Uke 39

Advarsel: Dette er årets minst inspirerte innlegg fra min kant. På tross av manglende inspirasjon føler jeg likevel et behov for å dokumentere at på onsdag, for første gang i år, krympet boksamlingen min med hele fem bøker. Det var tid for book crossing-møte, og jeg klarte både å gi fra meg fem bøker (fire av dem uleste), og motstå fristelsen til å ta med meg noen bøker hjem. Nå er jeg så inspirert av egen plutselig selvkontroll at et totalt urealistisk bokshoppeforbud for 2012 spøker i bakhodet. Mer om det når året nærmer seg slutten.

Jeg har for tiden store problemer med å legge inn kommentarer på andres blogger, uvisst av hvilken grunn. I tillegg er internettledningen i ferd med å svikte, noe som gjør kommentering enda vanskeligere. Til min store frustrasjon er det derfor mange gjennomtenkte, engasjerte og sannsynligvis geniale kommentarer på andres blogger som har forsvunnet et eller annet sted i cyberspace for alltid. Er kommentarene lange nok, orker jeg ikke å skrive dem på nytt. Det betyr at jeg for tiden er tausere enn vanlig på kommentarfronten, og må kjøpe ny ledning når jeg får lønn. Men jeg leser innleggene deres like flittig som før, selv om jeg er tause Birgitte.

Og jeg må selvfølgelig gratulere Tomas Tranströmer med verdens gjeveste litteraturpris. Det var gøy at prisen gikk til en lyriker denne gangen, det er en stund siden sist. Jeg har ikke lest noe av Tranströmer, men det kan man jo endre på. Føler meg for øvrig litt synsk, for da vi diskuterte hvem som kunne stikke av med Nobelprisen på onsdagens møte, nevnte jeg at det nok var mer sannsynlig at Tranströmer vant enn Murakami. Hah! Hvilken intuisjon. Uten å ha lest noen av dem, må jeg si at jeg er aller mest glad for at Svenska Akademien ikke ga meg enda en grunn til å lese Murakami når jeg ikke har lyst.

Ellers er ingen nye bøker kjøpt siden forrige uke, og ingen bøker fullført. Jeg fikk skjenn av Ingalill på onsdagens møte fordi jeg ennå ikke er ferdig med Gordimer, men det skal dessverre litt mer til før jeg trekker frem den boken igjen akkurat nå. Som for eksempel en kniv mot strupen. Istedet koser jeg meg med Greven av Monte Cristo om dagene, for den er akkurat like eventyrlig og blomstrende som jeg hadde forventet og håpet på. Det beste med å lese mursteiner (forutsatt at man liker dem, selvsagt) er at sidene bare flyr av gårde når man først har kommet ordentlig inn i handlingen.

Greven av Monte Cristo er årets nest, nest siste lesesirkelbok, de to siste er Väinö Linnas Ukjent soldat og Tom Wolfes Forfengelighetens fyrverkeri. Jeg har begynt å tenke på neste års lesesirkelbøker, og tar gjerne imot tips om hvilke bøker som kunne ha egnet seg. De aktuelle bøkene finner du her.

God lesehelg alle sammen!

9 thoughts on “Uke 39”

  1. Ah, dere fortsetter å mingle og greier! Jeg er skrekk-elig imponert😀 Å redusere boksamlingen gir meg ubehagelige fornemmelser, og jeg har definitivt ikke behov for å sjekke hvordan det faktisk føles. Fornemmelsen er mer enn nok å hanskes med!

    1. Såvidt jeg vet er det intet krav til at man må gi bort bøker for å være med på Book Crossing. Det er fullt mulig å komme på møter kun for å raske til seg så mange bøker man klarer å bære. Eventuelt raske til seg bøker fra hylla på Oslo S eller andre steder utenom møtene. Men mingling er uansett hyggelig:-D

  2. Nå angrer jeg på at jeg ikke ble med på Dumas. Men jeg har egentlig mer enn nok med Bookerlesingen. Ligger en bok etter skjema, men den startet så forvirrende at jeg ikke er sikker på om jeg vil lese den ferdig.

    Kommer tilbake med forslag til lesesirkelbøker om noen minutter!

  3. Synes å huske at jeg svingte pekefingeren, kan oppfattes som kniv hvis man legger godviljen til og myser, enda mer reprimerende, da du avslørte å aldri ha lest Heidi. HEIDI.
    (det neste blir vel at du aldri har hørt om Anne fra Bjørkely??)

