Savnet Scarlet

På søndag var det bloggdato i lesesirkelen, og jeg skulle ha skrevet om Karen Blixens Den afrikanske farm. De som fikk blogget om boken er Betraktninger fra en veranda, My first, my last, my everything! og Askeladden. Denne uken skulle jeg ha skrevet et innlegg om Cappelen Damms pressekonferanse forrige tirsdag. Men vår høyt elskede kattejente Scarlet dro ut lørdags ettermiddag og har ikke kommet hjem igjen. Hun er veldig hjemmekjær og pleier aldri å være borte lenge av gangen. I dag har hun vært forsvunnet i fire døgn, og jeg er så redd for henne at alt annet står på vent. Scarlet er ID-merket, og vi regner med at vi ville fått beskjed om det dersom hun var påkjørt eller skadet og brakt inn til veterinær eller Dyrebeskyttelsen. Jeg frykter at hun har gått så langt hjemmefra at hun ikke finner hjem igjen, og nå vandrer rundt i Oslo sulten, trett, ensom og livredd.

Vi går rundt og leter i Gamlebyen, henger opp plakater i området og har lagt ut savnet-annonse på nett. Men hvis hun har gått seg bort fra hjemmet sitt i Gamle Oslo, kan hun nå ha kommet seg videre til Tøyen, Kampen, Grønland, Grünerløkka, Bryn, Ekeberg eller Manglerud. Eller enda lengre. Jeg kom til å tenke på at mange av bloggleserne mine bor i Oslo, og tilfeldigvis kan komme til å se henne et eller annet sted i byen og ikke tenke mer over det. Jeg ber derfor alle som leser dette om å kontakte meg dersom du ser en katt som likner på Scarlet. Hun har et svært karakteristisk utseende og er ikke til forveksling lik andre huskatter. Pelsen hennes er langhåret og veldig tykk. Hun er svart på ryggen, med mange usymmetriske røde spetter i. Vi har pleid å spøke med at hun ser ut som om noen har kastet fargene på henne. Ansiktet hennes er veldig søtt, og det er ikke bare vi stolte eiere som mener at hun er en sjeldent vakker katt. Et spesielt kjennetegn er at hun har en sort sjørøverflekk rundt høyre øye og en oransje flekk på en ellers hvit hake. Hun er kosete, forsiktig og sky, og skeptisk til fremmede. Jeg tviler på at hun vil oppsøke folk selv om hun er sulten, og er redd for at hun i så fall vil oppsøke folk som ikke vil henne vel.

Scarlet er ikke bare en katt for oss, hun er et familiemedlem som vi er fryktelig glad i. Hun har dessuten en bror som savner henne like mye som det vi gjør. Sabeltann er mye ute på leting etter henne om dagene, trenger mye trøst når han kommer tilbake, og har lyst til å få søsteren sin hjem slik at de igjen kan ligge slik:

Slik…

Og ikke minst slik:

Vi gir finnerlønn til den som kan hjelpe oss med å få Scarlet trygt hjem igjen, og er dypt takknemlige for alle tips. Vær så snill å hold utkikk etter henne, og ta kontakt hvis du ser en katt som kan være henne! Ring tlf 98873674 eller 93467975 når som helst på døgnet. Vi savner henne så fælt, og orker ikke tanken på at vi kanskje aldri skal få se henne igjen.

14 thoughts on “Savnet Scarlet”

  1. Uff, jeg føler med dere. Jeg har kun hatt valpen min, Echo, i noen måneder, men jeg kan likevel ikke forestille meg livet uten han, og hadde blitt helt fra meg hvis han forsvant.

    Jeg håper dere finner den vakre lille pusen, og krysser fingrene for at hun har det bra!

  2. Huff, Line! Jeg håper Scarlet kommer trygt hjem snart! Jeg skjønner godt hvordan dere har det, for disse søte pusene blir jo som barna våre.

    Jeg bor ikke i Oslo, så jeg får ikke lett, men sender mange varme tanker. Og det samme gjør Narnia. (Hun synes forresten at både Sabeltann og Scarlet er superskjønne! (Og det synes jeg og)).

