Ti bøker jeg har lest på grunn av andre bokbloggere

Jeg gjør som Labben igjen, og lager denne gangen en topp ti liste over bøker som jeg sannsynligvis ikke ville ha lest hvis det ikke var for andre bokbloggere.

 

1. Lisa Genova – Alltid Alice

Dette er en av de aller beste bøkene jeg har lest noen gang: Den var rørende, tankevekkende og en page turner utenom det vanlige. Jeg hadde aldri hørt om boken da jeg leste en svært overbevisende omtale på Anitas blogg, og deretter hos Beate blogger om bøker. Alltid Alice var det første boktipset jeg fulgte i bloggverden, og den store suksessen har ført til at mange flere bøker er kommet i hus på grunn av bokbloggeres anbefalinger.

2. Karine Nyborg – Ikke rart det kommer kråker

Denne novellesamlingen leste jeg om hos Les Mye, og Lenas entusiasme smittet. Jeg hadde allerede satt opp en liste over hvilke debutanter jeg skulle lese i årets utfordring, men Nyborgs samling måtte på listen etter Lenas omtaler. Jeg angret ikke, for dette er en av få bøker jeg slukte i løpet av én ettermiddag. Nydelige noveller, anbefales på det sterkeste.

3. J. R. Ward – Mørkets brorskap

Jeg har ikke lest noen vampyrbøker etter at jeg leste om Den vesle vampyren Rydiger da jeg var liten, og det var på grunn av Ingalills begeistring at jeg begynte å lese om Wards vampyrkrigere. Jeg er nok underernært på underholdningslitteratur, og synes det er helt strålende å ha oppdaget en serie som skal slukes, ikke fordøyes. Bok nummer to i serien står allerede på leselisten.

4. Charlotte Roche – Våtmarksområder

Enda en bok jeg leste takket være Ingalill. Jeg hadde hørt så mye forferdelig om boken fra andre lesere at jeg aldri hadde vurdert å lese den. Men etter Ingalills omtale ble jeg så nysgjerrig at jeg kastet meg over den umiddelbart. Og jeg angret ikke. Det var en utrolig fascinerende bok som vekket til live alle slumrende feministiske teorier jeg hadde glemt etter at vitnemålet fra Blindern var i boks.

5. Selma Lønning Aarø – En rekke avbrutte forsøk

Jeg etterlyste humoristiske norske bøker i et innlegg i vår, og Karin anbefalte meg å lese denne. Jeg hadde det kjempegøy mens jeg leste, og ble veldig glad over å oppdage at humoren ikke er død i norsk litteratur. Ikke helt ennå, i hvert fall. I tillegg til denne fikk jeg mange andre tips som jeg også skal sjekke etter hvert.

6. Jonas Jonasson – Hundreåringen som klatret ut gjennom vinduet og forsvant

Denne boken hadde jeg ikke hørt om fra før da jeg leste Labbens begeistrede anmeldelse. Jeg fikk straks lyst til å lese den, og fullførte den nå i august. For en herlig underholdende roman, fra begynnelse til slutt! Boken hadde neppe blitt lest hvis ikke Labben hadde anbefalt den så helhjertet.

7. Heidi Linde – Nu, jävlar!

Enda en anbefaling jeg plukket opp hos Les Mye. Jeg leste den ut i august, og mener at Heidi Linde har lykkes med å skrive en roman som er svært underholdende, samtidig som den avslører (avkler?) typiske norske tenkemåter anno ca 2010. Skarpt, morsomt og troverdig. Jeg er ikke akkurat den som hiver meg over alle nyere norske utgivelser, så denne ville jeg ikke fått med meg hvis det ikke hadde vært for Lenas blogganbefaling.

8. Øyvind Strand – Gjørme. En kjærlighetshistorie

Denne debutromanen hadde  jeg aldri hørt om før Aroundbooks omtalte den som en av de beste bøkene han har lest. Jeg leste boken ferdig i går, og er takknemlig for at jeg ble gjort oppmerksom på en strålende roman som jeg ellers ville ha gått glipp av.

