Uke 40

Det er ikke mange uker igjen av året, og det er på tide å sette inn nådestøtet for å oppnå diverse leseforsetter som jeg så ambisiøst og skjødesløst bestemte meg for i fjor. Det er allerede for sent å fullføre målsetningen om å lese mine nitten eldste bøker, men med litt innsats kan jeg på slutten av året ha klart å lese halvparten av dem. De andre utfordringene er fortsatt innen rekkevidde. Jeg har lest tre debutanter, og de tre som gjenstår er korte bøker. Jeg er snart ferdig med to av tre diktsamlinger, og den siste skal leses i helgen. De tre skuespillene skal jeg nok klare i løpet av en uke. Så blir det intensiv dugnad på novellene, eventuelt skal jeg prøve å lese én novelle pr dag til jeg er ferdig. Hvis jeg skal rekke å lese 52 bøker i år, må jeg lese 20 bøker frem til nyttårsaften. Det kan gå, så lenge jeg leser korte eller lettleste bøker. Slaget er ennå ikke tapt!

Da passer det jo bra at leselysten har meldt seg for første gang i år. Jeg tenker på bøker morgen, middag og kveld, og har lyst til å lese nesten alle bøkene jeg har dratt i hus det siste tiåret (skremmende nok føler jeg plutselig en dragning mot selv Knut Hamsuns Landstryker-trilogi og Homers Odysseen). I tillegg til at jeg har lyst til å lese bøkene dere skriver om. For ikke å snakke om alle bøkene som står på ønskelisten allerede. Og mange av bøkene forlagene i dette øyeblikk spyr ut med lysets hastighet.

Æren for denne plutselig overveldende lesetrangen er det Alexandre Dumas som har, for jeg har forelsket meg dypt og inderlig i Greven av Monte Christo. For en bok! For en historie! For en fortellerglede! Det er underlig at årets murstein ligger an til å bli årets mest lettleste bok. Plutselig virker ideen min om å kjøpe mange bøker av samme forfatter uten å ha lest noe fra før veldig god. Jeg har De tre musketerer, Dronning Margot, The Last Cavalier, The Man in the Iron Mask, Diana og Den hellige liga i bokhyllen allerede i til sammen ti bind. Og julenissen har ennå ikke fått ønskelisten min. Det er gode tider.

De fleste av dere har nå lagt igjen kommentarer til hva dere kunne tenke dere å lese i forbindelse med lesesirkelen neste år. I tilfelle noen etternølere har lyst til å stemme på bøker, finner du alternativene her. Jeg venter et par uker med å lage endelig liste, men allerede nå kan jeg avsløre at første lesesirkelforfatter ut i 2012 mest sannsynlig blir Charles Dickens. Det er nemlig Dickens-år i 2012, for 7. februar er det 200 år siden den vidunderlige og svært populære mannen ble født. Det må jo feires!

Nå må jeg haste videre til neste innlegg før jeg bruker opp alle utropstegnene mine. Signe leseuken!

12 thoughts on “Uke 40”

  1. Åh, det er så deilig når en ikke kan gjøre annet enn å lese i timesvis! Jeg skulle gjerne hatt litt av det om dagen, for jeg har veldig mye pensum som skal leses, og jeg bare sovner… Wish me luck! Og kos deg med lesegleden🙂

  2. Jeg håper på hva som helst av Dickens utenom de tre jeg har lest, men i og med at jeg har aldri lest en fullstendig versjon av Great Expectations blir jeg nok med på den også.

    Også skjønner jeg at jeg burde blitt med på Greven. Mulig jeg leser den selv om jeg burde begynt for lenge siden, for jeg er snart ferdig med Bookerprosjektet. Jeg klarer bare ikke å bestemme meg for hvilken murstein jeg vil lese på fremover: Greven, Vi De Druknede eller A Storm of Swords (i serien til George R.R. Martin). Å lese flere mursteiner på en gang er håpløst.