    Jeg sliter også med kommentering – og skriving. Her er det tastaturet det er noe feil med, tror jeg da. Plutselig hopper linjeavstanden bakover, og det jeg skriver havner midt i en setning flere linjer opp, så må jeg lete opp og begynne på nytt. Under skrivingen av denne kommentaren har det skjedd 5 ganger, og skjer deg igjen, skal jeg la det stå, slik at alle skjønner hvilke utfordringer jeg sliter med.

    For øvrig er jeg med på bokkjøpstopp 2012, så lenge vi får lov til å brukthandler, det er vi jo allerede enig om teller som veldedighet.
    – og her er jeg så uinspirert at jeg dropper det planlagte blogginnlegget for å se vampire diaries, jeg er jo tross alt en tv-slave.

  4. Før 1700-tallet:
    – Thomas Nashe – The Unfortunate Traveller

    1700-tallet:
    – M.G. Lewis – The Monk

    1800-tallet:
    – Sir Walter Scott – Ivanhoe
    – Victor Hugo – The Hunchback of Notre Dame
    – Wilkie Collins – The Woman in White
    – Ivan Turgenev – Fathers and Sons
    – H.G. Wells – The Island of Dr. Moreau

    1900-tallet:
    – John Galsworthy – The Forsyte Saga
    – William Somerset Maugham – Of Human Bondage
    – Stefan Zweig – Amok
    – Rohinton Mistry – A Fine Balance

    2000-tallet:
    – John Banville – The Sea

    Også mener jeg at alle som ikke har lest The Secret History av Donna Tartt bør gjøre det. Den hadde jeg faktisk vurdert å lese om igjen hvis den havner på listen.

  5. Jeg skjønner hvilket ubehag Ellikken nevner, og tenker at jeg skal holde meg unna og ikke bli smittet av slike reduseringstanker….

    Kjøpestopp for 2012????

    Jeg sier ingenting mer…

  6. Mine lesesirkel – forslag:

    Charles Dickens: Store Forventninger
    EM Forster: Et rom med utsit
    John Steinbeck: Vredens druer
    E. Poe: The Pit and the Pendulum (Veldig, veldig kort fortelling)
    Wilkie Collins: The Moonstone
    Ann Radcliffe: The Mysteries at Udolpho
    Thomas Hardy: Tess of D’Ubervilles
    Edith Wharton: Ethan Frome
    E,M. Remarque: Intet nytt fra vestfronten
    Toni Morrison: Beloved
    Peter Høeg: Frøken Smillas fornemmelse for snø
    Per Petterson: Ut og stjæle hester

  7. @Ingalill: Når det gjelder Gordimer må det rett og slett være en konkret kniv mot min konkrete strupe, ellers vrir jeg meg unna. Heidi har jeg alltid hatt lyst til å lese, men har ikke kommet over noe eksemplar av boken mens jeg har vært i bokshopoholikermodus. Anne fra Bjørkely har jeg selvfølgelig hørt om! (Men heller ikke lest). Jeg synes du skal la kommentarene dine stå slik tastaturet bestemmer, for litt stream of consciousness på grunn av moderne teknologi kan fort bli interessant. Og la meg presisere: Jeg snakket ikke om TOTALforbud mot bokkjøp. Man har da tross alt noe selvinnsikt.

    @Labben: Gode forslag! Både Hugo og Collins hadde jeg allerede satt opp som mulige alternativer, så det passet bra. The Secret History er også et meget godt forslag, den har jeg hørt mye bra om. Er det den eneste av forslagene dine som du allerede har lest?

    @Karin: Nei, det er greit å la være så lenge man har et avklart og godt forhold til alle medlemmer av sin omfangsrike bokfamilie. Jeg har derimot noen plageånder jeg godt kunne tenke meg å bli kvitt. Fordelen er dessuten at man kan lese andres bøker gratis. Abstinensene ved bokkjøpstopp ville blitt livsfarlige, så ideen gjelder mer en måte å begrense seg på.

    @Bokelskerinnen: Gode forslag her også! Både Dickens og Steinbeck står på listen min over alternativer, så jeg mistenker både deg og Labben for å være tankelesere:-) Interessant at begge foreslår Wilkie Collins, da får hun ekstra stemmer. Men blant de dere nevner har jeg kun lest Poe, så her er alt mulig. Jeg tror jammen jeg skal lage et eget innlegg om dette etter hvert, slik at vi får veltet oss i alle de gode bøkene vi fortsatt har foran oss.

Legg igjen en kommentar