    Mange klemmer fra Silje

  3. Huff, får håpe Scarlet kommer tilbake igjen… det er ikke noe særlig når de små «barna» våre forsvinner, og etter 4 dager hadde jeg også vært fortvilet. Jeg bor nok litt langt unna, og ikke er det mye katter rundt her heller, men jeg skal selvfølgelig holde øynene åpne når jeg er ute i byen.

    For noen herlige bilder, forresten. Her bor det også 2 puser, men de er slettes ikke så gode venner som dine…😉

  4. Det var elendige nyheter.
    Jeg kan dessverre ikke gjøre mye mer enn å krysse fingrene og trøste med alle historiene om katter som kommer tilbake etter både dager, mnd og år. Det ene hunnkatten har flere ganger vært borte i opptil ei uke, men det blir litt anderledes her da vi ikke bor i byen. Grevling og rev er nok et større problem enn biler.

    Krysser alt jeg har for at hun kommer til rette
    (, og du har rett i at hun var særdeles vakker)

  5. Jeg føler med dokke!!!. Men ikke gi opp håpet. Katten til søskenbarnet mitt trodde man var død. Men etter 6 måneder fant en tidligere nabo han. Da hadde han gått fra dere de hadde flytta til sitt gamle hjem hvor de bodde før. Det var veldig langt samt at det var i en storby. Men håper du finner katten snart!!!. Takk for hyggelig kommentar på blogginnlegget mitt. Det som ødlagt leseropplevelsen min var at jeg fikk boka En svunnen tid av Kate Morton mens jeg holdte på med Den Afrikanske Farm. Den er jo en murstein og hadde ei kjempelang venteliste.

    Takk

  6. Jeg leste innlegget ditt før jeg la meg, og jeg ble så lei meg på dine vegne at jeg endte opp med å drømme om pusen. Jeg tror det gikk bra, og det tror jeg det gjør i virkeligheten også. Tror og håper og ønsker🙂

  7. Dette var trist lesing. Jeg håper inderlig at pusen deres snart dukker opp igjen. En av mine venninner i Oslo savnet pusen sin i fjor. De var også redde for at noe kunne ha skjedd siden den aldri hadde vært borte så lenge, men en uke etter at pusen ble borte, kom den tilbake igjen. Jeg håper at det skjer for dere også. Sender dere mange gode tanker!

  8. Line, så leit. Skjønner godt at dere er redde. Husk at katter er ekstremt tøffe dyr og at Oslo er en by full av mat og steder å varme seg. Jeg tenker på dere og krysser fingrene.

  9. Veldig leit å høre. Jeg krysser fingre, tær og de fleste hårstrå for at hun snart finner veien hjem igjen!

    (Også må jeg bare si at; jeg er egentlig ikke så glad i katter – men, Scarlett var faktisk utrolig pen.)

  10. Tusen takk for alle snille kommentarer. Det er spesielt en trøst å høre om kattene som dukker opp igjen etter en stund. Jeg håper i det lengste at hun bare er ute på eventyr, og at hun kommer hjem igjen når hun blir lei. Som du sier, Ellikken, tror og håper og ønsker:-)

  11. En venninne av meg har en katt som vandret fra feriehjemmet på Grefsen til Kolbotn eller noe en gang. Han var borte i et halvt år, men kom trygt hjem tilslutt…🙂 Krysser fingrene for at hun kommer hjem snart!

    1. Takk! Det gjør vi også. Sabeltann er så trist uten søsteren sin at han bare ligger i et hjørne og sturer. Men det er et godt poeng at katter kan legge ut på vandring. De er noen globetrottere:-)

  12. Jeg tar bussen over Tøyen og Kampen hver morgen og har sett nøye etter siden du publiserte innlegget, men har dessverre ikke sett. Jeg drar så tidlig på jobb at jeg innbiller meg at alle fornuftige sjeler (inkludert dyr) ligger og sover så tidlig på morgenen.

    Håper hun kommer tilbake, ikke gi opp troen!

    1. Katter er som regel oppe på den tiden av døgnet, de er nattdyr, så det er godt å høre at du holder utkikk etter henne! Jeg tror aldri jeg klarer å gi henne opp, ikke så lenge jeg ikke vet noe. Jeg bare håper hun kommer seg i hus før vinterkulda kommer.

Legg igjen en kommentar

