seks, virker tre bøker litt stusselig. Og jeg skal ha for det, bøker er min eneste økonomiske svakhet. På alle andre områder har jeg en stålkontroll all verdens finansministre kan misunne meg. Når jeg tenker meg om, er jeg forundret over at jeg ennå ikke har fått jobbtilbud fra Haiti.

    @Dipsolitteraten: Hehehe, slik snakker en ekte bokelsker! Det er ikke sprøtt, det er bare sånn det er. Fare på ferde blir det ikke før man sitter med handleposer fra Rema 1000 og tenker at man kanskje ikke var så sulten likevel.

  12. Det er høstssalg på bøker hos cdon.no Men de har opptil 80% rabatt på noen titler. Den billigste romanen som jeg såg der kostet 16 kr. Men det er jo mulig for at det var bøker som var enda billigere der. Det er nok bare Freetex og bruktbutikker som selger så billige bøker. Men det var ikke sånn at absolutt alle bøkene var knallbillig.

    Jeg gleder meg til å lese Carmine Street og litt annen krim. Men jeg er snart ferdig med Forglemmegei. Har ca. 150 sider igjen. Men akkurat no er den på vent fordi jeg må lese ferdig ei bok som er med i Bokbloggturneen. Men jeg liker Forglemmegei:)

    1. Jeg tok meg en tur innom, og det var vanvittig billig! Innbundne bøker er sjelden billigere enn pocket, men der var det mange. Jeg klarte heldigvis å stå i mot, i hvert fall i kveld. Selv om jeg så flere 1001-bøker til latterlig pris som jeg kanskje må bestille i morgen…

      Forglemmegei likte jeg godt. Jeg tror Kurt Hanssen kommer med oppfølger om ikke altfor lenge, og den gleder jeg meg til! I mellomtiden har jeg hamstret krimbøker, så jeg går neppe tom med det første:-)

  13. Et herlig innlegg, med herlige kommentarer å våkne opp til en høstgrå morgen. Og så får jeg litt angst da jeg ikke har kjøpt en bok på… godt over en uke? Hva er dette for noe da? Men så kom jeg over disse veldig fine omslagene til Penguin Classic på bloggen til Bokelskerinnen så da får jeg slå til med en bestilling på BookDep i løpet av dagen.

    Forøvrig er Se meg, Medusa noe av det beste jeg har lest innen norsk krim. Det rare var at da jeg leste den så følte jeg at jeg stod og så på handlingen, ikke bare så den for meg, men at jeg var midt i den. Den er lagt til Oslo og mange kjente plasser, men det er jo ikke uvanlig i romaner, men denne her var god! Så den boka regnes ikke som et kjøp en gang, mer som en nødvendighet.

    1. Ja, det bare haglet inn med kommentarer i går, så gjenkjennelsesfaktoren var nok høy:-) Derfor skal jeg slutte å bekymre meg så mye for bokshoppingen, for jeg er tross alt ikke alene i verden. Godt over en uke er lang tid når det er snakk om bøker. Jeg får angst hvis jeg ikke til enhver tid venter på bok. Det gjør jeg nå også – heldigvis! De Penguin Classics-bøkene var kjempefine, i hvert fall halvparten av dem (Dickens, Collins, Wilde). Collins blir sannsynligvis lesesirkelbok neste år, så da har du god grunn til å kjøpe den;-)

      Jeg tar til meg tipset om Damhaug, for jeg kjenner ikke så mange som har lest ham. Men etter en slik anbefaling ble jeg virkelig nysgjerrig, og da er det nødvendig å lese også, ikke bare kjøpe!

Legg igjen en kommentar