9. Kristopher Schau – På vegne av venner                                     

Hvilken bokblogger som skrev så inspirerende om denne lille perlen at jeg bare måtte lese den, husker jeg dessverre ikke. Det var like etter at jeg hadde begynt å blogge selv, og da gikk de ulike andre bokbloggene stort sett i surr. Så: Hvis du skrev rosende og positivt om På vegne av venner før ca juni 201o, kan du ta på deg æren for dette punktet.

10. Linda Olsson – La meg synge deg stille sanger

Denne husker jeg heller ikke hvem som anbefalte, av samme grunner som i punkt ni. Men jeg hadde lest så mye forskjellig om boken og egentlig bestemt meg for å stå over, da jeg leste en overbevisende og følelsesladet bloggomtale av den et sted. Boken ble lest i fjor sommer, den gikk rett hjem hos meg, og jeg skylder en eller annen bokblogger en stor takk.

Nå ble jeg så nysgjerrig på hvem som anbefalte Schau og Olsson at jeg gjerne vil finne det ut. Hvis du føler deg truffet av beskrivelsene mine over, legg igjen lenke til din omtale, så skal jeg sjekke om det er den. Kom igjen, ikke vær beskjeden! Altså: Begge bøkene ble positivt omtalt og anbefalt på bokblogg innen ca juli i fjor sommer.

Det var en oversikt over de boktipsene som så langt har gitt meg gode leseropplevelser takket være mine medbloggere. Jeg har faktisk ennå ikke lest en dårlig bok på grunn av bokbloggtips. Både bokhylle og ønskeliste er nå full av bøker som jeg har tenkt å lese fordi jeg har kommet over så inspirerende omtaler i bloggverden. I tillegg har en rekke bloggere gitt meg god lyst til å gå løs på noen av bøkene som allerede stod i bokhyllen. Konklusjonen min er at bloggverden er et meget inspirerende (og til tider kostbart) sted å oppholde seg.

15 thoughts on “Ti bøker jeg har lest på grunn av andre bokbloggere”

  1. Jeg er så glad for at dere skriver slike underholdende og inspirerende lister. Tenker at jeg kanskje burde gjort det selv, men apatien råder og fingrene er kalde. Må snart lese med votter.

    Schau skrev jeg om i tidlig 2010, men tror ikke det var juni, sorry, men, fingrene er som sagt kalde og jeg taster med omhu, som vil si at jeg ikke gidder å sjekke. Stiller sanger omtalte jeg også i 2010, men tviler på at det var min ambivalente omtale som lokket deg i gang -)

    Veldig glad for at både vampsen og Charlotte falt i smak og jeg husker fremdeles at Jeffrey Deaver er nødvening krimlesing og One for the Money hadde jeg IKKE lest hvis det ikke var for deg.
    Og hadde jeg ikke allered lest Vanity Fair hadde jeg garantert gjort det etter omtalen din, som jeg anbefaler til alle. Alt for få har lest Vanity Fair.
    (sånn fikk jeg inn ei mini-liste likevel)

  2. Jeg lagde samme liste på min blogg og hadde også Alltid Alice på min. Veldig kjekt med en liste der man kan trekke frem andre bloggere som har gitt gode lesetips:-) Er nok både mange bøker og til og med type bøker eller sjangre som hadde vært uutforsket hvis ikke det hadde vært for inspirerende blogginnlegg.

  3. Kristopher Schau har mange leste i bokbloggverden og alle har vært like fornøyd. La meg synge deg stille sanger er det kanskje Ellikken sin omtale du har lest. Jeg synest det er ikke så mange i bokblogg verdenen som elsker den. Men jeg har fått med meg at ho liker den:).