    Lykke til med leseforsettene =)

  3. Jeg går hardnakket rundt og later som jeg fremdeles skal makte å presse inn 48 papirbøker imellom nå og 31.des, inkl. 8 nobelvinnere, 6 1001, 6 AliceH, og et fjell med KelleyArmstrong (som jeg egentlig er lei av). Egentlig er jeg lei Hoffman også.
    Late, late, late.
    Null problem.

    (sørgelig at du har gått 10mnd uten leselyst)

  4. @Kasiopeiia: Takk! Jeg har en tendens til å sovne selv når jeg leser for å kose meg, så jeg skjønner hvordan du har det. Lykke til!🙂

    @Labben: Tusen takk! Hvis du ikke har lest fullversjonen av Store forventninger, får du nok utbytte av å lese den ordentlige. Jeg leste kortversjonen av A Tale of Two Cities, og den kunne overhodet ikke sammenliknes med originalen. Ca hvert tredje kapittel var kuttet bort, så det var bare selve hovedplottet som gjenstod. Alt som gjør Dickens til Dickens, var borte.

    Du rekker fortsatt å bli med på Greven, for du har to uker å lese på. Og hvis til og meg JEG synes den er lettlest, tør jeg ikke tenke på hvor fort du leser den:-)

    @Ingalill: Tja, egentlig har jeg ikke hatt leselyst på nesten fire år. Den forsvant samtidig som jeg sluttet å studere. Men lysten er blitt noe bedre etter at jeg begynte å blogge, heldigvis.

    Åh, 48 bøker er mye! Da føles mine 20 straks mer overkommelige:-) Men du får holde deg til bøker som ikke er på mer enn hundre sider hver, da rekker du én bok pr dag. Barne- og ungdomsbøker er et annet tips. Ikke billedbøker, altså, men de som er litt tykkere. Og lyrikk! Passer perfekt til slike halsbrekkende lesemål.

  5. Den ser så svært ut at jeg ser for meg at det tar flere måneder å lese den. Over 1000 sider, er den ikke? Men det frister, det gjør det. Kanskje jeg skal gjøre et forsøk. Det blir dog ikke lesestart før mandag, for jeg har tre Bookerbøker å blogge om denne uken, og en av dem har jeg bare så vidt begynt på.

    1. Kanskje den er tyngre å lese på engelsk enn på norsk, men på norsk er den veldig lettlest. Min versjon er på ca 950 sider, og jeg klarer fint å lese hundre sider om dagen når jeg først setter meg ned med den. Boken er svært handlingsdrevet og like spennende som en krim, så det passer egentlig aldri å legge den fra seg. Gjør et forsøk, jeg tror du har gode muligheter til å klare det på et par uker! Lykke til med Booker-bøkene:-)

  6. Jeg lar meg friste og begynner på den i helgen! Bookernominasjonene får jeg lest uansett – å få tid til å skrive om dem er ikke like enkelt. Hvis du tilfeldigvis lurer på om noen av de Bookernominerte er verd å lese, så er svaret ja. Den jeg leser nå er genialt god, jeg har sjeldent lest en 300-siders bok så sakte. Den må vare. Lenge. Patrick deWitt: The Sisters Brothers. Sånn i tilfelle du ikke har nok å lese fra før av…

    1. Så gøy, da håper jeg du liker den like godt som meg! Jeg har fri denne helgen, og planlegger å lese ut første bind (pluss et par noveller og en diktsamling). Det begynner å hope seg opp med innlegg som skal skrives her også, men lesingen er tross alt det viktigste. Jeg har fått med meg at den første nominerte dere leste var kjempegod, og at en var veldig dårlig. Det gjør meg jo veldig nysgjerrig, så jeg har notert meg navnene til senere. Et par av dem ender kanskje til og med på 1001-listen en gang i fremtiden?🙂

Legg igjen en kommentar