    Her var det flere boktips til meg selv:)

  4. Jeg er veldig veldig veeeeldig glad i La meg synge deg stille sanger, men boken ble lest før jeg startet opp med bokblogging. På vegne av venner, derimot, har jeg omtalt, og om du ikke leste den så leste du i alle fall alle mine oppfordringer om å snart skrive omtale av den😉

  5. @Ingalill: Nei, det var neppe din blogg som inspirerte. For det første fordi jeg ikke hadde oppdaget bloggen din ennå, og for det andre fordi omtalene var følelsesladde, ikke ambivalente (og morsomme). Les både Deaver og Linde!! Bare vær nøye med hvilken Deaver, for ikke alle er like gode. Og ja: ALLE burde lese Vanity Fair:-)

    @Silje: Enig! Jeg blir sjelden inspirert av anmeldelser, for de er for upersonlige og vektlegger ting jeg ikke er så opptatt av når jeg leser. Blogginnlegg kan derimot overbevise meg på null komma niks om å lese bøker jeg ellers aldri ville sett to ganger på. Skal kikke på din liste også:-)

    @Askeladden: Ja, alle bortsett fra én var begeistret for Schau. Jeg kom over en omtale som var så fiendtlig innstilt til boken at jeg ble helt paff. Men jeg tror det skyldtes at hun synes Schau er en fæl fyr (noe jeg ikke skjønner). Jeg elsket La meg synge deg stille sanger, så da er vi i hvert fall tre bloggere som falt for den!🙂 Ellikken var et godt tips, jeg hadde henne som hovedmistenkt helt til hun avkreftet…

    @Ellikken: Omtalen din av Schau husker jeg meget godt, for den publiserte du tilfeldigvis samtidig som jeg satt og skrev på min. Din var så nydelig skrevet at jeg måtte vri hjernen i månedsvis for å finne ut hva jeg skulle skrive;-) Så rart at det ikke var du som skrev om Olsson, for slik jeg husker omtalen var den så umiskjennelig ellikkensk.

  6. På vegne av venner er en helt fantastisk liten bok! Og jeg husker godt din flotte omtale🙂 Ellers har jeg bok 6 og 7 i hylla, så kanskje de blir tatt frem etterhvert. The black dagger brotherhood har jeg på ønskelista mi etter at jeg leste IngaLill sin morsomme omtale.

    Jeg kjøpte forresten One for the money etter at jeg leste omtalen din av en av de andre bøkene i serien🙂

    1. Så spennende, da håper jeg du liker den! Jeg skal forresten ønske meg Soulless i julegave, for den frister meg hver gang jeg er inne på ønskelista mi, og nå er motstandskraften min tynnslitt. Kanskje det blir årets julelektyre? Endelig skal jeg lese en av dine anbefalinger!😀

  7. Eg skreiv om Kristopher Schau-boka i april 2010, og skreiv godt om den, men det kan vera seinare enn det du har høyrt om den. Det var ein periode den florerte ganske lett rundt i bloggverda:-)

  8. Skulle ønske det var flere forfattere som Selma Lønning Aarø, humor er altfor sjeldent på besøk i norsk litteratur! Jeg tror de fleste har lest Schau og anbefalt denne, det er en god og tankevekkende bok.

    Bra liste, selv innbiller jeg meg at Jonas, Linda og Lisa er hypet (føles forøvrig helt feil å bruke fornavn), mens Heidi og Karine er jeg nysgjerrig på.

  9. @Elida: Det kan godt hende at din omtale var en av dem jeg leste, for som du sier, det florerte av omtaler av den en stund, og jeg leste nok flere enn bare én!

    @Karin: Jeg er helt enig, det er for lite humor i norsk litteratur. Enten det, eller så vet jeg bare ikke om de som skriver morsomt. Men kanskje blir inntrykket et annet når jeg får lest flere av tipsene. Hehe, ja, jeg måtte anstrenge meg for å skjønne hvem du refererte til med fornavn, og ble sittende og lure på hvem i alle dager Lisa var:-) Jeg synes ikke noen av dem er hypet, men det er neppe bøker som alle liker. Uansett er de verdt å sjekke ut, alle sammen!

    1. Veldig fin omtale! Denne husker jeg at jeg har lest før.

      Jeg skulle bare ønske døgnet inneholdt flere timer, slik at jeg rakk over alle disse anbefalingene jeg ønsker å få med meg…:-)

Legg igjen en kommentar

